Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2014-03-06, 07:59
  #3673
Medlem
Filleraols avatar
Detta måste fan vara den sämsta top 5 av deltagare någonsin, och då menar jag inte bara av den svenska versionen av Masterchef. Att kalla någon av dessa för mästerkock när han eller hon vunnit är som att kalla närmsta lokala, sunkiga lunchställe för lyxrestaurang .
Citera
2014-03-06, 10:15
  #3674
Medlem
Amors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Filleraol
Detta måste fan vara den sämsta top 5 av deltagare någonsin, och då menar jag inte bara av den svenska versionen av Masterchef. Att kalla någon av dessa för mästerkock när han eller hon vunnit är som att kalla närmsta lokala, sunkiga lunchställe för lyxrestaurang .
Brukar störa mig på dem som gnäller på deltagare och jämföra med det fantastiska australiska mästerkocken.

Men i år tycker jag faktiskt att det är befogat. Framförallt tycker jag deras insats med fisken i Norge var usel. Fantasilösa rätter, som inte ens såg goda ut.

Märks också att årets deltagare får enklare uppgifter en tidigare år. Hon Louise som vann första året hade krossat i årets version av programmet. Även den som blev tvåa det året hade varit helt överlägsen i år.
Citera
2014-03-06, 10:59
  #3675
Medlem
Är det inte fler team tävlingar i år eller är det bara jag som är glömsk ? För även om alla är skitdåliga i år så känns det som att fler har åkt ut i år på grund av att laget gjort skit jämfört med enskild insats.
Citera
2014-03-06, 12:14
  #3676
Medlem
Lasse Berghagens avatar
Rent utseendemässigt var det förmodligen den värsta bouillabaisse jag någonsin sett. Som tagen från ett soppkök, totalt färglös.
Citera
2014-03-06, 14:23
  #3677
Medlem
gubbroras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tempeZZt
Det här genomsyrar program av den här typen över huvud taget.

Vinnare av Sveriges Mästerkock får sina 15 minuter, men de blir aldrig en stor kock/krögare.
Vinnare av Idol får sina 15 minuter, men de blir aldrig storsäljare/världsartister.
Vinnare av xxxxxxxx får sina 15 minuter, men de blir aldrig yyyyyyyy/zzzzzzzzzz.

Nu tror jag du med flera missat något. Sveriges mästerkock handlar inte om aat hitta någon som blir en stor kock eller krögare. Det handlar i bästa fall att hitta en hemmakock av hög klass. Det har man gjort tidigare år i år ser det betydligt sämre ut. Att arbete som professionell kock kräver något helt annat än att vara en duktig hemmakock. Att dessutom vara en kock som driver en framgångsrik högklassig krog kräver ytterliga egenskaper som knappast är relevanta i det här sammanhanget.

Köksmästarna som är en tävling för unga proffskockar startar i kanal 5 om en vecka. Johan Jureskog, Paul Svensson och Karin Fransson är domare. Där kan du studera skillnaden mellan proffs och amatörerna i Sveriges Mästerkock.

Slutligen, det finns väl en hel del som varit med i idol och som idag kan arbeta heltid och försörjas på sin musik. att kräva att dom ska bli världsartister är lite väl hårt. Är väl enbart ABBA, Roxette samt möjligen Ace of Base som varit på den nivån
Citera
2014-03-06, 15:15
  #3678
Medlem
Lasse Berghagens avatar
Gubbrora>Att det inte rör sig om en framtida mästerkock har väl stått klart för alla. Saken är väl den att det knappt ens rör sig om duktiga hemmakockar. Om man bortser från stressmomentet och hur väl folk gör sig i tv så har jag utan tvekan ett tiotal i min bekantskapskrets som rent tekniskt är bättre amatörkockar än de kvarvarande medverkande. Beklämmande låg nivå faktiskt.
Citera
2014-03-06, 16:27
  #3679
Medlem
gubbroras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lasse Berghagen
Gubbrora>Att det inte rör sig om en framtida mästerkock har väl stått klart för alla. Saken är väl den att det knappt ens rör sig om duktiga hemmakockar. Om man bortser från stressmomentet och hur väl folk gör sig i tv så har jag utan tvekan ett tiotal i min bekantskapskrets som rent tekniskt är bättre amatörkockar än de kvarvarande medverkande. Beklämmande låg nivå faktiskt.

Nja det egendomliga är i i tråden har flera bedömt deltagarna som presumtiva professionella kockar. Men jag håller helt med dig att i årets upplaga finns det ingen som visat sig vara speciellt märkvärdig hemmakock. Tidigare upplagor av programmet har i vart fall haft flera duktiga deltagare. Utan att på rak arm komma ihåg alla så tror jag att de tidigare säsongerna hade de valfri deltagare av 5 kvarvarande deltagarna krossat alla i årets upplaga
Citera
2014-03-06, 16:37
  #3680
Medlem
Thelonegunmans avatar
Det är något helt otroligt vad folk gnäller här inne. Var kommer all denna bitterhet ifrån? Det blir lite fånigt när man t o m gnäller på att Amir säger att en falukorv ska få åka till Indien.

För övrigt har folk alltid gnällt på allt och alla i Sveriges mästerkock tidigare säsonger också. Alla sågas och får ställa sig i skuggan av den stora tävlingen i Australien. Vad jag minns har tidigare finalister blommat ut först när det blir top 4 och när de själva får göra sin egen mat och sina paradrätter.

I övrigt fick de göra en Biff Rydberg så nu fick de iag laga något svenskt igen. Men i min bekantskapskrets är det få som vet vad en Biff Rydberg är och ännu färre som ätit en.
Citera
2014-03-06, 16:39
  #3681
Medlem
Kvackelikvacks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av borjeboy
Lovisa (hon åkte ut för ett par veckor sedan) sade faktiskt att en del tagits ut enbart för att göra bra tv, stod i HN för Några veckor sedan.
Har du någon länk? Och vad är HN? Hänt i Neckan? Helsingborgs Nagblad? HufvudstadsNladet?
__________________
Senast redigerad av Kvackelikvack 2014-03-06 kl. 16:56.
Citera
2014-03-06, 16:46
  #3682
Medlem
pimmetjes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Filleraol
Detta måste fan vara den sämsta top 5 av deltagare någonsin, och då menar jag inte bara av den svenska versionen av Masterchef. Att kalla någon av dessa för mästerkock när han eller hon vunnit är som att kalla närmsta lokala, sunkiga lunchställe för lyxrestaurang .
Jag håller verkligen med. Men inte nog med att folk verkar vara halvdåliga på att laga mat, dessutom så är det ingen alls som jag sympatiserar med. Förra året hejade jag på Julien och Jenny och alla älskade väl att hata Tackarrrrr-mannen (Magnus?). I år är alla tråkiga och osympatiska.
Citera
2014-03-06, 19:03
  #3683
Medlem
gubbroras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Thelonegunman
Det är något helt otroligt vad folk gnäller här inne. Var kommer all denna bitterhet ifrån? Det blir lite fånigt när man t o m gnäller på att Amir säger att en falukorv ska få åka till Indien.

För övrigt har folk alltid gnällt på allt och alla i Sveriges mästerkock tidigare säsonger också. Alla sågas och får ställa sig i skuggan av den stora tävlingen i Australien. Vad jag minns har tidigare finalister blommat ut först när det blir top 4 och när de själva får göra sin egen mat och sina paradrätter.

I övrigt fick de göra en Biff Rydberg så nu fick de iag laga något svenskt igen. Men i min bekantskapskrets är det få som vet vad en Biff Rydberg är och ännu färre som ätit en.

Du har delvis rätt, du har SD-tomtarna som gnäller på om det finns någon som inte är "svensk" sen tre generationer och som gnäller om det är något mer exotiskt än bruna bönor med fläsk eller falukorv med stuvade makaroner.

Men årets deltagare är sällsynt okunniga om mat och tekniker och högst medelmåttiga när det kommer till matlagning.

Jag vet inte hur din bekantskapskrets ser ut, men om du går dit mattråden så garanterar jag att du kommer att få massor av svar på hur man gör en Rydberg. Det är en klassisk maträtt som ganska få lagar hemma idag skulle jag tippa
Citera
2014-03-06, 19:37
  #3684
Medlem
teddyB_VBGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kvackelikvack
Har du någon länk? Och vad är HN? Hänt i Neckan? Helsingborgs Nagblad? HufvudstadsNladet?
Hallands nyheter http://hn.se/
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback