Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2014-03-05, 23:58
  #1813
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nytt-konto
Någon som har koll på hur hårda dom är med åldern på Birka? I det sällskapet jag åker med kommer det vara en hytt där ingen är 23 ännu, går det att få ut biljetterna ändå? (en fredag eller lördag som gäller)

I princip omöjligt tror jag då det är tull och vakter som kollar biljett och ID innan man kliver på.
Jag hade ett utgånget pass (är över 23) sist. Fick prata med tullen, massa frågor osv ett tag innan jag lyckades komma på.
Citera
2014-03-06, 00:23
  #1814
Medlem
Nytt-kontos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WayneUnser
I princip omöjligt tror jag då det är tull och vakter som kollar biljett och ID innan man kliver på.
Jag hade ett utgånget pass (är över 23) sist. Fick prata med tullen, massa frågor osv ett tag innan jag lyckades komma på.
Okay skippar den båten då.. Någon koll på vilka båtar man kan få med sig 2 under 18 utan större problem? Viking har jag hört att det är lätt att hänga med äldre in men det kanske inte stämmer? (själv är jag över och kommer in)
Citera
2014-03-06, 12:36
  #1815
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nytt-konto
Okay skippar den båten då.. Någon koll på vilka båtar man kan få med sig 2 under 18 utan större problem? Viking har jag hört att det är lätt att hänga med äldre in men det kanske inte stämmer? (själv är jag över och kommer in)

Lättast borde vara Viking och Galaxy.
På Galaxy bokar du o betalar biljetterna innan, skrivef ut dom via automat då du kommer fram och sen bara knalla på båten.
Citera
2014-03-06, 16:34
  #1816
Medlem
Cpt.Obviouss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nytt-konto
Okay skippar den båten då.. Någon koll på vilka båtar man kan få med sig 2 under 18 utan större problem? Viking har jag hört att det är lätt att hänga med äldre in men det kanske inte stämmer? (själv är jag över och kommer in)

Citat:
Ursprungligen postat av WayneUnser
Lättast borde vara Viking och Galaxy.
På Galaxy bokar du o betalar biljetterna innan, skrivef ut dom via automat då du kommer fram och sen bara knalla på båten.

Nja, är väl 20 på Galaxy med kontroll såvida det inte är "festkvällar"? Störst chans är väl de båtar som går till Tallinn men där är det ändå inte garanterat. Bil lär vara lättast alternativ.
Citera
2014-03-06, 18:07
  #1817
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cpt.Obvious
Nja, är väl 20 på Galaxy med kontroll såvida det inte är "festkvällar"? Störst chans är väl de båtar som går till Tallinn men där är det ändå inte garanterat. Bil lär vara lättast alternativ.

Jag har då aldrig behövt visa nått ID vid incheckning på Galaxy de gånger jag åkt. Bara tryck hyttkortet vid spärren.
Citera
2014-03-06, 19:32
  #1818
Medlem
Wunderbaum91s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cpt.Obvious
Nja, är väl 20 på Galaxy med kontroll såvida det inte är "festkvällar"? Störst chans är väl de båtar som går till Tallinn men där är det ändå inte garanterat. Bil lär vara lättast alternativ.
Det är numera 18 år alla dagar på Galaxy.
Av alla gånger jag har åkt så har jag fått visa leg. en gång och det var på en specialavgång, så det ska inte vara några problem att vara 16, 17 bast och åka med.
Citera
2014-03-20, 15:23
  #1819
Medlem
1235oops4567s avatar
Jag brukar köpa en bädd i en delad hytt med okänt folk och börjar tröttna på det, när jag ändå ser att jag ibland hittar specialerbjudanden om kryssningar för struntsummor. Är det möjligt att boka en kryssning och använda det som en reguljärresa (enkelresa)? Jag går alltså av vid hamnen utan att meddela någon mina planer och dyker helt enkelt inte upp på tillbakaresan. Är det oproblematiskt?

Jag undrar såklart först och främst om det går att boka en hel hytt för sig själv endast, när reklamen säger "Helsingforskrysnning 200 kr"? Behövs det vara specificerat att det är "hela hytten"? Eller behöver jag boka in Spöket Mollgan och hitta på ett personnummer till honom för att de ska gå med på det? Jag antar att rederierna inte tjänar så mycket på enskilda resenärer som tar upp en hel hytt för struntsummor och givetvis inte handlar mer taxfree än en enskild person.

Jag åker nästan alltid Silja och vill gärna fortsätta, men kan tänka mig Viking också ifall reglerna passar mig bättre där.

Någon som har koll?
Citera
2014-03-22, 01:27
  #1820
Moderator
Oddballs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 1235oops4567
Jag brukar köpa en bädd i en delad hytt med okänt folk och börjar tröttna på det, när jag ändå ser att jag ibland hittar specialerbjudanden om kryssningar för struntsummor. Är det möjligt att boka en kryssning och använda det som en reguljärresa (enkelresa)? Jag går alltså av vid hamnen utan att meddela någon mina planer och dyker helt enkelt inte upp på tillbakaresan. Är det oproblematiskt?

Jag undrar såklart först och främst om det går att boka en hel hytt för sig själv endast, när reklamen säger "Helsingforskrysnning 200 kr"? Behövs det vara specificerat att det är "hela hytten"? Eller behöver jag boka in Spöket Mollgan och hitta på ett personnummer till honom för att de ska gå med på det? Jag antar att rederierna inte tjänar så mycket på enskilda resenärer som tar upp en hel hytt för struntsummor och givetvis inte handlar mer taxfree än en enskild person.

Jag åker nästan alltid Silja och vill gärna fortsätta, men kan tänka mig Viking också ifall reglerna passar mig bättre där.

Någon som har koll?

När det står t.ex "Helsingforskryssning 200 kr" så brukar det betyda, när man läser det finstilta, att det är per person i en 4-personershytt (eller ibland 2-personershytt). Så om du och spöket Mollgan ska åka så får du betala för honom också dessvärre.
Citera
2014-03-22, 14:56
  #1821
Medlem
1235oops4567s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Oddball
När det står t.ex "Helsingforskryssning 200 kr" så brukar det betyda, när man läser det finstilta, att det är per person i en 4-personershytt (eller ibland 2-personershytt). Så om du och spöket Mollgan ska åka så får du betala för honom också dessvärre.

Okej, tack. Jag är dock inte intresserad av Mollgans sällskap, jag antog att det krävdes att jag bokade in minst en person till, för att jag som enskild resenär inte kan komma undan med att boka en hel hytt för mig själv för 200 kr. Att de helt enkelt kräver av mig att jag bokar in fler personer. Det är alltså det jag får räkna med?

Nåja, blir väl nästan enklare att fortsätta boka bäddar istället för hytter.
Citera
2014-03-25, 12:02
  #1822
Medlem
Är det nån ny grej att de inte säljer alkohol i tax free-butiken på utresan? På alla metal-kryssningar som man har åkt på genom åren har det aldrig varit några problem.

Cinderella jag pratar om här.
Citera
2014-03-25, 23:15
  #1823
Medlem
1235oops4567s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stormload
Är det nån ny grej att de inte säljer alkohol i tax free-butiken på utresan? På alla metal-kryssningar som man har åkt på genom åren har det aldrig varit några problem.

Cinderella jag pratar om här.

Jag har också noterat detta. Utöver det så sålde de senast inte heller snus i shoppen, enbart dosor på baren. Och köpte man ett enskilt paket cigaretter via baren så behövde man uppge bokningsnumret och antingen köpa tre paket eller ett åt gången, köpte man bara ett åt gången så uppgav de att man inte fick köpa mer än så under resten av resan. Jag hoppas att det är någon form av lagstiftning som de tvingats till, för det verkar helt snurrigt.
Citera
2014-04-08, 23:40
  #1824
Medlem
Min brors kusins avatar
Trevligt reportage i kvällens Kalla fakta om fyllepråmarna. Fy fan vilket supande och svinande...
Citera
Denna tråd visas även på Travel Forum:
http://www.travelforum.se/f1951393

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback