2014-03-05, 20:09
Medlem
Riksregaliets avatar
Patriot/Aster-30 kan plocka ned dem medans Gripen levererar Taurus mot rysk strids och eldledning av Iskander.
Citera
2014-03-05, 20:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Riksregaliet
Patriot/Aster-30 kan plocka ned dem medans Gripen levererar Taurus mot rysk strids och eldledning av Iskander.
Förutsätter att vi även köper in Taurus då.
Citera
2014-03-05, 20:23
Medlem
Riksregaliets avatar
Det är det jag m.fl jobbar för. Något som vi också behöver om vi ska ha ett trovärdigt försvar.
Citera
2014-03-05, 20:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Riksregaliet
Det är det jag m.fl jobbar för. Något som vi också behöver om vi ska ha ett trovärdigt försvar.
Kostar ca 10 miljoner SEK styck.
Citera
2014-03-05, 20:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av namram
Spelar det verkligen roll om vi har JAS-bevakning och Patriot-system när ryssarna drar iväg några iskander-robotar mot Gotland och Stockholm?

Ja. Just därför
Citera
2014-03-05, 20:53
Avstängd
konstapels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av namram
Spelar det verkligen roll om vi har JAS-bevakning och Patriot-system när ryssarna drar iväg några iskander-robotar mot Gotland och Stockholm?

Släpp sargen och kom in i matchen nu, det är precis det vi diskuterar.
Citera
2014-03-05, 21:05
Medlem
Riksregaliets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Brunkeberg
Kostar ca 10 miljoner SEK styck.
Man kan ej sätta pris på rikets säkerhet. Systemet behövs.
Citera
2014-03-05, 21:23
Medlem
roskens avatar
Jag är tämligen dåligt insatt i dessa frågor så jag slänger ut en liten undran till någon mer bevandrad.

Vad hade vi behövt och i vilka kvantiteter för att faktiskt kunna försvara oss ett tag mot exempelvis en rysk fiende?
Citera
2014-03-05, 21:37
Medlem
skalman1973s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rosken
Jag är tämligen dåligt insatt i dessa frågor så jag slänger ut en liten undran till någon mer bevandrad.

Vad hade vi behövt och i vilka kvantiteter för att faktiskt kunna försvara oss ett tag mot exempelvis en rysk fiende?

Börja med TID / 15 - 25 år för att köpa rekrytera och utbilda människor på nya system och det är bara den militära biten . Hur vi sedan ska få den civila biten och infrastrukturen som krävs kan jag inte ens ge en gissning på / I dagsläget utan lagerhållning och nödvändigheter stannar Sverige på en vecka .
Citera
2014-03-05, 21:45
Medlem
Studsbolls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rosken

Ett styck medlemskap i NATO.
Citera
2014-03-05, 21:52
Avstängd
konstapels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skalman1973
Börja med TID / 15 - 25 år för att köpa rekrytera och utbilda människor på nya system och det är bara den militära biten . Hur vi sedan ska få den civila biten och infrastrukturen som krävs kan jag inte ens ge en gissning på / I dagsläget utan lagerhållning och nödvändigheter stannar Sverige på en vecka .

Mja, nej, Sverige är en högteknologisk nation och vår militär är förvisso få till antalet men inte dumma i huvudet, Projektering, utvärdering, anskaffning och utbildning för 4 batterier ( x 4 avfyrningsenheter x 16 missiler) skulle jag beräkna till 4-6 år, tops.

edit/ nu menar jag alltså ett fungerande ABM-system, jag trodde det var det som vi diskuterade men ser nu att diskussionen glidit lite.
Senast redigerad av konstapel 2014-03-05 kl. 22:02.
Citera
2014-03-05, 21:59
Moderator
Unitys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skalman1973
Det är kul att folk här börjar prata om skalförsvar och hur viktigt det är med ett kompetent luftvärn. Jag har tjatat en hel del om det, särskilt att luftvärnet måste kunna ingripa mot robotar med minuter/sekunders förvarning och inte mobiliserande förband som kräver dagar/timmar efter att en politiker har beslutat om beredskapshöjning.

Man ser ju i dag hur statsministern och andra politiker pratar om hur viktigt det är att kyla ner situationen och inte trappa upp den. Att då riskera nationens framtid och oräkneliga svenska liv på att en politiker ska våga "trappa upp situationen" genom att höja beredskapen är vansinne. Se bara på våra Gripen på Gotland, de kom dit efter att övningen som var anledningen till att de flyttades dit hade avslutats. Krig är snabba i dag.

Som jag ser det behövs inte särskilt mycket civilförsvar/beredskapslager om man har ett skalförsvar, fienden sätter ju aldrig sin fot i landet så det mesta är intakt och de flesta leveranser borde fungera.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in