Citat:
Ursprungligen postat av
skalman1973
Börja med TID / 15 - 25 år för att köpa rekrytera och utbilda människor på nya system och det är bara den militära biten . Hur vi sedan ska få den civila biten och infrastrukturen som krävs kan jag inte ens ge en gissning på / I dagsläget utan lagerhållning och nödvändigheter stannar Sverige på en vecka .
Det är kul att folk här börjar prata om skalförsvar och hur viktigt det är med ett kompetent luftvärn. Jag har tjatat en hel del om det, särskilt att luftvärnet måste kunna ingripa mot robotar med minuter/sekunders förvarning och inte mobiliserande förband som kräver dagar/timmar efter att en politiker har beslutat om beredskapshöjning.
Man ser ju i dag hur statsministern och andra politiker pratar om hur viktigt det är att kyla ner situationen och inte trappa upp den. Att då riskera nationens framtid och oräkneliga svenska liv på att en politiker ska våga "trappa upp situationen" genom att höja beredskapen är vansinne. Se bara på våra Gripen på Gotland, de kom dit efter att övningen som var anledningen till att de flyttades dit hade avslutats. Krig är snabba i dag.
Som jag ser det behövs inte särskilt mycket civilförsvar/beredskapslager om man har ett skalförsvar, fienden sätter ju aldrig sin fot i landet så det mesta är intakt och de flesta leveranser borde fungera.