Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2014-03-04, 23:31
  #301
Medlem
Men kom igen nu.
Före BB fanns inte tiden och rummet som vi känner den. Ingen vet ännu vad som fanns/finns som kan ha fått universum att bildas.
Som jag sa tidigare, vad som helst kan ha skapat detta. Antagligen ett vanligt förekommande fenomen och inget speciellt överhuvudtaget. För oss tycks det så nu dock då vi inte har en sketen aning.
Citera
2014-03-05, 00:09
  #302
Medlem
PuffTheDragons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IlsaGold
Men kom igen nu.
Före BB fanns inte tiden och rummet som vi känner den. Ingen vet ännu vad som fanns/finns som kan ha fått universum att bildas.
Som jag sa tidigare, vad som helst kan ha skapat detta. Antagligen ett vanligt förekommande fenomen och inget speciellt överhuvudtaget. För oss tycks det så nu dock då vi inte har en sketen aning.
Jag håller med om att länken kanske inte passade i den här tråden, eftersom vi diskuterar universums ålder.
Nå ja.

Det intressanta är att den har en ålder, inte orsaken till dess existens. Tycker jag.
Citera
2014-03-05, 00:38
  #303
Medlem
Åldern på vårt universum som vi kan se det och utifrån Big Bang - teorin är ganska väl bestämt.

Frågan är nog snarare då om vårt universum är det enda.

En del pratar om parallella universum, men den teorin tycker jag låter helt orimligt. Vaddå parallellt?

Min teori är följande:

Om du iaktar atomernas värld, som består av mest tomrum.. om du iaktar det kända universum som består av mest tomrum.. i detta tomrum finns energi och materia. Likheterna finns där mellan atomernas värld och alla solsystem och galaxer.

Tänk dig nu att vårt universum är en del utav en atom. Det är mest tomrum och till nästa atom är det gigantiska avstånd. Således inget som vi kan se nåt av i vårt universum.

Anta att det nu är en del utav "livsförloppet" att expandera. Därute någonstans finns massor av universum som expanderar. Till slut någon gång krockar även några av dessa liksom galaxer gör i vårt universum, men de allra flesta ligger sannolikt alltför långt ifrån varandra för att ens någonsin komma i kontakt med varandra.

Teorin antyder att där finns något före big bang och där kommer att finnas något långt efter att vårt universum har slocknat. Det finns ett energiflöde som på nåt sätt startar nya expanderande universums. Så går fortsätter det och både tidsperspektivet och avståndsperspektiven är så otroligt stora att vi kommer aldrig att fatta det.

Det är en hisnande tanke, men oroa oss behöver vi inte. Vi och hela mänskligheten kommer att existera ett par tusen år till eller kanske ett par miljoner, kanske en miljard. Vem vet. Men det tidsperspektivet är ändå i denna enorma värld ofattbart korta ögonblick.

Men ändå, var och en av oss är unika och tänkande varelser som kan fundera på världen hur den ser ut egentligen, fast vi i grunden bara består av atomer, molekyler, bakterier etc, sk stjärnstoff.
Citera
2014-03-08, 08:17
  #304
Medlem
kinky_Ms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Försöksdjur
Bevis tack.
"Our Cosmic Origins" - Armand Delsemme appendix F The cause of the Big Bang and inflation
Citera
2014-03-08, 19:52
  #305
Medlem
Försöksdjurs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kinky_M
"Our Cosmic Origins" - Armand Delsemme appendix F The cause of the Big Bang and inflation

Så det står i en bok?

Jag retas lite och är kanske petig men det finns inga bevis för vad som var orsaken till Big Bang. Däremot finns det tänkbara och mindre tänkbara förklaringar. Kvantfluktationer är tänkbart men inte bevisat som orsak.
Citera
2014-03-09, 04:32
  #306
Medlem
kinky_Ms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Försöksdjur
Jag retas lite och är kanske petig men det finns inga bevis för vad som var orsaken till Big Bang. Däremot finns det tänkbara och mindre tänkbara förklaringar. Kvantfluktationer är tänkbart men inte bevisat som orsak.
Visst men vi kommer nog inte kunna hitta några bevis innan vi har GUT. Bara olika teorier.
Citera
2014-03-09, 15:58
  #307
Medlem
Analyzatorns avatar
Enligt den mest precisa undersökning som har gjorts, baserad på observationer av den kosmiska bakgrundsstrålningen, är universum 13.798 ± 0.037 miljarder år gammalt.[3] Detta senaste resultat överensstämmer med tidigare mätningar.[4] Undersökningar baserade på andra metoder (till exempel radiometrisk datering) ger överensstämmande men mindre exakta slutsatser på 11–20 miljarder år[5] respektive 13–15 miljarder år.
Citera
2014-03-09, 16:19
  #308
Medlem
-Albert-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Försöksdjur
Så det står i en bok?

Jag retas lite och är kanske petig men det finns inga bevis för vad som var orsaken till Big Bang. Däremot finns det tänkbara och mindre tänkbara förklaringar. Kvantfluktationer är tänkbart men inte bevisat som orsak.

Kan kvantfluktuationer förekomma i absolut ingenting, alltså före BB ?
Citera
2014-03-09, 19:12
  #309
Avstängd
JockeKs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -Albert-
Kan kvantfluktuationer förekomma i absolut ingenting, alltså före BB ?
Nej det kan det inte göra.
Citera
2014-03-09, 19:20
  #310
Medlem
BF_Swedens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JockeK
Nej det kan det inte göra.
Jag har för mig att det finns idéer som säger att en kvantfluktuation som agerat bakåt i tiden kan ha varit det som drog igång Big Bang.
Citera
2014-03-10, 21:35
  #311
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bartolo
Åldern på vårt universum som vi kan se det och utifrån Big Bang - teorin är ganska väl bestämt.

Frågan är nog snarare då om vårt universum är det enda.

En del pratar om parallella universum, men den teorin tycker jag låter helt orimligt. Vaddå parallellt?

Min teori är följande:
Om du iaktar atomernas värld, som består av mest tomrum.. om du iaktar det kända universum som består av mest tomrum.. i detta tomrum finns energi och materia. Likheterna finns där mellan atomernas värld och alla solsystem och galaxer.

Tänk dig nu att vårt universum är en del utav en atom. Det är mest tomrum och till nästa atom är det gigantiska avstånd. Således inget som vi kan se nåt av i vårt universum.

Det är min teori också, den passar utmärkt att förklara(?):
hur gravitation påverkar olika massor, beroende på dess storleken.
på samma sätt som värme överföring påverkas av massan och densitet...
på samma sätt som resistens och lednings förmåga fungerar i elektronisk utrustning.

på så sätt får vi olika halveringstider i sönderfall/livslängd = olika "tidslinjer" och därmed olika "världar"
beroende på storleks ordningen av atomer, p+ och elementarpartiklar =)
Citera
2014-03-12, 00:16
  #312
Medlem
-Albert-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JockeK
Nej det kan det inte göra.

Hur kan då någonting egentligen fått dem s.k singulariteten att expandera..
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback