Citat:
Ursprungligen postat av
TobiasBeecher
Jag känner mig ekonomiskt trygg, jag hade förmodligen inte känt mig lika trygg om jag haft företagsandelar där jag skulle fått ett par tusenlappar efter skatt om året. Jag skulle tvingats tänka på mina utgifter istället för att i rimlig mån kunna köpa vad jag vill när jag vill.
Nyttan och lyckan är för mig större av att ha 100k tillgängligt nu, än att ha 120k om 5 år till priset att de 100k låstes. Livet är oersättligt, och det är roligare att ha pengar som ung än som äldre. Men visst, skulle jag vinna några miljoner på lotto så skulle jag faktiskt investera. 100k är för lite för att bry sig om att placera, tiden man lägger ner på att läsa på om och följa upp placeringen ger inte en hög timlön jämfört med om man jobbat de timmarna man läst på för att få ett par tusen om året i kapitalvinst.
Jag kanske ligger på samma monetära nivå om 5 år, och har förlorat 5% i realvärde, men det är så små belopp så det märks inte. Om jag har 80 000 eller 140 000 så lever jag likadant ändå.
"Ekonomisk trygghet" betyder att man har kapital som ger mer än "några tusenlappar"/månad. Jag snackar en månadslön på ca. 30k netto, vilket man får av ett kapital på ca 8 mille (tar inte så länge att skaffa, 20 år kanske).
Du behöver inte "läsa på" eller "följa upp" om du placerar i vettiga saker. Sen snackar jag om investerande varje månad, inte 100k på ett konto och att man sedan låter det ligga.
Läs på om "ränta-på-ränta" så förstår du varför ditt tankesätt inte funkar.
Lev du som fattiglapp för resten av livet om du vill, faktum är dock att alla kan bli ek.oberoende på en relativt kort tid (15-25år för de flesta, beroende på lön) bara man investerar >50% av lönen i t.ex. någa indexfonder och ETF:s som avkastar runt 7-8% historiskt, ca. 4-5% efter skatt och inflation.