2014-03-01, 06:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av anonym.hedonist
Tänker man som du så når man aldrig ekonomisk trygghet, man måste börja någonstans också.

Jag känner mig ekonomiskt trygg, jag hade förmodligen inte känt mig lika trygg om jag haft företagsandelar där jag skulle fått ett par tusenlappar efter skatt om året. Jag skulle tvingats tänka på mina utgifter istället för att i rimlig mån kunna köpa vad jag vill när jag vill.

Nyttan och lyckan är för mig större av att ha 100k tillgängligt nu, än att ha 120k om 5 år till priset att de 100k låstes. Livet är oersättligt, och det är roligare att ha pengar som ung än som äldre. Men visst, skulle jag vinna några miljoner på lotto så skulle jag faktiskt investera. 100k är för lite för att bry sig om att placera, tiden man lägger ner på att läsa på om och följa upp placeringen ger inte en hög timlön jämfört med om man jobbat de timmarna man läst på för att få ett par tusen om året i kapitalvinst.

Jag kanske ligger på samma monetära nivå om 5 år, och har förlorat 5% i realvärde, men det är så små belopp så det märks inte. Om jag har 80 000 eller 140 000 så lever jag likadant ändå.
Citera
2014-03-01, 08:25
Medlem
ReiseReises avatar
Sydost Asien.

For 100.000 kr kan du stanna dar i over 6 manader och leva som en kung. 5 star hotel, dricka varje natt, ligga pa stranden vid en lagun. Gora sjuka upplevelser och se manga haftiga saker.

Do it
Citera
2014-03-01, 10:10
Medlem
anonym.hedonists avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TobiasBeecher
Jag känner mig ekonomiskt trygg, jag hade förmodligen inte känt mig lika trygg om jag haft företagsandelar där jag skulle fått ett par tusenlappar efter skatt om året. Jag skulle tvingats tänka på mina utgifter istället för att i rimlig mån kunna köpa vad jag vill när jag vill.

Nyttan och lyckan är för mig större av att ha 100k tillgängligt nu, än att ha 120k om 5 år till priset att de 100k låstes. Livet är oersättligt, och det är roligare att ha pengar som ung än som äldre. Men visst, skulle jag vinna några miljoner på lotto så skulle jag faktiskt investera. 100k är för lite för att bry sig om att placera, tiden man lägger ner på att läsa på om och följa upp placeringen ger inte en hög timlön jämfört med om man jobbat de timmarna man läst på för att få ett par tusen om året i kapitalvinst.

Jag kanske ligger på samma monetära nivå om 5 år, och har förlorat 5% i realvärde, men det är så små belopp så det märks inte. Om jag har 80 000 eller 140 000 så lever jag likadant ändå.
"Ekonomisk trygghet" betyder att man har kapital som ger mer än "några tusenlappar"/månad. Jag snackar en månadslön på ca. 30k netto, vilket man får av ett kapital på ca 8 mille (tar inte så länge att skaffa, 20 år kanske).

Du behöver inte "läsa på" eller "följa upp" om du placerar i vettiga saker. Sen snackar jag om investerande varje månad, inte 100k på ett konto och att man sedan låter det ligga.

Läs på om "ränta-på-ränta" så förstår du varför ditt tankesätt inte funkar.

Lev du som fattiglapp för resten av livet om du vill, faktum är dock att alla kan bli ek.oberoende på en relativt kort tid (15-25år för de flesta, beroende på lön) bara man investerar >50% av lönen i t.ex. någa indexfonder och ETF:s som avkastar runt 7-8% historiskt, ca. 4-5% efter skatt och inflation.
Citera
2014-03-01, 11:48
Medlem
Citat:
"Ekonomisk trygghet" betyder att man har kapital som ger mer än "några tusenlappar"/månad. Jag snackar en månadslön på ca. 30k netto, vilket man får av ett kapital på ca 8 mille (tar inte så länge att skaffa, 20 år kanske).

Du behöver inte "läsa på" eller "följa upp" om du placerar i vettiga saker. Sen snackar jag om investerande varje månad, inte 100k på ett konto och att man sedan låter det ligga.

Läs på om "ränta-på-ränta" så förstår du varför ditt tankesätt inte funkar.

Lev du som fattiglapp för resten av livet om du vill, faktum är dock att alla kan bli ek.oberoende på en relativt kort tid (15-25år för de flesta, beroende på lön) bara man investerar >50% av lönen i t.ex. någa indexfonder och ETF:s som avkastar runt 7-8% historiskt, ca. 4-5% efter skatt och inflation.

Intressant. Får man fråga vad du tjänar nu och hur mycket du kommit upp i? Hur många beräknade år har du kvar till 8 miljoner?

Ränta-på-ränta är jag medveten om, det är när man har mycket kapital som det märks. Ts skrev inte vad han tjänar, eller om han är värd att offra >50% av sin lön i 20 år. Om han är arbetslös, utan framtid och bor hemma utan krav på att prestera från föräldrarna, så är det skönare att ha 100k i fickpengar än att få några tusen om året till priset av att låsa pengarna.
Citera
2014-03-01, 11:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av d3lux
Som sagt så har jag över 100k på mitt konto som bara ligger och samlar dam som jag har jobbat ihop ärligt. Har mer eller mindre ingen användning av dom just nu då jag för tillfället bor hemma hos föräldrarna.. Är 20+ så är väl ung fortfarande, men frågan är.. vad jag ska göra av dom? Har dom på ett Swedbank kontot med sämst ränta just nu.. Skulle kanske vara värt att investera i en lägenhet men då är jag helt pank istället..

Dumt att ha så mycket pengar på ett vanligt konto, räntan är jättelåg idag, vilket även inflationen är så det händer egentligen inte så jättemycket med pengarna bara genom att låta dom ligga.

DOCK borde du placera en 75K av de pengarna i någon form av indexbaserade fonder och eventuellt någon aktie och spara resten som buffert. Är onödigt att inte få någon tillväxt på kapital, har själv gjort det misstaget ett par gånger då börsen varit skakig men index tickat iväg en sisådär 30% under perioden.
Citera
2014-03-01, 12:30
Medlem
anonym.hedonists avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TobiasBeecher
Intressant. Får man fråga vad du tjänar nu och hur mycket du kommit upp i? Hur många beräknade år har du kvar till 8 miljoner?

Ränta-på-ränta är jag medveten om, det är när man har mycket kapital som det märks. Ts skrev inte vad han tjänar, eller om han är värd att offra >50% av sin lön i 20 år. Om han är arbetslös, utan framtid och bor hemma utan krav på att prestera från föräldrarna, så är det skönare att ha 100k i fickpengar än att få några tusen om året till priset av att låsa pengarna.
Har inte börjat ännu, men med 1200euros investerande i månaden (räknar med en nettolön på ca. 2tusen i då jag börjar jobba, sen stiger den givetvis och jag kan investera mera) så skulle det ta 20 år att nå 750tusen euro (om jag minns rätt).

Inga problem för mig, men vill man bo mitt i stan/ha dyr bil/dyra kläder/dyra prylar/äta ute konstant/köpa dyra resor osv. så kan det vara svårt att investera så mycket av sin lön.
Citera
2014-03-01, 12:51
Medlem
_Samuelsson_s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av biffstekarN
Lägger du det i en fond på ett investeringssparkonto är pengarna inte låsta
2% på ett rörligt sparkonto är helt ok i nuläget, men tänk på att du kommer behöva skatta 30% av räntevinsten.

Hur fungerar ett investeringsparkonto? Är inte alls insatt. Suttit och tittat runt på olika sparkonton med rörlig ränta runt 2%, men fått upp ögonen för indexfonder.
Citera
2014-03-02, 15:03
Medlem
biffstekarNs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av _Samuelsson_
Hur fungerar ett investeringsparkonto? Är inte alls insatt. Suttit och tittat runt på olika sparkonton med rörlig ränta runt 2%, men fått upp ögonen för indexfonder.
Det är en speciell typ av aktie/fondsparande där skatten beräknas baserat på hur mycket man har på kontot istället för att baseras på vinster. I nuläget är skatten så låg att man tjänar på att ha ett ISK om man räknar med att gå med 2%+ vinst.
Citera
2014-03-03, 16:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MINT2
KPI mäter selektiv manipulerad skit. Den verkliga inflationen är hög.

Stämmer säkert, men visa gärna vad den verkliga inflationen skulle vara. Bigmac-index har exempelvis varit stillastående sedan 2010, råvaruindex sjunkit på senaste tiden etc. Jag pluggar inte nationalekonomi, men jag kan inte godta ditt påstående utan vidare. PM går bra.
Citera
2014-03-04, 09:08
Medlem
Djuups avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pickledonion
Förväntas den utgiften leda till nämnvärd framtida avkastning? Nej, precis. Således är det ingen investering.
Jävla pajas.. En investering behöver inte va pengar..
Citera
2014-03-04, 13:15
Medlem
anonym.hedonists avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Djuup
Jävla pajas.. En investering behöver inte va pengar..
Pratar man om investerande på subforumet privatekonomi så är det precis det som det betyder.
Citera
2014-03-04, 14:42
Medlem
Djuups avatar
Citat:
Pratar man om investerande på subforumet privatekonomi så är det precis det som det betyder.
Du fattar fortfarande inte vad jag menar alltså?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in