2014-03-03, 19:41
Medlem
Hejsan,

Håller på och testar att göra egen korv.

Smaken blir bra, men konsistensen blir alldeles för torr och grynig. Efter att ha googlat runt lite så förstår jag att det inte räcker med att ha i stekfläsk utan det måste till rejäla doningar såsom massor av späck också för att få en saftig och fin korv.
Problemet är att jag inte vet var man kan köpa späck i södra stockholm. Jag tar därför tacksamt emot tips!

Vi är ett litet hushåll så det är inte någon idé att köpa en halv grissida från någon bonde utan jag letar efter lite mer konsumentförpackat.

Mvh

Lasse
Citera
2014-03-03, 19:45
Medlem
funktioners avatar
Jag är rätt säker på att jag stött på späck i en vanlig livsmedelsaffär. Typ Ica, Coop..
Citera
2014-03-03, 19:46
Medlem
Haubits77Bs avatar
Närmaste manuella chark eller korvfabrik skulle jag säga.
Citera
2014-03-03, 19:48
Medlem
calimmacils avatar
Min lokala ica handlare har späck samt andra lite mer ovanliga styckningsdetaljer i frysdisken, men jag vet inte hur det är på andra ställen. Eftersom det inte lär vara så hög åtgång så är det nog rimligt att det förvaras fryst i affärerna. Vet dock inte hur det påverkar smaken.

Som föregående talare säger så finns det förmodligen även vid charkdisken, och om inte så borde det gå att beställa.
Senast redigerad av calimmacil 2014-03-03 kl. 19:51.
Citera
2014-03-03, 19:51
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av seasteel
Hejsan,

Håller på och testar att göra egen korv.

Smaken blir bra, men konsistensen blir alldeles för torr och grynig. Efter att ha googlat runt lite så förstår jag att det inte räcker med att ha i stekfläsk utan det måste till rejäla doningar såsom massor av späck också för att få en saftig och fin korv.
Problemet är att jag inte vet var man kan köpa späck i södra stockholm. Jag tar därför tacksamt emot tips!

Vi är ett litet hushåll så det är inte någon idé att köpa en halv grissida från någon bonde utan jag letar efter lite mer konsumentförpackat.

Mvh

Lasse
Hittade heller inte späck i butiker i min närhet. Letade då både på ICA, Coop Konsum och Willy's.

Slutligen hittade jag dock färdigförpackade späcksidor på City Gross i Karlskrona. Huruvida alla City Gross-marknader lagerför späck vet jag dock inte.

~Paul~
Citera
2014-03-03, 20:28
Medlem
CarolynHaxs avatar
För många, många år sen (=80-talet) hittade jag späck för leverpastej på Hötorgshallen. Lycka till!
Citera
2014-03-03, 22:23
Medlem
DingusMcDucks avatar
Jag har haft samma problem, men jag bor i en betydligt mindre stad än Stockholm. Känns som att det borde finnas i diverse saluhallar åtminstone. Här är det lite lotteri; ibland (rätt ofta på senare år) finns det i diverse normala livsmedelsbutikers frysdiskar (ibland i en särskild liten frys tillsammans med märgben, fryst nötblod o dyl). Fråga, det går antagligen att köpa in om de inte har det redan.
Citera
2014-03-03, 23:33
Medlem
Ryttmaestarens avatar
City gross har späck
Citera
2014-03-05, 12:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DingusMcDuck
Här är det lite lotteri; ibland (rätt ofta på senare år) finns det i diverse normala livsmedelsbutikers frysdiskar (ibland i en särskild liten frys tillsammans med märgben, fryst nötblod o dyl).

Var och handlade på Coop Forum igår och se på f-n, i frysen för allehanda konstiga saker såsom märgben etc så låg det några paket fryst späck. Jag har handlat där i säkert 10 år men har aldrig tittat i den frysen.

Men är det någon som vet om smaken påverkas av att man tinar späck, maler till korv och sedan fryser korven?

//lasse
Citera
2014-03-05, 12:28
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dePaul
Hittade heller inte späck i butiker i min närhet. Letade då både på ICA, Coop Konsum och Willy's.

Slutligen hittade jag dock färdigförpackade späcksidor på City Gross i Karlskrona. Huruvida alla City Gross-marknader lagerför späck vet jag dock inte.

~Paul~
City Gross i Landskrona brukar också ha späck hemma.
Citera
2014-03-09, 18:29
Medlem
Prata med charkpersonalen på din butik. Det ar hem om du ber dem. Brukar ta ett par dagar. Jag har beställt späck på en massa butiker, alla gör det utan att knorra. Billigt är det också
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in