Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2014-02-26, 10:38
  #457
Medlem
Tack så mycket! Finns olika 13'', frågan är, vilken bör jag välja??
Citera
2014-02-26, 10:59
  #458
Medlem
tuffkatts avatar
Två alternativ.

Antingen en MacBook Air - 13" och 256GB lagring, det vill säga det maximala utrymmet. Den ligger på drygt 12 000, är jag ganska säker på.

Eller, en MacBook Pro - 13" och 128GB lagring samt Retina-skärm. Retina är det som skiljer den ifrån Air. Air har visserligen större lagringsutrymme, men Pro har högre prestanda överlag. Sedan så kan det skilja i batteritid mellan datorerna, så sådant kan vara värt att kolla upp. Denna MacBook Pro ligger också på drygt 12 000. De har exakt samma pris, om jag minns rätt.

Jag personligen föredrar Pro. Skillnaden i storlek, förutom att en Air är så jävla tunn, är inte så betydande. De båda är förhållandevis små och lätta att bära med sig. Om du redan nu tror att du kommer vara i behov av 250 GB lagring, köp en Air. Om du inte är det, så ser jag inga fördelar alls med att välja en Air framför en MacBook Pro med samma storlek, Retina-skärm och högre prestanda när det handlar om exakt samma prisklass.
Citera
2014-03-02, 02:28
  #459
Medlem
ett kadavers avatar
Tänkte köpa en MacBook Air eller Pro. Ej bestämt vilken än. Vet dock att det blir 13 tum. 11 tum är för dvärgar och 15 går inte ned i min väska. Har inte så höga behov av prestanda, spelar ej, sysslar inte med grafisk design el. likn. Det jag är ute efter är en dator som håller många år och inte trilskas en massa. Skulle gärna ha lite input från vana Mac-användare!

1) Kommer jag ångra ifall jag inte tar en retinaskärm? Kopplar oftast till teven när vi ska kolla film och serier men kommer nog sitta en hel del framför datorn iom. att jag ska börja plugga igen. Får väl kolla in skillnaden i butik men vill gärna ha era upplevelser och åsikter!

2) Hur mycket hårddiskutrymme behöver jag? Har 500GB nu och den blir full emellanåt men det är antagligen mest för att jag inte plockar bort typ tre säsonger av Magnum PI jag tankade för fyra år sedan. Spelar ju inga spel och all musik streamas ju. Bilder ligger på DropBox eller på extern HD. Spontant känns ändå 128 som lite. Hur mycket effektivt utrymme har man att använda när OS och de vanliga programmen ligger i burken? Tar uppdateringar en massa plats? Planerar att skaffa en dator som håller minst 5 år.

3) Är rätt datorefterbliven men 8GB RAM (minst) är givet (tjejens mac har det och upplever inte den som extremt supersnabb, vill inte att det ska gå segare än så). Hur mycket RAM-minne och processorhastighet är det motiverat att satsa på? Har inte bra koll på när de olika datordelarna avgör hur snabbt det går. Finns det anledning att tro att 8GB / 2,4 GHz kommer vara helt oanvändbart om sex år?

Air eller Pro?

Visst är det lite lockande att komma undan nån tusing billigare och spara två hekto att kånka runt i väskan men det skiljer ju faktiskt inte så mycket när det kommer till kritan. Finns det något annat som kan motivera endera valet?

Hur är kvaliteten på bygget?
Vilken är bräckligast?
Vilken har mest batteritid?
Skiljer det i ergonomi?

Till sist, är det några nyheter på gång vad det gäller bärbara Mac? Eftersom jag inte är intresserad av att ha någon statuspryl köper jag gärna något ur utgående sortiment (har även övervägt begagnat).

Massa text, hoppas någon orkar läsa och svara!
Citera
2014-03-02, 02:46
  #460
Medlem
Köp en MacBook Pro med retinaskäm och 8 GB minne. Resten spelar mindre roll.

Mellanmodellen för 13 995 kr alltså. Kolla här. Välj Apple Care till den.

Om vi verkligen behöver en bärbar dator. Annars tar du en Mac mini eller iMac plus eventuellt en iPad. En stationär dator har otroligt mycket bättre ergonomi.
__________________
Senast redigerad av Putsch 2014-03-02 kl. 02:50.
Citera
2014-03-02, 03:29
  #461
Medlem
ett kadavers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Putsch
Välj Apple Care till den.

Vad behöver jag det till?
Citera
2014-03-02, 05:43
  #462
Medlem
smurfehs avatar
Trådar sammanfogade.

/Mod
Citera
2014-03-02, 13:39
  #463
Medlem
Sophisticatedcutiepies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Putsch
Välj Apple Care till den.


Citat:
Ursprungligen postat av ett kadaver
Vad behöver jag det till?

AppleCare är ju en extra trygghet, men själv har jag haft Mac sedan 1993 och aldrig behövt använda mig av AppleCare.
Kanske har jag haft tur, men ändå. Nu har jag i och för sig en familjemedlem som i princip är expert på Mac, och jag kan alltid vända mig dit för support. Men gäller det annat, så täcker ju min drulle och övrig hemförsäkring det mesta.
AppleCare har dock en bra reparationsservice. Har man en tusenlapp över och känner att man behöver den tryggheten, så visst -köp AppleCare.


EDIT: Vet inte vart du tänker köpa din Mac, men Bredbandsbolaget har erbjudanden på MacBook Pro & MacBook Air nu. En MBP 13´kostar totalt 11.520.-, men det är fördelat på 24 månader (24 mnd á 480/månad) och man behöver ha fast eller mobilt bredband från dom. MacBook Air kostar 9600.- (24 mnd á 400.-/mnd).

http://www.bredbandsbolaget.se/prylt...rer/index.html
__________________
Senast redigerad av Sophisticatedcutiepie 2014-03-02 kl. 13:47.
Citera
2014-03-02, 15:20
  #464
Medlem
salxars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sophisticatedcutiepie
AppleCare är ju en extra trygghet, men själv har jag haft Mac sedan 1993 och aldrig behövt använda mig av AppleCare.
Om man bortser från anekdoter så är AppleCare helt värdelöst att skaffa. Risken att datorn går sönder på 3 år är cirka 15-20%. När den väl går sönder har man ändå reklamationsrätt i 3 år som kan användas, förutsatt att datorn inte tappats i golvet hundra gånger.

AppleCare kostar sen 2600~ om du köper den i affär. Kommer en reparation kosta hela 2600? Knappast. Apple ger 1 års garanti på sina varor, och de allra flesta fel av de 15-20% av datorer som får något problem är under första året.
Citera
2014-03-02, 15:28
  #465
Medlem
Sophisticatedcutiepies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av salxar
Om man bortser från anekdoter så är AppleCare helt värdelöst att skaffa. Risken att datorn går sönder på 3 år är cirka 15-20%. När den väl går sönder har man ändå reklamationsrätt i 3 år som kan användas, förutsatt att datorn inte tappats i golvet hundra gånger.

AppleCare kostar sen 2600~ om du köper den i affär. Kommer en reparation kosta hela 2600? Knappast. Apple ger 1 års garanti på sina varor, och de allra flesta fel av de 15-20% av datorer som får något problem är under första året.

Det var just det som var min poäng. Om det inte framgick av mitt inlägg så ber jag om ursäkt.

Har aldrig haft en Mac som har gått sönder, och därför anser jag att AppleCare är slöseri med pengar. (Har heller aldrig slösat bort pengar på just AppleCare för att förtydliga.)
__________________
Senast redigerad av Sophisticatedcutiepie 2014-03-02 kl. 15:31.
Citera
2014-03-02, 15:30
  #466
Medlem
salxars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sophisticatedcutiepie
Det var just det som var min poäng. Om det inte framgick av mitt inlägg så ber jag om ursäkt.

Har aldrig haft en Mac som har gått sönder, och därför anser jag att AppleCare är slöseri med pengar.
Jag sa inte emot dig, jag höll med dig bara. Kanske borde citerat någon annan.

Vad har du för hemförsäkring, förresten?
Citera
2014-03-02, 15:34
  #467
Medlem
Sophisticatedcutiepies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av salxar
Jag sa inte emot dig, jag höll med dig bara. Kanske borde citerat någon annan.

Vad har du för hemförsäkring, förresten?

Jag är intresserad av vad Putsch har att säga om just AppleCare, eftersom han alltid rekommenderar det.

Jag har Trygg Hansas hemförsäkring med drulle. Den ända gången jag har behövt använda mig av drullen i datorsammanhang, var när jag satte mig på mina läsglasögon framför datorn
Citera
2014-03-02, 15:37
  #468
Medlem
salxars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sophisticatedcutiepie
Jag är intresserad av vad Putsch har att säga om just AppleCare, eftersom han alltid rekommenderar det.

Jag har Trygg Hansas hemförsäkring med drulle. Den ända gången jag har behövt använda mig av drullen i datorsammanhang, var när jag satte mig på mina läsglasögon framför datorn
De som rekommenderar AppleScam är oftast de som antingen

1. Har en fruktansvärd otur
2. Använder det som en försäkring "I fall att"

Ska bli kul att se vilken kategori Putsch ingår i.

Här är en kul diskussion om AppleCare
http://www.macobserver.com/tmo/artic...bout_applecare
Där alla förespråkare skriver sina anekdoter om att "Min Mac gick sönder 4 gånger på 3 år och..." etc.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback