Flashback bygger pepparkakshus!
  • 1
  • 2
2014-02-28, 10:56
Bannlyst
Värden är rutten, var och varannan dag är det någon som har självmordstankar.

Folk med pengar men även fattiga.

Gör pengar dig lycklig, jag skulle nog inte säga att det är den enda bidragande faktorn.

Lycka är att ha alla nödvändigheter för att överleva och leva ett sunt liv, INTE pengar.

Själv gör det mig förbannad att folk mår så jävla dåligt, och vi runt omkring tillåter detta!

Ekonomin är kontraproduktiv, samhället bryter ner individer från födseln, "du duger inte" är nog vanligare än "jag älskar dig"!

Politiken i sig är helt fel strukturerad, för vet vi inte alla att det ända hållbara sättet är att överlåta all makt åt forskning och fatta långsiktigt smarta beslut, inte skära ner på utbildning och sjukvård.

Pengar är bara till för att stoppa i fickan, och vissa får aldrig fickorna fulla.

Deras desperata behov av mer och mer är drivkraften i sitt liv, men likt mig själv och många andra är vi alla lika ensamma i döden.

Alla vet att vi konsumerar för att mätta ett skapat behov, varför är världen så paradoxal!!??

Vi vet ju vafan vi gör fel!
Citera
2014-02-28, 11:02
Medlem
Finolis avatar
[quote=1love]Värden är rutten, var och varannan dag är det någon som har självmordstankar.

Folk med pengar men även fattiga.

Gör pengar dig lycklig, jag skulle nog inte säga att det är den enda bidragande faktorn.

Lycka är att ha alla nödvändigheter för att överleva och leva ett sunt liv, INTE pengar.

Själv gör det mig förbannad att folk mår så jävla dåligt, och vi runt omkring tillåter detta!

Ekonomin är kontraproduktiv, samhället bryter ner individer från födseln,
Citera
2014-02-28, 11:18
Bannlyst
Tror du menade att skriva ngt annat, även detta tyder på att folk i allmänhet är oengagerade och gärna går med sina skygglappar för ögonen.
Citera
2014-02-28, 11:36
Medlem
Underskatta aldrig kraften i girigheten. Då menar jag inte bara girigheten efter pengar utan även girigheten på social status. Att ha pengar som ett mått på social status kommer att ge en stor tomhet och därav den höga suicidaliteten i samhället.
Citera
2014-02-28, 11:44
Medlem
salxars avatar
Ja TS, jag har tänkt i samma banor som dig en lång tid nu. Ångrar faktiskt att jag började göra det, jag tror att jag skulle vara så mycket lyckligare som en löneslav. Nu går jag istället runt och undrar vad jag borde göra med mitt liv, eftersom jag inte vill jobba bort hela livet för att någon tjock chef ska ta 8h av mitt liv varje dag, samt alla pengar som jag drar in till honom. Jag tror inte heller att pengar skulle göra mig lyckligare, men att jobba hela mitt liv för skitpengar för att en tjockis som bara sitter och fyller i hela papperna ska få hela tiden, ja det går jag inte med på.
Citera
2014-02-28, 11:46
Medlem
När kommer kaoset till sverige?
Jag menar på riktigt. när kommer vi se en liknande situation i sverige som i ukraina?
Citera
2014-02-28, 11:51
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av salxar
Ja TS, jag har tänkt i samma banor som dig en lång tid nu. Ångrar faktiskt att jag började göra det, jag tror att jag skulle vara så mycket lyckligare som en löneslav. Nu går jag istället runt och undrar vad jag borde göra med mitt liv, eftersom jag inte vill jobba bort hela livet för att någon tjock chef ska ta 8h av mitt liv varje dag, samt alla pengar som jag drar in till honom. Jag tror inte heller att pengar skulle göra mig lyckligare, men att jobba hela mitt liv för skitpengar för att en tjockis som bara sitter och fyller i hela papperna ska få hela tiden, ja det går jag inte med på.

Sjukt är att om det skulle komma en maskin som gjorde att arbetsbördan sänktes med 80% så skulle arbetsgivaren inte sänka arbetstiden för arbetaren snarare sparka arbetaren och skaffa fler maskiner.

Teknologin är till för att sänka arbetsbördan inte göra folk rika.

Vi skulle idag kunna ha arbetsdagar på 3-4h ist för 8h om inte arbetare var fientligt inställda för denna formen av teknologisk utveckling, men av självklara själ är vi det...

Det är möjligt att sänka antalet arbetstimmar i veckan utan att sänka löner.
Citera
2014-02-28, 11:56
Medlem
hyphens avatar
Det är helt sant det du skriver och det är absolut inget att blunda för. Men det är inte hela sanningen. Samtidigt pågår stora förbättringsarbeten, färre antal svältande, fler får utbildning och sjukvård, vi har otrolig hjälp av ny teknik och nya medicinska upptäckter, det är lätt att se med en snabb tillbakablick. Och färre begår självmord numera.
Och framstegen, som ofta sker långsamt i små steg hamnar ofta i en nån sorts medieskugga från alla katastrofer.

Utmaningen är att verkligen se problemen i vitögat, men ändå se var förbättringsmöjligheterna finns och agera konstruktivt.
Citera
2014-02-28, 12:01
Medlem
hyphens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 1love
Sjukt är att om det skulle komma en maskin som gjorde att arbetsbördan sänktes med 80% så skulle arbetsgivaren inte sänka arbetstiden för arbetaren snarare sparka arbetaren och skaffa fler maskiner.

Teknologin är till för att sänka arbetsbördan inte göra folk rika.

Vi skulle idag kunna ha arbetsdagar på 3-4h ist för 8h om inte arbetare var fientligt inställda för denna formen av teknologisk utveckling, men av självklara själ är vi det...

Det är möjligt att sänka antalet arbetstimmar i veckan utan att sänka löner.

Det är verkligen dags att minska arbetstiderna, jag tror vi har haft 8 timmar sen 60-talet. I början av 1900-talet låg vi tror jag på 12 timmars arbetsdag ingen semester, inga lediga lördagar. Så det går att ändra om man bestämmer sig.
Citera
2014-02-28, 12:02
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av hyphen
Det är helt sant det du skriver och det är absolut inget att blunda för. Men det är inte hela sanningen. Samtidigt pågår stora förbättringsarbeten, färre antal svältande, fler får utbildning och sjukvård, vi har otrolig hjälp av ny teknik och nya medicinska upptäckter, det är lätt att se med en snabb tillbakablick. Och färre begår självmord numera.
Och framstegen, som ofta sker långsamt i små steg hamnar ofta i en nån sorts medieskugga från alla katastrofer.

Utmaningen är att verkligen se problemen i vitögat, men ändå se var förbättringsmöjligheterna finns och agera konstruktivt.
Men vi motarbetar teknologin.

Ett exempel.

En maskin som skulle göra 80% av ditt jobb skulle välkomnas av din arbetsgivare men inte av dig.
Du vet att han skulle sänka din arbetstid med 80% och där med din lön, varför kan det inte vara så att du bara jobbar 20% och får 100% lön.

Girighet....

Idag används tekniken som ett av konsumtionens vapen, vi skapar behov som vi fyller.
Allt för att socialt hävda oss.
Citera
2014-02-28, 12:29
Medlem
Det gäller att finna sig själv och lyckas ta betalt för det sättet man mest gillar att tjäna samhället på. Jag skulle knappt se det som tufft arbete ifall mitt jobb t.ex. inneburit att få lägga till röst till karaktärer i ett gta-spelet. Pengar skulle bara innebära att jag kan klara av att försörja mig på att göra det jag trivs med.
Alla TS punkterna verkar bara handla om en girig person som tappat bort sig i att lyckan inte finns förrän afterwork.
Gå och sök dig till vad du mest gillar att tjäna folk som. Finner du lyckan där så spelar pengarna inte lika stor roll. Det är iallafall vad jag tror på. Jag har ingen jobb erfarenhet överhuvudtaget dock och suttit mest o TS tankarna borde jag dock nämna. Skippa det där tänkandet. varit väldigt förvirrad påsistone med samma tankar som TS och jag skulle inte ens önska den dumhet hos min värsta fiende. Hoppas du kan finna frid och kommer fram till bättre tankar nån dag TS, I really do!
Senast redigerad av NoLif3r 2014-02-28 kl. 12:46.
Citera
2014-02-28, 12:33
Medlem
H1ONEs avatar
Det krävs enorm disciplin och hjärn-gymnastik i OS klass för att blunda för sanningen. Sanningen kommer ikapp oavsett hur mycket man försöker fly.

Det du kan göra TS är att övervinna dig själv först och främst, endast då kan du hjälpa andra ur psykosen.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in