Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2014-01-18, 13:11
  #20461
Medlem
Chester.Molesters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av masterior26
Om man har 10g färska svampar hur mycket blir det ungefär när det är torkat? Och funkar det lika bra att äta dom färska eller är det bäst att torka dom först?

Viktförhållandet mellan torr och färsk svamp är ungefär 1:10, 9/10-delar består av vatten. Med andra ord är 10 gram färsk svamp viktmässigt lika mycket som 1 gram torkad svamp.

Angående torkningen så beror det lite på vilken sorts svamp du har. Har du färska Cubensis så blir trippen starkare om du ej torkar svampen. Detta då när svamparna torkas så oxiderar en stor del av psilocinet och kvar blir bara psilocybinet. DOCK så innehåller Toppslätskivlingar nästan bara psilocybin så dessa svampar förlorar mycket lite av sin potens när de torkas. Torkade svampar är lättare att äta och dessutom blir du av med eventuella maskar och annat skit som flyr när du torkar svampen.
__________________
Senast redigerad av Chester.Molester 2014-01-18 kl. 13:18.
Citera
2014-01-19, 01:20
  #20462
Avstängd
ZLAKOWSKIs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Chester.Molester
Viktförhållandet mellan torr och färsk svamp är ungefär 1:10, 9/10-delar består av vatten. Med andra ord är 10 gram färsk svamp viktmässigt lika mycket som 1 gram torkad svamp.

Angående torkningen så beror det lite på vilken sorts svamp du har. Har du färska Cubensis så blir trippen starkare om du ej torkar svampen. Detta då när svamparna torkas så oxiderar en stor del av psilocinet och kvar blir bara psilocybinet. DOCK så innehåller Toppslätskivlingar nästan bara psilocybin så dessa svampar förlorar mycket lite av sin potens när de torkas. Torkade svampar är lättare att äta och dessutom blir du av med eventuella maskar och annat skit som flyr när du torkar svampen.
om man ska köra te på det då? torkar innan och sen drar ner det i kokande vatten? hur mycket vatten? 2/3 av kastrullen kan tänkas vara för alldeles mycket.
Citera
2014-01-19, 04:33
  #20463
Medlem
Chester.Molesters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ZLAKOWSKI
om man ska köra te på det då? torkar innan och sen drar ner det i kokande vatten? hur mycket vatten? 2/3 av kastrullen kan tänkas vara för alldeles mycket.
Psilocybin och psilocin bryts ner av värme så kokande vatten kanske inte är optimalt. Värm vattnet till låt oss säga 55-60 grader och låt sedan svampen dra i 10-20 min. En tekopp vatten borde räcka. När svampen legat i ett tag är det bara att dricka. Den uppblötta svampen kan gott också slinka ner. Men jag kan säga dig att det inte smakar hallon.

Bäst är det att torka svampen för att sedan tugga i sig noggrant. Själv tycker jag inte smaken är så illa men vet folk som tycker det smakar pyton och de brukar skölja ner kalaset med ett glas juice. Har hört att socker ska dämpa lite av ruset men det kanske är en myt. Om jag blir törstig under själva trippen brukar jag iallafall dricka vatten eller coca cola zero.
Citera
2014-02-16, 13:50
  #20464
Medlem
Pyromenens avatar
När diskussionen ändå är lite inne på te osv. Brukar ni uppleva magproblem när ni käkar svampen au natural? Känns som magknp och rännskita kan fördärva en tripp rätt hårt.

Då kanske té är att föredra sett till magproblemen?
Citera
2014-02-16, 21:02
  #20465
Moderator
kvm3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pyromenen
När diskussionen ändå är lite inne på te osv. Brukar ni uppleva magproblem när ni käkar svampen au natural? Känns som magknp och rännskita kan fördärva en tripp rätt hårt.

Då kanske té är att föredra sett till magproblemen?
Det har hänt att jag upplevt lite klurig mage efter att ha ätit torkad svamp rakt av. Det kan dock inte jämföras med vissa andra substanser där jag har kräkts som en dåre under trippen. Faktum är att jag endast kan minnas dessa spyor som lättande och frigörande, men att få diarré under en tripp låter däremot inte särskilt trevligt.

Jag får nog tillägga att jag numera alltid gör te när jag ska köra svamp - inte minst för att jag finner det lite mysigt att sitta med en varm kopp i handen
Citera
2014-02-17, 22:03
  #20466
Medlem
Pyromenens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kvm3
Det har hänt att jag upplevt lite klurig mage efter att ha ätit torkad svamp rakt av. Det kan dock inte jämföras med vissa andra substanser där jag har kräkts som en dåre under trippen. Faktum är att jag endast kan minnas dessa spyor som lättande och frigörande, men att få diarré under en tripp låter däremot inte särskilt trevligt.

Jag får nog tillägga att jag numera alltid gör te när jag ska köra svamp - inte minst för att jag finner det lite mysigt att sitta med en varm kopp i handen

Tackar för ett bra svar!

När du gör té, använder du då lite extra mycket svamp pga. förlorad potens eller?
Citera
2014-02-17, 23:38
  #20467
Moderator
kvm3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pyromenen
Tackar för ett bra svar!

När du gör té, använder du då lite extra mycket svamp pga. förlorad potens eller?
Ingen orsak.

Vanligtvis tillsätter jag en rejäl skvätt pressad citron för att konvertera psilocybin till psilocin redan utanför kroppen och på så vis få ett snabbare påslag. Jag ökar inte dosen när jag gör te, men jag ser alltid till att mortla svampen ordentligt.
Citera
2014-02-21, 00:59
  #20468
Medlem
Chester.Molesters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pyromenen
När diskussionen ändå är lite inne på te osv. Brukar ni uppleva magproblem när ni käkar svampen au natural? Känns som magknp och rännskita kan fördärva en tripp rätt hårt.

Då kanske té är att föredra sett till magproblemen?
Citat:
Ursprungligen postat av Pyromenen
När du gör té, använder du då lite extra mycket svamp pga. förlorad potens eller?
Jag kan då och då uppleva en viss "upprördhet" i magen i form av lätt illamående när jag käkat svamp. Inget allvarligt men något man bör bara medveten om. Brukar dock lugna sig snabbt. Rännskita etc har jag aldrig varit med om. Torkar du svampen ordentlig försvinner eventuell ohyra som bosatt sig i svampen. Dessutom om du är färsk så kan du relativt enkelt få en "äkthetsstämpel" då psilocin (ett av de aktiva ämnena) är känslig för oxidation i kontakt med syre. Psilocin bildar konjugerade blåfärgade ämnen vid oxidation. Dvs delar av svampen antar en blåaktig ton som är lätt att känna igen.

De aktiva ämnena psilocybin och psilocin bryts ner av värme så kokande vatten kanske inte är optimalt. Värm vattnet till låt oss säga 55-60 grader och låt sedan svampen dra i 10-20 min. En tekopp vatten borde räcka. När svampen legat i ett tag är det bara att dricka. Den uppblötta svampen kan gott också slinka ner. Men jag kan säga dig att det inte smakar hallon.

Som kvm3 nämnde kan du slänga i en skvätt citronjuice både för smak och de som kvm3 redan nämnt.
Citera
2014-02-26, 16:49
  #20469
Medlem
Malfaitors avatar
Tjena mannar!

Någon som vet om toppisar växer på våren? Bor i sthlms området och har typ nyss fått veta att toppisar är en bra psykadelisk svamp.. Har aldrig provat men är rätt sugen på att prova.
Citera
2014-02-26, 19:10
  #20470
Moderator
kvm3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Malfaitor
Tjena mannar!

Någon som vet om toppisar växer på våren? Bor i sthlms området och har typ nyss fått veta att toppisar är en bra psykadelisk svamp.. Har aldrig provat men är rätt sugen på att prova.
Nej, du kommer inte att finna någon toppis förrän det är säsong. Släng ett öga på http://wiki.magiskamolekyler.org/Psilocybe_semilanceata så lär du dig nog ett och annat.
Citera
2014-02-26, 22:33
  #20471
Medlem
Chester.Molesters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Malfaitor
Tjena mannar!

Någon som vet om toppisar växer på våren? Bor i sthlms området och har typ nyss fått veta att toppisar är en bra psykadelisk svamp.. Har aldrig provat men är rätt sugen på att prova.
Nix, det kan dyka upp några enstaka svampar under Juli/Augusti men absolut ingen ide att ge sig ut och leta så tidigt. Du får vänta tills medeltemperaturen sjunker under ca 15 grader. Lite regn skadar inte heller.

Någon du kan göra under sommaren är att reka några bra ängar etc som du sedan återkommer till när det är säsong. Tänk på att ha flera "backup"ängar då många ängar (vilket jag fick erfara förra säsongen) saknar magiskt mycel och således också magisk svamp . Läs på riktigt noga så du är förberedd när det smäller till.
Citera
2014-03-25, 16:12
  #20472
Avstängd
KurtDonaldCobains avatar
noob fråga

ska jag äta hela svampen eller bara den runda delen på toppen? Jag har alltid trott att man bara ska äta det "runda" stämmer det? ska ut och plocka svamp sen
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback