Citat:
Ursprungligen postat av
d3lux
Jaa hade gärna dragit på roadtrip i staterna , men eftersom jag är timanställd så funkar det inte ;/
Jaa att starta ett konto där skulle nog vara en grej.. Men är 1.90% så mycket ?
De senaste 20 åren har börsen snittat en realavkastning på 12% som jämförelse detta exkluserat eventuella utdelningar. Samtidigt har börsen sina kraftiga nedgångar där det kan ta sisådär 6 år eller mer för att vara tillbaka på samma nivå igen. Har man nå tro på börsen är ju indexfonder lämpliga då de även har låga avgifter, avanza zero har ingen. Investmentbolag följer också index mkt men kan vara något, exempelvis investor. Räntefonder är ju ett mer säkert alternativ som kan ge avkastning jag vet inte exakt men ligger väl runt 2-5 i snitt. Man ska komma ihåg det finns olika sorter dock, kort, lång,real etcetera.
Ja hoppas det var till någon nytta. Läs på lite snabbt själv och bilda egen uppfattning. För att lyssna på andras råd kan vara nyttigt men inget att lita blint på.
Edit: Skit i börsen!! Alltför volatil när jag läste lite mer och såg du var 20 år då behövs ju pengarna troligtvis snart till en lägenhet. Jag skulle köra räntefond. Men bäst är väl att jobba ihop stålar och köpa en lägenhet. Bra avkastning och rolig investering och vettig. 100 K är ju perfekt för det som behövs som handpenning. Att köra på bra sparkonto duger ju fint också om du ska köpa lägenhet snart ändå. Hah blev långt inlägg detta men jag är riktigt jäkla trött och sliten. Så ni får ta det.