2014-02-25, 08:06
Medlem
Som sagt så har jag över 100k på mitt konto som bara ligger och samlar dam som jag har jobbat ihop ärligt. Har mer eller mindre ingen användning av dom just nu då jag för tillfället bor hemma hos föräldrarna.. Är 20+ så är väl ung fortfarande, men frågan är.. vad jag ska göra av dom? Har dom på ett Swedbank kontot med sämst ränta just nu.. Skulle kanske vara värt att investera i en lägenhet men då är jag helt pank istället..
Citera
2014-02-25, 08:08
Medlem
pickledonions avatar
Har du stabil inkomst så investera dem i en bostadsrätt. Det hade jag gjort i dagsläget.
Citera
2014-02-25, 08:23
Medlem
Djuups avatar
Jag hade dragit utomlands.
Dra en jorden runt resa, en värd investering enligt mig!

Kanske bila runt i USA?
Citera
2014-02-25, 08:38
Medlem
pickledonions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Djuup

Kanske bila runt i USA?

Förväntas den utgiften leda till nämnvärd framtida avkastning? Nej, precis. Således är det ingen investering.
Citera
2014-02-25, 08:46
Medlem
C8H11Ns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pickledonion
Förväntas den utgiften leda till nämnvärd framtida avkastning? Nej, precis. Således är det ingen investering.
Men priserna på bostäder är väl rätt höga nu? Är det verkligen en bra investering?

Jag hade köpt 2kg braj. Sålt i heggen för 8k styck, = 160k.

Repeat.
Citera
2014-02-25, 09:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av d3lux
Som sagt så har jag över 100k på mitt konto som bara ligger och samlar dam som jag har jobbat ihop ärligt. Har mer eller mindre ingen användning av dom just nu då jag för tillfället bor hemma hos föräldrarna.. Är 20+ så är väl ung fortfarande, men frågan är.. vad jag ska göra av dom? Har dom på ett Swedbank kontot med sämst ränta just nu.. Skulle kanske vara värt att investera i en lägenhet men då är jag helt pank istället..

Du startar ett sparkonto på SBAB ränta 1.95. Sedan fortsätter du spara tills du har insatsen till en lägenheten --> du flyttar ut förutsatt att du har en fast anställning.
Citera
2014-02-25, 09:10
Medlem
Jaa hade gärna dragit på roadtrip i staterna , men eftersom jag är timanställd så funkar det inte ;/

Jaa att starta ett konto där skulle nog vara en grej.. Men är 1.90% så mycket ?
Citera
2014-02-25, 09:43
Medlem
messiasibids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av d3lux
Jaa hade gärna dragit på roadtrip i staterna , men eftersom jag är timanställd så funkar det inte ;/

Jaa att starta ett konto där skulle nog vara en grej.. Men är 1.90% så mycket ?

De senaste 20 åren har börsen snittat en realavkastning på 12% som jämförelse detta exkluserat eventuella utdelningar. Samtidigt har börsen sina kraftiga nedgångar där det kan ta sisådär 6 år eller mer för att vara tillbaka på samma nivå igen. Har man nå tro på börsen är ju indexfonder lämpliga då de även har låga avgifter, avanza zero har ingen. Investmentbolag följer också index mkt men kan vara något, exempelvis investor. Räntefonder är ju ett mer säkert alternativ som kan ge avkastning jag vet inte exakt men ligger väl runt 2-5 i snitt. Man ska komma ihåg det finns olika sorter dock, kort, lång,real etcetera.

Ja hoppas det var till någon nytta. Läs på lite snabbt själv och bilda egen uppfattning. För att lyssna på andras råd kan vara nyttigt men inget att lita blint på.

Edit: Skit i börsen!! Alltför volatil när jag läste lite mer och såg du var 20 år då behövs ju pengarna troligtvis snart till en lägenhet. Jag skulle köra räntefond. Men bäst är väl att jobba ihop stålar och köpa en lägenhet. Bra avkastning och rolig investering och vettig. 100 K är ju perfekt för det som behövs som handpenning. Att köra på bra sparkonto duger ju fint också om du ska köpa lägenhet snart ändå. Hah blev långt inlägg detta men jag är riktigt jäkla trött och sliten. Så ni får ta det.
Senast redigerad av messiasibid 2014-02-25 kl. 09:55.
Citera
2014-02-25, 09:52
Medlem
Hej!

Har också swedbank och blev galen på dom när räntan stack ner till 1.30% medans nordea och andra banker åtminstonde hade 1.70% och detta var på fasträntekonto dvs att man låser pengarna 3 månader.

Jag tröttnade på swedbank och satte över mina pengar på resursbank (2.3%) samt att du ser hur mycke ränta du får dagligen vilket är kul att se pengarna växa lite!

*Du kan ta ut pengarna när som helst, tar 1 bankddag vad jag vet.
*Inga avgifer.

MVH
Citera
2014-02-25, 10:12
Medlem
WhatDoctors avatar
Åk till Las Vegas och satsa allt på rött. Eller så kanske det är dags att flytta ut? Du har ju en rätt fet bas för det liksom.
Citera
2014-02-25, 10:13
Medlem
Kaustis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Djuup

Kanske bila runt i USA?

Jag håller med! Jag gjorde precis detta med mina pengar, reste som en tok och det är det bästa jag gjort. Ser på mina polare som inte gjort samma sak, nu sitter dom där med en halvsunkig tjej och fast i villa/Volvo/vovve-träsket med drömmar om att dom borde ha rest när dom var yngre.

Citat:
Ursprungligen postat av pickledonion

Ska man resonera sådär så ska man leva på linssoppa hela livet, inte köpa några nya kläder och bo på gatan också. TS skriver egentligen ingenting om att han promt ska investera pengarna, han skriver att han funderar på att investera i en bostad men själva frågeställningen är "vad ska jag göra av dom?". Och då är resande absolut ett bra alternativ.
Citera
2014-02-25, 11:06
Medlem
Öppna ett konto på Avanza eller Nordnet. Invest for the future.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in