Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2014-02-22, 00:27
  #1
Medlem
h0b0ch1cs avatar
Som rubriken lyder,

Hur transporteras iMacs från asien till Sverige, via flyg, tåg eller hav?
Citera
2014-02-22, 00:35
  #2
Medlem
Smatters avatar
Kupp på g?

Nej men Apple har en tendens att vara väldigt konfidentiella med sådan info och har konstiga krav på hur diverse återförsäljare ska framföra deras produkter där de anställda skriver under etc.

Så ja, kanske skeppar de skiten med iBoats och iPlanes som är osynliga?
Citera
2014-02-22, 00:40
  #3
Medlem
h0b0ch1cs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Smatter
Kupp på g?

Hade varit nåt. Nä, har beställt en ny imac som ska tydligen sättas ihop i asien så jag blev nyfiken på tidsramen. Ska inte vara mer än två veckor säger dom iaf.
Citera
2014-02-22, 01:08
  #4
Medlem
EvilGuys avatar
Skulle gissa att det mesta går med containerfartyg, som nästan allting annat från Asien.
Citera
2014-02-23, 22:28
  #5
Medlem
För några år sen (04a) när jag köpte en ny ibook så kunde man följa hela skapelsen. Den skapades någonstans i asien och sen mellanlandade i en tysk hamnstad. Jag misstänker att dom använde fartyg. Tåg brukar vara osmidigt och flyg dyrt. Flyg är dock möjligt?
Citera
2014-02-24, 10:41
  #6
Medlem
h0b0ch1cs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skrotnisseochhansvanner
För några år sen (04a) när jag köpte en ny ibook så kunde man följa hela skapelsen. Den skapades någonstans i asien och sen mellanlandade i en tysk hamnstad. Jag misstänker att dom använde fartyg. Tåg brukar vara osmidigt och flyg dyrt. Flyg är dock möjligt?

Fartyg är det säkert. Det skulle inte ta mer än två veckor enligt folk på apple.
Har hittat en kurs genom Nordostpassagen som det troligen är, alternativt en söder-kurs genom Suezkanalen:

http://alvsbynsnaringsliv.files.word...ober_stor1.jpg
Citera
2014-02-24, 10:57
  #7
Medlem
NavyOfficers avatar
Fartyg.
Citera
2014-02-24, 11:00
  #8
Medlem
NavyOfficers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av h0b0ch1c
Fartyg är det säkert. Det skulle inte ta mer än två veckor enligt folk på apple.
Har hittat en kurs genom Nordostpassagen som det troligen är, alternativt en söder-kurs genom Suezkanalen:

http://alvsbynsnaringsliv.files.word...ober_stor1.jpg

Inget går genom NSR, det har gjort teståkningar av ett rederi jag inte minns namnet på nu men allt det ni köper från Öst åker genom gudsförgätna Suez, än sålänge..
Citera
2014-02-24, 11:45
  #9
Medlem
AgentHemligs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NavyOfficer
Inget går genom NSR, det har gjort teståkningar av ett rederi jag inte minns namnet på nu men allt det ni köper från Öst åker genom gudsförgätna Suez, än sålänge..

This. Det blev väl problem vid teståkningen med (jag har bara läst om en) men när de väl var igenom firades det stort.
Citera
2014-02-24, 12:21
  #10
Medlem
Det blir ju mer och mer tranSporter i nordostpassagen främst till usa men även oss i framtiden så länge isen minskar.
Citera
2014-02-24, 12:49
  #11
Moderator
Neksnors avatar
Den flyger antagligen. Jag har för mig att Maersks stora båtar tar 84 dagar Europa - Asien - Europa, vilket antyder 6 veckor från Asien (Korea tror jag) till Nordeuropa.

Visst kan båtarna köra snabbare, men bränsle kostar pengar och man ska vara i en viss hamn en viss tid, även om det råkade storma lite väl mycket en dag.

När den väl skickas så tar det kanske 2-3 dygn, med flyg, någon godsfirma, tror det var UPS, verkar lasta om en hel del i Malmö.

Tillägg: Det går tydligen någon sorts godståg mellan Kina och Tyskland. http://www.examinechina.com/blog/imp...-europe-china/
http://www.trans-eurasia-logistics.c...php?Sprache=en
__________________
Senast redigerad av Neksnor 2014-02-24 kl. 13:09.
Citera
2014-02-24, 12:58
  #12
Medlem
NavyOfficers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skrotnisseochhansvanner
Det blir ju mer och mer tranSporter i nordostpassagen främst till usa men även oss i framtiden så länge isen minskar.

Det kommer bli det, ja. Som det ser ut nu är isläget svårt men framförallt dålig oljeinfrastruktur längs med NSR som hämmar utvecklandet, men vi närmar oss. Men självklart, skeppa från Kina på ca 15 dagar gentemot ca 35 och slippa Suez med allt vad det innebär samt hotet om pirater skulle vara ytterst fördelaktigt!

Vad menar du med " mer tranSporter i nordostpassagen främst till usa" Från vilken hamn utgår du då och vilken hamn ska du anlöpa?
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback