• 1
  • 2
2014-02-20, 14:48
Bannlyst
Hej alla!
Som vi alla vet är det svårt att sluta röka(oftast) och jag gav ett försök för 2 dagar sedan och nu har jag börjat röka igen. Och anledningen är att jag har skulder som stör mig väldigt mycket och som stressar mig.
Så min fråga är: finns det bra tillfälle med att sluta röka eller när som helst duger?

Jag har sagt till mig själv att vänta tills mitt liv är mindre stressigt men vill höra era synpunkter
Citera
2014-02-20, 14:49
Medlem
Kattpajs avatar
Ett bra tillfälle är alltid:
Citera
2014-02-20, 14:50
Medlem
Stardragons avatar
Det bästa tillfället är idag! Kör hårt.
Citera
2014-02-20, 14:50
Bannlyst
Inte skjuta upp. Inga undanflykter. Sluta med detsamma.
Citera
2014-02-20, 14:55
Medlem
Opibusques avatar
Dra på dig en redig förkylning som håller i sig i två veckor, nikotinsuget bedövas enormt när man är sjuk och bara vill ligga och sova. Håller du dig då sådär länge från nikotin så har du klarat dig genom den värsta fasen, sen måste du bara ha lite viljekraft.

Eller så kan du börja snusa istället. Se snus som en förkylning och cigg som AIDS. Inget av det är bra men ett är ändå bättre än det andra.
Citera
2014-02-20, 14:55
Medlem
BettiePages avatar
jag slutade röka för ca 2 år sen och måste säga att jag fattar inte alls vad alla gnäller om. Det var hur lätt som helst. kan säga att jag rökt mer än 10 år då dessutom.
Det enda som gör det svårt att sluta tror jag är ifall man egentligen inte vill.
För mig var det som jag vaknade ur en liten dumdimma. Va fan lägger jag pengar på den här helt värdelösa drogen, ingen direkt effekt och kostar hur mycket som helst i längden. Sen åldras huden snabbare med. När man ser kvinnor i medelåldern som rökt så länge att dom har rynkor på överläppen som deras läppstift senare kryper ut genom rynkorna upp på ovanför läppen.... usch, ryser.

Så skaffa dig en vilja att sluta sen är det barnsligt enkelt
Citera
2014-02-20, 15:01
Medlem
Finns inget "bästa tillfälle" att sluta röka, det är bara att sluta.
Cold turkey, så att säga. Och använd inga substitut såsom godis, läsk, tuggummi eller dyl. Du kommer bara att bli påmind om rökningen i så fall.

Stort lycka till.
Citera
2014-02-20, 15:15
Medlem
Kattpajs avatar
Kände att min förra post inte var särskilt givande.

1. Bestäm dig för att du vill sluta. Och du ska vilja sluta på riktigt. Inte som gemene rökare som slutar lite till och från eftersom de aldrig går in för det på riktigt. Så samla tankarna och innan du börjar - kom fram till att du verkligen vill sluta men inte vet hur. Först nu är du redo.

2. Läs Easy Way to Stop Smoking av Allen Carr. Läs hela boken. Om du av någon anledning avbryter läsningen(ex. rädsla för att sluta) så har du inte gjort det rätt. Säger det igen: Läs hela boken.
http://media.wix.com/ugd/74fa87_2010...5b7234a829.pdf

3. Grattis! Några muppar, bl.a. någon som skrivit i denna tråd snackar om att man måste ha viljekraft för att sluta. Bullshit. Problemet med att sluta genom viljekraft/disciplin är att du suktar fortfarande efter cigaretter, och går alltså runt och håller dig hela livet - om du ens klarar det. Plus att det är ett hemskt sätt att sluta på för ditt psyke.
Så hur kommer man runt detta då? Ja, om det är svårt att sluta med viljekraft, då är den enkla lösningen att verkligen inte vilja röka. Den insikten är superviktig och det är därför jag tjatar om den. Vill man inte röka så krävs det ingen viljekraft att stå emot, logiskt och enkelt.

Jag är själv rökfri sedan september, går verkligen som en dans. Lär inte röka mer någonsin i hela mitt liv. Ser på mig själv som ickerökare vilket är mycket viktigt.

Nu blev detta lite längre än min förra post och känner att det är dags att runda av. Lycka till!
Citera
2014-02-20, 15:24
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Kattpaj
Kände att min förra post inte var särskilt givande.

1. Bestäm dig för att du vill sluta. Och du ska vilja sluta på riktigt. Inte som gemene rökare som slutar lite till och från eftersom de aldrig går in för det på riktigt. Så samla tankarna och innan du börjar - kom fram till att du verkligen vill sluta men inte vet hur. Först nu är du redo.

2. Läs Easy Way to Stop Smoking av Allen Carr. Läs hela boken. Om du av någon anledning avbryter läsningen(ex. rädsla för att sluta) så har du inte gjort det rätt. Säger det igen: Läs hela boken.
http://media.wix.com/ugd/74fa87_2010...5b7234a829.pdf

3. Grattis! Några muppar, bl.a. någon som skrivit i denna tråd snackar om att man måste ha viljekraft för att sluta. Bullshit. Problemet med att sluta genom viljekraft/disciplin är att du suktar fortfarande efter cigaretter, och går alltså runt och håller dig hela livet - om du ens klarar det. Plus att det är ett hemskt sätt att sluta på för ditt psyke.
Så hur kommer man runt detta då? Ja, om det är svårt att sluta med viljekraft, då är den enkla lösningen att verkligen inte vilja röka. Den insikten är superviktig och det är därför jag tjatar om den. Vill man inte röka så krävs det ingen viljekraft att stå emot, logiskt och enkelt.

Jag är själv rökfri sedan september, går verkligen som en dans. Lär inte röka mer någonsin i hela mitt liv. Ser på mig själv som ickerökare vilket är mycket viktigt.

Nu blev detta lite längre än min förra post och känner att det är dags att runda av. Lycka till!

Tack för bra svar.

Människor som oftast säger att det är viljestyrka är bara ett sätt att sänka andra som inte har lika lätt för att sluta. De är tröttsamma och inte hjälpsamma alls.

Tack för förståelse
Citera
2014-02-20, 15:32
Medlem
Thegreatsunshines avatar
Jepp... En rejäl förkylning fungerade för mig...
Citera
2014-02-20, 15:50
Medlem
Sluta röka, börja snusa
Citera
2014-02-20, 18:34
Medlem
Nidexs avatar
Köp en e-cigg du kan blossa på istället : )
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in