Flashback bygger pepparkakshus!
2014-02-11, 13:52
Medlem
Jafan89s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av G-ice
Va? Förstår inte hur man skulle drivas av att hitta någon att dela vardagen med pga smidighet? Sexuell attraktion, till samma eller motsatt kön, är ju det som starkt bidrar till varför man håller fast vid en livspartner.

Smidighet i form utav mindre som behöver förklaras, smidigt på så sätt att folk lät inte precis börja undra om man bor med en kvinna, men att folk lär få idér om man bor med en annan man exempelvis, samt om man vill ha barn i framtiden och skapa en familj så brukar giftemål underlätta en del, någonting som är enkelt mellan två av olika kön (eller samma kön fast det förutsätter att de är lagda på det sättet).

Därför tycker jag det ofta blir en fråga om ren smidighet.
Citera
2014-02-11, 14:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Metaphysician
Något som jag funderat på en del genom åren är om man behöver en livspartner för att må bra. Den större delen av tiden har jag inga tankar på att skaffa mig något form av förhållande med en tjej. Jag är 28 år och har varit singel hela livet. Har större delen av mitt liv känt mig deprimerad och haft total brist på motivation. Kan det vara min avsaknad av nära relationer som gör mig deprimerad? Är det nära relationer som ger mening och livsglädje i livet?

Nej. Vad som ger mening med livet är vad du själv gör det till. Vill du ha som mening med livet att åka jorden runt så många gånger som möjligt eller tjäna så mycket pengar som du någonsin kan så gör det.

Tjejer och partners ska vara som en guldkant i livet när du har ett fungerande liv i övrigt. Om du inte har koll på ditt liv i övrigt så kommer dina förhållande bli lidande på grund av detta.
Citera
2014-02-11, 19:53
Bannlyst
De som verkar må dåligt hit och dit, det är de som har en partner. Företrädelsevis gäller detta kvinnor som ofta är det mentalt svagare könet.
Citera
2014-02-11, 20:04
Medlem
-vaas-s avatar
Tror att för att må bra man måste vara nöjd med att man har sig själv och inte mena man ska behöva något annat externt som saknas, oavsett om det är partner - vänner - eller prylar och pengar. Eftersom det är mer än flykt från sig själv där problemet med en själv kvarstår när objektet man fokuserat på försvinner.

Wat de budhists said.
Citera
2014-02-11, 20:08
Medlem
Jackdawcrests avatar
Citat:
Något som jag funderat på en del genom åren är om man behöver en livspartner för att må bra.
Nej. Den tid jag har njutit av mest har varit den då jag varit singel.

Citat:
Kan det vara min avsaknad av nära relationer som gör mig deprimerad? Är det nära relationer som ger mening och livsglädje i livet?
I skulle säga att det snarare är en brist på sjävsäkerhet.
Citera
2014-02-11, 20:09
Bannlyst
De flesta behöver nog det, men långt ifrån alla.
Citera
2014-02-11, 20:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Endofin
Nära relationer ÄR livet. Nära relationer till djur och andra människor är det viktigaste som finns.

Skitsnack. Att vara ensam större delen av tiden med bara vissa relationer som man träffar då och då är mycket bättre.
Citera
2014-02-11, 20:31
Medlem
Ja, det måste man. Åtminstone är det så jag fungerar.
Citera
2014-02-12, 01:33
Medlem
Citat:
Om man inte vill ha nära relationer och känner sig deprimerad? Ska man tvinga sig att utveckla nära relationer och även försöka hitta en livspartner?
Nej, det tror jag är en dålig idé. Jag tror du borde jobba på dig själv istället och finna viljan.
Citat:
De kanske vara verkar lyckliga. Man ser inte alltid på folk vilka som mår dåligt. Går att skådespela att man mår bra och är lycklig rätt lätt om man vill det. Hur vet du att det är ett måste?
Nej jag vet, man kan ju aldrig veta till 100%.

Jag bara "vet" det. Det verkar vara det som livet bygger på. Jag har själv levt med avsaknad av nära relationer, och gör det fortfarande till en viss del. Jag tror det är en väldigt viktig grundsten till att må bra.
Citat:
Ursprungligen postat av Unbannable
Skitsnack. Att vara ensam större delen av tiden med bara vissa relationer som man träffar då och då är mycket bättre.
Det beror väl på hur man vill ha det och hur man lever. Jag tänkte också som du gör en gång i tiden. Men jag tror att om man kan och vill så blir det så mycket bättre med nära relationer.
Citat:
Ursprungligen postat av gObbo
Nej. Vad som ger mening med livet är vad du själv gör det till.
Bra poäng.
Citera
2014-02-12, 07:34
Medlem
Ihavenonames avatar
För egen del - nej, livspartner behöver jag ingen för att må bra. Skulle dock behöva någon som ger mig närhet/ömhet/kärlek/sex emellanåt för att inte fortsätta sjunka allt djupare ner i mörkret så att säga.
Citera
2014-02-12, 10:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ihavenoname
För egen del - nej, livspartner behöver jag ingen för att må bra. Skulle dock behöva någon som ger mig närhet/ömhet/kärlek/sex emellanåt för att inte fortsätta sjunka allt djupare ner i mörkret så att säga.

Farlig väg att gå... det du säger gör att du tappar kontrollen över din egen lycka.... fokusera på det du kan kontrollera (dvs. inte andra människor)
Citera
2014-02-15, 12:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Unbannable

Hmmm....undrar om det är så? Känner mig mest förvirrad. Hmm, kanske skulle ha tänkt på nåt annat än jobb de senaste fem åren, nu är jag bara totalt vilse.

Men en sak vet jag: har man fel livspartner mår man INTE bra.
Senast redigerad av tamecookie 2014-02-15 kl. 13:01.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in