2014-02-06, 16:17
Medlem
Gefundenes Fs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tomteboda
Nedgången är förmodligen helt oundviklig. Men att nedgången ändå är så stor beror även på att kvällstidningarna har så svaga chefredaktörer (Mattsson och Helin) samt att den publicistiska linjen är så oklar och ibland rent läsarfientlig idag. Jämför med exemepelvis den gamle redaktören Strömstedt som höll Expressens fana högt med sin vassa penna. Problemet med Strömstedt var att han skapade ett stort tomrum efter sig och Expressens nedgång kom i princip omedelbart efter att han lämnade chefredaktörsstolen. En svart dag var sedan när Jutterström sparkade Ulf Nilsson och uppskattningsvis 30.000 läsare slutade att köpa varsitt ex av tidningen. Det är förmodligen det bästa exeplet på hur dålig ledning ger ett direkt avtryck i minskade intresse att köpa tidningen. Expressen fick dock lite uppryck för ungefär 10 år sedan med redaktören Sjöberg. Man var nära att gå om Aftonbladet, men efter Sjöberg återgick tidningen till ökenvandring igen. Att papperstidningen inte har någon framtid är nog helt självklart, men genom svag journalistik håller de båda kvällstidningarna på att spela bort sin framtid även som fenomen på nätet.

Nästan alla tidningar backar. Det enda pikanta undantaget är att alla tidskrifter i gruppen historia faktisk har ökade upplagor.

Man kan lätt lägga en smärre förmögenhet på tidskrifter och tidningar. Folk inser att de inte får valuta för vad de betalar och lägger av med att köpa dem. Pengarna behövs till räntor på lån och mat som hela tiden ökar i pris.

Rent hushållstänkande med andra ord.
Citera
2014-02-06, 18:58
Medlem
White Christmass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Menved
Bonniers fyra dagstidningar gjorde en vinst på 251 miljoner före skatt, i jämförelse med 321 miljoner året innan, eller ett ras med 22 procent. Omsättningen håller sig ändå uppe förvånansvärt bra och minskar bara med 3,5 procent.

En annan positiv nyhet är att Realtid nu visar vinst för första gången för ett helt kvartal. Realtid är kanske den enda media förutom fri media som ibland uppvisar genuint regimkritiska drag.

Är vinsten extra hög för att man gjorde sig av med rätt mycket personal? En journalist kostar väl runt 1 miljon per år?
Citera
2014-02-07, 12:50
Medlem
Milo.Minderbenders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Milo.Minderbender
Hör rykten om att Stampen-koncernen blöder värre än någonsin. Röda siffror på 300 miljoner på årsbasis. Inga källor ännu.

Hjörne börjar nu erkänna svårigheterna i en intervju i SvD:
Citat:
För ett par år sedan var Stampens mål att omsättningen skulle dubblas på fem år. Vad är det nuvarande målet?

– Så blir det inte. Nu ser kunskapen, besluten och framtidsutsikterna annorlunda ut.
http://www.svd.se/naringsliv/nyheter/sverige/stampens-peter-hjorne-det-blir-en-ordentlig-nedskrivning_8961552.svd
Citera
2014-02-07, 13:36
Medlem
H8reds avatar
Ett citat till från länken ovan, min fetning:

"Menar du att presstödet spelat ut sin roll?

– Jag har aldrig varit ett fan av presstöd. Alla stödformer korrumperar en marknadssituation. Förr fick till exempel Arbetet Väst lika mycket presstöd per exemplar som en prenumerant betalade. "

"Göteborgs-Postens framgång var ju att man satte ner prenumerationspriset så att fler hade råd att hålla sig med anständig journalistik."

Tror det mer gäller 20-30-talet
Citera
2014-02-07, 13:42
Medlem
Citat:
Hjörne börjar nu erkänna svårigheterna i en intervju i SvD:

http://www.svd.se/naringsliv/nyheter/sverige/stampens-peter-hjorne-det-blir-en-ordentlig-nedskrivning_8961552.svd

Ja, jag (och du) sade ju det för tre veckor sedan!
Bankerna har satt hård press på Stampen och Hjörne!
Bokslutskommunikén kommer väl om ett par veckor, vältajmat med de nya TS-siffrorna...

Citat:
Ursprungligen postat av adolfhilter
Citat:
Hör rykten om att Stampen-koncernen blöder värre än någonsin. Röda siffror på 300 miljoner på årsbasis. Inga källor ännu
.

De ryktena ska du nog ta på allvar...
De exakta siffrorna är svårt att säga men källor säger att det går spikrakt ner i avgrunden...
Bokslutskommunikén om någon månad ser vi fram emot...
Citera
2014-02-07, 14:06
Medlem
El Capitanos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RupertSheldrake
Dessa två kommentarerna speglar ett av de största misstagen, enligt min mening, som svensk dags och kvällspress har gjort: istället för att möta minskad efterfrågad med att skaffa sig sin egen unika kundgrupp så har de försökt att stjäla varandras grupper. Den enda tidning som tjänar på aftonbladiseringen av svensk press är aftonbladet.

Det är särskilt tydligt i invandringsfrågan, men även i andra frågor. Ledningarna borde istället se på vin eller whiskeybranschen. Få finsmakare köper Chill Out-boxvin. När DN blir ett aftonbladet second edition står en hel grupp människor utan tidning och resultatet är förödande för tidningsbranschen: färre andel totala kunder (både reella och potentiella). Bara för att världshaven innehåller mest vatten så innebär det inte att kommersiellt fiske inte kan ske i sjöar.

Slutresultatet är dock detsamma: papperstidningens död och förlorad maktposition för de stora mediehusen, men hur länge journalisterna som grupp kan överleva hänger till stor del på hur väl tidningarna manövrerar bland de alltmer fåtaliga kunderna.

Det är en väldigt bra poäng! En grundregel i företagande är differentiering. Det går sällan för en aktör att tillfredsställa hela marknaden. Vi har inte ett bilmärke till exempel: Henry Ford gjorde sitt bästa, men det funkade inte i längden. Istället finns det stora bilar, små bilar, snabba bilar, lyxiga bilar, el-bilar, terränggående bilar o.s.v därför att vi konsumenter inte är likadana utan har olika behov.

Det är verkligen bisarrt att tidningarna nu fått i skallen att alla ska bli mer och mer likadana. Att de går mot Aftonbladet är helt enkelt för att Aftonbladet var först på nätet, och att skvallertrams genererar klick (vilket tycks vara något universellt mått på framgång). Det är förstås inte hållbart och de kundgrupper som läser t.ex. DN kommer mycket riktigt överge dem förr eller senare om innehållet inte överensstämmer med de behov kunden har.
Citera
2014-02-07, 14:31
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Jag funderar mycket på vem det är som köper kvällstidningar.

Jag känner flera, lite äldre, som måste läsa tidningen på morgonen, som en ritual närmast, så dom prenumererar, främst på lokaltidningen.
Men jag känner ingen som köper kvällstidningar, alltså absolut ingen.
Ingen i familjen, inte svärföräldrarna, ingen av svågrarna, inga kompisar, inga kollegor, ingen.
Vem fan är det som köper kvällstidningar egentligen?
Citera
2014-02-07, 14:37
Medlem
Jumalautas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enoch.Thulin

Jag känner flera, lite äldre, som måste läsa tidningen på morgonen, som en ritual närmast, så dom prenumererar, främst på lokaltidningen.
Ingen i familjen, inte svärföräldrarna, ingen av svågrarna, inga kompisar, inga kollegor, ingen.
WT som vill framstå som intellektuellt.
Citera
2014-02-07, 15:56
Medlem
Gyrks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av H8red
Ett citat till från länken ovan, min fetning:

"Menar du att presstödet spelat ut sin roll?

– Jag har aldrig varit ett fan av presstöd. Alla stödformer korrumperar en marknadssituation. Förr fick till exempel Arbetet Väst lika mycket presstöd per exemplar som en prenumerant betalade. "

"Göteborgs-Postens framgång var ju att man satte ner prenumerationspriset så att fler hade råd att hålla sig med anständig journalistik."

Tror det mer gäller 20-30-talet
Fler som inser vart det barkar:
http://www.journalisten.se/nyheter/konkurrensverket-vill-avskaffa-presstodet
Citera
2014-02-07, 17:21
Medlem
RupertSheldrakes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enoch.Thulin

Faktum är att jag inte kan minnas när jag senast såg någon köpa en kvällstidning. Som boende i Malmö läser jag sydsvenskan ett par gånger i veckan, men det är gratisex på ett kafé jag frekventerar. Dock tror jag att det har väldigt mycket med boplats och umgänge att göra: den generella kvällstidningsköparen tillhör troligen kategorierna:

Man, 45-65 har ett enkelt hantverksjobb/industrijobb/byggnadsjobb, vill ha något att bläddra i på kafferasten och spenderar 80% av tiden i sportdelen.

Kvinna, 40-60 jobbar inom vården, röker ett halvt paket gula blend om dagen, älskar att läsa skvaller/kändisdelarna, försöker sig ibland på ett korsord med blandade resultat.

Kvinna, 35-65 "arbetar" inom det godhetsindustriella komplexet. Älskar färgglada kläder och tycker att "VI måste ta hand om flyktingbarnen/tiggarna/{insert any utsatt grupp}" Har skrivit minst tre medborgarmotioner och hundratals insändare. Ser tillbaka på sin publikmedverkan i debatt som sitt livs höjdpunkt och fick med ordet värdegrund minst tre gånger. Har besökt afrika.

Man, 35-70 "ska bara gå och köpa tidningen" är ett kodord för "ville egentligen skiljas frugan redan för tio år sedan, men nöjer mig med att smita iväg ett par gånger i veckan för en kall öl/otrohet/en smula lugn och ro". Även om han redan är genomskådad köper han med sig tidningen för syns skull.

Träffar man sällan de kategorierna människor eller befinner sig på samma plats så ser man helt enkelt inga tidningar köpas.
Citera
2014-02-07, 17:25
Medlem
White Christmass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av El Capitano
Det är förstås inte hållbart och de kundgrupper som läser t.ex. DN kommer mycket riktigt överge dem[/b] förr eller senare om innehållet inte överensstämmer med de behov kunden har.

Tidningarna har ju även kritiserat SVT för att de mer och mer liknar en tidning på internet. Samtidigt har tidningar mer och mer börjat med rörliga bilder dvs de liknar SVT mer och mer. Men sån är journalisten. Så man förlorar folk även till andra aktörer.
Citera
2014-02-07, 17:36
Medlem
RupertSheldrakes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av White Christmas
Tidningarna har ju även kritiserat SVT för att de mer och mer liknar en tidning på internet. Samtidigt har tidningar mer och mer börjat med rörliga bilder dvs de liknar SVT mer och mer. Men sån är journalisten. Så man förlorar folk även till andra aktörer.

Dock måste jag framhålla att det är utmärkt att SVT stjäl både kompetens och utrymme från aftonbladet m.fl. även om det är si och så med objektivitet på SVT så får det två mycket viktiga faktorer:

1: Det öppnar upp medielandskapet som tidigare ägts av tidningarna, vilket gynnar alternativ media något oerhört.

2: ett koncentrerat näste bestående av SR och SVT blir ytterst lätt att kontrastera emot för nyare media och folk i gemen får se mycket tydligare skiljelinjer mellan gammalt och nytt. Idag luras många av att de först ser en nyhet på SVT, de förhåller sig inledningsvis skeptiska/neutrala till informationen men sedan läser de aftonbladet som vinklar än hårdare och många godtar den missledande informationen.

Med andra ord så ber jag till högre makter om minskat/borttaget presstöd och gärna, enligt miljöpartiets förslag, en public service-tidning. En sådan kombo kan få nyare media att fullkomligt explodera och dränka många gamla drakar i svallvågorna!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in