2014-01-16, 13:47
Medlem
Pörrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Herr gurka
Det är disputationsmiddagen du talar om och inte själva disputationen?

På själva disputationen brukar det vara klädsel som på vilken arbetsplats som helst. Till middagen är det oftast påbjuden klädkod. Nu har jag bara sett två sådana inbjudningar, och aldrig själv haft nöjet att gå på en sådan, men på dessa stod det mörk kostym.

Jag hade själv tagit svarta skor och vit skjorta för att vara på säkra sidan.

EDIT: Den sker alltså dagtid. Då måste klädkod kavaj vara fullt tillräckligt.

Jag tycker också det, och det är alltså själva disputationen, inte middagen jag menar och då borde brunisar fungera.
Citera
2014-01-16, 14:56
Medlem
Failminens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pörr
Kan man ha bruna skor på en disputation (förlagd dagtid)? Ingen klädkod angiven.
Hur det kommer att se ut när alla väl är där beror nog på inom vilket ämne personen disputerar. Sist jag var på disputation inom arkitekturhistoria var jag nog den enda som hade slips.

Om jag skulle ha någon aktiv del i disputationen och/eller skulle gå på middagen efteråt så skulle jag nog ha klädkod kavaj. I annat fall räcker det nog med uddakavaj och bruna skor.
Citera
2014-01-21, 16:18
Medlem
Pörrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bwahahaha
Jag är medveten om att liknande frågor har besvarats i tråden redan men skulle uppskatta om ni kunde svara ändå. Min bror ska gifta sig och klädkoden för oss män är mörk kostym. Kostymen jag kommer använda liknar denna och till detta kommer jag ha en vit skjorta. Frågan är dock, slips eller fluga (Är själv sjukt sugen på fluga)? Vilken färg på slipsen eller flugan? Givet denna färg på slipsen/flugan, vilken färg ska man ha på näsduken? Tack i förväg.

Vad är det för färg på själva kostymen?

Du bör inte ha fluga, om du inte är 60+ vilket jag antar att du inte är. Vit näsduk passar bäst om klädkoden är mörk kostym.
Citera
2014-01-21, 16:29
Medlem
bwahahahas avatar
Citat:
Svart. Den liknar den jag länkade till.

Citat:
Du bör inte ha fluga, om du inte är 60+ vilket jag antar att du inte är. Vit näsduk passar bäst om klädkoden är mörk kostym.
Då får det bli slips. Vilken grundfärg? Mörkblå? Blå?
Senast redigerad av bwahahaha 2014-01-21 kl. 16:36.
Citera
2014-01-21, 19:33
Medlem
Herr gurkas avatar
Citat:

Jag skulle vilja påstå att det även fungerar om man har en imposant rondör.
Citera
2014-02-05, 23:35
Medlem
Jag har nyligen köpt en ny kostym för att använda vid klädkod mörk kostym samt i arbetssammanhang. Jag vore tacksam om någon med koll kan ge mig ett ord om hur den passar. Den känns bra och den passade enligt butiksbiträdet men jag har 1) väldigt begränsade kunskaper och 2) en generell misstro mot säljare.

Bilderna är jättekassa men jag hoppas att passformen framgår någorlunda (ursäktar mig för avsaknaden av skor osv.)

http://imgur.com/qoAHopt
Citera
2014-02-06, 11:08
Medlem
Herr gurkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tigerkäft
Jag har nyligen köpt en ny kostym för att använda vid klädkod mörk kostym samt i arbetssammanhang. Jag vore tacksam om någon med koll kan ge mig ett ord om hur den passar. Den känns bra och den passade enligt butiksbiträdet men jag har 1) väldigt begränsade kunskaper och 2) en generell misstro mot säljare.

Bilderna är jättekassa men jag hoppas att passformen framgår någorlunda (ursäktar mig för avsaknaden av skor osv.)

Den är för kort.
Citera
2014-02-06, 12:04
Medlem
Pörrs avatar
Citat:

Ser ut som en typisk modekostym med allt vad det innebär, så i detta forum lär du inte få så mycket medhåll. Precis som Gurkan sagt ovan är kavajen alldeles för kort. Nu lär inte gemene okunnige man bry sig speciellt mycket om detta, så om du är nöjd med den kan du ju behålla den.

Vad kostade den om man får fråga.
Citera
2014-02-06, 14:17
Medlem
Citat:
Ser ut som en typisk modekostym med allt vad det innebär, så i detta forum lär du inte få så mycket medhåll. Precis som Gurkan sagt ovan är kavajen alldeles för kort. Nu lär inte gemene okunnige man bry sig speciellt mycket om detta, så om du är nöjd med den kan du ju behålla den.

Vad kostade den om man får fråga.

Jag förstår vad du menar, kanske fel forum att fråga i i och med att kostymen inte är klassisk. Dock är jag inte så intresserad av klassisk stil utan är mer nyfiken huruvida den ser okej ut sedd som vad du kallar en modekostym. (Jag antar att det klassiska idealet gällande passform över axlar och bröst inte skiljer sig så mycket från det "moderna", eller?)

Den kostade tre och åtta.
Citera
2014-02-06, 20:47
Medlem
Kokplattas avatar
Citat:
Den kostade tre och åtta.

Det lät dyrt med tanke på hur den ser ut. Byt och fixa någon annan. Jag brukar ha visst överseende med lite kortare kavajer än Cornelianistuket men här är den verkligen för kort.
Citera
2014-02-06, 21:11
Medlem
Mörk kostym? Eller i varje fall godtagbar som mörk när det gäller student-gasquer?

Egentligen är jag på jakt efter klädsel till kavaj-dresscode men vill gärna kunna använda kostymen till formellare klädkod. Alternativen är ju självklart antingen att göra en mörkare kostym mer informell vid kavaj -klädsel eller att helt enkelt köpa två kostymer (tyvärr är jag dock, som så många andra studenter, jävligt snål).

Kanske vore något för tigerkäften om inte annat
Citera
2014-02-07, 08:52
Medlem
Nimportequis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Phrenicus
Mörk kostym? Eller i varje fall godtagbar som mörk när det gäller student-gasquer?

Egentligen är jag på jakt efter klädsel till kavaj-dresscode men vill gärna kunna använda kostymen till formellare klädkod. Alternativen är ju självklart antingen att göra en mörkare kostym mer informell vid kavaj -klädsel eller att helt enkelt köpa två kostymer (tyvärr är jag dock, som så många andra studenter, jävligt snål).

Kanske vore något för tigerkäften om inte annat
Du kan enkelt variera stilnivån något genom att byta skjorta och slips. Svårt att se exakt, men jag skulle säga att vävtekniken är i grövsta laget för att gå under mörk kostym.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in