Citat:
Ursprungligen postat av
Fizzlor
Hittade en Expressen liggandes i fikarummet igår. Mitt i tidningen möttes man av Thomas Mattsons fula tryne och rubriken "Berättande som berör ännu fler" eller nåt åt det hållet. Enligt Mattson själv så når Expressen ut till 1.8 miljoner läsare varje dag, slår ständiga rekord med sina TV-sändningar, appar etc. Han erkänner att upplagan minskar på själva tidiningsfronten men att man tar igen det på andra håll.
Nu misstänker jag starkt att denna artikel bara är propaganda för att lugna läsare och annonsörer (gå ut med att tidningen är ett sjunkande skepp kanske inte är det smartaste). 1.8 miljoner läsare om dagen låter otroligt överdrivet, det innebär ju att typ var tredje person över 25 läser skiten.
Någon som kan bekräfta att Expressen går åt helvete och att artikeln bara är ett spel för gallerierna så man kan sova lugnt inatt?
Jag kan faktiskt tänka mig att det är 1-2 miljoner personer som går in på expressens hemsida per dag, läser rubrikerna och kanske skummar igenom ett par artiklar.
Samma personer som går in på Aftonbladet, DN och kanske sin lokaltidnings hemsida.
Eftersom det är samma människor som går in på flera tidningar hemsidor så blir räckviddsmåttet urvattnat. Det finns ett begränsat antal konsumenter, som är de som annonsörerna vill nå. När samma person besöker olika sidor så kommer värdet på reklamen (som finansierar tidningarna på nätet) devalveras.
Det är också därför tidningarnas "internetsatsningar" inte kommer fungera. Det blir bara flera aktörer som slåss om samma annonspengar. Går det bra för Expressen så kommer det gå sämre för någon annan tidning.