Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2014-01-30, 10:43
  #4045
Medlem
IIMorbiids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av claymann
Utan utbildning så lär du inte kunna få något annat jobb än sälj och eventuellt labour och hospitality (med mycket tur) i storstäder som Sydney, Melbourne, Brisbane osv. Kanske om du är väldigt remote.

Det är inte så lätt att få jobb i Australien, åtminstone nu för tiden. Dom vill inte anställa folk som är här på Whv, då dom vet att dom flesta skiter i vilket, säger att dom ska stanna länge men sticker efter en månad. Hade varit betydligt mycket enklare om man var här på något annat visa.

Vilket Visa skulle det vara?
Citera
2014-01-30, 13:42
  #4046
Medlem
U-Figs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IIMorbiid
Vilket Visa skulle det vara?
Finns inget annat än WHV för okvalificerade unga vuxna (om du inte har en australiensisk flickvän/pojkvän och ansöker om partnervisum eller är delvis australiensisk så att du kan bli medborgare så klart...)

Cigg kostar typ $20 per paket. Nu är AU$ i och för sig nere på 5,7 kronor ungefär men ja, drygt 100 kronor per paket.
Citera
2014-01-30, 15:01
  #4047
Medlem
IIMorbiids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av U-Fig
Finns inget annat än WHV för okvalificerade unga vuxna (om du inte har en australiensisk flickvän/pojkvän och ansöker om partnervisum eller är delvis australiensisk så att du kan bli medborgare så klart...)

Cigg kostar typ $20 per paket. Nu är AU$ i och för sig nere på 5,7 kronor ungefär men ja, drygt 100 kronor per paket.

Borde jag ändå ge det en chans och sticka dit? Eller kommer jag troligtvis inte få jobb där?

Shit det är jävligt mycket, får väl ta med mig cigg härifrån isåfall
Citera
2014-01-30, 22:28
  #4048
Medlem
U-Figs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IIMorbiid
Borde jag ändå ge det en chans och sticka dit? Eller kommer jag troligtvis inte få jobb där?
Om du känner för det. Jag skulle aldrig åkt med en reskassa på endast 25kkr. Spara ihop mer så att du kan stanna längre innan du MÅSTE åka hem för att du inte fått något jobb. Jobb är svårare att få än vad det var för några år sedan, men det går att få okvalificerade jobb inom t.ex. hospitality eller det välkända tremånadersarbetet på fruktplantage/bondgårdar för ytterligare ett års visum.

För att vara ärlig passar dessa inlägg och denna diskussion bättre i Work & Travel-tråden i /f404 (Australien-forumet). Att flytta dit permanent utan utbildning och arbetslivserfarenhet med 25kkr som kapital lär inte hända.

Antalet tullfria cigaretter du får ta med dig är 50 (d.v.s. 2,5 paket). Tar du med dig fler är inga av dem tullfria. Inte särskilt mycket med andra ord.
__________________
Senast redigerad av U-Fig 2014-01-30 kl. 22:34.
Citera
2014-01-30, 22:36
  #4049
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av U-Fig
Finns inget annat än WHV för okvalificerade unga vuxna (om du inte har en australiensisk flickvän/pojkvän och ansöker om partnervisum eller är delvis australiensisk så att du kan bli medborgare så klart...)

Cigg kostar typ $20 per paket. Nu är AU$ i och för sig nere på 5,7 kronor ungefär men ja, drygt 100 kronor per paket.

Tänkte på det där med partnervisum, det räcker alltså att man "är tillsammans" för att man ska kunna söka det? Man behöver inte vara gifta? Är det lätt att få eller är det många andra krav som ska uppfyllas?
Citera
2014-01-30, 22:40
  #4050
Medlem
U-Figs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av yberturk
Tänkte på det där med partnervisum, det räcker alltså att man "är tillsammans" för att man ska kunna söka det? Man behöver inte vara gifta? Är det lätt att få eller är det många andra krav som ska uppfyllas?
Svårt, dyrt, tar tid och du ska dessutom kunna bevisa att ni har ett seriöst förhållande.

Det finns en stor tråd för visumfrågor i Australienforumet annars. (/f404)
__________________
Senast redigerad av U-Fig 2014-01-30 kl. 22:42.
Citera
2014-01-31, 08:57
  #4051
Medlem
Carolus_Rexs avatar
Nu har jag tagit det stora steget att soka ett Permanent Residency visa (189 Skilled Independent). Dyrt som fan var det och tydligen ar vantetiden pa cirkus ett ar men ga igenom kommer det att gora
Citera
2014-02-01, 03:06
  #4052
Medlem
Zinghos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Carolus_Rex
Nu har jag tagit det stora steget att soka ett Permanent Residency visa (189 Skilled Independent). Dyrt som fan var det och tydligen ar vantetiden pa cirkus ett ar men ga igenom kommer det att gora
Då får man passa på att säga lycka till, själv ska man ta sig i kragen och skicka in ansökan om medborgarskap någongång under detta år .
Hur mycket får man betala för ett 189 visum? kör du själv eller har du tagit hjälp utav någon MARA agent?
Citera
2014-02-02, 16:11
  #4053
Medlem
Carolus_Rexs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zingho
Då får man passa på att säga lycka till, själv ska man ta sig i kragen och skicka in ansökan om medborgarskap någongång under detta år .
Hur mycket får man betala för ett 189 visum? kör du själv eller har du tagit hjälp utav någon MARA agent?

Tackar tackar. Det kostade $3520, dock ar det utan att rakna med medical check up som jag kommer gora om de sager till mig (jag slapp undan det nar jag sokte ett skilled graduate visa, far se om jag har samma tur denna gang...). Jag har gjort allt sjalv, finns ingen anledning att betala nagon annan att gora det da det ar sa enkelt.
Citera
2014-02-02, 17:05
  #4054
Medlem
IIMorbiids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av U-Fig
Om du känner för det. Jag skulle aldrig åkt med en reskassa på endast 25kkr. Spara ihop mer så att du kan stanna längre innan du MÅSTE åka hem för att du inte fått något jobb. Jobb är svårare att få än vad det var för några år sedan, men det går att få okvalificerade jobb inom t.ex. hospitality eller det välkända tremånadersarbetet på fruktplantage/bondgårdar för ytterligare ett års visum.

Pratade med en kompis igår och han kan fixa två jobb till mig på två olika farmer där man jobbar med att plocka frukt och det är 3 månaders jobb på varje ställe så jag tycker att det är en bra början om jag har har de jobben garanterat plus 25k exklusive visum + resa!
Citera
2014-02-22, 18:37
  #4055
Medlem
myhrbergs avatar
tror ni att man kan få något bra jobb i Sydney om man har gått fyra årig teknik utbildning på gymnasiet ?
Citera
2014-03-10, 07:08
  #4056
Medlem
Hej!

Vi är på väg till Perth snart där vi tänkte hyra en bil och dra upp till Exmouth för att dyka med valhajarna. Är det någon som gjort det och i så fall har tips på billigaste och bästa alternativet/bolaget?
Citera
Denna tråd visas även på Travel Forum:
http://www.travelforum.se/f717009

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback