2014-01-29, 15:07
Medlem
Dille24s avatar
Det verkar som att den alltid krånglar vid väldigt stora nedgångar (många som säljer samtidigt).. Är det verkligen inte överbelastningsproblem?
Citera
2014-01-29, 15:27
Medlem
kato85s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dille24
Det verkar som att den alltid krånglar vid väldigt stora nedgångar (många som säljer samtidigt).. Är det verkligen inte överbelastningsproblem?

Det ar just det det ar! Jag markte det sjalv nar jag nyss kunde gå in, omx har nu sjunkit till -1,3% på två timmar och vi kommer inte in!
Det ar forbannad skandal minst ut sagt, detta bekraftar att Avanza sidan faktiskt fungerar, MEN att de inte tillhandahallit nog med serverkraft for att servra tillracklig manga klienter(brukare) detta gor att servern slar bakut och ger access denied (HTTP 404 før er som kan data) till ovriga klienter som vill in, for hemsidan fungerar ju, men inte inloggningen, vilket tyder pa att servern inte klarar av detta.
Ursakta orden men det ar f*n skamligt att ett foretag med sa bra omsattning inte vill betala for tillracklig serverdrift, utan helt enkelt forvantar sig(eller hoppas) att inte alla kunder ska logga in samtidigt.

@Avanza: sista chansen før er nu, sen flyttar jag min depå.
Senast redigerad av kato85 2014-01-29 kl. 16:21.
Citera
2014-01-30, 10:37
Medlem
AvanzaBanks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kato85
Citat:
Det ar just det det ar! Jag markte det sjalv nar jag nyss kunde gå in, omx har nu sjunkit till -1,3% på två timmar och vi kommer inte in!
Det ar forbannad skandal minst ut sagt, detta bekraftar att Avanza sidan faktiskt fungerar, MEN att de inte tillhandahallit nog med serverkraft for att servra tillracklig manga klienter(brukare) detta gor att servern slar bakut och ger access denied (HTTP 404 før er som kan data) till ovriga klienter som vill in, for hemsidan fungerar ju, men inte inloggningen, vilket tyder pa att servern inte klarar av detta.
Ursakta orden men det ar f*n skamligt att ett foretag med sa bra omsattning inte vill betala for tillracklig serverdrift, utan helt enkelt forvantar sig(eller hoppas) att inte alla kunder ska logga in samtidigt.

@Avanza: sista chansen før er nu, sen flyttar jag min depå.
Jag vill börja med att säga att vi verkligen förstår er frustration. Även för oss är det givetvis en mardröm när sajten går ner, detta är inte acceptabelt och vi tar det naturligtvis på största allvar. Jag kan även förstå att det är lätt att tro att vi snålat in på serverkapacitet och därför blir överbelastade när det är högt tryck på börsen - det är inte fallet. Om det är något vi verkligen inte snålar på så är det hårdvara och serverkapacitet, vi uppdaterar ständigt våra servrar och ser alltid till att köpa in den bästa och senaste hårdvaran till dessa. Kapacitetsmässigt så är vår sajt byggd för att klara väldigt mycket större belastning än det vi upplevt de senaste dagarna och det är även en av huvudanledningarna till att vi har byggt om sajten och bakomliggande system då de gamla systemen inte alls hade samma kapacitetsutrymme.

Vi vill gärna vara så transparenta som möjligt men ofta kan det vara rätt svårt att förklara vad felet beror på om man inte är insatt i vilka bakomliggande system vi använder och hur de fungerar. Problemet som uppstod nu handlar om ett programmeringsfel i en ny komponent. Denna komponent har vi nu tagit ur bruk och kommer att designa om den för att åtgärda problemet. Vi har avsatt alla våra bästa IT-resurser till att lösa detta.

Jag vill även passa på att understryka att detta inte är ett försök till bortförklaring, vi tycker som sagt inte heller att detta är acceptabelt och gör givetvis allt vi kan för att detta inte ska ske igen. Precis som ni så inser vi att oavbruten tillgång till sajten är av största vikt för er som är handelsaktiva och jag hoppas att vi framöver kan få chans att bygga upp vårt förtroende hos er igen.

Vänligen,
Daniel, Avanza Bank
Citera
2014-01-30, 11:26
Medlem
Dille24s avatar
För att leda bort diskussionen från alla problem. Skulle det inte vara möjligt för er att ha realtidsuppdatering av kurser i sidans rubrik, så att man kan se förändringarna i kurs även när man inte har fliken öppen.

För DAX och Dow använder jag denna sida: http://www.finanzen.net/index/DAX-Realtime

Men det hade varit trevligt om ni hade den funktionen för alla era värdepapper och index!

Sen undrar jag varför ni har en fördröjning på 15(?) minuter för DAX och andra större börser. Sparar ni verkligen så mycket på det att ni inte kan erbjuda realtidskurser som en service till era kunder?
Citera
2014-01-30, 12:08
Medlem
AvanzaBanks avatar
Citat:
För att leda bort diskussionen från alla problem. Skulle det inte vara möjligt för er att ha realtidsuppdatering av kurser i sidans rubrik, så att man kan se förändringarna i kurs även när man inte har fliken öppen.

För DAX och Dow använder jag denna sida: http://www.finanzen.net/index/DAX-Realtime

Men det hade varit trevligt om ni hade den funktionen för alla era värdepapper och index!

Sen undrar jag varför ni har en fördröjning på 15(?) minuter för DAX och andra större börser. Sparar ni verkligen så mycket på det att ni inte kan erbjuda realtidskurser som en service till era kunder?

Hej!

Det är helt klart ett intressant förslag. Jag ska absolut ta förslaget vidare till våra utvecklare. Frågan är hur det skulle lösas rent tekniskt och praktiskt. Utmaningarna är bland annat att själva rubriken, just nu, avspeglar sig i flikens namn, men att det hela inte uppdateras förrän du uppdaterar fliken. Jag vet att det exempelvis finns tillägg till webbläsaren, vilka gör att man kan uppdatera alla flikar automatiskt med ett givet tidsintervall, som skulle kunna automatisera uppdateringen för kunden. Sedan så måste det rent praktiskt finnas plats för aktiens namn samt kurs/%-utveckling i fliken. Ett alternativ är att man bara skriver ut aktiens kortnamn. Men vi vet samtidigt att många av våra kunder har efterfrågat just aktiens namn i fliken.

Skulle vi istället bygga in en dynamisk uppdatering av rubriken så skulle det sannolikt kräva mer utveckling. Jag vet faktiskt inte om det ens går. Vi vill samtidigt inte att sidan ska bli långsammare i olika webbläsare.

När det gäller fördröjningen på de index vi har så är det ett affärsmässigt beslut. Det kostar pengar att ha de olika indexen på vår sida, både de i realtid och de med fördröjning. För att kunna bibehålla de låga avgifter vi har idag så är det tyvärr inte möjligt för oss att ha vissa index i realtid.

/ Dan, Avanza Bank
Citera
2014-01-30, 13:29
Medlem
Dille24s avatar
Ni skulle kanske kunna ha det som val, en ruta man kan kryssa i för de papper man vill ha uppdatering i rubriken på. Väljer man denna funktion så kan kanske namnet ändras till förkortningen!

Det kan ju inte vara mycket svårare tekniskt än de autokurser ni redan visar på er sida, som man ju kan stänga av eller sätta på.

Edit: Formen som Finanzen har valt tycker jag är klockren:
| Förkortning, kurs, % | --› | DAX 9304,00 (-0,34%) |

Eftersom flikarna blir mindre ju fler man har är det viktigt att kursen kommer före % tycker jag.
Senast redigerad av Dille24 2014-01-30 kl. 13:38.
Citera
2014-01-30, 13:42
Medlem
AvanzaBanks avatar
Citat:
Ni skulle kanske kunna ha det som val, en ruta man kan kryssa i för de papper man vill ha uppdatering i rubriken på. Väljer man denna funktion så kan kanske namnet ändras till förkortningen!

Det kan ju inte vara mycket svårare tekniskt än de autokurser ni redan visar på er sida, som man ju kan stänga av eller sätta på.

Vi tar med dessa synpunkter i samma förslag. Det är tyvärr svårt att svara på direkt om det är svårare rent tekniskt eller inte då det ligger utanför mitt kompetensområde. Men vi kommer som nämnt att skicka vidare förslaget så får våra tekniker titta på om det är möjligt eller inte samt fortsätta diskussionen därifrån. Tack för att du delar med dig av dina förslag till oss!

/Hanna, Avanza Bank
Citera
2014-02-03, 08:57
Medlem
Eeries avatar
Just nu har vi tekniska problem med kurser och orderläggning. Felsökning pågår. Har du tillgång till iPhone-/Android-apparna eller Avanza Trader så kan du använda någon av dem tillsvidare.

Ja, vad säger man?
Citera
2014-02-03, 09:14
Medlem
AvanzaBanks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eerie
Just nu har vi tekniska problem med kurser och orderläggning. Felsökning pågår. Har du tillgång till iPhone-/Android-apparna eller Avanza Trader så kan du använda någon av dem tillsvidare.

Ja, vad säger man?

Hej!

Vi upplever tyvärr problem med orderläggning för tillfället. Våra tekniker håller på och felsöker i systemen för att hitta problemet. Tillsvidare kan du lägga order via våra mäklare på 08-562 250 00 och knappval 1 så hjälper de dig gärna. Våra appar och Traders (ej Online Trader) fungerar också som normalt, välj "alla marknader" vid orderläggning via traders. Avanza Mini är ej berört av detta, det går således att använda minisajten som normalt.

Edit: Det är endast orderläggning mot Stockholmsbörsen på sajten som inte fungerar i nuläget.
Det som fungerar är Avanza Trader (alla marknader, NGM, OM1), Six Edge (rikta mot AZAM), alla våra appar och Avanza Mini. Det fungerar även att lägga order på t.ex. optionsmarknaden, NGM, USA/Kanada etc. på sajten.

/Hanna, Avanza Bank
Senast redigerad av AvanzaBank 2014-02-03 kl. 09:25.
Citera
2014-02-03, 09:15
Medlem
annanmedlems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AvanzaBank
Hej!

Vi upplever tyvärr problem med orderläggning för tillfället. Våra tekniker håller på och felsöker i systemen för att hitta problemet. Tillsvidare kan du lägga order via våra mäklare på 08-562 250 00 och knappval 1 så hjälper de dig gärna. Våra appar och Traders (ej Online Trader) fungerar också som normalt, välj "alla marknader" vid orderläggning via traders. Avanza Mini är ej berört av detta, det går således att använda minisajten som normalt.

/Hanna, Avanza Bank
Vad brukar det vara som strular när ni får de problemen?
Citera
2014-02-03, 09:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av annanmedlem
Vad brukar det vara som strular när ni får de problemen?

Hagströmer tror att serverrummet är toaletten?

Nej, men seriöst undrar man om det är industrisabotage. Rätt klantigt annars.

Det här specifika problemet är nytt tror jag.
Citera
2014-02-03, 09:31
Medlem
Eeries avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AvanzaBank
Hej!

Edit: Det är endast orderläggning mot Stockholmsbörsen på sajten som inte fungerar i nuläget.
Det som fungerar är Avanza Trader (alla marknader, NGM, OM1), Six Edge (rikta mot AZAM), alla våra appar och Avanza Mini. Det fungerar även att lägga order på t.ex. optionsmarknaden, NGM, USA/Kanada etc. på sajten.

/Hanna, Avanza Bank

Tekniska problem med kursuppdateringen. Vid problem med orderläggning, kontakta mäkleri på 08-562 250 00.

Det här duger inte. Ni kan ha hur många appar ni vill, det är inte försvarbart att det är problem med helt olika saker varje dag. Jag är inte intresserad av att ringa in mina orders heller. Jag kan inte se några avslut eller uppdatering av aktuella kurser på avanza.

Fixas inte dessa problem inom kort kommer även jag att byta från Avanza trots att jag är allergisk mot Nordnet av flera anledningar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in