Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2014-01-19, 21:28
  #4033
Medlem
U-Figs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IIMorbiid
Hej! Jag kommer antagligen att flytta till Australien i Maj detta år och jag har ett par frågor Har inte orkat läsa hela tråden så får ursäkta om folk redan svarat på det ^^

Men jag undrar:

Hur svårt är det att skaffa jobb i Australien? Jag har ingen utbildning så det gör ju det hela svårare antar jag, men hur svårt kommer det att vara?

Hur mycket pengar kommer jag att behöva ha med mig? Kommer söka jobb varje dag utom helger tills jag får något, men har inte Världens största budget så hur mycket borde jag ha med mig som minst?

I vilka städer är det lättast/billigast att hitta lägenhet?

Har lite flera frågor men kommer inte på dem just nu!
Varför kommer du inte söka jobb på helger?

Sydney är inte billigt, men ganska lätt att få lägenhet har jag för mig.

Ska du flytta dit permanent, eller ska du vara där ca ett år med WHV?
Citera
2014-01-20, 09:18
  #4034
Medlem
IIMorbiids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av U-Fig
Varför kommer du inte söka jobb på helger?

Sydney är inte billigt, men ganska lätt att få lägenhet har jag för mig.

Ska du flytta dit permanent, eller ska du vara där ca ett år med WHV?

Kan väl hända att jag gör det men kommer nog ha med mig pengar så att jag har råd att ej göra det, men man kan ju alltid söka jobb online också

Har tittat lite på Adelaide, där verkar vara fint och inte för dyrt, någon som varit där?

Först ett år med WHV sen förhoppningsvis ett år till om det går bra, sen får vi se vad som händer om jag stannar och ev. blir sponsrad så jag får stanna eller så åker jag hem igen! Men förhoppningsvis blir det en permanent flytt
Citera
2014-01-26, 17:23
  #4035
Medlem
Illusioners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IIMorbiid
Har tittat lite på Adelaide, där verkar vara fint och inte för dyrt, någon som varit där?
Jag gillade det! Det är dock en liten stad, och det känns verkligen!
Citera
2014-01-26, 18:52
  #4036
Medlem
U-Figs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Illusioner
Jag gillade det! Det är dock en liten stad, och det känns verkligen!
Liten och liten... Adelaide är trots allt Australiens femte största stad med drygt 1.2 miljoner invånare (inklusive förorter). Verkligen inte liten för att vara Australien och inte heller liten i jämförelse med Sverige.

Om du menar att själva stadskärnan är liten, förbise det här inlägget.
Citera
2014-01-28, 16:21
  #4037
Medlem
IIMorbiids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Illusioner
Jag gillade det! Det är dock en liten stad, och det känns verkligen!

Aha, den är dock större än den staden jag bor i nu så det gör ingenting haha
Citera
2014-01-29, 01:03
  #4038
Medlem
Illusioners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av U-Fig
Liten och liten... Adelaide är trots allt Australiens femte största stad med drygt 1.2 miljoner invånare (inklusive förorter). Verkligen inte liten för att vara Australien och inte heller liten i jämförelse med Sverige.

Om du menar att själva stadskärnan är liten, förbise det här inlägget.
Ja, det var mest stadskärnan jag menade, visste faktiskt inte att det bodde så många där. Känns verkligen inte så.
Citat:
Ursprungligen postat av IIMorbiid
Aha, den är dock större än den staden jag bor i nu så det gör ingenting haha
Det är en schysst stad! Tror du kommer trivas ypperligt.
Citera
2014-01-29, 20:08
  #4039
Medlem
IIMorbiids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Illusioner
Ja, det var mest stadskärnan jag menade, visste faktiskt inte att det bodde så många där. Känns verkligen inte så.
Det är en schysst stad! Tror du kommer trivas ypperligt.

Fan vad nice, hoppas det Om jag söker jobb direkt när jag kommer fram till Adelaide tror du att det räcker med de 25k man behöver för att komma in i landet? Eller behöver jag ta med mig mer pengar?
Citera
2014-01-29, 21:07
  #4040
Medlem
U-Figs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IIMorbiid
Fan vad nice, hoppas det Om jag söker jobb direkt när jag kommer fram till Adelaide tror du att det räcker med de 25k man behöver för att komma in i landet? Eller behöver jag ta med mig mer pengar?
Du behöver inte ha med dig några pengar över huvud taget, däremot rekommenderas AU$5k (i skrivande stund drygt 28kkr). Om du kommer dit utan pengar skickas du förmodligen hem för att de är tveksamma till hur du ska kunna försörja dig själv.

25k räcker drygt två-tre månader utan jobb, exkl. flygbiljett hem och exkl. vilt festande och dagliga aktiviteter.
Citera
2014-01-29, 23:17
  #4041
Medlem
IIMorbiids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av U-Fig
Du behöver inte ha med dig några pengar över huvud taget, däremot rekommenderas AU$5k (i skrivande stund drygt 28kkr). Om du kommer dit utan pengar skickas du förmodligen hem för att de är tveksamma till hur du ska kunna försörja dig själv.

25k räcker drygt två-tre månader utan jobb, exkl. flygbiljett hem och exkl. vilt festande och dagliga aktiviteter.

Jaha okej

Kommer förmodligen inte festa så mycket då jag inte dricker, röker däremot så kommer antagligen slösa en och en annan krona på cigg/röka!

Jag är väldigt inställd på att försöka stanna permanent i Australien så vill fixa en liten lägenhet och jobb så fort som möjligt och sen jobba mig uppåt, är bara lite tveksam över hur mycket pengar jag verkligen kommer att behöva när jag väl kommer fram, vill inte stå där med för lite pengar och bli tvungen att åka hem igen ^^ Så ska försöka satsa på 25k!
Citera
2014-01-29, 23:19
  #4042
Medlem
U-Figs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IIMorbiid
Jaha okej

Kommer förmodligen inte festa så mycket då jag inte dricker, röker däremot så kommer antagligen slösa en och en annan krona på cigg/röka!

Jag är väldigt inställd på att försöka stanna permanent i Australien så vill fixa en liten lägenhet och jobb så fort som möjligt och sen jobba mig uppåt, är bara lite tveksam över hur mycket pengar jag verkligen kommer att behöva när jag väl kommer fram, vill inte stå där med för lite pengar och bli tvungen att åka hem igen ^^ Så ska försöka satsa på 25k!
Cigg är snordyrt i Australien.

Vad har du för arbetslivserfarenhet och/eller utbildning?

Oftast krävs ju någon månads deposition om du ska skaffa lägenhet och då räcker inte dina 25k särskilt långt.
Citera
2014-01-29, 23:24
  #4043
Medlem
IIMorbiids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av U-Fig
Cigg är snordyrt i Australien.

Vad har du för arbetslivserfarenhet och/eller utbildning?

Drygt, visste jag inte faktiskt

Det är det som är grejen, hoppade av gymnasiet och har inte jobbat så mycket sen dess, har jobbat ett par månader med hantlangning & grovarbeten sen utöver det har jag jobbat på diverse äldreboende/gruppboende och även hemtjänst då det var vård & Omsorg jag gick när jag gick i skolan blev det de jobben jag började med!

Har dock hört att det ska vara lätt att få jobb där men har inte hört så mycket om det har stor betydelse med utbildning eller ej!

När jag väl är där så kan jag tänka mig i princip vilket jobb som helst men något jag verkligen Inte vill jobba med är telefonförsäljning eller stå på stan och sälja/dela ut grejer!
Citera
2014-01-30, 09:28
  #4044
Medlem
claymanns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IIMorbiid
När jag väl är där så kan jag tänka mig i princip vilket jobb som helst men något jag verkligen Inte vill jobba med är telefonförsäljning eller stå på stan och sälja/dela ut grejer!
Utan utbildning så lär du inte kunna få något annat jobb än sälj och eventuellt labour och hospitality (med mycket tur) i storstäder som Sydney, Melbourne, Brisbane osv. Kanske om du är väldigt remote.

Det är inte så lätt att få jobb i Australien, åtminstone nu för tiden. Dom vill inte anställa folk som är här på Whv, då dom vet att dom flesta skiter i vilket, säger att dom ska stanna länge men sticker efter en månad. Hade varit betydligt mycket enklare om man var här på något annat visa.
Citera
Denna tråd visas även på Travel Forum:
http://www.travelforum.se/f717009

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback