2014-01-28, 20:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av brainspace
Ska du sjunga en text med 3 meningar?

Nej, jag ska predika en text i 3 meningar. Praise allah.
Citera
2014-01-28, 20:46
Medlem
j3llon3ts avatar
[quote=ZkorpaN|47257155]AAAAAAaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaah I see! Tror jag. Jag läste att skalor består av "helsteg/halvsteg" och fattade inte vad det hade att göra med om skalan är i D eller C eller what not. Men nu, om jag förstått det rätt, så kan man ta ut vilken skala som helst från vilken ton som helst bara man vet vilken ordning hel och halvstegen kommer?

Majorskalor, om jag minns rätt är "hel halv hel hel hel halv hel hel". Så, om jag vill spela en major skala i D, så är det bara att börja plocka hel och halvnoter utifrån den där modellen?

Jag litar blint på dig nu och ska googla fram en pentaskala.

you got it. sort of. Det där med hel och halvnoter beror helt på var på halsen du väljer att börja skalan och vilken tonart du spelar i. Men principen har du fattat Börja med att lära dig majorskalan utifrån tjocka E-strängen, (du börjar alltså på tjocka E-strängen och avslutar skalan på den tunna E-strängen), i tonarten D som den låten ändå gick i. Men tänk på att en majorskala, (eller Dur-skala), inte passar i den här låten. En pentaskala passar däremot bättre.
Citera
2014-01-28, 20:50
Medlem
TinyPoliss avatar
En vild chansning är att 4:an har något att göra med matchningen av rören.
Rör hitter du både i gitarrbutiker samt på e-Bay.

Exempelvis:
jam.se
e-Bay
Citera
2014-01-28, 20:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av j3llon3t

you got it. sort of. Det där med hel och halvnoter beror helt på var på halsen du väljer att börja skalan och vilken tonart du spelar i. Men principen har du fattat Börja med att lära dig majorskalan utifrån tjocka E-strängen, (du börjar alltså på tjocka E-strängen och avslutar skalan på den tunna E-strängen), i tonarten D som den låten ändå gick i. Men tänk på att en majorskala, (eller Dur-skala), inte passar i den här låten. En pentaskala passar däremot bättre.

Hallelujah. Du gav mig en sån där banbrytande insikt. Jesus har återuppstått i form av en ny förståelse för hur musikteori funkar. Allting blev sjukt mycket lättare för mig nu! Med min logik som jag hade innan så skulle det vara som att en 8 cylindrig motor i en ferrari funkade annorlunda än en 8 cylindrig motor i en fiat skulle göra. Jag skulle behöva lära mig två helt olika kapitel, läsa två helt olika böcker.

Nu är ju en ferrari-V8a annorlunda än en fiat-v8A (om du vet hur bilar funkar!) men som du säger, så är principen densamma.

Praise allah. Praise jesus. Praise j3llon3t.
Citera
2014-01-28, 21:04
Medlem
j3llon3ts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ZkorpaN
Hallelujah. Du gav mig en sån där banbrytande insikt. Jesus har återuppstått i form av en ny förståelse för hur musikteori funkar. Allting blev sjukt mycket lättare för mig nu! Med min logik som jag hade innan så skulle det vara som att en 8 cylindrig motor i en ferrari funkade annorlunda än en 8 cylindrig motor i en fiat skulle göra. Jag skulle behöva lära mig två helt olika kapitel, läsa två helt olika böcker.

Nu är ju en ferrari-V8a annorlunda än en fiat-v8A (om du vet hur bilar funkar!) men som du säger, så är principen densamma.

Praise allah. Praise jesus. Praise j3llon3t.

Japp principen är densamma och jag fattade bilmetaforen haha.. soft att jag kunde hjälpa dig, lycka till i framtiden
Citera
2014-01-29, 11:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sebbebach
Tja!

Har i många år funderat på att börja lira lite Elgura. Hade lite talang i grundskolan på musiken när alla skulle prova på olika instrument och elgitarren var självklart min favorit.

Nu har jag äntligen bestämt mig för och lära mig och spela för nöjets skull. I alla fall till en början sen får man se om man vill satsa lite hårdare.

Jag är ganska lost i detta och vet inte riktigt vad som är bra saker för en nybörjare och vad man behöver.. Kommer ihåg i skolan att det fanns en effektpedal som gjorde att ljudet lätt mycket mer fett än utan, så en sådan skulle jag vilja ha.

Vet nån vart man kan beställa/köpa fysiskt i Stockholm? Har en budget runt 1500-3000 kr för gitarren, förstärkare, kablar och om det är nåt mer som behövs?

Kan det vara värt och kolla på blocket efter något begagnat? Vill inte ha nåt skit från teknikmagasinet för 1000 spänn som låter skit och som pajjar...

Vore skitkul om nån ville hjälpa mig! Har alltid vart intresserad men aldrig kommit till skott, men nu vill jag verkligen försöka. Tack PMa gärna.

Lägger upp denna igen eftersom den antagligen blev missad (:
Citera
2014-01-29, 12:26
Medlem
ikaros2008s avatar
Citat:

Fel. Stegen mellan noterna blir alltid de samma oavsett tonart eller vart på halsen du börjar.
En vanlig dur-skala är hel-hel-halv-hel-hel-hel-halv. C-dur skalan är den enda skalan som inte har några # eller f, höjningar eller sänkningar.
Man kan lätt tro att det är ett helt steg mellan E och F men det är ett halvt. Till exempel.

Tar du en bluesskala så är stegen mellan noterna alltid de samma oavsett var du börjar eller vilken tonart. Dock finns det skalor som är olika mellan upp och ner... Minns inte vilken men det är någon obskyr skala som hör jazzen till.

Vill man inte lära sig namnen eller tonstegen så får man lära sig mönstret för varje skala, sedan är det bara att flytta till rätt grundton.
Citera
2014-01-29, 15:53
Medlem
j3llon3ts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ikaros2008
Fel. Stegen mellan noterna blir alltid de samma oavsett tonart eller vart på halsen du börjar.
En vanlig dur-skala är hel-hel-halv-hel-hel-hel-halv. C-dur skalan är den enda skalan som inte har några # eller f, höjningar eller sänkningar.
Man kan lätt tro att det är ett helt steg mellan E och F men det är ett halvt. Till exempel.

Tar du en bluesskala så är stegen mellan noterna alltid de samma oavsett var du börjar eller vilken tonart. Dock finns det skalor som är olika mellan upp och ner... Minns inte vilken men det är någon obskyr skala som hör jazzen till.

Vill man inte lära sig namnen eller tonstegen så får man lära sig mönstret för varje skala, sedan är det bara att flytta till rätt grundton.

Tror inte du förstod vad jag menade. Spelar du t.ex en C-dur, men börjar den från tjocka E-strängen på tonen D, så spelar du fortfarande C-dur men de intervallerna du spelar kommer låta doriska om du låter din polare spela ett D-moll istället för ett C-dur. Försökte förklara för honom att intervallerna är desamma, men inte alltid mönstret. Du tänker för övrigt på en spansk frygisk skala, som utgår från en lydisk men den har en höjd 7a som oftast spelas över dominanter i en 2-5-1:a som har en sänkt 9a i ackordet.
Senast redigerad av j3llon3t 2014-01-29 kl. 15:56.
Citera
2014-01-29, 21:15
Medlem
Gautamas avatar
Spela med hjärtat och öronen, inte med hjärnan och ögonen.

Citera
2014-01-29, 22:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gautama
Spela med hjärtat och öronen, inte med hjärnan och ögonen.

Och spela för andra. Sitt inte för dig själv och isolera dig. Bättre och gå upp på en scen och få massa flaskor kastade på sig än att sitta och hemma och tänka på hur det skulle vara.
Citera
2014-01-30, 00:06
Medlem
Rommelsteins avatar
Citat:
Köp en billig elgitarr + en billig förstärkare. Jag vet inte hur avancerad du är i ditt gitarrspel, eller hur mycket kunskap du har om musik i huvudsak, men en bra idé är att planka låtar av dina favoritmusiker på gehör. Det vill säga att du lyssnar på låten och lär dig hur t.ex gitarristen spelar. Du kan säkert hitta en elgitarr + stärkare för ca 2000 kr. och det behöver inte betyda att det kommer låta skit, bara för att det är billigt. Du ska inte på USA-turné än antar jag? du behöver ingen dyr utrustning om du bara vill sitta hemma och lira för att du diggar det. Och lyssna inte på vad dom i musikaffären säger, dom kommer antagligen att försöka kränga en massa onödig skit som du egentligen inte behöver!

Antar att jag är tillräckligt avancerad för att se till att jag får bra utrustning o så. Men har bestämt mig. Blir ca 4000kr och jag gör inköpet inom några dagar. Tack
Citera
2014-01-30, 11:55
Medlem
ikaros2008s avatar
Citat:
Tror inte du förstod vad jag menade. Spelar du t.ex en C-dur, men börjar den från tjocka E-strängen på tonen D, så spelar du fortfarande C-dur men de intervallerna du spelar kommer låta doriska om du låter din polare spela ett D-moll istället för ett C-dur. Försökte förklara för honom att intervallerna är desamma, men inte alltid mönstret. Du tänker för övrigt på en spansk frygisk skala, som utgår från en lydisk men den har en höjd 7a som oftast spelas över dominanter i en 2-5-1:a som har en sänkt 9a i ackordet.

Det låter som du vet vad du pratar om. Men jag har en invändning. Om du ska spela C-durskalan och börjar på tionde bandet på låga E-strängen, då är du på D och följden borde väl bli D-E-F-G-A-B-C om man skulle gå uppåt på skalan. Med andra ord så följer du väl skalans toner. Då blir tonstegen de samma. För att förenkla det så hoppar man över C och börjar på D och då blir tonstegn hel till E, halv till F, hel till G, hel till A, hel till B och halv till C för att sedan börja om.

Detta är riktigt grundnivå al'a kommunal musikskola och jag kanske har fattat något fel.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in