[quote=ZkorpaN|47257155]AAAAAAaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaah I see! Tror jag.

Jag läste att skalor består av "helsteg/halvsteg" och fattade inte vad det hade att göra med om skalan är i D eller C eller what not. Men nu, om jag förstått det rätt,
så kan man ta ut vilken skala som helst från vilken ton som helst bara man vet vilken ordning hel och halvstegen kommer?
Majorskalor, om jag minns rätt är "hel halv hel hel hel halv hel hel". Så, om jag vill spela en major skala i D, så är det bara att börja plocka hel och halvnoter utifrån den där modellen?
Jag litar blint på dig nu och ska googla fram en pentaskala.
you got it. sort of. Det där med hel och halvnoter beror helt på var på halsen du väljer att börja skalan och vilken tonart du spelar i. Men principen har du fattat

Börja med att lära dig majorskalan utifrån tjocka E-strängen, (du börjar alltså på tjocka E-strängen och avslutar skalan på den tunna E-strängen), i tonarten D som den låten ändå gick i. Men tänk på att en majorskala, (eller Dur-skala), inte passar i den här låten. En pentaskala passar däremot bättre.