Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 9
  • 10
2014-01-26, 02:23
  #109
Medlem
Raventears avatar
Så ut din säd på morgonen och låt inte armen vila på kvällen, ty du vet inte vilket som lyckas bäst.
Det ena, det andra, eller om båda blir lika bra.
/Predikaren 9:10 (eller nånstans där i närheten.)
Citera
2014-01-26, 08:55
  #110
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Varangian
Fast nu trodde jag ju, i min enfald, att Jesus Nasaréens egna ord smäller högre än mänskliga "apostlar" för s.k. kristna.

Så återigen, om du menar att Jesus enbart talade till "lagefterföljande" judar under sin tid på Jorden då kan man lika gärna slänga evangelierna.
Du är inte ensam om din enfald. Tro mig. Jesus uppmanade judarna att hålla lagen för att de är bundna av lagförbundet, men till sina egna lärjungar sa Jesus MED EGNA ORD, INTE Paulus:

Amen säger jag er: Allt vad ni binder på jorden skall vara bundet i himlen, och allt vad ni löser på jorden skall vara löst i himlen. Vidare säger jag er: Om två av er här på jorden kommer överens om att be om något, vad det än är, så skall de få det av min Fader i himlen. Mat 18:18-19

Så om två vill "ingå äktenskap" så är det en deal mellan de två. Paulus skrev nämligen så här:

Vet ni inte att era kroppar är Kristi lemmar? Skall jag ta Kristi lemmar och göra dem till en skökas lemmar? Nej, naturligtvis inte! Eller vet ni inte att den som förenar sig med en sköka är en kropp med henne? Det heter: De två skall bli ett kött. 1Kor 6:15-16

Så sex är bindande, oavsett vilken kvinna det gäller. Därför har du inför Gud ingått äktenskap med den du har sex med. Om du inte erkänner förhållandet blir sex otukt. Så valet blir ganska enkelt. Det gäller att vara seriös och inte att knulla runt. Men återigen: det finns ingen befallning från Herren så ni avgör själva vilka ni "ingår äktenskap" med.

Nej, släng inte evangelierna, för det här är OCKSÅ vad jesus sa. Människor behöver tydligen lagar, men det är alltså människors regler de följer, och då dömer de sig själva, för Gud kommer ju att döma dig om du har tvingat andra att föja DINA regler. Men själv inte följt de.
Citera
2014-01-26, 09:15
  #111
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bassiehof
Vidare säger jag er: Om två av er här på jorden kommer överens om att be om något, vad det än är, så skall de få det av min Fader i himlen. Mat 18:18-19

Vilket konstigt 'argument' (frånsett att det intet har med trådämnet att göra). Det verkar som om du anser detta vara 'verkligt'.

Citat:
Så sex är bindande, oavsett vilken kvinna det gäller. Därför har du inför Gud ingått äktenskap med den du har sex med. Om du inte erkänner förhållandet blir sex otukt. Så valet blir ganska enkelt. Det gäller att vara seriös och inte att knulla runt. Men återigen: det finns ingen befallning från Herren så ni avgör själva vilka ni "ingår äktenskap" med.

Påfallande så lite detta efterlevdes av dom olika "rättfärdiga" i GT och hur dåligt stöd en sån doktrinalism har i GT.
Citera
2014-01-26, 09:48
  #112
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av scout29
Bassiehof, sluta tvista med Herrens ord och dra köttliga slutsatser. Är sex tillåten utanför äktenskap eller som du påstår "utanför något avtal"? Bibeln förmanar till ett andligt liv och om du påstår att onani är andligt, må du då straffas av ditt eget fördärv. Sluta försöka rättfärdiga dina begär och erkänn istället att du är en lagöverbrytare, precis som jag och alla andra. Kroppen är ett tempel för den heliga anden att bo i, och inte ett sex instrument som ska utnyttjas till begär. Äktenskap är heligt och symboliserar att 2 blir ett. En munk eller nunna väljer att ingå ett äktenskap med Gud. Alltså ärar de honom och ingår ett förbund genom sitt celibat liv. Äktenskap har aldrig handlat om Sexuell stimulans utan ett heligt och troget liv mot sin nästa och de 2 blir ett. Om det är Guds vilja och paret har fått nådegåvan att bära frukt, så skaffas det barn från helighet och inte från otukten. Varför tror du det beskrivs om Lammets(Jesus) bröllopsfest och bruden? Jo denna heliga symbol av äktenskap innebär hans återkommelse när han ska ta an sig kyrkan (sina barn, människorna är templen) som har följt honom och blivit ett med honom genom nattvarden och dopet, alltså de som har tagit jesu blod och kropp och följt honom troget.

Detta är Guds vilja: att ni skall bli heliga. Ni skall avhålla er från all otukt. Var och en skall lära sig att hålla sin kropp i helgd och ära, inte utlämna den åt lidelser och begär som hedningarna, som inte känner Gud. (Första Thessalonikerbrevet 4:3-5 B2000)
För sista gången: jag uppmanar inte till otukt, men Jesus ord i Mat 18:18-19 säger mig att det är fritt fram för mig att ingå ett avtal med vilken kvinna som helst på mina villkor eftersom det inte finns någon befallning från Herren när det gäller ÄKTENSKAP. Fatta skillnaden mellan otukt och äktenskap på egna villkor och inte enligt ANDRA människors regler! Det Paulus skriver i 1Kor 6 säger mig att sex är bindande. När du haft sex med en kvinna har du ingått ett avtal och räknas i Guds ögon som gift. Det är den rätta tolkningen av vad Paulus skriver.

Eftersom DU dikterar villkoren beror det på DINA villkor om sex "utanför äktenskapet" är tillåtet. Som sagt, du får ingå avtal med VEM DU VILL och LÖSA avtal, vilket innebär att du får skilja dig. Om du vill ha en partner åt gången? Inga problem, det är NI som bestämmer villkoren. Vilkl du ha 3 partners? Det avgör du! Så var det inte från början, så är det inte enligt Lagförbundet, men vi har ett NYTT förbund som säger att vi kan binda OCH lösa avtal lite hur som helst. Precis det som händer med allt från anställningsavtal och andra kontrakt människor emellan. Just det, den här världen har formats efter Guds vilja enligt det kristna förbundet. Att världen är i den ondes våld är förlegat eftersom Jesus besegrade världen på korset. Ni ser väl inte det så för att ni fortfarande väntar på att Jesus ska krönas som kung, även om det hände för väldigt länge sedan. Läs Psalm 110, han var redan kung och herre då. Och han var kung och herre när han sändes till jorden.

Påminn dig själv STÄNDIGT om att jag INTE förespråkar OTUKT utan överenskommelser på egna villkor. Paulus skriver mycket riktigt att när det gäller äktenskap mellan en troende kvinna och en icke-troende så får de skilja sig - för Gud har kallat er till frid. Och där har du svaret på varför Gud har övergett fölrbudet mot att skilja sig. Jesus sa: på grund av er hårdhjärtenhet, men Herren tillägger alltså för att ni inte ska bråka och hålla ihop för barnens skull eller annat trams. Det leder bara till onödigt lidande som Gud ijnte vill se. Barmhärtighet vill jag se, inte offer. Så ingen kvinna ska behöva offra sina bästa år för barnens skull. Sent ska inte syndaren, utan förnuftet vakna.

Men om den otroende vill skiljas, så låt honom göra det. I sådana fall är brodern eller systern inte bunden som en slav. Gud har kallat er att leva fredligt tillsammans. 1Kor 7:15

Det borde Paulus inte ha skrivit om det skulle vara förbjudet att skilja sig. Att leva ett fredligt liv är viktigare än en lag. Oops, var det inte så Jesus sa till fariseerna? Så jag upprepar en gång till: det finns ingen befallning från Herren när det gäller äktenskap, det är DU som bestämmer villkoren. Paulus skriver nåt annat intressant som också kan hjälpa de som har det lite motigt i sina förhållanden: ni kan hålla er borta från varandra ett tag så att inte djävulen frestar er. Till att bråka till exempel. Mao är det bättre att skiljas som vänner.

När det gäller onani finns det ingen lag som förbjuder det. Missförståndet och feltolkningen beror på människor som inte känner till att Mose lag stipulerar att en man ska gifta sig med broderns änka och uppväcka ett barn åt den döda brodern. Det har alltså ingenting med "att spilla säd" att göra, Onan dödades för att han vägrade göra som lagen kräver, han vägrade uppväcka ett barn åt sin döde broder.

Jag bryter inte mot nån lag. Det finns ingen lag i vårt förbund. Du måste verkligen lära dig att skilja på Guds bud och människors regler. Gud kräver inte att vi lever i celibat. Jesus sa så här:

Han svarade dem: "Inte alla förstår det ordet utan endast de som har fått den gåvan. 12 Det finns de som inte kan gifta sig, därför att de är födda sådana, och de som inte kan det, därför att människor gjort dem sådana. Och det finns andra som för himmelrikets skull inte gifter sig. Den som kan förstå detta, må ta det till sig." Mat 19:11-12

Så det är bara som fått gåvan som kan leva så. Alla andra får gifta sig med vem de vill. Det står ju klart och tydligt "det TVÅ kommer överens om", alltså gäller det även äktenskap. När du ingått avtal är sex INTE otukt. Det är inte prästen eller staten som bestämmer hur och när ni är gifta. Så sex före äktenskapet finns inte längre eftersom sex är bindande. Jag hoppas VERKLIGEN att det här blir sista gången jag behöver förklara det här!
Citera
2014-01-26, 09:52
  #113
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bogomil
Vilket konstigt 'argument'
Det är inget konstigt argument med tanke på att han menade att man kunde slänga evangelierna. men det här är också Jesus ord, som han talade till sina lärjungar. Han sa nåt helt annat till judarna, och det är vad de flesta har missat.
Citera
2014-01-26, 10:33
  #114
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bassiehof
Vidare säger jag er: Om två av er här på jorden kommer överens om att be om något, vad det än är, så skall de få det av min Fader i himlen. Mat 18:18-19

Citat:
Ursprungligen postat av Vilket konstigt 'argument' (frånsett att det intet har med trådämnet att göra). Det verkar som om du anser detta vara 'verkligt'.<br /> <br /> [QUOTE=Bassiehof
Det är inget konstigt argument med tanke på att han menade att man kunde slänga evangelierna. men det här är också Jesus ord, som han talade till sina lärjungar. Han sa nåt helt annat till judarna, och det är vad de flesta har missat.
[/quote]

Det "konstiga" liggar i ditt vad som verkar vara försök på att presentera ett objektivt argument. Men om jag misstolkar din intention är det bara att säga att det egentligen var subjektivt menat.
Citera
2016-01-25, 23:40
  #115
Medlem
TetrisNinjas avatar
Första Korinthierbrevet 10:13.

Citat:
Ingen annan frestelse har drabbat er än vad människor får möta. Gud är trofast, han skall inte tillåta att ni frestas över er förmåga, utan när frestelsen kommer, skall han också bereda en utväg, så att ni kan härda ut.
Citera
2016-05-25, 18:08
  #116
Medlem
Durcherrss avatar
"Onani" (ett falskt ord från första början) nämns aldrig i Bibeln och var totalt ointressant för Bibelns gud YHWH och författare. De enda sexuella lagarna finns i GT och masturbation nämns inte en enda gång där. De enda sexuella förbuden som israeliterna brydde sig om var att inte ha sex med en annan mans fru, kvinna av annan etnicitet, syskon, o.s.v. Masturbation var varken något hot mot den sexuella ordningen eller nåt annat.

Det här med att masturbation är en synd kommer från Gnosticismen/neoplatonismen och att i princip alla de tidiga kyrkofäderna var gnostiker/neoplatonister innan de konverterade och började föra in sina egna schizofrena gnostiska tolkningar.

Gnosticismens/neoplatonismen huvudtema var/är att den materiella världen (din kropp och allting annat) är skapad av den onda guden kallad demiurgen medan den "goda världen" bestod av din ande/spiritualitet. Gnostikerna lärde alltså ut en dualism där din ande/själ var god medan din kropp var en källa till ondska och skam... Genom att förneka sina kroppsliga begär och njutning (ofta genom att tortera, svälta och hata sig själva) så trodde gnostikerna att de uppnådde den ultimata andligheten som skulle göra så att de blev immateriella andar i det gnostiska paradiset. "Lust" var en av de grövre materiella "synderna" för kvinnor räknades som mer "immateriella" och att runka innebar att du "spillde" din ondskefulla materiella säd.

Det fanns i princip två läger inom Gnosticismen/neoplatonismen (och säkerligen många fler):

1. Manicheanerna (som trodde att de kunde vältra sig i sex och annat som de sade sig hata för att deras ondskefulla kroppar ändå var värdelösa (Augustinus var manichean innan han konverterade till "katolicismen").

2. De strikta gnostikerna (de förbjöd kontakt med allt materiellt och "njutningsfullt").

Många kristna, speciellt inom amerikansk protestantism, tillhör nåt av dessa läger. Vissa kristna lär ut att det inte spelar så stor ifall du "syndar" ibland, medan andra anser att du aldrig får ha roligt.

För hebréerna så var denna grekisk-romerska (till viss del också inspirerad av den persiska zoroastrismen) dualism helt otänkbar. Hebréerna trodde att din ande/"själ" satt ihop med din kropp och dog tillsammans med din kropp i sheol/graven. Enligt hebréerna så fanns det ingen andevärld och separation mellan den världen och den "onda" materiella världen (som gnostiskerna kallade/kallar ond medan YHWH kallar den god). Moderna kristna koncept som djävulen, demonologi och sådant var också helt främmande, för Hebréerna trodde att deras enda gud, YHWH, låg bakom allt.

Gnostisk-platonisk dualism mellan kropp och själ var därför inget som israeliterna varken trodde på eller tog seriöst. Således så var inte ens "Lust" eller masturbation påtänkta som synder inom deras tänkande (och det refereras aldrig som synder i något av Testamenten).
Citera
2016-05-29, 10:44
  #117
Medlem
Rodjas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gahlster
Sonen Jesus ligger väl inte så långt bakom när han genom detta skuldbelägger människor för något som ligger i människans natur.
Jesus vänder sig här till de som tror sig kunna hålla hela Lagen och därigenom tror sig vara mer rättfärdig än alla andra.

Han plockar ner dem på jorden genom att säga det han gör.
Att någon kan handla utåt sett väldigt fromt men att det inte räcker.
För inne i själen finns alla de andra begär som man kan dölja för omgivningen men man kan inte dölja det för Gud. Han plockar ner dem från sina höga hästar.
Citera
  • 9
  • 10

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback