Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2014-01-19, 10:21
  #97
Medlem
Gahlsters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bassiehof
När han talade om svärd menade han Andens svärd, vilket är Guds ord. Vi ska inte förbereda några ord till försvar, för det är Gud som talar genom oss som har hans ande.

Och ett andens svärd kunde man införskaffa genom att ta med sin fyllda penningpung eller vad man nu kunde sälja sin mantel för om man nu inte hade en tillräckligt välfylld penningpung?

Citat:
Handen använder en för att verkställa det ögat har begär till, så nej, jag förstår inte hur det är sexuella trakasserier.

Om du vill påstå att begäret, eller åtrån, som uppstår från något man uppfattar med ögat verkställs med handen genom att föra upp den innanför en gift kvinnas kjol, och inte genom att tillfredsställa sig själv med onani, INTE ÄR sexuella trakasserier så får du banne mig definiera vad du anser ÄR sexuella trakasserier och var du anser att gränsen går.
Citera
2014-01-19, 10:40
  #98
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gahlster
Och ett andens svärd kunde man införskaffa genom att ta med sin fyllda penningpung eller vad man nu kunde sälja sin mantel för om man nu inte hade en tillräckligt välfylld penningpung?
Läs gärna hela stycket.

Han sade vidare till dem: "När jag sände er utan börs, utan lädersäck och sandaler, saknade ni då något?" De svarade: "Nej, inget." "Men nu", sade han, "skall den som har en börs ta den med sig, och likaså den som har en lädersäck. Och den som inte har något svärd skall sälja sin mantel och köpa sig ett svärd. Ty jag säger er att på mig måste det ord uppfyllas som står skrivet: Han blev räknad bland förbrytare. Ja, det ordet om mig blir nu uppfyllt." De sade: "Herre, här är två svärd." Han svarade dem: "Det räcker." Luk 22:35-38

Jesus upphävde bland annat sabatten, därför räknades han som förbrytare. Så han uppmanade alla att ta på sig Guds rustning för att stå emot den ondes pilar.

Till sist, bli starka i Herren och i hans väldiga kraft. 11 Tag på er hela Guds vapenrustning, så att ni kan stå emot djävulens listiga angrepp. 12 Ty vi strider inte mot kött och blod utan mot furstar och väldigheter och världshärskare här i mörkret, mot ondskans andemakter i himlarna. 13 Tag därför på er hela Guds vapenrustning, så att ni kan stå emot på den onda dagen och behålla fältet, sedan ni fullgjort allt. 14 Stå alltså fasta, spänn på er sanningen som bälte kring era höfter och kläd er i rättfärdighetens pansar 15 och sätt som skor på era fötter den beredskap som fridens evangelium ger. 16 Tag dessutom trons sköld. Med den kan ni släcka den ondes alla brinnande pilar. 17 Tag emot frälsningens hjälm och Andens svärd som är Guds ord. 18 Gör detta under ständig åkallan och bön och bed alltid i Anden. Vaka därför och håll ut i bön för alla de heliga. 19 Bed också för mig, att ordet ges åt mig när jag öppnar min mun, så att jag frimodigt gör evangeliets hemlighet känd. 20 För dess skull är jag ett sändebud i bojor. Bed att jag predikar det så öppet och fritt som jag bör. Ef 6

Så alltsammans är liknelser, som de som INTE tror INTE är tänkta att förstå.

Onani är inte förbjudet. Det Onan dömdes till döden för var att han vägrade uppväcka ett barn åt sin döda bror, vilket är ett lagkrav. Det är människor som inte kände till lagen som tolkat domen fel och menar att det är onani som är förbjudet. Det finns inget sånt förbud i Mose lag.
Citera
2014-01-19, 10:49
  #99
Medlem
ni kan läsa här om vetenskapen varför det är fel att runka:
(FB) Effekterna av runkandet - varför många blir deprimerade av att runka!
http://davidpratt.info/bernard.htm

"The resemblance of the sexual orgasm to the epileptic attack has been noted by many authors. The sudden withdrawal of calcium produced by the seminal discharge biochemically produces the tetany-like symptoms of the orgasm, which are so similar to those of the epileptic attack"

"There is a remarkable similarity of chemical composition between the semen and the central nervous system, both being especially rich in lecithin, cholesterin and phosphorus compounds, which would indicate that seminal emissions withdraw from the body substances necessary for the nutrition of nervous tissues."
Citera
2014-01-19, 11:41
  #100
Medlem
Gahlsters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bassiehof
Läs gärna hela stycket.

Han sade vidare till dem: "När jag sände er utan börs, utan lädersäck och sandaler, saknade ni då något?" De svarade: "Nej, inget." "Men nu", sade han, "skall den som har en börs ta den med sig, och likaså den som har en lädersäck. Och den som inte har något svärd skall sälja sin mantel och köpa sig ett svärd. Ty jag säger er att på mig måste det ord uppfyllas som står skrivet: Han blev räknad bland förbrytare. Ja, det ordet om mig blir nu uppfyllt." De sade: "Herre, här är två svärd." Han svarade dem: "Det räcker." Luk 22:35-38

Jesus upphävde bland annat sabatten, därför räknades han som förbrytare. Så han uppmanade alla att ta på sig Guds rustning för att stå emot den ondes pilar.

Till sist, bli starka i Herren och i hans väldiga kraft. 11 Tag på er hela Guds vapenrustning, så att ni kan stå emot djävulens listiga angrepp. 12 Ty vi strider inte mot kött och blod utan mot furstar och väldigheter och världshärskare här i mörkret, mot ondskans andemakter i himlarna. 13 Tag därför på er hela Guds vapenrustning, så att ni kan stå emot på den onda dagen och behålla fältet, sedan ni fullgjort allt. 14 Stå alltså fasta, spänn på er sanningen som bälte kring era höfter och kläd er i rättfärdighetens pansar 15 och sätt som skor på era fötter den beredskap som fridens evangelium ger. 16 Tag dessutom trons sköld. Med den kan ni släcka den ondes alla brinnande pilar. 17 Tag emot frälsningens hjälm och Andens svärd som är Guds ord. 18 Gör detta under ständig åkallan och bön och bed alltid i Anden. Vaka därför och håll ut i bön för alla de heliga. 19 Bed också för mig, att ordet ges åt mig när jag öppnar min mun, så att jag frimodigt gör evangeliets hemlighet känd. 20 För dess skull är jag ett sändebud i bojor. Bed att jag predikar det så öppet och fritt som jag bör. Ef 6

Så alltsammans är liknelser, som de som INTE tror INTE är tänkta att förstå.

Notera det fetade. Uppenbarligen så menade han visst fysiska svärd och inte enbart en liknelse det du kallar "Guds rustning". Så jo, han uppmanade dem till att ha svärd. För i det ögonblicket så måste han ju förstått att hans lärjungar inte fattade att han talade om en liknelse och således behövde förklara det för dem. Eller är det kanske meningen att man ska uppfatta det som att jesus tänker nått i stil med "Jösses, vad trögtänkta de är, det var ju en liknelse. Skit samma, jag orkar inte förklara och de får väl skylla sig själva. Jag kan ju fly med hjälp av en legion av änglar om jag vill."?


Citat:
Onani är inte förbjudet. Det Onan dömdes till döden för var att han vägrade uppväcka ett barn åt sin döda bror, vilket är ett lagkrav. Det är människor som inte kände till lagen som tolkat domen fel och menar att det är onani som är förbjudet. Det finns inget sånt förbud i Mose lag.

Detta har inget att göra med det du citerade så jag förstår inte riktigt vad du tänkte när du slängde in detta i inlägget. Om det skulle vara en replik på det från mitt inlägg du valde att inte citera så har jag förstått att du försöker få det till att Jesus inte pratar om onani utan något annat. Vad detta annat är tror jag mig ha förstått och du får därför redogöra för varför du inte anser att det rör sig om sexuella trakasserier och vad som faktiskt är det. Om du anser att jag förstått fel så har du uppenbarligen varit otydlig i en hel del inlägg.
Citera
2014-01-19, 12:04
  #101
Medlem
proconsuls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av elsydeon
ni kan läsa här om vetenskapen varför det är fel att runka:
(FB) Effekterna av runkandet - varför många blir deprimerade av att runka!
http://davidpratt.info/bernard.htm

"The resemblance of the sexual orgasm to the epileptic attack has been noted by many authors. The sudden withdrawal of calcium produced by the seminal discharge biochemically produces the tetany-like symptoms of the orgasm, which are so similar to those of the epileptic attack"

"There is a remarkable similarity of chemical composition between the semen and the central nervous system, both being especially rich in lecithin, cholesterin and phosphorus compounds, which would indicate that seminal emissions withdraw from the body substances necessary for the nutrition of nervous tissues."

Isf skulle ju en orgasm leda till depression oavsett hur man får den. Blir män deprimerade efter samlag? Tror inte det. Det som ger deppighet eller ångestliknande symptom är naturligtvis ett dåligt samvete som uppstår från den allmänna synen på onani inom religion.
Jag, som inte är religiös, får samma positiva upplevelse av en orgasm oavsett om jag onanerar eller knullar. Ganska självklart eller hur.
Citera
2014-01-19, 12:14
  #102
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gahlster
Notera det fetade. Uppenbarligen så menade han visst fysiska svärd och inte enbart en liknelse det du kallar "Guds rustning". Så jo, han uppmanade dem till att ha svärd. För i det ögonblicket så måste han ju förstått att hans lärjungar inte fattade att han talade om en liknelse och således behövde förklara det för dem. Eller är det kanske meningen att man ska uppfatta det som att jesus tänker nått i stil med "Jösses, vad trögtänkta de är, det var ju en liknelse. Skit samma, jag orkar inte förklara och de får väl skylla sig själva. Jag kan ju fly med hjälp av en legion av änglar om jag vill."?
Hans lärjungar var inte kända för att omedelbart fatta vad han menade med liknelserna, utan han var tvungen att förklara allting för de. Han uppmanade aldrig till våld, och vid ett tillfälle sa han åt en lärjunge att stoppa undan svärdet för att, som han sa, den som drar svärd dödas med svärd. Då verkar det osannolikt att han skulle uppmana de att köpa och bära och använda svärd. Tvärtom uppmanade han de, som jag antydde i mitt förra inlägg, att de skulle ta på sig Guds rustning, för det är Gud som talar genom oss när vi ställs inför höga herrar och måste försvara vår tro. Ur hans (Guds ord eller Jesus) mun går ett tveeggat svärd så det är inte fysiska svärd han menar, det är Guds ord, eller hans egna ord om du så vill, när han talar genom oss.

Det är mycket möjligt att han inte orkade förklara liknelsen för de just då. Det är faktiskt så att han menade att hans lärjungar var tröga vid nåt tillfälle.
Citera
2014-01-19, 15:47
  #103
Medlem
Gahlsters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bassiehof
Hans lärjungar var inte kända för att omedelbart fatta vad han menade med liknelserna, utan han var tvungen att förklara allting för de. Han uppmanade aldrig till våld, och vid ett tillfälle sa han åt en lärjunge att stoppa undan svärdet för att, som han sa, den som drar svärd dödas med svärd. Då verkar det osannolikt att han skulle uppmana de att köpa och bära och använda svärd. Tvärtom uppmanade han de, som jag antydde i mitt förra inlägg, att de skulle ta på sig Guds rustning, för det är Gud som talar genom oss när vi ställs inför höga herrar och måste försvara vår tro. Ur hans (Guds ord eller Jesus) mun går ett tveeggat svärd så det är inte fysiska svärd han menar, det är Guds ord, eller hans egna ord om du så vill, när han talar genom oss.

Det är mycket möjligt att han inte orkade förklara liknelsen för de just då. Det är faktiskt så att han menade att hans lärjungar var tröga vid nåt tillfälle.

Är det inte väldigt bekvämt att allt obekvämt som jesus säger i NT kan beskyllas för att vara en liknelse som jesus inte orkar förklara vad han menade och att det inte ska tolkas bokstavligt. Är det inte lite underligt att dessa texter som väl ändå anses vara gudomligt inspirerade så lätt kan misstolkas just tack vare denna flummiga otydlighet?

Vidare kan jag hålla med om att uppmaning till användande av svärden är osannolikt, dock inte att lärjungarna skulle ha dem synligt på sig för att avskräcka folk från att ge sig på deras mästare om de inte lyssnade till hans ord. Inte för att jag menar att de skulle tänkas uppnå något med en sådan attack om jesus ville undkomma men att de försöker lär ju inte falla i så god jord.

Sedan antar jag att du har en väl genomtänkt idé om vad mantlarna och läderbörsarna ska motsvara i liknelsen, för inte kan de väl vara menat att de faktiskt ska ha med sig pengar och på något vis köpa denna "Guds rustning" som om den vore fysiska svärd.


Slutligen får jag väl konstatera att du antagligen kommit fram till att det nog inte ändå rör sig om en hand under en gift kvinnas kjol för att leva ut den syndiga tanke som ögats skådande hade fött.
Citera
2014-01-21, 08:34
  #104
Medlem
Vad som kommit fram i tråden hitills är att de förmodligen är förbjudet med onani enligt bibeln. Verkar vara lite starkare argument på den sidan!

Tack allihopa! tråden är fortfarande öppen för fler argument.
Citera
2014-01-22, 15:12
  #105
Medlem
Golachabs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Isakr1
Vad som kommit fram i tråden hitills är att de förmodligen är förbjudet med onani enligt bibeln. Verkar vara lite starkare argument på den sidan!

Tack allihopa! tråden är fortfarande öppen för fler argument.
Nej det finns inget som stödjer ett förbud eller avhållsamhet mot onani per se. Otukt och äktenskapsbrott och de citat därom brukar användas som argument att man inte ska ruska tupp eller slaska bäver. Historian om Onan är redan beskriven och handlar egentligen om annat än "spilla säd".
Citera
2014-01-22, 16:43
  #106
Medlem
Bassiehof, sluta tvista med Herrens ord och dra köttliga slutsatser. Är sex tillåten utanför äktenskap eller som du påstår "utanför något avtal"? Bibeln förmanar till ett andligt liv och om du påstår att onani är andligt, må du då straffas av ditt eget fördärv. Sluta försöka rättfärdiga dina begär och erkänn istället att du är en lagöverbrytare, precis som jag och alla andra. Kroppen är ett tempel för den heliga anden att bo i, och inte ett sex instrument som ska utnyttjas till begär. Äktenskap är heligt och symboliserar att 2 blir ett. En munk eller nunna väljer att ingå ett äktenskap med Gud. Alltså ärar de honom och ingår ett förbund genom sitt celibat liv. Äktenskap har aldrig handlat om Sexuell stimulans utan ett heligt och troget liv mot sin nästa och de 2 blir ett. Om det är Guds vilja och paret har fått nådegåvan att bära frukt, så skaffas det barn från helighet och inte från otukten. Varför tror du det beskrivs om Lammets(Jesus) bröllopsfest och bruden? Jo denna heliga symbol av äktenskap innebär hans återkommelse när han ska ta an sig kyrkan (sina barn, människorna är templen) som har följt honom och blivit ett med honom genom nattvarden och dopet, alltså de som har tagit jesu blod och kropp och följt honom troget.

Låt oss vara glada och jubla och ge honom vår hyllning. Ty tiden har kommit för Lammets bröllop, och hans brud har gjort sig redo. Hon har fått rätt att klä sig i skinande vitt linnetyg. Ty linnetyget är de heligas rättfärdiga gärningar.« Och ängeln sade till mig: »Skriv: Saliga de som är bjudna till Lammets bröllopsmåltid.« Och han sade till mig: »Detta är Guds sanna ord.« (Uppenbarelseboken 19:7-9 B2000)

Nej, säger jag, låt er ande leda er, så ger ni aldrig efter för köttets begär. Köttet är fiende till anden och anden till köttet. De två ligger i strid så att ni inte kan göra det ni vill. Men om anden får styra er står ni inte längre under lagen. Vad köttet ger är lätt att se: otukt, orenhet, liderlighet, avguderi, trolldom, fiendskap, strider, ofördragsamhet, vrede, intriger, splittringar, kätterier, maktkamp, dryckenskap, utsvävningar och annat av samma slag. Än en gång varnar jag er: de som gör sig skyldiga till sådant skall inte få del i Guds rike. Men andens frukter är kärlek, glädje, frid, tålamod, vänlighet, godhet, trofasthet, ödmjukhet och självbehärskning. Mot sådant vänder sig inte lagen. De som tillhör Kristus Jesus har korsfäst sitt kött med alla dess lidelser och begär. Om vi har andligt liv, låt oss då följa en andlig väg. Låt oss inte bli inbilska, inte utmana varandra, inte avundas varandra. (Galaterbrevet 5:16-26 B2000)


Maten är till för magen och magen för maten, tills Gud gör båda överflödiga. Men kroppen är inte till för otukt utan för Herren, och Herren är till för kroppen. Gud har uppväckt Herren, och genom sin makt skall han uppväcka oss. Vet ni inte att era kroppar är Kristi lemmar? Skall jag ta Kristi lemmar och göra dem till en skökas lemmar? Nej! Vet ni inte att den som förenar sig med en sköka blir till en enda kropp med henne? Det heter ju: De två skall bli ett. Men den som förenar sig med Herren blir till en enda ande med honom. Håll er borta från otukten. All annan synd som en människa begår lämnar kroppen utanför, men den otuktige syndar mot sin egen kropp. Vet ni inte att er kropp är ett tempel för den heliga anden, som ni har inom er och som ni har fått från Gud? Ni tillhör inte er själva. Gud har köpt er och priset är betalt. Ära då Gud med er kropp. (Första Korinthierbrevet 6:13-20 B2000)

Men det som går ut ur munnen kommer från hjärtat, och det gör människan oren. Ty från hjärtat kommer onda tankar, mord, äktenskapsbrott, otukt, stöld, mened, förtal. Det är detta som gör människan oren. Men att äta utan att ha tvättat händerna, det gör inte människan oren.« (Matteusevangeliet 15:18-20 B2000)

Detta är Guds vilja: att ni skall bli heliga. Ni skall avhålla er från all otukt. Var och en skall lära sig att hålla sin kropp i helgd och ära, inte utlämna den åt lidelser och begär som hedningarna, som inte känner Gud. (Första Thessalonikerbrevet 4:3-5 B2000)

Döda därför det jordiska hos er: otukt, orenhet, lidelser och onda lustar och själviskheten, detta avguderi. Sådant framkallar Guds vrede, och det fyllde även er tillvaro när ni levde mitt uppe i det. Men nu måste också ni lägga bort allt detta: vrede, häftighet, ondska, oförskämdhet och alla skändligheter som kommer ur er mun. Ljug inte för varandra, ni har ju klätt av er den gamla människan och hennes vanor och klätt er i den nya, som förnyas till verklig kunskap och blir en bild av sin skapare. (Kolosserbrevet 3:5-10 B2000)

Ta alltså Gud till föredöme, som hans älskade barn. Lev i kärlek, så som Kristus har älskat oss och utlämnat sig själv för vår skull som en offergåva, ett välluktande offer åt Gud. Otukt och annan orenhet eller själviskhet får det inte ens vara tal om bland er, det anstår inte de heliga. Inte heller oanständigt och tanklöst eller lättsinnigt tal ? sådant passar sig inte ? utan bara tacksägelse till Gud. (Efesierbrevet 5:1-4 B2000)

Låt oss leva värdigt, som det hör dagen till, inte med festande och drickande, inte med otukt och orgier, inte med strider och avund. Nej, ikläd er herren Jesus Kristus, och ha inte så mycket omsorg om det jordiska att begären väcks. (Romarbrevet 13:13, 14 B2000)
Citera
2014-01-22, 16:44
  #107
Medlem
SmartSvenks avatar
Som katolik vet jag att man inte får onanera. Dock är jag nog inte en 'felfri' katolik..
Citera
2014-01-25, 20:56
  #108
Medlem
Varangians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bassiehof
Om du hade läst hela NT hade du i alla fall haft chansen att inte göra bort dig. Alla brev från apostlarna talar om avsaknaden av en lag. Anledningen till detta skifte är förstås att judarna förkastade Jesus som messias och att kristna således fick ett nytt förbund. Elementary, my dear Warangian.

Fast nu trodde jag ju, i min enfald, att Jesus Nasaréens egna ord smäller högre än mänskliga "apostlar" för s.k. kristna.

Så återigen, om du menar att Jesus enbart talade till "lagefterföljande" judar under sin tid på Jorden då kan man lika gärna slänga evangelierna.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback