Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2014-01-20, 20:28
  #1
Medlem
Citat:
Den 59-åriga läkare som friades från misstankarna om barndråp ansöker nu om ersättning sammanlagt 2 541 000 kronor. Hon hänvisar bland annat till den skada hon lidit av en Flashback-tråd med över en miljon visningar.

Flashback är Sveriges största nätforum och kritiseras ofta för ryktesspridning och uthängning av anonyma personer.

ersättning om sammanlagt 2 541 000 kronor från staten. Drygt en miljon kronor ska täcka kostnader för den tid som barnläkaren satt frihetsberövad.

http://www.metro.se/stockholm/friade...t!0ZiFKt5RFaA/
Citat:
(FB) Barmhärtighetsmord? Läkare friad av Solna Tingsrätt 21/10 -11
.
__________________
Senast redigerad av gulasnubben 2014-01-20 kl. 20:38.
Citera
2014-01-20, 20:34
  #2
Medlem
Wajis avatar
Det finns de som blir våldtagna, deras nära och kära som blir dödade men får inte ens 75000:- i skadestånd. Så kommer det en kvinna som blir friad men vill ha ca 2,5miljoner för att hon namngavs på FB. Dvs hon prövad av svensk lag och FB gjorde sitt jobb bara.

Skadestånd ja. Men några miljoner är du inte värd kvinna.
Citera
2014-01-20, 20:47
  #3
Medlem
Havremopedens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Waji
Det finns de som blir våldtagna, deras nära och kära som blir dödade men får inte ens 75000:- i skadestånd. Så kommer det en kvinna som blir friad men vill ha ca 2,5miljoner för att hon namngavs på FB. Dvs hon prövad av svensk lag och FB gjorde sitt jobb bara.

Skadestånd ja. Men några miljoner är du inte värd kvinna.


Jag håller med om att några miljoner är väldigt överdrivet, men jag förstår henne att ha blivit smutskastad av FB ett tag var förmodligen väldigt kränkande, allt kom ju ut... :/ så hon förtjänar lite extra tycker jag!

Flashback är utomordentligt bra på att hitta information och skapa skriverier, EXPO har inget emot våra grävare om dom vill..
Citera
2014-01-20, 22:13
  #4
Moderator
HusvagnSvenssons avatar
Det förtjänar att nämnas att Datainspektionen friade en blogg som publicerade namnet på läkaren därför att det hade journalistiskt syfte och därmed undantaget i PUL.

Hur man ska kunna diskutera aktuella rättsfall utan att tillåta fri debatt om vederbörande är skyldig eller oskyldig förstår jag inte.

Däremot är det ju sant att volymen på diskussionen i tråden här på Flashback är en indikation på hur omtalat fallet var och därmed på den potentiella skadan för den personliga integriteten för en friad person.
Citera
2014-01-20, 23:41
  #5
Medlem
PaterNoster777s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HusvagnSvensson
Det förtjänar att nämnas att Datainspektionen friade en blogg som publicerade namnet på läkaren därför att det hade journalistiskt syfte och därmed undantaget i PUL.

Hur man ska kunna diskutera aktuella rättsfall utan att tillåta fri debatt om vederbörande är skyldig eller oskyldig förstår jag inte.

Däremot är det ju sant att volymen på diskussionen i tråden här på Flashback är en indikation på hur omtalat fallet var och därmed på den potentiella skadan för den personliga integriteten för en friad person.
Det var varken bloggen eller FB som häktade henne utan staten, så självfallet skall hon ha skadestånd av staten!

Det hade varit absurt om det inte skulle vara tillåtet att nämna hennes namn med tanke på anklagelserna, men hon är uppenbarligen ansedd som oskylldig, och då skall hon hållas skadeslös.
Citera
2014-01-21, 11:43
  #6
Medlem
Combots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Waji
Det finns de som blir våldtagna, deras nära och kära som blir dödade men får inte ens 75000:- i skadestånd. Så kommer det en kvinna som blir friad men vill ha ca 2,5miljoner för att hon namngavs på FB. Dvs hon prövad av svensk lag och FB gjorde sitt jobb bara.

Skadestånd ja. Men några miljoner är du inte värd kvinna.

Du har rätt i att 75000 kr är ett hån. Så det hade faktiskt varit bra om läkaren
får 2 miljoner.

Då kanske vi får upp skadestånden i Svea Rike, en gång för alla. Lite som en ny
måttstock.

Jag vill inte ha det som i USA, men skadestånden i Sverige skulle legat 4-5 gånger högre
än idag.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback