2014-01-19, 14:20
Medlem
Energiknippes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Energiknippe
EU kommer snart tvinga alla operatörer att (inom Europa) ha samma pris utomlands som i sitt hemland. Därmed kommer turisterna surfa runt på stranden till samma pris som de gör hemma i soffan. Ingen som investerar i en stor maskin som ska printa tidningar då

Det var visst bara ett förslag. Jag minns att de pratade om detta i somras på nyheterna, men jag uppfattade det då som att det redan var framröstat:
http://telekomidag.se/dataroaming-vaxer-snabbt-med-4g/

Skulle ovan slå igenom kommer man som sagt kunna läsa FB i solstolen, ingen mening att printa ut hatmedia.
Citera
2014-01-19, 14:28
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kaymano
Ser inget konstigt i att finansiärerna ger pengar till något som ligger dem varmt om hjärtat. Blir forskningsrapporten dålig så slår det ju tillbaka på finansiärerna som i så fall inte får ut speciellt mycket nyttig kunskap för sitt satsade kapital.
Nejdå, jag anser inte heller detta som konstigt. En helt vanligt forskningsprojekt.

Även om dom mer "gängse" stiftelserna som finansierar forskning, typ Riksbankens Jubileumsfond, Crafoordska stiftelsen, Knut och Alice Wallenbergs Stiftelse osv. inte finansierar forskning för att dom själv behöver resultatet. Vilket verkar vara fallet här, när en tidningskoncern behöver komma fram med nya idéer avseende hur dom skall kunna överleva.

Jag förmodar att det resultat man betalar för att få fram är någonslags rapport om hur "demokratin urholkas" av tidningsdöden. Så att man kan använda denna forskning som argument för att förmå politikerna att öka presstödet.
Citera
2014-01-19, 14:37
Medlem
DAGGER[X]s avatar
Hårda tider för Press#stop.

http://www.sydsvenskan.se/lund/stopp-for-pressat-press-stop/
Citera
2014-01-19, 14:45
Medlem
Milo.Minderbenders avatar
Hör rykten om att Stampen-koncernen blöder värre än någonsin. Röda siffror på 300 miljoner på årsbasis. Inga källor ännu.
Citera
2014-01-19, 15:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Milo.Minderbender
Hör rykten om att Stampen-koncernen blöder värre än någonsin. Röda siffror på 300 miljoner på årsbasis. Inga källor ännu.
De ryktena ska du nog ta på allvar...
De exakta siffrorna är svårt att säga men källor säger att det går spikrakt ner i avgrunden...
Bokslutskommunikén om någon månad ser vi fram emot...
Citera
2014-01-19, 16:39
Medlem
schipperke77s avatar
Viktig del av den negativa feedbackloopen: http://www.journalisten.se/kronika/journalistbranschen-tappar-begavningar
Lite samma deklassering som tidigare drabbat läraryrket.
Citera
2014-01-20, 03:55
Medlem
P4n0pl147h305s avatar
Noterar att dagens pappers DN och SVD är extremt tunna. Kanske en tredjedel av storleken mot vad det brukar vara. Tjockleken är lite mer än en vanlig Dagens Industri.

Anmärkningsvärt.
Citera
2014-01-20, 04:25
Medlem
StigAllans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av P4n0pl147h305
Noterar att dagens pappers DN och SVD är extremt tunna. Kanske en tredjedel av storleken mot vad det brukar vara. Tjockleken är lite mer än en vanlig Dagens Industri.

Anmärkningsvärt.
De troende skribenterna börjar närma sig nirvana!
Inga jobb och ingen möjlighet att sprida lögner och villfarelser längre!
Bli av med bostadsrätten och hem till gården igen.
Långt till krogen men luften känns så bra hemma hos mor och far i Bakvattnet!

Vilken tur att vi slipper skiten!
Citera
2014-01-20, 07:15
Medlem
Pre 1914s avatar
Citat:

Anmärkningsvärt.
Kör ut svd och dn i min lilla stad på söndagarna. Förr(ca 2005) var en vanlig buntstorlek för DN 24 st, nu är de oftast 40.
Citera
2014-01-20, 08:01
Medlem
H8reds avatar
Citat:

Anmärkningsvärt.

SvD Kultur handlade till 80% om invandrarsnyft och homosex.
Invandrarsnyftet var skrivet av en frilansare med icke-svenskt namn.

Tror faktiskt inte att det är vad folk vill betala för att läsa om och om igen till frukostbordet en söndag.

Vi beslöt att inte förnya vår prenumeration.

Tar kanske en sån där 99 kr "prova på", tyvärr får man ju tidningen varje dag då, och det är faktiskt ett argument till varför vi inte vill "prova på".
Citera
2014-01-20, 08:29
Medlem
"Det kan vara så att det vänder nu"

Citat:
...
I november kom beskedet att Metro lägger ned sina redaktioner i Göteborg och Malmö, och bevakningen ska fortsättningsvis skötas dels med frilansar dels från redaktionen i Stockholm. Fem personer är uppsagda och jobbar fram till sista januari.

– 2013 var ett stålbad, för alla. Vi klarar oss bättre än den prenumererade morgonpressen, men det har varit kärvt

[...]

Mona Johansson är hoppfull för framtiden.

– Jag ser ett ljus i mörkret. Det kan vara så att det vänder nu, säger hon.

Vänder? Det har jag inte hört någon chefredaktör säga på flera år…
– Nej, och det är bara ögonblicksbilden. Ringer du mig om en månad kanske det ser helt annorlunda ut. Ingen kan säkert veta någonting, annat än att man inget vet. Men just nu ser jag ett litet ljus.

http://unvis.it/www.journalisten.se/nyheter/jag-ser-ett-ljus-i-morkret
Senast redigerad av Tugor 2014-01-20 kl. 08:39.
Citera
2014-01-20, 10:39
Medlem
Tidningsdöden fortskrider...

Citat:
Hallpressen ska genomföra ett sparpaket om 50 miljoner kronor. Minst 80 tjänster kommer att försvinna.

Hallpressen, där bland andra Jönköpings-Posten, Värnamo Nyheter och Smålands-Tidningen ingår
...

http://unvis.it/www.journalisten.se/nyheter/stort-sparpaket-pa-hallpressen
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in