2014-01-10, 20:34
Medlem
Dr.Gurkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gromph
Hur mäter man bostadsbrist?

Jag har ställt frågan tidigare. I mer än en tråd.
Jag känner inte till att jag skulle ha fått något svar på hur man bör mäta det.

Och då har jag ändå pekat på möjliga sätt att mäta.

Hur kan de som påstår att det finns bostadsbrist, göra det om de inte har ett sätt att mäta, och inte har tillhörande kriterier för när man kan tala om brist.

Är det bara flummare som talar om bostadsbris och har fantiserat ihop det under något rus?

Det vettlöst långa bostadsköerna är ett bevis på att det finns ett starkt underskott på hyresobjekt. Det är tom bostadskö till Stockholms ghettoförorter.

En ökande svart marknad är även ett bevis på att systemet inte fungerar.
Citera
2014-01-10, 20:56
Bannlyst
Citat:

Hur kan de som påstår att det finns bostadsbrist, göra det om de inte har ett sätt att mäta, och inte har tillhörande kriterier för när man kan tala om brist.

Är det bara flummare som talar om bostadsbris och har fantiserat ihop det under något rus?

I Sverige mäts bostadsbristen enkelt genom att om alla människor över 18 år inte kan få eget boende, så är det brist på bostäder.

Och eftersom många unga mellan 18-25 bor hemma, så betyder det en brist.
Citera
2014-01-10, 21:14
Medlem
MCMLXXVIIs avatar
Citat:

Jag har tidigare i den här tråden rapporterat om SCB:s nya hushållsstatistik som visar att drygt tre procent av befolkningen eller 300 000 personer saknar koppling till bostad. I Stockholms kommun ligger den siffran på över 5 procent. Mer kalla fakta angående bostadsbristen, speciellt i huvudstadsområdet, finns nog inte.

http://www.scb.se/sv_/Hitta-statistik/Statistik-efter-amne/Befolkning/Befolkningens-sammansattning/Befolkningsstatistik/
Citera
2014-01-10, 21:19
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rackham.den.Rode
I Sverige mäts bostadsbristen enkelt genom att om alla människor över 18 år inte kan få eget boende, så är det brist på bostäder.

Kan få och kan få. Den som jobbar och är bra på att spara har ganska snabbt en insats till en bostadsrätt. Men ungdomarna tänker tyvärr inte så. De ska ut och resa och festa istället och då får man skylla sig själv.
Citera
2014-01-10, 21:27
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Samma floskler gång på gång. Låna pengar och köp din bostad.
ja vad är så fel med det?

Citat:
Det är inte enkelt för de flesta ungdommar under 25. Bara att inse detta faktum. Om du gör det så har du kommit en bra bit på vägen. Det är folk som du som har sabbat för alla unga, eftersom ni gått med på frikostiga fiat-lån, som har trissat upp inflationen och bostadspriserna.
det var inte enkelt för mig heller, men jag var sparsam och sparade ihop till min första kontantinsats själv. Det går att göra även idag, men vissa verkar tro att andra ska ordna boendet och samtidigt finansiera det. Det kommer inte att hända. Köpa är enda utvägen de närmaste 10 åren...

Citat:
Hemnet har 30 361 lediga bostäder/fastigheter. Det räcker inte ens till Stockholms behov. Vart hittar vi de resterande?
det räcker gott och väl. Det behövs inte ens bostäder till alla. Beståndet måste användas på ett bättre sätt och det går inte med en reglerad hyresmarknad.
Citera
2014-01-10, 21:27
Medlem
Astrofaess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Kan få och kan få. Den som jobbar och är bra på att spara har ganska snabbt en insats till en bostadsrätt. Men ungdomarna tänker tyvärr inte så. De ska ut och resa och festa istället och då får man skylla sig själv.

Detta förutsätter ju dock att ungdomarna i fråga har en anställningsform som gör dem kreditvärdiga.
Citera
2014-01-10, 21:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LuktenUtavBajs
Om vi inte hade haft bostadsbrist i Sverige, i de regioner människor vill eller tvingas bo i,* hade bostäderna haft väldigt låga priser, insatser eller hyror. Det är nämligen marknadsekonomins ABC. Om vi hade sett hyresvärdar eller bostadsrättsföreningar locka hyresgäster och köpare med premier, såsom ett 3-pack golfbollar, Loa Falkmans senaste Jul-CD eller en prenumeration på Året Runt, om man skrev på hade vi inte haft någon bostadsbrist. Detta ser vi emellertid inte, och kan därför konkludera att vi faktiskt har en bostadsbrist i Sverige.
Nu har du ingen koll. Det är just det vi ser, men med betydligt större lockbeten än de du nämner.

Ett exempel är bostadsföreningen som en kollega passerar på väg till jobbet. Där var man tvungen locka med 50 000 SEK till ett nytt kök får att få någon att ta bostäderna. Han berättade då det lite absurda att det låg sprillans nya kök utkastade där av de som använde de 50 KSEK till att stoppa in något exklusivare.

Det brukar nämnas i en del bloggar då och då vilka trick som bostadsrättsföreningar måste locka med för att bli av med sina tomma bostäder.

Citat:
Ursprungligen postat av LuktenUtavBajs
Annars kan du fråga de 300.000 som står i bostadskö i Stockholm
Och de bor i tält nu?
Är det vad du hävdar?
Eller är det bostadsbrist när folk som redan bor i bostäder står i kö för att tillskansa sig en lägenhet med en hyra under marknadspris?

Om du köper in 5 Ferraribilar och hyr ut dessa för 500 SEK i månaden och det blidas en kö för att få hyra dessa då är det således brist på Ferraribilar.

Varför hävdar du den här typen av stolligheter.
Citera
2014-01-10, 21:34
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tammer
"Det finns alltid bostäder", vad betyder det? För den som kan betala finns det säkert, men alla andra?
det betyder att bostäder är inget som folk ockuperar en hel livstid. Tittar man runt på marknaden finns det alla möjliga tänkbara bolösningar för alla plånböcker.

Citat:
Det är ju trevligt att bo i samma stad som man arbetar i...
ja men har man inte råd att bo centralt får man väl pendla. Kollektivtrafiken fungerar mycket bra i Sthlm kan jag meddela.

Citat:
Hur kan man utläsa på Hemnet att det inte finns någon bostadsbrist?
på hemnet är det rätt pris. Vid rätt pris finns ingen kö. Simpel as that...
Citera
2014-01-10, 21:35
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Astrofaes
Detta förutsätter ju dock att ungdomarna i fråga har en anställningsform som gör dem kreditvärdiga.

Precis och att de sparar större delen av lönen... Men jobb finns alltid för den som är lite driven...
Citera
2014-01-10, 21:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dr.Gurka
Det vettlöst långa bostadsköerna är ett bevis på att det finns ett starkt underskott på hyresobjekt. Det är tom bostadskö till Stockholms ghettoförorter.
Är det kö till hyresobjekt eller är det kö till hyror under marknadshyra?
Hur lång kö är det till motsvarande bostadsrätter?

Citat:
Ursprungligen postat av Dr.Gurka
En ökande svart marknad är även ett bevis på att systemet inte fungerar.
I Stockholm fanns en svart marknad med hyreskontrakt för både 20 och 30 år sedan. Det blir så när det blir prisregleringar. Ett kontrakt med en hyra under marknadshyra har ett värde. Det gör att folk inte gärna vill skiljas från det utan att få betalt för värdet.

Prisreglering leder till vettlöshet.
Citera
2014-01-10, 21:50
Medlem
LuktenUtavBajss avatar
Citat:
Prisreglering leder till vettlöshet.
Nu handlar tråden om bostadsbrist. Inte om prisregleringar.
Citera
2014-01-10, 21:53
Medlem
Citat:

Vad menar du med kan få?

Är det brist om folk som inte vill betala för sig fortfarande bor hemma?
Eller kan vi räkna bort dom?

Hur många som vill betala för sig och har inkomst lyckas inte skaffa sig ett boende, inom 5 mil från sin arbetsplats?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in