2013-12-30, 23:36
Medlem
lighten-ups avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BornToBeFree
Det borde vara så, men tyvärr läser man inte en kurs i taget på komvux, utan man läser dem parallellt.

25% studietakt per termin kan det också översättas med.

Om man läser kurser på distans så kan man göra klart en kurs snabbare än att det ska ta en hel termin.
Citera
2013-12-31, 13:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fader-Adelheim
Läste tyska 2 och 3 förra året hemifrån. Läste igenom böckerna, översatte alla texter och lärde mig alla glosor (finns bra glosprogram som effektiviserar inlärningen). Tog väl 3-4 veckor allt som allt med deltidsjobb under tiden Fick tenta av genom att göra nationella prov (uppsats, fras/glosprov och muntligt)

Skönare imo att få plugga i sitt eget tempo eftersom det finns en del nötter på Vux som drar ner tempot på undervisningen..

Genom vilken skola läste du? Och vad kostade litteraturen? Har även hört om eventuella kostnader för vissa språkkurser, var det något du fick betala?
Citera
2014-01-01, 22:17
Medlem
Fader-Adelheims avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Yepppz
Genom vilken skola läste du? Och vad kostade litteraturen? Har även hört om eventuella kostnader för vissa språkkurser, var det något du fick betala?

Lieber deutsch 2 & 3, kostar väl 300-400st om man köper nytt. Nä inga extra kostnader, helt gratis. Om det däremot handlar om en prövning kostar det 200-300 typ.
Citera
2014-01-01, 22:34
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Yepppz
Hej!

Jag funderar på att läsa kursen tyska 1 på komvux som är en 100p kurs. Jag undrar helt enkelt hur lång tid detta tar att läsa om man läser på helfart?

Jag undrar även om någon insatt person skulle kunna ge sin åsikt om hur troligt det är att hinna med tyska 1,2 och 3 innan hösten.

Ordnar du med behörighet inför HHS till nästa höst?

Hoppade av läkarprogrammet vid Karolinska Institutet någon gång i oktober tror jag, då jag velat plugga på HHS en längre tid nu. Jag valde spanska som moderna språk och "strö"-pluggade någon timme eller två per dag i snitt i tre veckor eller så och tentade av steg 1 & 2 (anmälde mig och gjorde prövningarna på Åsö). Nu har jag, den senaste tiden, enbart rullat tummarna (när det kommer till studier), men ska börja ta tag i plugget igen och tenta av steg tre inom kort. Gissar på att jag behöver ett par veckor på mig för att ordna ett C/VG.
Senast redigerad av iwtwftgs 2014-01-01 kl. 22:38.
Citera
2014-01-07, 19:36
Medlem
LumpYourHeads avatar
IG i Matte B, högskola ändå eller komvux?

Hallå!
Gick ut omvårdnadsprogrammet 2013 och har jobbat i några månader som undersköterska på ett äldreboende. Jag känner att det är dags att vidareutbilda mig för att kunna få bra lön senare i livet.

För att komma in till yrket jag vill ha på högskolan så krävs det Matte B (andra som jag redan har G/VG i nämner jag inte).
Jag fick IG i Matte B i slutbetyg på gymnasiet och jag undrar, måste jag plugga upp Matte B på komvux innan jag kan studera vidare på högskolan? Jag vet att IG räknas som ett betyg men jag vet inte riktigt om man ändå kan komma in till högskolan..
Citera
2014-01-07, 19:39
Medlem
Soulsurfers avatar
Det beror på vad du skall studera på högskolan, många utbildningar kräver matematik B/2 eller högre, men alla gör inte det vad vad jag vet.
Citera
2014-01-07, 19:39
Medlem
Om det är ett program/kurs som kräver matte b som behörighet kommer du bli struken om du söker det med IG.
Citera
2014-01-07, 19:40
Bannlyst
Ta och plugga upp betyget på Komvux, dock så måste du vänta ett tag då man ej kan söka in på kurser nu.
Citera
2014-01-07, 19:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrPokerface
Ta och plugga upp betyget på Komvux, dock så måste du vänta ett tag då man ej kan söka in på kurser nu.
Glöm inte att en nackdel med att plugga upp ett ämne är att du hamnar i BII kön till nästa antagning, i regel hårdare konkurrens än BI som är betyg direkt från gymn.
Citera
2014-01-07, 19:44
Medlem
Har du tillräckligt med poäng för att komma in på ett basår på något universitet/högskola är det också ett bra val. ger god förberedelse inför studierna.
Citera
2014-01-07, 19:45
Medlem
Mitt tips, anmäl dig till högskoleprovet och plugga stenhårt. Om det går bra där kan du söka in med dem resultaten.
Citera
2014-01-07, 19:49
Medlem
Soulsurfers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Thaiwai
Glöm inte att en nackdel med att plugga upp ett ämne är att du hamnar i BII kön till nästa antagning, i regel hårdare konkurrens än BI som är betyg direkt från gymn.
Fast det räknas väl inte som komplettering om han har IG i ämnet? Det är väl endast om man redan har minst G och skall höja detta.
Citat:
Ursprungligen postat av All-I-Do-Is-Win
Mitt tips, anmäl dig till högskoleprovet och plugga stenhårt. Om det går bra där kan du söka in med dem resultaten.
Nej, det går inte även om han får 2,0 och alla rätt på provet - han måste fortfarande ha behörigheten.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in