2013-12-28, 15:58
Medlem
Herr gurkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av danne8888
Tack för all hjälp. Håller delvis med om valet av mörk kostym som klädkod. Det enda jag är rädd över om jag väljer kavaj som klädkod är att folk i allmänhet inte vet vad denna klädkod innebär. Risken är att folk dyker upp i jeans och kavaj eller underskattar jag den allmänna kunskapen om klädkoder?
Det tror jag dessvärre inte du gör. Är det någon som faktiskt har en snygg lösning på detta problem? Att specificera klädkoden i inbjudan känns minst sagt tråkigt.
Citera
2013-12-28, 20:51
Medlem
Pörrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Herr gurka
Det tror jag dessvärre inte du gör. Är det någon som faktiskt har en snygg lösning på detta problem? Att specificera klädkoden i inbjudan känns minst sagt tråkigt.

Vissa företag kör ju med klädkod: "Kostym" till julfester och liknande, och det antingen för att arrangören på personalavdelningen inte vet bättre eller att ledningen är medveten om att skriver man kavaj kommer majoriteten att dyka upp i jeans och kavaj.

Till brudgummen är det väl bäst att tänka efter lite vilken krets av människor som kommer, och hur dessa kommer förstå eller missförstå klädkod: "Kavaj".
Citera
2014-01-04, 18:27
Medlem
bwahahahas avatar
Jag är medveten om att liknande frågor har besvarats i tråden redan men skulle uppskatta om ni kunde svara ändå. Min bror ska gifta sig och klädkoden för oss män är mörk kostym. Kostymen jag kommer använda liknar denna och till detta kommer jag ha en vit skjorta. Frågan är dock, slips eller fluga (Är själv sjukt sugen på fluga)? Vilken färg på slipsen eller flugan? Givet denna färg på slipsen/flugan, vilken färg ska man ha på näsduken? Tack i förväg.
Senast redigerad av bwahahaha 2014-01-04 kl. 18:40.
Citera
2014-01-06, 02:51
Medlem
Frågor om klädkod

Jag har fick höra av min mamma när jag kom hem med en svart slips under dagen av nyårsafton, att slips enbart bärs vid begravning. Jag böt helt enkelt slips med en av pappas innan jag stack vidare men jag fick dock ett par fundringar kring klädkod:

Är det sant att svart slips enbart kläs vid begravning? Hur ses svart slips med lite mönster (ej färgat mönster)

Bärs svart fluga enbart till smoking?

Är det för formellt att klä sig i klädkod "mörk kostym" till vanliga tillfällen / jobb / fest utan angiven klädkod? Ska vitskjorta alltid bäras till mörk kostym?
Citera
2014-01-06, 03:10
Medlem
Otsir63s avatar
Svart kostym, vit skjorta och svart slips är väl det som förknippas med begravningar traditionellt. Men idag är det ganska vanligt att kombinera mörkfärgade skjortor i olika färger med svarta slipsar i festliga sammanhang.
Citera
2014-01-06, 03:17
Medlem
BigFatCones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Otsir63
Svart kostym, vit skjorta och svart slips är väl det som förknippas med begravningar traditionellt. Men idag är det ganska vanligt att kombinera mörkfärgade skjortor i olika färger med svarta slipsar i festliga sammanhang.
Så är det. För mig som inte rör mig i kretsar där klädkod är så värst superviktigt kommer dock den utstyrseln för mig alltid vara förknippad med Blues Brothers och Reservoir Dogs.
Citera
2014-01-06, 03:40
Medlem
knullklassons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FeedHurley
Är det för formellt att klä sig i klädkod "mörk kostym" till vanliga tillfällen / jobb / fest utan angiven klädkod? Ska vitskjorta alltid bäras till mörk kostym?
Nej det är inte för formellt. Mörk kostym tolkar jag dock som mörkgrå eller marinblå och färgen på skjortan behöver inte alls vara vit, det funkar alldeles utmärkt med en ljusblå eller rosa. Svart kostym bär jag endast på begravning.
Citera
2014-01-06, 08:12
Medlem
borrizs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av knullklasson
Nej det är inte för formellt. Mörk kostym tolkar jag dock som mörkgrå eller marinblå och färgen på skjortan behöver inte alls vara vit, det funkar alldeles utmärkt med en ljusblå eller rosa. Svart kostym bär jag endast på begravning.
Mina "skånska gener" har gett mig en viss rondör, så använder jag svart kostym (inbillar mig att den får mig att verka en aning smalare).
Har lärt mig att kombinationen svart slips, svart kostym och vit skjorta (dvs en Blues Brothers outfit minus hatten) räknas som begravningsklädsel.
Citera
2014-01-06, 08:12
Medlem
Pörrs avatar
Sammanfogat trådar.

/Moderator
Citera
2014-01-06, 11:18
Medlem
Herr gurkas avatar
Är det ingen som kan det här?

Till begravning bärs svart eller annan mörk kostym, vit skjorta och svart eller vit slips beroende på hur nära den avlidne man är. Undantaget är om det är specificerad klädkod.

Mörk kostym innebär just en mörk kostym, vit skjorta, svarta skor och en sober slips.

På jobbet går det mycket bra att bära mörk kostym men de flesta arbetsplatser har snarare klädkod kavaj med hel kostym, ljus skjorta och kanske bruna skor. Påfågla inte för mycket om du inte är chef.

Svart fluga bärs till smoking och det är egentligen inte fel att också bära en sådan till begravning men det ser lätt dumt ut.

Är det ingen angiven klädkod på fester eller liknande får du klä dig precis hur du vill. Det rekommenderas dock att klä sig snyggt. Det är det tyvärr inte allt för många som klarar av, oavsett om de skall till en hemmafest eller på bio.
Citera
2014-01-06, 11:59
Medlem
Thundershits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pörr
Vissa företag kör ju med klädkod: "Kostym" till julfester och liknande, och det antingen för att arrangören på personalavdelningen inte vet bättre eller att ledningen är medveten om att skriver man kavaj kommer majoriteten att dyka upp i jeans och kavaj.

Till brudgummen är det väl bäst att tänka efter lite vilken krets av människor som kommer, och hur dessa kommer förstå eller missförstå klädkod: "Kavaj".

Klädkod kostym, är inte det recerverat för maskerad?
Citera
2014-01-06, 12:24
Medlem
Pörrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Thundershit
Klädkod kostym, är inte det recerverat för maskerad?

Jo, man kan tycka det.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in