Flashback bygger pepparkakshus!
  • 1
  • 2
2013-12-28, 21:14
Medlem
disregardfemaless avatar
Så jag och en kompis tänkte optimera våra skolresultat genom att trixa lite med ubuntu Vi går i 2an på gymnasiet och får många möjligheter till att skriva prov på datorn. Då brukar läraren komma med en usb-sticka, som man sätter in i datorn, startar och sen får fram ubuntu. men man har inte access till sin hårddisk eller internet, så det suger... Ja min fråga är således; finns det något sätt på vilket man skulle kunna få access till antingen själva hårddisken eller internet då stickan är i? En gång gjorde min polare något med datorns preferenser, dvs. hur den ska boota saker och sånt, men eftersom jag inte är lika tekniskt kunnig som han så frågar jag FB? Eller skulle man kanske kunna sätta in ett SD-kort i datorn som datorn sen bootar?(har försökt men fungerade ej att öppna...)

Är inte så jättetekniskt kunnig som sagt, så inga jättesvåra grejer tack. Tack tack för svar, gott nytt år!
Citera
2013-12-28, 21:29
Medlem
Citat:
Ja min fråga är således; finns det något sätt på vilket man skulle kunna få access till antingen själva hårddisken eller internet då stickan är i?
Detta bör antagligen gå, men då lär du behöva rootlösenordet antar jag.

Är det inte lättare att få tag på ett USB-minne av samma modell, själv lägga in Ubuntu där och koppla upp dig mot det trådlösa nätverket? Vidare lär ni bli fångade förr eller senare, vilket inte kommer bli roligt.

Citat:
Ursprungligen postat av pellenicklas
om du går i 2an på gymnasiet är du väl inte heller 18 år?
Finns inget värre än åldersjägare på Flashback. Klart man kan vara 18 år gammal om man går i 2an på gymnasiet, precis som du kan vara 17 år om du går i 3an.
Citera
2013-12-28, 21:37
Medlem
disregardfemaless avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Boltzlux
Detta bör antagligen gå, men då lär du behöva rootlösenordet antar jag.

Är det inte lättare att få tag på ett USB-minne av samma modell, själv lägga in Ubuntu där och koppla upp dig mot det trådlösa nätverket? Vidare lär ni bli fångade förr eller senare, vilket inte kommer bli roligt.

Finns inget värre än åldersjägare på Flashback. Klart man kan vara 18 år gammal om man går i 2an på gymnasiet, precis som du kan vara 17 år om du går i 3an.

Jo, fast läraren kommer ju undra varifrån jag fått usbt, han delar ju ut dem...
Citera
2013-12-28, 22:08
Medlem
BigFatCones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av disregardfemales
Jo, fast läraren kommer ju undra varifrån jag fått usbt, han delar ju ut dem...
Du får ju göra the old switcheroo när läraren inte tittar. Geez, dagens ungdom.
Citera
2013-12-28, 22:09
Medlem
dethalvabarnets avatar
Ja det går. Boota från ett microSD eller SD kort som är litet och osynligt(bootinställningar i BIOS/UEFI).

Men förhoppningsvis så kollar läraren att det är korrekt enhet/OS som det bootas från samt så används nog en privat nyckel som finns på ubuntu-stickan troligtvis för att komma åt skoluppgiften/provet/whatever.

Om du skulle kunna få tag på den image de använder och sitta och labba med den i virtuell maskin och så kan du nog ta reda på den privata nyckeln alternativt root'a den med någon exploit. Men om du kunde göra det så skulle du nog inte behöva fuska.
Citera
2013-12-28, 23:24
Medlem
disregardfemaless avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Agamantum
Är det inte bättre du anstränger dig och klarar dina prov istället?

jomen det gör jag också!! men ibland har man en dålig dag, därför kommer jag inte ha dålig samvete, eftersom att jag vet att jag skulle kunna prestera bättre ifall jag bara inte hade den dåliga dagen, dvs. jag är inte på min prestationspeak. att anstränga sig i skolan är inte motsatsen till att optimera sina resultat
Citera
2013-12-28, 23:26
Medlem
disregardfemaless avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dethalvabarnet
Ja det går. Boota från ett microSD eller SD kort som är litet och osynligt(bootinställningar i BIOS/UEFI).

Men förhoppningsvis så kollar läraren att det är korrekt enhet/OS som det bootas från samt så används nog en privat nyckel som finns på ubuntu-stickan troligtvis för att komma åt skoluppgiften/provet/whatever.

Om du skulle kunna få tag på den image de använder och sitta och labba med den i virtuell maskin och så kan du nog ta reda på den privata nyckeln alternativt root'a den med någon exploit. Men om du kunde göra det så skulle du nog inte behöva fuska.

aha tack för upplysningen, men det är tvek på om jag kan få tag i det..
Citera
2013-12-28, 23:41
Medlem
TorrentLovers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av disregardfemales
Så jag och en kompis tänkte optimera våra skolresultat genom att trixa lite med ubuntu Vi går i 2an på gymnasiet och får många möjligheter till att skriva prov på datorn. Då brukar läraren komma med en usb-sticka, som man sätter in i datorn, startar och sen får fram ubuntu. men man har inte access till sin hårddisk eller internet, så det suger... Ja min fråga är således; finns det något sätt på vilket man skulle kunna få access till antingen själva hårddisken eller internet då stickan är i? En gång gjorde min polare något med datorns preferenser, dvs. hur den ska boota saker och sånt, men eftersom jag inte är lika tekniskt kunnig som han så frågar jag FB? Eller skulle man kanske kunna sätta in ett SD-kort i datorn som datorn sen bootar?(har försökt men fungerade ej att öppna...)

Är inte så jättetekniskt kunnig som sagt, så inga jättesvåra grejer tack. Tack tack för svar, gott nytt år!
Fixa en egen USB-sticka med Ubuntu?
Citera
2013-12-28, 23:47
Medlem
Halmbals avatar
Du skaffar en exakt kopia av usb-minnet, när du sedan är klar med provat och ska lämna tillbaka usb-minnet ger du honom ditt tomma, och du har då ett med ubuntu på.

Nu finns två grejer, antingen fixar du i ordning så du har internet i den versionen som är på usb-minnet, eller så använder du bara det för att försöka få reda på lösenord, med exempelvis bruteforce, och när det blir prov nästa gång så använder du bara lösenordet du tagit reda på för att installera in drivrutiner eller aktivera nätverkskortet.

Eftersom ni troligtvis är en hel klass kan han omöjligen veta vem som har lämnat tillbaka ett tomt usb-minne.
Citera
2013-12-28, 23:54
Medlem
Zkeks avatar
Krångliga lösningar ni andra ger tycker jag

Skaffa vmware workstation elr liknande mjukvara och boota USB minnet i en virituell maskin. Sedan är de bara att tabba till sitt vanliga OS när du behöver din hårddisk, internet eller annat.

Kör den virtuella i fullscreen så syns de inte att den e virtuell.
Senast redigerad av Zkek 2013-12-28 kl. 23:57.
Citera
2013-12-29, 00:01
Medlem
Zkeks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Halmbal
Du skaffar en exakt kopia av usb-minnet, när du sedan är klar med provat och ska lämna tillbaka usb-minnet ger du honom ditt tomma, och du har då ett med ubuntu på.

Nu finns två grejer, antingen fixar du i ordning så du har internet i den versionen som är på usb-minnet, eller så använder du bara det för att försöka få reda på lösenord, med exempelvis bruteforce, och när det blir prov nästa gång så använder du bara lösenordet du tagit reda på för att installera in drivrutiner eller aktivera nätverkskortet.

Eftersom ni troligtvis är en hel klass kan han omöjligen veta vem som har lämnat tillbaka ett tomt usb-minne.

Beror på om prov resultatet sparas mot USB minnet eller mot en hemsida. Sparas de mot USB minnet märker läraren att eleven var där den dagen men inte gjort provet
Citera
2013-12-29, 00:50
Medlem
Försök att sno en sån där sticka o kolla vad som finns på den exakt. Skulle göra de här lättare
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in