2013-12-27, 16:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hvita.nhegrer
Det stämmer när det är fråga om försvenskade invandrare, dock inte såna som mer eller mindre är utlänningar/främlingar som råkar bo i Sverige. Tror inte vanliga svenskar vill ha in fanatiska muslimer eller förortsgansters i landslaget t.ex.

Däremot har försvenskade "invandrare" som Henke Larsson och Martin Dahlin alltid varit accepterade och omtyckta bland svenska folket.

Tror du en förortsgangster eller terrorbombare har det som krävs för att spela i landslaget.
Det är religionsfrihet i Sverige.
Gangster och terrorist blir man om man misslyckats med allt annat och/eller är född defekt.
Senast redigerad av HarryTurtleDove 2013-12-27 kl. 16:43. Anledning: stavfel
Citera
2013-12-27, 16:39
Medlem
BonhommeDeNeiges avatar
Alla dessa muppjävlar som inte förstår att Zlatans inlägg är MEDIEKRITIK och inte ett hugg mot damfotbollen.

Sluta diskutera damfotboll och herrfotboll, det är totalt jävla ointressant. Diskutera istället hur vi når en lösning på det ankdammsmässiga debattklimatet som vår världsunikt indoktrinerande media bidrar till.
Citera
2013-12-27, 16:41
Medlem
Ubbe Cykelkedjas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av thewellovedone
Jag kan ingenting om genusteori och min irritation på till exempel fotboll har inte heller med varken feminism eller genusteori att göra, men däremot har jag hundra andra intressen - allt från den hebreiska bibeln till opera, arkitektur, sång, psykiatri, Sveriges invandringspolitik och matlagning, är själv kock.
Fotboll är inte komplext, det handlar bara om att leka med en boll. Min irritation angående fotboll har att göra med att jag uppfattar hela fenomenet som ett pekoral, man tar någonting som bara är en lek och gör blodigt allvar av det, kan det bli mer pekoral än det? det tycker inte jag.
Nu gör du det väldigt enkelt för dig. Jag är själv inte insatt i opera, men jag är inte så naiv att jag skulle hävda att opera, det handlar bara om att sätta ett gäng tjocka personer på en scen och låta dem skrika - inte sjunga - på ett språk ingen begriper. Att modern konst inte bara är att ta lite färg och linjer och smatta ut på en duk, så är man klar. Att matlagning är mer komplext än "snör ihop lite ätbara ingredienser i ett tillagningskärl och vänta tills skiten är klar". Att du tror fotboll inte är komplex och bara handlar om att "leka med en boll", betyder inte att fotboll inte är komplext. Det betyder bara att dina kunskaper om idrottskultur är mycket små och att ditt föraktande ointresse lyser igenom som en strålkastare i din argumentation.

Både kvinnliga och manliga fotbollsspelare verkar överens om att damfotboll och herrfotboll inte ska jämföras. Befolkningen också. Kvar står kulturmarxismen, mediokra journalister, etablissemanget och skvatt galna feminister och tror det här i grunden är en genusfråga och att damfotboll och herrfotboll skall jämföras och helst ska man komma fram till att "alla är precis lika duktiga, för annars kan vi tolka det som att alla inte är lika mycket värda i vår totalitära institutionalisering". Helt bisarrt.
Citat:
Ursprungligen postat av BonhommeDeNeige
Alla dessa muppjävlar som inte förstår att Zlatans inlägg är MEDIEKRITIK och inte ett hugg mot damfotbollen.

Sluta diskutera damfotboll och herrfotboll, det är totalt jävla ointressant. Diskutera istället hur vi når en lösning på det ankdammsmässiga debattklimatet som vår världsunikt indoktrinerande media bidrar till.
Använd inte sunt förnuft här nu, du förstör ju hela grunden för pajkastning och en ickefråga som blivit föremål för en hel nation*.

*Alltså föremål för vad våra agendasättande, mediokra tågolyckor till kulturmarxistiska journalister vill skapa för idiotisk sensationalism den här gången. Jag följer tidningsdöden med andakt. När första stora dagstidningen går i konkurs blir det champagne.
Senast redigerad av Ubbe Cykelkedja 2013-12-27 kl. 16:46.
Citera
2013-12-27, 16:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av thewellovedone
Jag kan ingenting om genusteori och min irritation på till exempel fotboll har inte heller med varken feminism eller genusteori att göra, men däremot har jag hundra andra intressen - allt från den hebreiska bibeln till opera, arkitektur, sång, psykiatri, Sveriges invandringspolitik och matlagning, är själv kock.
Fotboll är inte komplext, det handlar bara om att leka med en boll. Min irritation angående fotboll har att göra med att jag uppfattar hela fenomenet som ett pekoral, man tar någonting som bara är en lek och gör blodigt allvar av det, kan det bli mer pekoral än det? det tycker inte jag.

Fotboll är inte komplext?
OMG!

För att göra det Zlatan gör, så är det minst sagt Komplext med stort K.
Att träna sina sinnen till det, att hålla sin kropp i så bra trim, att lära sig samspel med andra, att förutsäga vad som ska hända, att förstå taktiken och strategin, när man ska "gasa", när man ska spara på krafterna, förstå defensiven och offensiven, ta snabba beslut på tusendels sekunder. Det är de få som klarar.

Opera är något intränat. idrott sker där och då.
Jämför inte fotboll och idrott med balett, opera och teater för det är lek om något.
Senast redigerad av HarryTurtleDove 2013-12-27 kl. 16:49. Anledning: stavfel
Citera
2013-12-27, 16:43
Bannlyst
En röst på SD (eller SVP) så etablissemanget skiter på sig ännu mer, bara för att, känns inte alls långt borta. Det har gått för långt. Och jag som varit röstberättigad i två val tidigare har inte valt att rösta alls. Då förstår ni.

Sverige behöver Zlatan, sätt han på en position där han får vara med och bestämma hur Sverige ska se ut efter karriären, fortsätt gärna använd appen så vi får veta vad som händer bakom kulisserna. Vi behöver fler som han.

Någon som faktiskt ser till landets bästa.
Citera
2013-12-27, 16:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BonhommeDeNeige

Du har ju en väldigt bra poäng där.
Men Sverige är en PK-ankdamm.

Ett land med ENPARTISTYRE under större delen av 1900-talet med en statligt kontrollerad TV och Radio och statligt understödd press kan inte ge något annat resultat än en indoktrinerad befolkning.

Orwells 1984 är redan här. Konformismens diktatur.
Senast redigerad av HarryTurtleDove 2013-12-27 kl. 16:54.
Citera
2013-12-27, 16:47
Medlem
Mitt favorit argument till att Zlatan har fel är i stil med: "Välkommen till 2000-talet, det här är inte medeltiden" eller "Jag blir så trött, jag trodde faktiskt det här var år 2013" etc etc....

Ni menar 2000-talet där marknadsekonomi och globalism är närmast oantastliga sanningar.
2000-talet där egen ekonomisk bärkraft mer eller mindre är det enda skälet till eget existensberättigande... Ja det individualistiska 2000-talet är väl en mer överhängande världesbild än Sveriges masspsykos.

Allt till alla som vanligt. Och man ställer sig motfrågan, vem ska betala? Dom andra så klart.
Jaha dom andra. Och vad händer när dom andra tröttnat på att betala för trams? Är det kanske så att då kastas också det som är relevant i frågan ut med badvattnet....
Citera
2013-12-27, 16:50
Medlem
KaptenNosrings avatar
Haha, etablissemangets egna gud ger dem en verklighetskänga rakt i ansiktet. Kung.
Citera
2013-12-27, 16:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Friskytt
Mitt favorit argument till att Zlatan har fel är i stil med: "Välkommen till 2000-talet, det här är inte medeltiden" eller "Jag blir så trött, jag trodde faktiskt det här var år 2013" etc etc....

Ni menar 2000-talet där marknadsekonomi och globalism är närmast oantastliga sanningar.
2000-talet där egen ekonomisk bärkraft mer eller mindre är det enda skälet till eget existensberättigande... Ja det individualistiska 2000-talet är väl en mer överhängande världesbild än Sveriges masspsykos.

Allt till alla som vanligt. Och man ställer sig motfrågan, vem ska betala? Dom andra så klart.
Jaha dom andra. Och vad händer när dom andra tröttnat på att betala för trams? Är det kanske så att då kastas också det som är relevant i frågan ut med badvattnet....

Bra skrivet. Folk tror på "Allt åt alla, staten betalar...och tack för maten, Olof Palme diskar faten"
När ska folket förstå? Det finns ingen kran att öppna med ett oändligt pengaflöde!
Det finns ingen pojke med guldbyxor. Alla tjatar om att de vill ha mer och mer, förstår de inte bättre.
Är det verkligen någon som undrar hur Adolf Hitler kom till makten, när folk går på globaliseringen och en totalt urspårad marknadsekonomi som bara sänker räntan och gör mer och mer kapital ur ingenting.
Senast redigerad av HarryTurtleDove 2013-12-27 kl. 16:58.
Citera
2013-12-27, 16:54
Medlem
hvita.nhegrers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HarryTurtleDove
Tror du en förortsgangster eller terrorbombare har det som krävs för att spela i landslaget.
Det är religionsfrihet i Sverige.
Gangster och terrorist blir man om man misslyckats med allt annat och/eller är född defekt.
Om man vänder på det kan man säga att om Zlatan och andra framgångsrika fotbollsbabbar inte kunnat spela boll hade de förmodligen varit gansters eller terrorister..
Citera
2013-12-27, 16:56
Medlem
Har någon hört och sett vad han sagt?

Jag menar inte bara läst citatet
Citera
2013-12-27, 16:59
Medlem
El Capitanos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av avskrade
Har ni funderat på den envägsprincip som gäller i detta fall? Antag att Sjögran, inte Svensson, hade fått bilen från första början. Tonen hade då varit ungefär: "kul att vi uppmuntrar damfotbollen!" och Pia Sundhage hade gjort ett par käcka uttalanden om hur fantastisk damfotbollen är. Ingen hade i sammanhanget ifrågasatt varför inte Svensson fick någon bil. Tvärtom, om sponsorn av bilen hade tyckt att Sjögran var förtjänt av en bil så är det naturligtvis fantastiskt kul för henne! Det hade även jag, och många andra, tyckt i ett sådant scenario.

Men nu var det istället tvärtom, och då blir det ramaskri. Självklart blir Zlatan irriterad när Svenssons fantastiska insatser överskuggas av någon slags hysterisk rättvisediskussion där alla ska med. Zlatan lyfter fram det fantastiska med damfotbollen, men menar att belöningarna inom sporten naturligtvis måste ställas i kontrast mot det värde (underhållningsmässigt eller rent finansiellt) som genereras. Någon som har pysslat med lerduveskytte i 35 år får naturligtvis ingen bil som tack när denna slutar, just eftersom det är en marginell sport som saknar det resursutrymme, den enorma konkurrens och den underhållning som finns inom andra sporter (läs: fotboll, tennis, golf, friidrott, hockey etc.).

Vidare tycker jag att argument av typen "men vi gör inte dessa jämförelser mellan herrar och damer inom andra sporter, och där är damerna accepterade!!" är helt irrelevanta. För det första: EXAKT! Damerna är accepterade (den som påstår något annat använder enbart halmgubbar och feministisk tramsargumentation), och det är ingen som har något emot att damerna idrottar; tvärtom finns det ett väldigt stort underhållningsvärde i många av de sporter som damerna deltar i. Och belöningen blir därefter. Det är ingen som med politisk och medial hysteri har subventionerat fram underhållningsvärdet i exempelvis kvinnlig friidrott och tennis, utan det finns där alldeles naturligt. Det är enbart inom damfotbollen som vissa, av någon anledning, inbillar sig att värderingen (eller som någon från damfotbollslandslaget valde att värdera det, att damerna lägger ner lika mycket tid som herrarna ) ska vara precis likadan.

Hahaha, jag kan se det framför mig.. ordet tidningarna hade använt är "Modigt".

Sedan håller jag med, i många andra sporter är damidrotten respekterad, vilket mycket riktigt beror på att sporten står på egna ben och inte agerar kravmaskin. Sedan är prestationen en helt annan också. Ta marathon som exempel, världsrekordet för damer är runt tio minuter efter herrarna. De springer över fyra mil på drygt två timmar. Det är sinnessjukt nästan. Väldigt många män som är extremt vältränade har svårt att matcha någonting i närheten av en sådan tid.

Men damfotbollen är helt enkelt kass. Jag har (numera relativt otränade) bekanta med vanlig fotbollsbakgrund som skulle gå rakt in i startelvan i damlandslaget. Intresset har historiskt också varit lågt, det är först på senare år som den hela tiden ska lyftas fram utan att någon begärt det - som av någon rättvisegrej. Kvinnliga lagsporter överlag håller väldigt låg kvalité tycker jag. Damhockey skäms man ju över att titta på.

Personligen tror jag att det är många faktorer som sammantaget gör kvinnor avsevärt sämre än män på fotboll. Styrka, längd, snabbhet, tuffhet o.s.v. är faktorer som multipliceras med varandra på en fotbollsplan. Det är därför ett äldre pojklag kör över ett yngre fullständigt. Sedan verkar kvinnor generellt sakna vad man brukar kalla "känsla" eller "bollkänsla" utöver det vanliga. Att smeka in frisparkar, eller dra en fyrtiometerspassning på foten till en anfallare - det förekommer liksom i princip inte i damfotboll. Fenomenet är ännu mer tydligt i damtennis där i princip alla damer har samma egenartade sätt att spela på med kopiösa mängder "tunga" grundslag. Men i tennisen så behärskar de åtminstone de centrala momenten tillräckligt bra.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in