2013-12-27, 15:56
Medlem
"Det låter klick det låter klack det låter bam bam shut the fuck up..," haha undrar vem/vilka Östlund riktade det där mot...
Citera
2013-12-27, 15:59
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Energigenier
Problemet är inte uttalandena i sig, utan att det är Zlatan som säger det, lagkapten i svenska landslaget och förebild för sååå många unga människor och fotbollsspelare, de pojkar och flickor.

Hur känns det för tjejerna på högstadiet som redan idag har problem att försvara att de har samma rätt som killarna att spela fotboll och att könet inte ska hindra dig från att lägga ner tid, kraft och engagemang. Nu har alla pubertetspojkar dessutom Zlatan i ryggen när det kommer till att tala nedlåtande om damfotbollen. Fy fan.

Det är väl bara bra ifall unga flickor tar sitt förnuft till fånga och börjar vara kvinnor istället för att leka män? Det föds alltför få vita barn idag och det sista nationen behöver är fler kvinnor som ägnar sina bästa år av kvalitativ fertilitet åt aktivitet som är oförenlig med fortplantning och barnuppfostran.
Senast redigerad av Bosh 2013-12-27 kl. 16:04.
Citera
2013-12-27, 16:02
Medlem
avskrades avatar
Har ni funderat på den envägsprincip som gäller i detta fall? Antag att Sjögran, inte Svensson, hade fått bilen från första början. Tonen hade då varit ungefär: "kul att vi uppmuntrar damfotbollen!" och Pia Sundhage hade gjort ett par käcka uttalanden om hur fantastisk damfotbollen är. Ingen hade i sammanhanget ifrågasatt varför inte Svensson fick någon bil. Tvärtom, om sponsorn av bilen hade tyckt att Sjögran var förtjänt av en bil så är det naturligtvis fantastiskt kul för henne! Det hade även jag, och många andra, tyckt i ett sådant scenario.

Men nu var det istället tvärtom, och då blir det ramaskri. Självklart blir Zlatan irriterad när Svenssons fantastiska insatser överskuggas av någon slags hysterisk rättvisediskussion där alla ska med. Zlatan lyfter fram det fantastiska med damfotbollen, men menar att belöningarna inom sporten naturligtvis måste ställas i kontrast mot det värde (underhållningsmässigt eller rent finansiellt) som genereras. Någon som har pysslat med lerduveskytte i 35 år får naturligtvis ingen bil som tack när denna slutar, just eftersom det är en marginell sport som saknar det resursutrymme, den enorma konkurrens och den underhållning som finns inom andra sporter (läs: fotboll, tennis, golf, friidrott, hockey etc.).

Vidare tycker jag att argument av typen "men vi gör inte dessa jämförelser mellan herrar och damer inom andra sporter, och där är damerna accepterade!!" är helt irrelevanta. För det första: EXAKT! Damerna är accepterade (den som påstår något annat använder enbart halmgubbar och feministisk tramsargumentation), och det är ingen som har något emot att damerna idrottar; tvärtom finns det ett väldigt stort underhållningsvärde i många av de sporter som damerna deltar i. Och belöningen blir därefter. Det är ingen som med politisk och medial hysteri har subventionerat fram underhållningsvärdet i exempelvis kvinnlig friidrott och tennis, utan det finns där alldeles naturligt. Det är enbart inom damfotbollen som vissa, av någon anledning, inbillar sig att värderingen (eller som någon från damfotbollslandslaget valde att värdera det, att damerna lägger ner lika mycket tid som herrarna ) ska vara precis likadan.
Citera
2013-12-27, 16:06
Medlem
han solos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av thewellovedone
Du måste skämta!!! "Fotboll är vår planets största fenomen", oh my god, du behöver verkligen avprogrammering! jag kan komma på hur många fenomen som helst som är oändligt mycket större än fotboll, till exempel naturen och människans existens med alla dess komplicerade funktioner. Fotboll är bara en sekteristisk rörelse som behöver motverkas på samma sätt som man måste motverka religiösa extremister. Zlatan är inte svensk, Zlatan är en utlänning som leker med en boll medan du tittar på med en närmast religiös blick. Du är tragisk!
PK-debatten i media angående vad den där Zlatan har sagt har jag överhuvudtaget inte tagit del av (det enda stället som jag har läst något om det här är på Flashback)
Vad mig anbelangar så borde man ta bort både dam- och herrfotboll eftersom denna företeelse förstör psyket hos människor.

Dra gärna fler exempel än vår natur och komplicerade funktioner hos människan. Låt mig göra om då, det är vårat största KULTURELLA fenomen.

Zlatan spelar för det svenska landslaget. Han må kanske icke vara etniskt svensk. Svensk är han likväl.

Jag älskar fotboll, är en del av de saker som ger mitt liv mening. Spelar själv fotboll och har detta gjort hela livet. Är jag således tragisk när jag fyller mitt liv med den glädje fotbollen ger mig? Låt mig få fråga, har du egna intressen utöver "natur och mänskliga funktioner"? Eller vandrar du omkring i skog och mark mumlandes på genusvetenskap och queer-teorier dagarna i ända?

Jag kan ingenting om Kemi, en naturlig följd av detta är att jag inte anser mig själv kunna komma med relevanta åsikter i ämnet. Känner du inte detsamma om fotboll? Svårt att ta dig på allvar när du basunerar ut åsikter baserad på känsloargument gällande ett ämne som så oerhört komplext som fotboll.

Dina poänger år således dessa:
1. Zlatan är inte svensk.
2. Fotboll bör utrotas.
3. Människor är sjukt komplexa och skall hänga i naturen.
4. Alla som uppskattar fotboll är tragiska.

Citera
2013-12-27, 16:06
Medlem
hvita.nhegrers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nilleboy
Det är en stor skillnad på utvecklingsarbete (juniorlaget) och välgörenhetsarbete (damlaget). Satsar man ordentlig på juniorerna kan någon med lite tur bli framtidens kassako, oavsett hur mycket som satsas på damerna så förblir de pengaslukande kossor allihop. Det som behöver göras om man vill ha pengar till damenrna är att lista ut ett sätt att få folk att vilja betala för att se spektaklet. Eftersom de inte kan hävda sig mot männens fysik så är nog inte svaret att försöka likna männen så mycket som möjligt, snarare att hitta vad som särskiljer tjejer och gör de intressanta att titta på. Säga vad man vill men vill man som kvinna håva in pengar så verkar den lättaste vägen vara att spela på sin sexualitet. Det gör männen också, varför annars slita av sig tröjorna i tid och otid? Var ju knappast brolin, taco eller fete Ronaldo som visade magen oftast.
Vanliga svenskar vill givetvis se etniska svenskar i landslaget, inte blattar. Där har damerna en klar fördel gentemot herrarna. Om tio år när herrlandslaget enbart består av negrer, araber och slaver så kommer folk hellre betala pengar för att få se våra helsvenska damer än herrarna.
Citera
2013-12-27, 16:08
Medlem
Evangelions avatar
Citat:
Problemet är inte uttalandena i sig, utan att det är Zlatan som säger det, lagkapten i svenska landslaget och förebild för sååå många unga människor och fotbollsspelare, de pojkar och flickor.

Hur känns det för tjejerna på högstadiet som redan idag har problem att försvara att de har samma rätt som killarna att spela fotboll och att könet inte ska hindra dig från att lägga ner tid, kraft och engagemang. Nu har alla pubertetspojkar dessutom Zlatan i ryggen när det kommer till att tala nedlåtande om damfotbollen. Fy fan.

Ingen svensk högstadietjej som vill spela fotboll är på något sätt förhindrad eller begränsad av samhället. Det här är Sverige, inte Saudiarabien. Och kom inte dragandes med diffusa och okvantifierbara "strukturer", vill man som tjej spela fotboll så är det bara att sätta igång. Om man ägnar mer tid åt att träna och mindre på att gnälla kommer man långt, även om alla inte kan bli Zlatans.
Senast redigerad av Evangelion 2013-12-27 kl. 16:12.
Citera
2013-12-27, 16:08
Bannlyst
den här feministen tyker att det var dumt av zlatan men han e sa klart förlaten pga att det är zlatan, hon lägger istället skulden pa fotbollsförbundet som hon anser gjort fel http://www.svtplay.se/klipp/1699690/forbundets-klantighet-som-ar-upprinnelsen undrar vad hon tänker med?
Citera
2013-12-27, 16:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hvita.nhegrer
Vanliga svenskar vill givetvis se etniska svenskar i landslaget, inte blattar. Där har damerna en klar fördel gentemot herrarna. Om tio år när herrlandslaget enbart består av negrer, araber och slaver så kommer folk hellre betala pengar för att få se våra helsvenska damer än herrarna.

Om man bor i Sverige, talar svenska, betalar skatt, gör sitt för att bidra till samhället spelar det väl ingen roll om vad man har för etniskt tillhörighet.

Det är VAD man gör, inte hur man SER ut som gör en till en god samhällsmedborgare.

Eller har jag fel.
Citera
2013-12-27, 16:19
Medlem
Mergoss avatar
Fyfan vad allt det här har gått överstyr, går in på Aftonbladet för att läsa om Sport och vad ser man? typ 5 olika artiklar om vad alla feminister tycker om Zlatans uttalande. För i helvete.

Allt Zlatan sa stämmer och det finns väl förfan ingen som egentligen kan tycka annat? Innerst inne menar jag då, han säger helt enkelt det många inte vågar. Anders Svensson är en svensk ikon inom fotboll och istället för att HYLLA honom på riktigt så handlar allt om en jävla bil? Klart som fan att Zlatan tycker detta är ledsamt och sjukt för han kanske föreställer sig att han också inom 2-3 år kanske lägger av. Herr och Damfotboll går ej att jämföras och det är ju det enda han säger. Om det hade kunnat jämföras så hade det ej funnits Herr/Dam utan bara fotboll där man spelar tillsammans och det vet vi alla att det kommer inte hända.

Damfotbollen är sjukt stort i Sverige jämfört med andra länder och istället för att damerna ska vara tacksamma över detta så försöker dom trycka ner Zlatan och andra manliga fotbollsspelare som säger öppet att det ej är jämförbart. Varför nämns inte dom delarna i artikeln där Zlatan faktiskt hyllar damerna och det som dom uppnått?

Lägg ner förfan
Citera
2013-12-27, 16:21
Medlem
thewellovedones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av han solo
Dra gärna fler exempel än vår natur och komplicerade funktioner hos människan. Låt mig göra om då, det är vårat största KULTURELLA fenomen.

Zlatan spelar för det svenska landslaget. Han må kanske icke vara etniskt svensk. Svensk är han likväl.

Jag älskar fotboll, är en del av de saker som ger mitt liv mening. Spelar själv fotboll och har detta gjort hela livet. Är jag således tragisk när jag fyller mitt liv med den glädje fotbollen ger mig? Låt mig få fråga, har du egna intressen utöver "natur och mänskliga funktioner"? Eller vandrar du omkring i skog och mark mumlandes på genusvetenskap och queer-teorier dagarna i ända?

Jag kan ingenting om Kemi, en naturlig följd av detta är att jag inte anser mig själv kunna komma med relevanta åsikter i ämnet. Känner du inte detsamma om fotboll? Svårt att ta dig på allvar när du basunerar ut åsikter baserad på känsloargument gällande ett ämne som så oerhört komplext som fotboll.

Dina poänger år således dessa:
1. Zlatan är inte svensk.
2. Fotboll bör utrotas.
3. Människor är sjukt komplexa och skall hänga i naturen.
4. Alla som uppskattar fotboll är tragiska.

Jag kan ingenting om genusteori och min irritation på till exempel fotboll har inte heller med varken feminism eller genusteori att göra, men däremot har jag hundra andra intressen - allt från den hebreiska bibeln till opera, arkitektur, sång, psykiatri, Sveriges invandringspolitik och matlagning, är själv kock.
Fotboll är inte komplext, det handlar bara om att leka med en boll. Min irritation angående fotboll har att göra med att jag uppfattar hela fenomenet som ett pekoral, man tar någonting som bara är en lek och gör blodigt allvar av det, kan det bli mer pekoral än det? det tycker inte jag.
Citera
2013-12-27, 16:22
Medlem
hvita.nhegrers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HarryTurtleDove
Om man bor i Sverige, talar svenska, betalar skatt, gör sitt för att bidra till samhället spelar det väl ingen roll om vad man har för etniskt tillhörighet.

Det är VAD man gör, inte hur man SER ut som gör en till en god samhällsmedborgare.

Eller har jag fel.
Det stämmer när det är fråga om försvenskade invandrare, dock inte såna som mer eller mindre är utlänningar/främlingar som råkar bo i Sverige. Tror inte vanliga svenskar vill ha in fanatiska muslimer eller förortsgansters i landslaget t.ex.

Däremot har försvenskade "invandrare" som Henke Larsson och Martin Dahlin alltid varit accepterade och omtyckta bland svenska folket.
Senast redigerad av hvita.nhegrer 2013-12-27 kl. 16:26.
Citera
2013-12-27, 16:25
Medlem
Citat:

Du förstår inte. Du är dum. På riktigt.
Det handlar om idrott. Det är inte genusvetenskap på Södertörn eller det finns bara hen på förskolan på Södermalm.

I idrott tävlar man. Målet är att bli bäst. Läs en gång till. Målet är att bli bäst.
Zlatan är bland de fem bästa fotbollsspelarna i världen.
Han har slitit och haft modet att tro att han ska bli bra på att spela fotboll.
Väldigt bra.
Nu ska han jämföras med en hen som inte platsar i ett lag för P-15.
Är det rättvist?
Tänk om du pluggat till hjärnkirurg. Pluggat och kämpat.
Men sedan när du jobbat i 10 år och är en av de bästa, bestämmer sjukhusledningen att din arbetsinsats ska jämföras med Pelle som jobbar på Återbruket.

Eller varför ska inte Zlatan jämföras med Pelle som spelat korpfotboll i 20 år och gjort flest mål där.
Låt Pelle få en bil och guldboll.

Du är dum. På riktigt.

Idrotten är inte rättvis. Livet är inte rättvist. Antingen är du Zlatan eller så är du Lotta Schelin.

Blir trött på dig.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in