Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2013-12-26, 13:46
  #1
Medlem
MRs avatar
Först och främst är jag en 22 årig kille.
För några månader sedan fick jag en brun leverfläck/födelsemärke på vänstra låret, den ser normal ut och ibörjan tänkte jag om det är farligt, men läste någonstans att man kan få det och oftast ofarligt.

Nu den senaste veckan upptäckte jag nya prickar, först en på vänstra stortån, och nu idag märkte jag en annan på högra stortån.
Dessa 2 prickar/fläckar är svarta/mörkgrå. Första tanken vid första fläcken var att det måste vara nå smuts/färg eller liknande på ett skavsår (vet att jag haft skavsår där för några veckor sedan).
Men nu när jag märkte att den fortfarande är kvar efter ett par dagar samt att en till sådan fläck/sprick är på samma ställe fast på andra foten så började jag undersöka den mer och jag vet inte vad det är.

Försökt klösa på den osv, men verkar inte vilja gå bort. Funderat på skära upp skitet med en sax men orolig vad det är och om jag borde först låta det vara vid kanske mer undersökning.
Jag har lite hypokondri, i alla fall enligt flickvännen. Men av detta fall nu när jag visade flickvännen så sa hon att jag kanske bör boka tid hos vårdcentralen eller liknande?


Prickarna kliar INTE eller något annat. Men vill ju självklart veta vad det kan vara. Samt om jag går till vårdcentralen slipper jag väl oroa mig samt kanske kan kolla upp andra födelsemärken jag har i säkerhetsskull.
Men en fråga på det är om vad det brukar kosta?

Bifogar här bilder på dessa prickar:
Vänster fot:
http://i.imgur.com/osuWzEb.jpg
Höger fot:
http://i.imgur.com/zlhBJZL.jpg

Kan även nämna att jag promenerar väldigt mycket, i genomsnitt 25-30 mil i månaden de senaste två månadarna. Senaste veckan har varit väldigt blött (blöt snö), och jag har urkassa skor och läckt in rejält med vatten och varit helt genomsur i fötterna ibland.
Osäker om något av detta kan orsaka de prickar jag har?
Citera
2013-12-26, 14:13
  #2
Medlem
Twatssons avatar
Ser ut som blodblåsor, brukar få liknande när jag köpt nya skor..

Inget allvarligt, brukar själv klippa bort den döda huden
Citera
2013-12-26, 14:17
  #3
Medlem
Scraps avatar
Blodblåsor, ta en nål och stick hål på!
Citera
2013-12-26, 14:19
  #4
Medlem
MRs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Twatsson
Ser ut som blodblåsor, brukar få liknande när jag köpt nya skor..

Inget allvarligt, brukar själv klippa bort den döda huden

Aha okej
Testade ta sax och klippa/Klämma sönder den, kom ut lite blod och såg ut som ett liten grop där. Torkat bort blodet och stoppade på Leukoplats så att det inte kommer in bakterier.
Ska testa klippa sönder skitet på andra foten också, gjorde då inte ont eller så på ena foten och hoppas på att det inte blir sämre att ta sönder dessa prickar/blåsor eller så.

[edit]
Citat:
Ursprungligen postat av Scrap
Blodblåsor, ta en nål och stick hål på!
Okej
Har dessvärre ingen nål, tar sax och klipper sönder den och tejpar med Leukoplats. Kan sedan om några timmar öppna det och hälla på lite sprit, om jag inte bör göra det snart kanske? så det inte må bli infekterat.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback