52 896 besökare online
858 063 medlemmar • 45 864 519 inlägg
Användarnamn 
Lösenord
Flashback Forum > Kultur & Media > Fotografi > Foto
Svara på ämne
Ämnesverktyg
Cheddarjoe
Medlem
Cheddarjoes avatar
Hej alla fotografer där ute! Som alla vet blir man aldrig som man vill på bild. Det kan bero på olika anledningar tex ljussättning eller fel grimasch (felstavning?). En trend är ju att ta bilder för tex facebook eller sitt CV igenom att stå i ett badrum (Vet inte hur stor genomslagskraft eller intryck en arbetsgivare får av detta, men sista idioten är inte född). Varför står folk i badrummet då? Alla som har ett intresse för foto, eller arbetar på något sätt med bildhantering vet att det handlar om ljussättning alternativt spegeln är gjord för att "to enhance the body". Ett säljknep för spegelmakare när folk tittar efter en spegel och plötsligt känner sig snygga i en, ful i en annan - vilken väljer man?

Nu till syftet med tråden: Hur gör man, med en kamera för att få fram ungefär samma bild (närbild) på ansiktet som man ser sig själv i badrumsspegeln? Även om man lyckas ljussätta exakt likadant (halv dimmer, man ser brun ut fast man är kritvit etc) så blir aldrig kamera bilder tillräckligt snygga enligt mig. Vad har ni för tips kring detta? (har ingen lust att ta bild igenom spegeln, det känns fånigt och passar inte min karaktär för fem öre.)

Nån som vet hur man kan hantera en "bra" bild till att bli så som jag beskriver det igenom tex Photoshop? Länka gärna nått klipp på youtube om ni vet.

Tacksam för svar!

Affärstips: Skapa en hemsida varpå användare kan lägga upp en bild och få de till att bli "badrumsspegel" kvalité! Slår ut instagram på en vecka.

Tacksam för svar!

Kissekotten4
Medlem
Ofta hjälper det att minska kontrasten i bilden

Hfuhruhurr
Medlem
Hfuhruhurrs avatar
Man ber någon annan ta en bild helt enkelt. Eller om du är helt utan hjälp vid tillfället, en kamera i datorn fungerar lika bra för en liten ansiktsbild.

carls
Medlem
carlss avatar
Flippa kamerabilden så den är spegelvänd, nu ser du dig själv som du är van och anser dig vara snyggare.

It's all in your mind.

Knockaround
Medlem
Knockarounds avatar
.

Sereena
Medlem
Sereenas avatar
Som Carls säger, börja med att spegelvända bilden i ett bearbetningsprogram.

Kameran tar bilden som andra ser dig, bilden du ser i spegeln är inte densamma (håll en text framför dg när du tittar i spegeln så ser du hur fel det är)

[["De" = They]]-[["Dom" förfan om du inte kan skillnaden!]]-[["Dem" = Them]]

bajskorvN1
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sereena 
Som Carls säger, börja med att spegelvända bilden i ett bearbetningsprogram.

Kameran tar bilden som andra ser dig, bilden du ser i spegeln är inte densamma (håll en text framför dg när du tittar i spegeln så ser du hur fel det är)

Kameran fångar dock inte dig i rörelse och det kan vara stor skillnad, även om du ser dig själv spegelvänd så är spegelbilden närmare verkligenheten än vad en kamerabild är.
Sen kan man ALDRIG lita på en mobilkamera, tro mig.

Fojos
Medlem
Fojoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av carls 
Flippa kamerabilden så den är spegelvänd, nu ser du dig själv som du är van och anser dig vara snyggare.

It's all in your mind.

Stämmer inte alls för min del. Filmer och spegeln är mycket mer korrekt än foton är, generellt.

Av någon anledning så blundar jag alltid mer med ena ögat när jag vet att någon tar en bild på mig, men det är inget man märker när jag blir filmad.

Bilder har också väldigt sällan bra djup (mestadels för att "amatörfotografier" ofta tas väldigt nära, när man får mest realistiska proportioner vid 4-5 meters avstånd), och det förvränger ansiktet. Så det bästa resultatet vid fotografering är en högupplöst bild från längre avstånd där du zoomar in vid redigering, och inte genom kameran (generellt sådana bilder du får på kändisar).

Testa att stå bredvid någon du känner framför en spegel, tänkt på att personen du ser i spegeln är ungefär likadan som den bredvid dig? Skillnaderna är så små att man inte märker dem.
Senast redigerad av Fojos 2013-12-17 kl. 00:54.

Rasande-Rose
Medlem
Rasande-Roses avatar
Bilder är ju tvådimensionella och varierar kraftigt i kvalitet beroende på objektiv. Själv tycker jag att jag ser ut som gårdagens efterlämnade lunch på laptopens cam. Tar jag däremot "fjortisbild", dvs. fotar av min spegelbild på toan eller hissen, så blir jag lika fin som då jag tittar på mig själv i spegeln.

Därför så blåvägrar jag cama med folk.

JensPulver
Medlem
JensPulvers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rasande-Rose 
Bilder är ju tvådimensionella och varierar kraftigt i kvalitet beroende på objektiv. Själv tycker jag att jag ser ut som gårdagens efterlämnade lunch på laptopens cam. Tar jag däremot "fjortisbild", dvs. fotar av min spegelbild på toan eller hissen, så blir jag lika fin som då jag tittar på mig själv i spegeln.

Därför så blåvägrar jag cama med folk.

Ha ha, känner igen!

nestesaippua
Medlem
Det där med att flippa bilden så att den blir spegelvänd, det är nog det som ligger närmast sanningen iom att vi är vana vid den spegelvända bilden av oss själva efter att ha tittat i spegeln så många gånger.

Här har vi en kille som behandlar ämnet:
http://www.youtube.com/watch?v=zRP82...tailpage#t=155

Svara på ämne
Topp Dela »