Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2013-12-14, 18:39
  #1
Medlem
Dr.Diegos avatar
Visningsrätter för idrottsevenemang drar ju in en inihelvetes massa pengar, men vem är det som har upphovsrätten? Kan man hindra någon från att filma?

För en fotbollsmatch så kan såklart arrangören bara välja till ett medieföretag att de blir ackrediterade och då har de såklart rättigheten till det filmade materialet.

Men, om man skulle ta sig in på en fotbollsmatch, skidtävling eller annat liknande jippo och film så långt man kommer. Har då arrangören upphovsrätten till idrottsmännens prestationer eller till mitt filmade material?
Citera
2013-12-15, 08:15
  #2
Medlem
Nu vet jag inte exakt hur det ser ut med idrottsevenemang, men vid konserter kan man anordna film/foto förbud och då blir eventuellt material som filmats/fotats intrång i upphovsrätten (som att filma filmen när man går på bio). Men det som filmats/fotats är alltid upphovsrätts skyddat till den som filmat, men gesten i sig blir att likställa vid intrång.

Vad jag vet kan man inte upphovsrättsskydda en händelse, men evenemanget kanske kan ske under film/fotoförbud. Då är det inte frågan om att materialet skall tillfalla arrangören/upphovsrättsmakaren utan de skall snarare förverkas och skadestånd skall utfalla.
Citera
2013-12-15, 10:56
  #3
Medlem
Efter ett antal års läsande på fotosidan.se vill jag påstå följande:

- upphovsrätten till det du fotar/filmar är din, inte arrangörens
- om arrangören har meddelat film-/fotoförbud och du bryter mot detta har arrangören rätt att avlägsna dig från området/lokalen (dvs slänga ut dig), men inte rätt att radera dina bilder/filmsekvenser
- om du kan filma ett arrangemang utan att vara inne på arrangörens område (du filmar tex en fotbollsmatch från helikopter utanför arenan) så kan arrangören inte göra något (du kan iofs bryta mot någon specifik lag, varpå arrangören kan kalla dit polisen, men de kan inte avbryta ditt fotande/filmande)
Citera
2013-12-15, 12:36
  #4
Medlem
ApolloGrekens avatar
Frågan är mycket intressant.
När det gäller filmning inne på en stadion är det säkert som föregående skribenter anger.
Men hur är det med idrottstävlingar som pågår på gator och torg. Jag tänker på Tour de France, rallytävlingar i skogen och maratonlopp. Kan arrangören hävda några rättigheter?
Citera
2013-12-15, 13:21
  #5
Medlem
Att ett arrangemang hålls på gator och torg ändrar inget egentligen, sett ur upphovsrättssynvinkel. Det blir dock lite besvärligare för arrangören att se till att ett fotoförbud efterlevs. Men skulle de komma på någon kan de ändå inte göra mer än "slänga ut" den skyldige.

Ovanstående kräver dock att arrangören har fått nödvändiga tillstånd för att, under arrangemanget, disponera marken/gatan/torget/... av polisen (eller annan myndighet). Om arrangören inte har tillstånd att använda marken/gatan/torget/vad-det-nu-är så kan de inte slänga ut någon.
Citera
2013-12-15, 14:01
  #6
Medlem
ormanoffs avatar
Om filmandet sker så som TS beskrivit, dvs utan att något avtal slutits mellan filmaren och arrangören får saken bedömas enligt upphovsrättslagen. Som huvudregel saknar en fotbollsmatch eller liknande arrangemang upphovsrättsligt skydd eftersom framträdandet inte når verkshöjd. I doktrinen nämns det att vissa framträdanden och shower kan vara synnerligen unika och därför kan få upphovsrättsligt skydd. Jag kan för egen del tänka mig att sådana kan vara exempelvis dansuppvisningar eller liknande som kan ha särprägel och vara väldigt genomarbetade, men de torde vara sällsynta undantag.
Citera
2013-12-15, 14:22
  #7
Medlem
Sjuklig Bävers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ormanoff
Om filmandet sker så som TS beskrivit, dvs utan att något avtal slutits mellan filmaren och arrangören får saken bedömas enligt upphovsrättslagen. Som huvudregel saknar en fotbollsmatch eller liknande arrangemang upphovsrättsligt skydd eftersom framträdandet inte når verkshöjd. I doktrinen nämns det att vissa framträdanden och shower kan vara synnerligen unika och därför kan få upphovsrättsligt skydd. Jag kan för egen del tänka mig att sådana kan vara exempelvis dansuppvisningar eller liknande som kan ha särprägel och vara väldigt genomarbetade, men de torde vara sällsynta undantag.

Frågan vid sportevenemang är väl dock sällan om själva evenemanget uppnår erforderlig verkshöjd - så mycket torde stå klart att det i regel inte gör det - utan vad arrangören och rättighetsinnehavaren kan göra för att dels skydda sändningen som sådan, dels hindra att andra filmar och sänder evenemang utan tillstånd. Frågan om själva sändningen av en idrottsmatch får någon form av upphovsrättsligt skydd ska ju prövas av HD snart (B 3510-11). I amerikansk rätt får idrottssändningar där kameramannen och bildproducenten har gjort några som helst form av val, typ kameravinklar, klippning etc, upphovsrättsligt skydd. Om jag får gissa kommer nog HD fram till samma resultat.

När det sedan gäller den andra frågan är, om jag minns det rätt, en vanlig lösning i amerikansk rätt att "smyga in" upphovsrättsliga regler i biljettavtalet. Formuleringarna går i stil med att man inte får filma/fota på evenemanget, att man kan bli utslängd från arenan om man gör det, och att man ska betala ersättning som om filmningen av evenemanget i sig utgjorde ett upphovsrättsligt intrång. Har dock inga källor att referera till just nu och vågar inte heller säga om resonemanget flyger i domstol.
Citera
2013-12-15, 14:31
  #8
Medlem
Sjuklig Bävers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av xpqr12345
Att ett arrangemang hålls på gator och torg ändrar inget egentligen, sett ur upphovsrättssynvinkel. Det blir dock lite besvärligare för arrangören att se till att ett fotoförbud efterlevs. Men skulle de komma på någon kan de ändå inte göra mer än "slänga ut" den skyldige.

Ovanstående kräver dock att arrangören har fått nödvändiga tillstånd för att, under arrangemanget, disponera marken/gatan/torget/... av polisen (eller annan myndighet). Om arrangören inte har tillstånd att använda marken/gatan/torget/vad-det-nu-är så kan de inte slänga ut någon.

Jo det torde väl vara en förutsättning. Men även om arrangören har tillstånd att köra rally/åka skidor osv. är det väl inte alltid så att den kan hindra andra från att övervara evenemanget. Äger det rum på en väl avgränsad plats där man måste lösa biljett för att komma in är det en sak, men en helt annan om det rör sig om Vasaloppet, Stockholm marathon eller någon slags rallytävling dit allmänheten ändå har tillträde. Även om det kommersiella värdet av ett antal tjommar med handhållna kameror ute i skogen nog kan antas vara begränsat.
Citera
2013-12-15, 14:39
  #9
Medlem
ormanoffs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sjuklig Bäver
När det sedan gäller den andra frågan är, om jag minns det rätt, en vanlig lösning i amerikansk rätt att "smyga in" upphovsrättsliga regler i biljettavtalet. Formuleringarna går i stil med att man inte får filma/fota på evenemanget, att man kan bli utslängd från arenan om man gör det, och att man ska betala ersättning som om filmningen av evenemanget i sig utgjorde ett upphovsrättsligt intrång. Har dock inga källor att referera till just nu och vågar inte heller säga om resonemanget flyger i domstol.

Att det i avtalet om tillträde till arrangemanget kan avtalas om rätten att filma eller inte filma är väl självklart? I brist på sådana regler menar jag dock att filmandet är tillåtet.
Citera
2013-12-15, 14:43
  #10
Medlem
Sjuklig Bävers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ormanoff
Att det i avtalet om tillträde till arrangemanget kan avtalas om rätten att filma eller inte filma är väl självklart? I brist på sådana regler menar jag dock att filmandet är tillåtet.

Ja självklart. Frågan är dock om man kan avtala om att upphovrättsliga skadeståndsregler ska gälla när evenemanget i sig inte har verkshöjd.
Citera
2013-12-16, 08:55
  #11
Medlem
Bergakungens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sjuklig Bäver
Frågan vid sportevenemang är väl dock sällan om själva evenemanget uppnår erforderlig verkshöjd - så mycket torde stå klart att det i regel inte gör det - utan vad arrangören och rättighetsinnehavaren kan göra för att dels skydda sändningen som sådan, dels hindra att andra filmar och sänder evenemang utan tillstånd. Frågan om själva sändningen av en idrottsmatch får någon form av upphovsrättsligt skydd ska ju prövas av HD snart (B 3510-11). I amerikansk rätt får idrottssändningar där kameramannen och bildproducenten har gjort några som helst form av val, typ kameravinklar, klippning etc, upphovsrättsligt skydd. Om jag får gissa kommer nog HD fram till samma resultat.

När det sedan gäller den andra frågan är, om jag minns det rätt, en vanlig lösning i amerikansk rätt att "smyga in" upphovsrättsliga regler i biljettavtalet. Formuleringarna går i stil med att man inte får filma/fota på evenemanget, att man kan bli utslängd från arenan om man gör det, och att man ska betala ersättning som om filmningen av evenemanget i sig utgjorde ett upphovsrättsligt intrång. Har dock inga källor att referera till just nu och vågar inte heller säga om resonemanget flyger i domstol.

Nu är jämförelse med amerikansk upphovsrätt litet vansklig. Här smetas upphovsrätten samman med det vi kallar mönsterskydd på ett sätt som inte finns här (conceptet "copyright" är inte glasklart överförbart till oss). Men en parallell kan ju vara de showprogram av typ Gladiatorerna, som är ett upphovsrättsligt skyddat koncept, där de som vill "härma" helt enkelt får köpa en licens. Att man i USA fått copyright på en del företeelser som kanske inte skulle få det i Europa är en annan sak. Principen om verkshöjd sätts delvis ur spel när det gäller mönsterskydd här också.

När vi talar om en utsändning talar vi ju också om ett upphovsrättsligt skyddat verk, även om det skapas i nuet för omedelbar utsändning. Spelar man in det är ju den inspelade kopian definitivt upphovsrättsligt skyddad.

Civilrättsligt bindande (eller i vissa fall inte) regler om hur man får tillgodogöra sig föreställningen är egentligen en annan sak.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback