2013-12-07, 16:09
Medlem
TheLaughingMans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NWOBHM
Tack för tipset. Har köpt en flaska nu. Jag är dock lite osäker på hur jag skall använda den. Skall man gnugga in vätskan rejält eller räcker det att stryka på den?

Bara att se och lära från Mästers gnidanden.
Citera
2013-12-07, 18:24
Medlem
hoodogs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JohnnyDungeon
Med tanke på att det är en hel månad kvar avvaktar jag ett tag till, man vet ju t.ex. inte vad som kan komma med jultomten... (eller tja, jag vet ju vad jag kan förvänta mig, och det blir inga fler skor det här året, oavsett hur snäll jag har varit )

Årets snyggaste sko i tråden kräver ju en del efterforskningar, så att man inte bara drar till med vad som ligger färskast i minnet och som har publicerats den senaste veckan. Den där mörkblå Carmina-chukkan hade jag inget minne av och den var ju en läckerbit. Alister lägger ju upp vad som vid just det tillfället verkar vara årets sko varenda jävla månad. I september (?) var det ju en explosion av riktigt pärlor, minns bland annat Kopparstadens G&G Arran. Dougie hade den dåliga smaken att lägga upp bilder på ett annat ställe än imgur, så jag kan inte se hans Enzo Bonafé-chukkas längre. Osv osv, och då har jag inte ens blickat tillbaka längre än ett par månader.

Kör några egna punkter så länge:

Årets skomodell:

Två-tons/materials-oxfordkängor (men undantag kan göras för exceptionella derbymodeller). Ovanliga. Vackra. En smula excentriska. Riktiga favoriter just nu. Svaret på frågan: "Vilka skor gör sig bäst tillsammans med en höghjuling"?

Årets restaurering:

Med tanke på att jag inte gjort någon omfärgning i år får Alister titeln.

Årets damsko:

Damskorna är det som vanligt snålt med, men jag minns Purdey från Failminen.

Årets besvikelse:

Här ges ju tid för bot och bättring: Talande huvud, din jävla kälkborgare, var är de ytterligare bilderna på dina Santoni-oxfordkängor som du lovade för en evighetssedan? Hur länge ska jag behöva sitta här vid skärmen och vänta som ett fån?

Årets förvåning:

Pörr köper knas.

Årets hjärtklappning:

Hoodog som vid flera tillfällen plåtar skorna på sin cykel - i farten.

Haha - kul inlägg JD!

För övrigt väntar jag fortfarande på bilder från när du använder dina nya JW-kängor. Konstigt, varje gång jag nämner det verkar det liksom segla dig förbi utan att jag får något svar. Ska man behöva sitt här vid skärmen och vänta som ett fån??
Citera
2013-12-07, 22:59
Medlem
Kopparstadens avatar
[quote=hoodog|46474289]Kul! Jag hade också gärna åkt ned för att besöka Vass på plats./QUOTE]

Med den frekvensen folk åker till Vass så kanske en gruppresa vore något. Skulle förmodligen knäcka stackarna om det damp in en 5-6 skogalningar samtidigt
Citera
2013-12-08, 00:12
Medlem
Beerzuuls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Herr gurka
http://i.imgur.com/7ePHXcE.jpg
http://i.imgur.com/2Rbv9F4.jpg

Första snön är framme och fylleskorna är nyputsade. Äntligen tar kängorna över helt.

Mycket trevligt. Jag måste köpa ett par ordentliga dubbelmunkar. Också en mycket trevlig matchning med byxorna.

För övrigt är bilder på tartan-kavajen obligatoriska.
Dags för dig att langa bilder på dina Carmina-kängor!
Citera
2013-12-08, 13:50
Medlem
JohnnyDungeons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hoodog
Haha - kul inlägg JD!

För övrigt väntar jag fortfarande på bilder från när du använder dina nya JW-kängor. Konstigt, varje gång jag nämner det verkar det liksom segla dig förbi utan att jag får något svar. Ska man behöva sitt här vid skärmen och vänta som ett fån??

Kände på mig att jag öppnade mig för den piken...

Kängorna ifråga har börjat leta sig in i rotationen. Hade dem först tillsammans med min ljusgråa trench och mörkgråa jeans, vilket var en rätt okej kombination, men den var inte på KSoE-nivå. Mina auberginefärgade chinos kom tillbaks från skräddaren för inte så länge sedan, och det är en vassare parning. Är det fint (hyggligt, ej orkanbyar och slask) väder framöver så ska jag knäppa ett par bilder.
Citera
2013-12-08, 16:07
Medlem
JohnnyDungeons avatar
Kan väl säga som fortsättning på min förra kommentar, att årets besvikelse egentligen är Meermin. Sabla skitskor, förstår verkligen inte hajpen och hur de kan jämföras med Loake 1880 (för övrigt är prisskillnaden noll eller negativ om man tar in begagnatmarknaden, så som den ser ut i Sverige idag). Tror att det beror på att A) skorna beställs av så många nybörjare B) väntetiden och frakten gör att det väldigt omständligt att byta/returnera, och då slår de psykologiska försvarsmekanismerna till och man övertygar sig själv om att de inte är så tokiga trots allt.

(Nu ska vi se om det hettar till i tråden, det brukar det göra om man sticker ut hakan och sågar ett märke.)
Citera
2013-12-08, 16:23
Avslutad
Hur är det med "finskor", finns det någon sorts standard som säger vad som är utbytbart på dessa?

Leker med tanken på att jag skulle lägga 4-6k för ett par skor, kan jag generellt förvänta mig att jag kan byta sula och klackar på dessa regelbundet eller är man lika låst som vid köp av generisk "Din Sko sko" där egentligen inget går eller är värt att laga?

Jag menar, jag ser det som så att om jag lyckas få tag på en uppsättning klassiska skor som går att underhålla så kan dom leva många år och på så vis vara en bättre affär en typiska slit och slängskor (ett koncept jag gillar mindre och mindre ju äldre jag blir).

Skobögar, berätta för mig hur det fungerar, vad ska jag titta efter för parametrar .
Citera
2013-12-08, 16:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av QARevenge
Hur är det med "finskor", finns det någon sorts standard som säger vad som är utbytbart på dessa?

Leker med tanken på att jag skulle lägga 4-6k för ett par skor, kan jag generellt förvänta mig att jag kan byta sula och klackar på dessa regelbundet eller är man lika låst som vid köp av generisk "Din Sko sko" där egentligen inget går eller är värt att laga?

Jag menar, jag ser det som så att om jag lyckas få tag på en uppsättning klassiska skor som går att underhålla så kan dom leva många år och på så vis vara en bättre affär en typiska slit och slängskor (ett koncept jag gillar mindre och mindre ju äldre jag blir).

Skobögar, berätta för mig hur det fungerar, vad ska jag titta efter för parametrar .

Går naturligtvis inte endast att titta på pris, varenda klädmärke har ju ett par skor i sin kollektion.

Köp något av dessa (instegs)märken så är du garanterad en hög kvalité till rimligt pris:

Carmina
Crockett&Jones
Alfred Sargent exclusive

Det är mina tre favoriter av de lite mer tillgängliga märkena. Har du behov av finskor varje dag behöver du två par som du använder varannan dag. Köp och använd skoblock och skokräm. Lär dig putsa dina skor.
Citera
2013-12-08, 18:55
Medlem
Jag har nu ett litet problem. Jag har skoblock storlek 43 från herrstil som går helt enkelt inte in i mina nya Carmina skor storlek 9 (simpsom last). Jag vill absolut inte forcera den. Vad göra? Köpa storlek 42 eller kanske SkoABs egen skoblock? Eller är det bara att använda skorna ett antal gånger och prova på nytt?
Citera
2013-12-08, 19:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bazsy
Jag har nu ett litet problem. Jag har skoblock storlek 43 från herrstil som går helt enkelt inte in i mina nya Carmina skor storlek 9 (simpsom last). Jag vill absolut inte forcera den. Vad göra? Köpa storlek 42 eller kanske SkoABs egen skoblock? Eller är det bara att använda skorna ett antal gånger och prova på nytt?

Nya skoblock kan vara lite sträva så att det verkar som att de är för stora, fast de egentligen inte är det. Är det rätt storlek kommer skorna inte ta skada. Försök igen och använd mer kraft. Så länge det finns lite fjädring kvar (nån millimeter räcker) på blocken är det inga problem.
Citera
2013-12-08, 21:02
Medlem
KSOEskribents avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JohnnyDungeon
Kan väl säga som fortsättning på min förra kommentar, att årets besvikelse egentligen är Meermin. Sabla skitskor, förstår verkligen inte hajpen och hur de kan jämföras med Loake 1880 (för övrigt är prisskillnaden noll eller negativ om man tar in begagnatmarknaden, så som den ser ut i Sverige idag). Tror att det beror på att A) skorna beställs av så många nybörjare B) väntetiden och frakten gör att det väldigt omständligt att byta/returnera, och då slår de psykologiska försvarsmekanismerna till och man övertygar sig själv om att de inte är så tokiga trots allt.

(Nu ska vi se om det hettar till i tråden, det brukar det göra om man sticker ut hakan och sågar ett märke.)

Ovanstående är väldigt intressant.

Jag följer såväl den här tråden som http://www.styleforum.net/t/277707/meermin-mallorca-shoes och det är ytterst sällan någon beklagar sig över kvalitén på ovanlädret eller på sulorna. (<1% av totala antalet inlägg skulle jag tro). Nu äger själv inte skor ifrån Meermin (varken C eller LM) så jag kan inte jämföra dem emot Loake 1880. Att man skulle få ett sämre värde när man köper skor ifrån Meermin relativt Loake 1880 har jag svårt att se. Tvärtom föreställer jag mig att Meermin kan köpa in bättre råvaror eftersom de har marginal kvar efter låga tillverkningskostnader. Kända bloggare och andra skokonnässörer lyfter ju tvärtom upp Meermin som ett väldigt attraktivt erbjudande.

Själv väntar jag på Meermins nya mejslade läst som ser lovande ut i estetik och i kompatibilitet (för oss med lågt insteg och generellt låg fotvolym).

Vill för övrigt upplysa trådens besökare att nedanstående sydkoreanska styleforum-affiliate säljer EG för 5000 SEK (720$ +50$) inklusive frakt till Sverige. På följande modeller: (http://www.styleforum.net/t/338767/lightbox/post/6774112/id/1067678).

Citat:
Ursprungligen postat av unipair guy
End of the year sale! Aldens 40% discount, Eward Green 40% discount, and Carmina 50% discount. On top of this we take out 10% of the final price for VAT.

(http://unipairstore.com/), (http://www.styleforum.net/t/338767/unipair-gentlemens-shoe-boutique-official-affiliate-thread/450).
Senast redigerad av KSOEskribent 2013-12-08 kl. 21:25.
Citera
2013-12-08, 21:42
Medlem
hoodogs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KSOEskribent
[b]Vill för övrigt upplysa trådens besökare att nedanstående sydkoreanska styleforum-affiliate säljer EG för 5000 SEK (720$ +50$) inklusive frakt till Sverige.

Japp, men du glömde nämna att de endast har följande starkt begränsade (för oss svenskfotade) utbud med storlekar:

Citat:
Ursprungligen postat av Unipair
Edward Green Cardiff burnt pine 5.5, 9.5UK 606 last
Edward Green Midford black 5.5, 7.5E UK 82 last
Edward Green Malvern dark oak 6.5E UK 202 last
Edward Green Walcot edwardian 6.5, 7.5F UK 888 last
Edward Green Welland burgundy 6.5, 7F UK 888 last
Senast redigerad av hoodog 2013-12-08 kl. 21:50.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in