Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2013-12-06, 18:24
  #1
Medlem
Som rubriken antyder, söker och söker och finner någorlunda men inte 100%. Nån som har nå tips om bästa resväg till billig peng? Som det ser ut nu finner jag det billigast att flyga till Delhi med Turkish Airlines och sedan flyg till Goa från Delhi. Har kollat på att mellanlanda i Dubai och resa vidare därifrån också men verkade sådär. Tidsperioden avser dem 2 första veckorna i Mars om det spelar någon roll. Tacksam som tusan för lite hjälp!
Citera
2013-12-06, 19:05
  #2
Medlem
StraightToHails avatar
Gå med dina fötter. Ta med tält och sovsäck på ryggen. Pilbåge och angeldon för jakt och fiske. Lite backuppengar om allt skulle skita sig.
Citera
2013-12-06, 23:19
  #3
Medlem
christerys avatar
Billigast blir nog flyg till Delhi och tåg resten av vägen, men flyg är ju trevligt åxå om du inte har så mycket tid i Indien.

Med tåget så kan du ju lägga några stopp efter vägen och få se lite mer än bara flygplatsen i Delhi och Goa. Sen kanske kombon med tåg ner och flyg åter till Delhi kan vara ett alternativ.

Matsism har skrivit lite (eller ganska mycket faktiskt) om tåg både här och på indien.nu så det kanske är nåt att fundera på.

Buss är kanske ett alternativ men nog är en ligg/sov-vagn med tåg klart bättre. Jag är inte säker på att det blir billigare heller, bara mer omständligt.

Nu ska jag väl säga att jag inte varit i Indien, skulle dit och köpte LP boken, planerade och blev förbaskad på visumreglerna så jag råkade boka till Thailand istället.

Men det kan ju gå med nån typ av charter/sista minuten som tar dig hela vägen till Goa för ett vettigt pris. Det har jag inte kollat på, 2 polare som åkte dit på det viset hade ju bokat så, men levde ändå ganska "fritt", dom hade ett telefonnummer till arrangören och transfer hela vägen fixat. Men ingen representant på plats så att säga.
Ingen aning om vad det var för arrangör dock.
Citera
2013-12-07, 07:58
  #4
Medlem
solitarydrinkers avatar
Brukar ju finnas en del billiga sista-minutenresor med div charter vid den tiden om du vågar vänta/chansa.

Hittade den här nyss på Turkish air, Stockholm - Mumbai 2/3 - 16/3 4083 sek. Då var den totala restiden ganska lång men inte oöverkomligt (12,25 h, inkl mellanlandning då såklart). Jävligt billigt tycker jag men nån som har bättre koll hittar säkert ännu bättre priser.

Från Mumbai går det ju ändå hyfsat snabbt med tåg om du inte vill flyga inrikes, såg ut som att det tar ca 7-8 h med det snabbaste vid en snabb koll på india railways.

Skulle jag åka två veckor så skulla jag dock prioritera snabb förflyttning mellan A och B. I andra fall föredrar jag tåg och lite långsammare transport för att få se lite på vägen.
Citera
2013-12-07, 09:44
  #5
Medlem
MasterBaits avatar
Turkish brukar, nej, är i princip alltid billigast. Men det är jättemånga som reser med Turkish så man måste boka i god tid för att var säker på att kunna få platser för bästa priserna.
Citera
2013-12-08, 00:09
  #6
Medlem
christerys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av solitarydrinker
<klipp>
Skulle jag åka två veckor så skulla jag dock prioritera snabb förflyttning mellan A och B. I andra fall föredrar jag tåg och lite långsammare transport för att få se lite på vägen.

Mja, det beror väl på vad man vill göra åxå. Slappa på stranden maximalt antal dagar så då är det ju flyg såklart.

Tuffa ner på några nattetapper med tåg och stanna till en dag eller två på några andra ställen för att se mer av landet är ju ett annat. Sen har man kanske en vecka med sol och bad i alla fall innan man flyger tillbaka via Delhi.

2 veckor med bara sol och bad på samma ställe kan ju vara långtråkigt åxå om man nu inte gillar sånt.

Ännu värre var det jag såg på ett AI hotell, familjer som inte ens lämnade hotellområdet på hela resan, förutom transfern då förstås. Men det var väl semester för dom, ungarna hade obegränsat med glass och bad, mamma med sol och slapp fixa käk och pappa hade mat och öl. Alla var nöjda... Så det finns ju alla typer av semester. Själv käkade jag frukost och middag men drog iväg med lokalbussen och kikade på resten av ön under dagarna.

Så, det är egentligen upp till TS. Snabbt ner och upp = flyg, billigt och lite ordnat = sista minuten/charter, eller se lite mer = tåg ner och flyg upp. Tror tåg upp blir för tradigt, jag vill bara hem när jag påbörjar den resan och chansar inte på att hinna med/missa anslutningen hem.
Citera
2013-12-08, 03:31
  #7
Medlem
solitarydrinkers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av christery
Mja, det beror väl på vad man vill göra åxå. Slappa på stranden maximalt antal dagar så då är det ju flyg såklart.

Tuffa ner på några nattetapper med tåg och stanna till en dag eller två på några andra ställen för att se mer av landet är ju ett annat. Sen har man kanske en vecka med sol och bad i alla fall innan man flyger tillbaka via Delhi.

2 veckor med bara sol och bad på samma ställe kan ju vara långtråkigt åxå om man nu inte gillar sånt.

Ännu värre var det jag såg på ett AI hotell, familjer som inte ens lämnade hotellområdet på hela resan, förutom transfern då förstås. Men det var väl semester för dom, ungarna hade obegränsat med glass och bad, mamma med sol och slapp fixa käk och pappa hade mat och öl. Alla var nöjda... Så det finns ju alla typer av semester. Själv käkade jag frukost och middag men drog iväg med lokalbussen och kikade på resten av ön under dagarna.

Så, det är egentligen upp till TS. Snabbt ner och upp = flyg, billigt och lite ordnat = sista minuten/charter, eller se lite mer = tåg ner och flyg upp. Tror tåg upp blir för tradigt, jag vill bara hem när jag påbörjar den resan och chansar inte på att hinna med/missa anslutningen hem.
Såklart att det är upp till TS, det var välk det jag skrev? (om inte annat så var det så jag menade iaf). Hade jag rest själv utan familjen så hade jag också (självklart) tagit tåget, skulle jag stanna någonstans på vägen hade iofs jag personligen hellre stannat i antingen Delhi eller Mumbai, alltså inna jag åkte vidare (och kanske efter).

Jag fick dock intrycket av att ts ville spendera två veckor i just Goa men det kanske var fel?
Citera
2013-12-08, 04:00
  #8
Medlem
christerys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av solitarydrinker
Såklart att det är upp till TS, det var välk det jag skrev? (om inte annat så var det så jag menade iaf). Hade jag rest själv utan familjen så hade jag också (självklart) tagit tåget, skulle jag stanna någonstans på vägen hade iofs jag personligen hellre stannat i antingen Delhi eller Mumbai, alltså inna jag åkte vidare (och kanske efter).

Jag fick dock intrycket av att ts ville spendera två veckor i just Goa men det kanske var fel?

Nä, det var nog exakt vad du skrev... Jag blir ibland lite långrandig i svaren så det kanske inte framgick att jag håller med dig om SWE --> Delhi --> Goa --> Delhi --> SWE med flyg är maxad tid i Goa. Om det nu är målet, vilket jag kan tycka är lite synd.
Citera
2013-12-08, 23:31
  #9
Moderator
Neksnors avatar
Om du inte hittar något vettigt flyg till Goa så flyg till Mumbai eller Delhi. Från Delhi går tåg 12780 till Goa. Avgång dagligen 15.05, ankomst 06.30, restid 39.25, pris (3 klass AC, säng och lakan) max 2145 rupier. Sträcka 2202 km. Kanske lite väl lång tågresa på en så kort resa, men tågen är sköna.

Från Mumbai tar det bara en natt, tåg 10111 dagligen 23.05 - 10.45 eller tåg 12133 dagligen 22.10-0700 (snabbaste tåget), då man kan sova. Finns även dagtåg.

Tiderna gäller till lite olika stationer i Goa från diverse olika stationer i Mumbai och Delhi.
Kunde bara se tågtider fram till februari.
Mer om tågtider här -> http://www.indianrail.gov.in
Citera
2013-12-09, 17:20
  #10
Medlem
Vart lite seg att svara, inte riktigt hunnit. Som några kommit fram tillr det maximal tid i Goa som är målet med denna resa ja. Hade det vart min första resa tilm Indien hade jag velat testat på tåg helt klart. Men har spenderat ett antal dygn på dem underbara tågen så satsar på flyg den här gången pågrund av den korta tiden jag har på mig.

Har bokat turkiska flyget, blev mellanlanda i Delhi och åka vidare med nästa flyg till Goa. Tack för allt visat intresse!
Citera
Denna tråd visas även på Travel Forum:
http://www.travelforum.se/f2273389

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback