Flashback bygger pepparkakshus!
2013-12-06, 23:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MontyBurns
Jag anser dock att ett system som utmanar och överträffar det nuvarande ekonomiska systemen som finns på plats och skimmar enorma vinster på värdetransferans besitter ett enormt värde i sig. Jag menar det är ju helt revolutionerande ffs!

Det är inget revolutionerande med Bitcoin det mesta som man kan göra med bitcoin har man kunnat göra tidigare. Bitcoin må vara billigare men är samtidigt osäkrare till viss del ineffektivare och ostabilare. Finns även en hel del som gjort enorma vinster på Bitcoin på kort tid. Du tror väl inte på allvar att transaktionsavgifterna kommer vara fortsatt låga i framtiden? Bitcoinsnätverkets kostnader är ju inte direkt låga.
Citera
2013-12-07, 02:39
Medlem
karlolof89s avatar
Bitcoins faller som en sten. Men det var väl väntat. Folk paniksäljer när man läser chatten på btc-e
Citera
2013-12-07, 03:13
Medlem
Trillskes avatar
Blir ett minst sagt intressant ras. Det har ju kommit igång precis före helgen, och klassiskt brukar det ju bli viss fart på bubblor som spricker så att de svänger en bra bit under trendvärdet innan det vänder.

Har såklart ingen vidare aning. Men om vi gissar oss fram ändå: Egentligt värde någonstans kring $100 känns rimlig. Det skulle göra att vi får enormt svårt att svänga under detta. Eftersom vi även har motstånd av fortsatt spekulation skulle jag faktiskt tippa rätt starkt på att vi inte kan dyka under $350 trots en lång helg. Det är alltså min absoluta bottengissning. En mer konkret (ren gissning för skojs skull): $540 blir golvet.
Citat:
Ursprungligen postat av Nibiru2011
Det är inget revolutionerande med Bitcoin det mesta som man kan göra med bitcoin har man kunnat göra tidigare.
Nej, du har ju helt fel redan här. Föreslår att du tar reda på vad detta handlar om. Det borde du å andra sidan gjort för ett halvår sedan. Du hade ju vart krypto-kungen om du spenderat den här tiden på den istället.

Also:
Citat:
Ursprungligen postat av Trillske
Beware the bulltrap.
Likt en god ekonom tänker jag här proklamera att jag förutspådde framtiden. Säger man bull trap tillräckligt många gånger lär det ju stämma någon gång.
Senast redigerad av Trillske 2013-12-07 kl. 03:26.
Citera
2013-12-07, 03:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av crouge
http://www.youtube.com/watch?v=K2ku1A5Ox8U
Att tro det är ddos är lite naivt ärligt talat. De bakom mtgox är troligen de bakom btc mer eller mindre, oavsett så är de storägare i valutan. När ddos:en var så hade valutan redan börjat falla och plötsligt blir sidan ddos:ad, yeah right.

Likadant detta droppet som sker nu. Vid $877 på mtgox, när värdet börjat droppa, frös plötsligt mtgox i 6-8 minuter någonstans. Sidan gick att se, men handel avbröts. Som tur är såg jag detta och hoppade av tåget då.

Men vad skedde då under denna period?
Mtgox är riktepilen för btc:s värde. Skiten droppar, mtgox gör - igen - rikteshandeln på mtgox otillgänglig, medan de säljer av sina egna BTC på alla de andra handelssidorna där det fortfarande fungerar.
När de är ute ur gamet slår de på handeln på nytt och låter "marknaden ha sin gång".
Citera
2013-12-07, 03:48
Medlem
Trillskes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ui
Att tro det är ddos är lite naivt ärligt talat. De bakom mtgox är troligen de bakom btc mer eller mindre, oavsett så är de storägare i valutan. När ddos:en var så hade valutan redan börjat falla och plötsligt blir sidan ddos:ad, yeah right.

Likadant detta droppet som sker nu. Vid $877 på mtgox, när värdet börjat droppa, frös plötsligt mtgox i 6-8 minuter någonstans. Sidan gick att se, men handel avbröts. Som tur är såg jag detta och hoppade av tåget då.

Men vad skedde då under denna period?
Mtgox är riktepilen för btc:s värde. Skiten droppar, mtgox gör - igen - rikteshandeln på mtgox otillgänglig, medan de säljer av sina egna BTC på alla de andra handelssidorna där det fortfarande fungerar.
När de är ute ur gamet slår de på handeln på nytt och låter "marknaden ha sin gång".
Ja, helt oavsett om det bara är taskig kodning eller om de gör det taktiskt så är det ett problem som måste lösas. På ett eller annat sätt måste det beteendet få negativa konsekvenser, exempelvis att göra det olagligt. Å ena sidan är lagar bara aggregerada bestämmelser människor emellan, å andra sidan är det bra lång väg att gå om man inte ska göra det via redan etablerade instanser.

Lång, lång, lång väg. Bästa är om det går att hitta en lösning på protokoll-nivå.

Kuriosa är hur mycket insyn bitcoin ger gemene man i bristerna även i dagens valutasystem. Det är ju liksom inte bara btc som manipuleras av makthavare, det är bara mindre tydligt. Precis som det fått många att tänka på dollarns förankring, rimligheten i att trycka pengar godtyckligt, osv..
Senast redigerad av Trillske 2013-12-07 kl. 03:53.
Citera
2013-12-07, 05:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Trillske
Ja, helt oavsett om det bara är taskig kodning eller om de gör det taktiskt så är det ett problem som måste lösas. På ett eller annat sätt måste det beteendet få negativa konsekvenser, exempelvis att göra det olagligt. Å ena sidan är lagar bara aggregerada bestämmelser människor emellan, å andra sidan är det bra lång väg att gå om man inte ska göra det via redan etablerade instanser.

Lång, lång, lång väg. Bästa är om det går att hitta en lösning på protokoll-nivå.

Kuriosa är hur mycket insyn bitcoin ger gemene man i bristerna även i dagens valutasystem. Det är ju liksom inte bara btc som manipuleras av makthavare, det är bara mindre tydligt. Precis som det fått många att tänka på dollarns förankring, rimligheten i att trycka pengar godtyckligt, osv..
Protokollnivå eller teknisk nivå hade varit helt fantastiskt men går ju inte så länge det är fiat <-> protokoll som handlas. Från BTC till annan digital valuta kanske det skulle fungera på något vis.

Skulle lagar fungera så skulle det ta livet av BTC känns det som, och lagar känns inte heller som vägen man bör vandra.
Det är konsumenterna och handlarna som bör förstå att mtgox inte är stället de bör hålla till på. Det är en öppen marknad till och med för marknadsplatsern, så de bör ta sig till andra ställen.
Mtgox har ju visat tydligt flera gånger om att de inte är stället där man bör placera sina ägodelar.

Ultima, för valutan i sig, vore ju om det fanns 10-100 handelsplatser som var likvärdiga i storlek och påverkar varandra.
Inte en enda där de andra apar efter.

Men av någon orsak, som jag faktiskt inte förstår mig på, så verkar mtgox förbli herren på täppan.
Citera
2013-12-07, 06:36
Medlem
oyvindss avatar
God Morgon BTC longs! Hur är det å kliva upp och kolla BTC/USD stå i 4559 CNY och $727 på bitstamp (och $737 på clowncar mtgox)?

kolla tillbaks i tråden.. varnade jag i god tid i förvägen? why yes, yes I did.

Här är en fin video ni kan titta på mens ni undrar vad ni nu skal göra med deras BTC longs:

https://www.youtube.com/watch?featur...QJmB8-c#t=1648
Citera
2013-12-07, 07:15
Medlem
Oj intressant att följa bitstamp, droppat från 720 till 650 på någon halvtimma.
Ska bli kul och se hur lågt det kan gå när folk får panik

Allt är möjligt med BTC så skulle lika gärna kunna öka till 1k+ igen innan bubblan spricker totalt.
Citera
2013-12-07, 07:39
Medlem
timetoendits avatar
Har slutat följa raset nu men det ser ju absolut inte ut att sluta. Inga svajningar upp och ner utan stadigt ner. Tur att man inte är en av dem som har mycket investerat men jag tänker inte sälja iallafall. Det får fortsätta rasa och om de "stänger ner" BTC för gott accepterar jag min förlust. Har försökt få nån sans och reson på kursen men förstår inte hur det funkar. Förhoppningsvis börjar stigningen i takt med att SR2 växer till sin gammal nivå och folk måste köpa på sig en massa BTC.
Citera
2013-12-07, 07:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av timetoendit
Har slutat följa raset nu men det ser ju absolut inte ut att sluta. Inga svajningar upp och ner utan stadigt ner. Tur att man inte är en av dem som har mycket investerat men jag tänker inte sälja iallafall. Det får fortsätta rasa och om de "stänger ner" BTC för gott accepterar jag min förlust. Har försökt få nån sans och reson på kursen men förstår inte hur det funkar. Förhoppningsvis börjar stigningen i takt med att SR2 växer till sin gammal nivå och folk måste köpa på sig en massa BTC.

Folk kommer aldrig köpa på sig bitcoins PGA SR2.
De "lånar" bitcoins mot riktiga pengar och knarklangarna lämnar tillbaka lånet för att ta ut riktiga pengar.

Under 1% av bitcoins används till annat än spekulerande/sparande/gambling.
Citera
2013-12-07, 08:00
Medlem
timetoendits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Yolololz
Folk kommer aldrig köpa på sig bitcoins PGA SR2.
De "lånar" bitcoins mot riktiga pengar och knarklangarna lämnar tillbaka lånet för att ta ut riktiga pengar.

Under 1% av bitcoins används till annat än spekulerande/sparande/gambling.

Jo det har du ju rätt i, men på samma gång sitter många vendors på förmögenheter med BTC i sina wallets och växlar sällan. De ska ju kunna hålla sig undan att bli upptäckta också. Vid förra raset var det ju folk som förlorade uppåt 20 000 dollar och vissa långt över det. Så på det sättet är ju SR en stor del av BTC:n pga av dess användare.

Snackar jag bara nonsens nu eller har jag lite rätt iallafall? Har inte sovit inatt pga amfetamin.
Citera
2013-12-07, 08:41
Bannlyst
är det slut på det roliga säger ni? vaknade upp och det har sjunkit med 600$ känns förjävligt om jag ska vara ärlig..
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in