2013-12-02, 00:27
Medlem
Provokatörs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tomasx
Som uppvuxen i krokarna kan jag garantera att boken Fältöversten inte handlar om ett fiktivt gäng. Det var ett löst sammansatt gäng med en kärna på 6-7 personer där de flesta bodde i Fältan.
Man kan ganska enkelt räkna ut vilka som är vilka i boken. Dock förväxlar författaren födelseår mm.
Den författaren pekar ut som misstänkt i boken passar absolut inte in på RO, men skulle mycket väl kunna vara ringaren eller medbrottsling till viss del. Möjligtvis har han kanske tidigare blivit anhållen/förhörd om mordet.

Tack för klarläggandet, då ingen i tråden kom med ngn mer info angående gänget så gjorde jag min egen koll.

Vad gäller GW så vet jag att han ibland hittar på, mitt intryck är att han gör det för att verka mer intressant, lite barnsligt fakiskt och det är inte enkelt att föra ett resonemang med GW när han har fått för sig något.

/Provokatör
Senast redigerad av Provokatör 2013-12-02 kl. 00:41.
Citera
2013-12-02, 00:57
Medlem
Provokatörs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av UtomRimligtTvivel
Den som tror att en häktningspromemoria går att ta ut från en pågående mordutredning är mer än lovligt dum, känner du till begreppet förundersökningssekretess?

Man skulle kunna säga att nu blev du mer än lovligt ägd av MrsMagoo.

Citat:
Ursprungligen postat av MrsMagoo
Har du ens försökt?
Har du tagit del av något i detta fallet överhuvudtaget mer än privata åsikter? Nej, tänkte väl detta, och jag har följt tråden nu och konstaterar att man enbart står och stampar och gissar sig fram.

B 17300-13
promemorian är aktbilaga 7
Hemlig är protokollbilaga A

häktningsprotokoll
http://minfil.org/Y7Rdd9b1be/Stockholms_TR_B_17300-13_aktbil_6.pdf

/Provokatör
Citera
2013-12-02, 01:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Provokatör
Man skulle kunna säga att nu blev du mer än lovligt ägd av MrsMagoo.

/Provokatör

För den som inte vet vad häktningsPM är så kan det säkert uppfattas så.
Citera
2013-12-02, 01:19
Medlem
HerrVesslas avatar
Citat:
Kvack kvack kvack. Du blev ägd.

För övrigt noterar jag att fem häktesvakter eskorterade RO till häktningsförhandlingen. Det var anmärkningsvärt många.
Citera
2013-12-02, 01:29
Medlem
Provokatörs avatar
Citat:

Nu läste jag slarvigt och blev själv ägd . Häktningspm brukar dock vara ganska innehållslösa.

/Provokatör
Citera
2013-12-02, 01:43
Medlem
MrsMagoos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Provokatör
Nu läste jag slarvigt och blev själv ägd . Häktningspm brukar dock vara ganska innehållslösa.

/Provokatör

Häktningsprotokoll är mer korrekt och är inte alltid innehållslösa. Däremot en vägledning vad man kan efterfråga i det här fallet. Men postaren trodde att han hade något att lära ut i ämnet handling vilket inte är särskilt intressant. Du blir aldrig ägd provokatör.-

Det va dessutom länge sedan jag tog ut Häktningsprotokollet, så det kan ha tillkommit en del. Eller så kommer det in det är bara att bevaka sina intressen.
B 17300-13 Stockholms Tingsrätt.

Polisen misstänker att en 39-årig man burit på hemligheten i 17 år - mordet på studenten Per Häggström.
En småbarnsfar från Stockholmsområdet är sedan i torsdags anhållen för knivdådet vid Swartlings ridskola 1996.
Nu berättar hustrun till den misstänkte om ovissheten efter gripandet.
- Det är svårt att hitta ord, jag är chockad, säger hon.

http://www.expressen.se/nyheter/misstankte-mannens-fru-jag-ar-chockad/

Samma visa i alla fall då dom närmsta inte tror något om deras anhörige. Det är alltså inget nytt.

Enligt källor inom kriminalvården är mannen i mycket dåligt psykiskt skick:
– Han mår väldigt dåligt och därför är det kontinuerlig tillsyn, i princip varje kvart.

En kvinna har tidigare berättat att hon dansade med Per Häggström sent på natten - mindre än en timme innan han mördades.

Cold case-gruppen i Stockholm, som leder den 17 år gamla utredningen, har en månad på sig att bli klara med utredningen
http://www.expressen.se/nyheter/haktade-pappan-i-psykiskt-daligt-skick/
Senast redigerad av MrsMagoo 2013-12-02 kl. 02:22.
Citera
2013-12-02, 02:48
Bannlyst
Citat:
Lika ägd som hamlikar betr. cold case gruppen som han påstod att gw inte ledde.
Citera
2013-12-02, 04:11
Medlem
Flor-Idas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HerrVessla
Kvack kvack kvack. Du blev ägd.

För övrigt noterar jag att fem häktesvakter eskorterade RO till häktningsförhandlingen. Det var anmärkningsvärt många.

Ja, man kan undra om de blev tvungna att bära in honom i rätten. Någon annan förklaring till antalet kan jag inte komma på.
Citera
2013-12-02, 04:36
Medlem
Flor-Idas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Larzx
Den snygga vännen har nog gift sig och har nytt namn Det tycks A.L. gjort och har nu tilläggsnamnet Ehn har tyderligen inte loggat ut det gamla

Det är inte samma AL. RO:s vän är inte gift.
Citera
2013-12-02, 05:11
Medlem
Adidass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Adidas
Blir mer och mer övertygad om att det är GM som ringer SOS av flera skäl. Främst för att han aldrig hör av sig igen men även på grund av alla "villospår" han försöker lägga ut samtidigt som det framgår av hans lokalkännedom att han känner till området mycket bra. Han nämner att BO fick ett stort antal knivhugg vid flera tillfällen i samtalet men vid ett tillfälle i slutet av samtalet säger han något i stil med "fan det här är inte bra alltså han fick många knivhugg jag ba...kuta" vilket låter som att han höll på och erkänna/förklara sitt dåd och säga att han fick en blackout eller dylikt men bytte till kuta vilket egentligen inte är logiskt sett till meningen i övrigt. Rena spekulationer så klart - finns alltid en risk att man överanalyserar sånt här men visst känns det som att de har tagit rätt snubbe.

Jag citerar mig själv här för jag har tänkt på exakt samma sak som dig - han är påväg att säga någonting graverande där men ändrar sig i sista sekund. Frågan är vad?

Citat:
Ursprungligen postat av Noicer
Hela samtalet är intressant. Inringaren försöker skylla ifrån sig/göra sig liten med "full som ett svin" och är på väg att säga en sak men ändrar sig. Han stakar sig och låter upphetsad, inte oroad.
Citera
2013-12-02, 07:08
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Mantilla
Kanske hit och dit, jag har aldrig någon annanstans i rapporteringen hört någon från utredningen nämna att man vet att någon/några andra personer skulle sova på samma ställe som BO den natten. Felcitering av SR? Felsägning av krimmaren? I så fall är det en ointressant uppgift, men i annat fall inte. Synd att svenska reportrar är så otroligt slarviga numera att man ska behöva hänga upp sig på sådana här saker. Hade jag intervjuat krimmaren hade jag direkt frågat "Du säger de. Finns det andra personer i BO:s närvaro efter festen som ni känner till?". Och hade jag varit en felciterad krimmare hade jag påpekat det till SR.

Citat:
Ursprungligen postat av Tevje
Sahlin säger inte "de" utan "han" skall sova, det hörs klart och tydligt i denna felciterade intervju. http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=103&artikel=5712453

Sahlin har tidigare i en tidningsartikel sagt "övernattningsställe".

Citat:
Jag hör klart och tydligt hur han säger "där dom ska sova över natten". Dessutom står det "de" i texten.

QUOTE=Provokatör|46392250]Du har fel, jag har nu lyssnat noggrant och Bertil Sahlin säger ordagrant:

"Och offret han "host" lämnar festligheterna och beger sig till ett ställe där han ska sova över natten."
Citat:
Haha, det var det mest underhållande inlägget i den här tråden hittills! Tack för det Provo, lite humor skadar inte även i brottsfallsgrävandet. :-) Jag hör faktiskt nu också att han förmodligen säger "han" på ljudinspelningen, så jag släpper den biten.

Citat:
Ursprungligen postat av Tevje
Nej Sahlin säger faktiskt inte förmodligen "han" på ljudinspelningen. Sahlin säger klart och tydligt han.

Citat:
Som jag sa, jag har släppt den biten och ett tips är att det borde du också göra.

Jag skrev endast i syfte att klarlägga hur det förhöll sig med de/han, eftersom flera skribenter (särskilt du) fäst avseende vid denna för mig oviktiga detalj.

Du svarade då aningen stöddigt och mästrande men blir korrigerad.

Att du då släpper den "biten" med förbehållet "förmodligen" indikerar en ovilja att medge sakfel, och att du låter personlig prestige få menligt inflytande. Att du sen vill mästra igen om att du minsann släppt "den biten" och tipsa mig i nedlåtande stöddig ton att följa ditt exempel är patetiskt.

Användandet av förmodligen påvisar klart att du inte släppt varken "den biten" eller stöddigheten.
Senast redigerad av Tevje 2013-12-02 kl. 07:42.
Citera
2013-12-02, 09:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rigbo
Jag skulle tippa att studieuppehållet 1994 beror på värnplikt. På den tiden var det fortfarande väldigt många som gjorde värnplikt och det finns inget annat uppehåll i hans studier där en militärtjänstgöring kan ha ägt rum. Han började på SU hösten efter han tog studenten.

Han gjorde lumpen 1994 på KA1 Vaxholm som eldledningsbefäl, höga vitsord: X99.
Ryckte in i januari och muckade den 4 nov 1994.

PH gjorde lumpen På A1 Linköping som eldledningssignalist, aug 1993, muckade maj 1994.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in