2013-11-29, 13:48
Medlem
Pörrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Herr gurka
Jag tycker nog att det är en av C&Js bästa läster och en av de bästa runda lästerna någonsin.

Fulländad: http://i.imgur.com/jYBq3nL.jpg

http://shoes.cogimator.net/photos/84e5a56f-b418-4f04-a6d4-fbbd0bd9e0a4_th.jpg

http://www.wesellshoes.com/products_pictures/connaught_med.jpg

http://img169.imageshack.us/img169/150/cjpn9.jpg

Har sedan jag på Bengts inrådan slängt i en sula och tagit bort tåjärnen insett att du har rätt. Oerhört vackra och numera också sköna skor. Sedan känns det ju lite beta att ha en sula i, men det får gå för den här gången.

Vackra var de ju iofs. även sedan tidigare, men ioma. att de inte var sköna använde jag dem sällan. Nu har jag istället haft dem måndag, onsdag och idag den här veckan (vilket väl iofs. inte heller är bra).
Citera
2013-11-29, 15:27
Medlem
AlisterGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pörr
Har sedan jag på Bengts inrådan slängt i en sula och tagit bort tåjärnen insett att du har rätt. Oerhört vackra och numera också sköna skor. Sedan känns det ju lite beta att ha en sula i, men det får gå för den här gången.

Vackra var de ju iofs. även sedan tidigare, men ioma. att de inte var sköna använde jag dem sällan. Nu har jag istället haft dem måndag, onsdag och idag den här veckan (vilket väl iofs. inte heller är bra).

Lite kuriosa angående Crockett & Jones 236-läst, så är det faktiskt ingen egen Crokett läst från början. Det ska ha varit den en gång i tiden så stora firman Peal & Co, startat redan 1791, som hade lästen i sitt utbud (tror dock inte att legendariske lästmakaren Terry Moore som nu är på Foster & Son som låg bakom den, utan från före hans tid). Sedan köpte Crockett rättigheterna att använda lästen när det började knaka i fogarna hos Peal, och den har varit C&J:s sedan dess. Så lite kul att ju Crockett tillverkar skor för Brooks Brothers Peal & Co (BB köpte rättigheterna till varumärket när riktiga Peal's gick i graven 1965) nu på en riktig gammal klassisk Peal's läst.
Citera
2013-11-29, 15:28
Medlem
AlisterGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av doughie
Á la The Armoury-style. Fantastiska bilder och skor!

Citat:
Ursprungligen postat av Disco-Mannen
Nu blir jag lite avundsjuk på dig, himmelskt fint semi-bespoke-par. Vill även passa på och tacka dig för serien om outsider skotillverkare utan den hade jag aldrig hittat Berwick Shoes. Har beställt ett par jobbskor via mail.

Citat:
Skor är som kvinnor: med rätt vård blir de bara vackrare och vackrare ju mer man använder dem.

Skämt åsido, snygga bilder och snyggt med välvårdade skor med gångveck (till undvikande av muséum-looken).

Citat:
Ursprungligen postat av TheLaughingMan
Mmm, det grunda skärpedjupet gör sig ju fantastiskt i dessa närbilder!
Återigen kan jag bara applådera ett par så fina skor, och förstås att du delar med dig av dem såhär!

Tack så mycket kära ni!
Citera
2013-11-29, 17:52
Medlem
Mr.Kekes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AlisterG
Tack så mycket kära ni!

Otroligt vackra, vill man så kan man. well done!
Citera
2013-11-29, 20:31
Medlem
Octopussys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HisDudeness
Hej gott folk!

Jag har nyligen inhandlat ett par svarta oxfords från C&J på Jermyn Street i London och har ett par frågor angående dessa. Först gäller det skinnet. I butiken hade de två varianter, en i franskt kalvskinn för £350 och en annan för £450. Mitt beslut landade på den dyrare varianten, men på något sätt har jag lyckats glömma var kalven kom ifrån. En kvalificerad gissning på denna punkt skulle uppskattas!

Min andra fråga gäller inköp av skovårdsprodukter. De enda tillbehör jag har är skoblock och skopåsar, vilket innebär att jag behöver inhandla skohorn, skokräm, puts, borstar, putsduk och förmodligen något ytterligare som någon mer rutinerad skokännare säkert kan peka ut. Det jag undrar är om någon vet en hemsida som jag kan beställa detta ifrån och få det levererat till huvudstaden SENAST på onsdag. Om detta inte går så tar jag gärna emot rekommendationer om butiker i Stockholm som säljer dessa produkter i bra kvalité och till rimligt pris. Tack på förhand för svar!

Deras Handgrade läder kommer från Tyskland enligt C&J.
Citera
2013-11-29, 20:53
Medlem
Failminens avatar
Citat:

Varför tog du bort tåjärnen? I min mening gör hållbarheten att de är att föredra, men jag hör gärna vad du anser eftersom du ändrade dig.
Citera
2013-11-29, 23:32
Medlem
Kopparstadens avatar
Citat:

Visst är de grymma :-) Connaught var mina första riktiga kvalitetsskor och jag gillar de riktigt mycket. Hade en period när jag inte använde dem så ofta men har "återupptäckt" dem under året.

Kan bara tänka mig en annan sko jag hellre skulle vilja ha och det är EG Chelsea på läst 82 i Dark oak. Hade jag inte haft mina Connaught hade jag köpt Chelsean direkt.
Citera
2013-11-30, 02:33
Medlem
Mr.Riddims avatar
Jag funderar på att köpa ett par begagnade bruna läderskor eftersom jag vill gärna att lädret är lite slitet, jag tycker det är finare så med lite patina på bruna läderskor. Vad säger ni fascister om detta? Är det någon här som har gjort samma sak? Hur är det att putsa upp skorna eller skall man lämna in dom till en skomakare för en genomgång?
Citera
2013-11-30, 10:06
Medlem
Kopparstadens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Riddim
Jag funderar på att köpa ett par begagnade bruna läderskor eftersom jag vill gärna att lädret är lite slitet, jag tycker det är finare så med lite patina på bruna läderskor. Vad säger ni fascister om detta? Är det någon här som har gjort samma sak? Hur är det att putsa upp skorna eller skall man lämna in dom till en skomakare för en genomgång?

Har inget mot att köpa begagnade skor men har aldrig gjort det. Det viktigaste om man gör det är att man köper en modell man gillar och rätt strl, kan lätt bli att man köper för att det är billigt.

Att vårda skorna själv är inget problem om de är av bra kvalitet och du har bra produkter, det är ju dessutom roligt så varför betala för det. Sen kan det ju finnas andra anledningar till att lämna in dem, tex att laga foder, byta sula eller lägga på en slitsula och då kan man ju låta skomakaren putsa upp dem också.
Citera
2013-11-30, 10:15
Medlem
hoodogs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kopparstaden
Kan bara tänka mig en annan sko jag hellre skulle vilja ha och det är EG Chelsea på läst 82 i Dark oak. Hade jag inte haft mina Connaught hade jag köpt Chelsean direkt.

Mmmm, Chelsea.... Läst 82... Dark Oak...
Citera
2013-11-30, 16:42
Medlem
Failminens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kopparstaden
Visst är de grymma :-) Connaught var mina första riktiga kvalitetsskor och jag gillar de riktigt mycket. Hade en period när jag inte använde dem så ofta men har "återupptäckt" dem under året.

Ja, det där är en av kvalitetskogarderobens laster, man upptäcker nya nivåer i himlen som man inte kan utforska eftersom ens tidigare förvärv har så lång livslängd och så bra reparationsmöjligheter. Man får se till att leva farligt när man har sina instegsskor på sig helt enkelt.
Citera
2013-11-30, 22:42
Medlem
Kopparstadens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hoodog
Mmmm, Chelsea.... Läst 82... Dark Oak...

Precis så snygga

Citat:
Ursprungligen postat av Failminen
Ja, det där är en av kvalitetskogarderobens laster, man upptäcker nya nivåer i himlen som man inte kan utforska eftersom ens tidigare förvärv har så lång livslängd och så bra reparationsmöjligheter. Man får se till att leva farligt när man har sina instegsskor på sig helt enkelt.

Precis. Det är därför jag alltid uppmanar folk att bygga garderoben långsamt. Känner jag mig själv rätt slutar väl det med att jag säljer connaughten och köper chelsean....alt. köper chelsean också.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in