2013-11-25, 15:57
Medlem
Chutotoros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jakoeb
Vill köpa ett knivset, typ 2-3 st. knivar, som present till en vän. Tänkte mig att det skulle kosta ca. 2k, funktion går före form, har tittat på detta än så länge http://www.cleancut.se/butik/knivserier/ohishi-3-serier/ohishi-vg-5/knivset2013-11-01-12-23-32-detail (Ohishi VG-5 knivset 3-delar)

Med dessa kriterier, tycker ni det ser ok ut? Kom gärna med tips..

Är säkert inga dåliga knivar, men för exakt samma pengar kan du få ett set med fler och dessutom mer användbara modeller och med stål och ergonomi som är ungefär lika bra. Om du väljer lösa Kashima + Victorinnox-knivar från samma butik:

http://www.cleancut.se/butik/knivserier/kashima-3-serier/kashima-onyx
(kockkniv 21cm+sujihiki 27cm+petty 11.5cm)
http://www.cleancut.se/butik/knivserier/victorinox
(filekniv 20cm+skalkniv 8cm)
Summa: 1970kr

Det skulle jag mycket hellre valt.
Citera
2013-11-25, 16:03
Medlem
DartFrogs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jakoeb
Vill köpa ett knivset, typ 2-3 st. knivar, som present till en vän. Tänkte mig att det skulle kosta ca. 2k, funktion går före form, har tittat på detta än så länge http://www.cleancut.se/butik/knivserier/ohishi-3-serier/ohishi-vg-5/knivset2013-11-01-12-23-32-detail (Ohishi VG-5 knivset 3-delar)

Med dessa kriterier, tycker ni det ser ok ut? Kom gärna med tips..

Inget direkt fel på de knivarna, rostfria o lättskötta men måste det vara ett set?

Santukon, den mellanstora, e ju lite onödig om man nu inte e flera i köket.

Petty, den lilla, e ju inte heller nått man brukar kasta ut några större pengar på, de ska ju trimma o skala jordinga rotfrukter o sen försvinner de bara plötsligt... med potatisskalen ner i sopen, typ.
Själv använder jag väldigt sällan småknivar.

Så vad tycker du om en bra kockkniv o nått o slipa den på?
Citera
2013-11-25, 16:22
Medlem
jakoebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Chutotoro
Är säkert inga dåliga knivar, men för exakt samma pengar kan du få ett set med fler och dessutom mer användbara modeller och med stål och ergonomi som är ungefär lika bra. Om du väljer lösa Kashima + Victorinnox-knivar från samma butik:

http://www.cleancut.se/butik/knivserier/kashima-3-serier/kashima-onyx
(kockkniv 21cm+sujihiki 27cm+petty 11.5cm)
http://www.cleancut.se/butik/knivserier/victorinox
(filekniv 20cm+skalkniv 8cm)
Summa: 1970kr

Det skulle jag mycket hellre valt.

Tycker de lösa Kashima såg väldigt schyssta ut och funder starkt på att köpa dessa istället. Filékniv är nog det minst nödvändiga för min vän och skalkniv vet jag att han har. Tack för hjälpen!

Citat:
Ursprungligen postat av DartFrog
Inget direkt fel på de knivarna, rostfria o lättskötta men måste det vara ett set?

Santukon, den mellanstora, e ju lite onödig om man nu inte e flera i köket.

Petty, den lilla, e ju inte heller nått man brukar kasta ut några större pengar på, de ska ju trimma o skala jordinga rotfrukter o sen försvinner de bara plötsligt... med potatisskalen ner i sopen, typ.
Själv använder jag väldigt sällan småknivar.

Så vad tycker du om en bra kockkniv o nått o slipa den på?

Behöver absolut inte vara ett set, jag har dessvärre NOLL koll på knivar så trodde det skulle bli enklast så. Verkar ha fått ett schysst tips ovanför och funderar som sagt på att ta de tre Kashima knivarna löst, något att slipa de på kanske vore schysst det med.

Tack så mycket för era svar!
Citera
2013-11-25, 17:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gudis
Jag hade kollat på en 300mm om du har utrymmet dvs.

Hade en 300 Konosuke gyuto och den var inte så jäkla stor när man väl började använda den ordentligt. Men det krävs att man har utrymmet för den längden såklart.

Okej, jag har bestämt mig att vänta tills jag kommer till japan. Min flickvän kommer från sakai så vi ska resa dit till sommaren.
Citera
2013-11-25, 20:38
Medlem
rob1234s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MickeJohansson
Okej, jag har bestämt mig att vänta tills jag kommer till japan. Min flickvän kommer från sakai så vi ska resa dit till sommaren.

Då har du sannolikt bättre kontakter och kunskaper i familjen än här

Finns ju gott om grejjer att handla i Sakai så det är nog liten risk att du inte hittar något då.
Kolla med Jon på JKI om du kan få några tips om vart du kan vända dig.
Citera
2013-11-25, 20:41
Medlem
rob1234s avatar
Hattori verkade få ut några KD såhär inför julen
http://www.japanesechefsknife.com/SPECIALS.html#HattoriKD
Givetvis såldes de slut i ett nafs...

Någon som hann med tåget?
Citera
2013-11-25, 23:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rob1234
Hattori verkade få ut några KD såhär inför julen
http://www.japanesechefsknife.com/SPECIALS.html#HattoriKD
Givetvis såldes de slut i ett nafs...

Någon som hann med tåget?
Hann bara se mailet, sen var det slut...
Citera
2013-11-26, 18:40
Medlem
Lade precis en beställning på en lönnskärbräda från The Boardsmith. Det är lite lurigt att man betalar brädan och anger "Local Pickup" som leveranssätt. Sen återkommer han med frakten (efter att ha räknat ut den) när brädan är färdig för att skickas. Det innebär ju att jag redan har betalt för brädan och jag undrar lite vad som händer om frakten landar på 200 dollar och jag verkligen inte vill ha den.

Jag har redan en lite för liten U&E och funderade först på att skaffa en till sån som var lite större men The Boardsmith är ju verkligen mycket billigare. Hans 45 cm lönn kostar 700 medan U&E's av samma storlek och ek kostar 1700. Jag inser att ek är dyrare än lönn men det motiverar inte riktigt 1000 spänns skillnad.

Jag såg att Rob har skrivit i tråden om att David är schysst och pålitlig så jag lade beställningen i alla fall. Återkommer med hur det har gått.
Citera
2013-11-26, 18:45
Medlem
Chutotoros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AndersArsenik
Lade precis en beställning på en lönnskärbräda från The Boardsmith. Det är lite lurigt att man betalar brädan och anger "Local Pickup" som leveranssätt. Sen återkommer han med frakten (efter att ha räknat ut den) när brädan är färdig för att skickas. Det innebär ju att jag redan har betalt för brädan och jag undrar lite vad som händer om frakten landar på 200 dollar och jag verkligen inte vill ha den.

Jag har redan en lite för liten U&E och funderade först på att skaffa en till sån som var lite större men The Boardsmith är ju verkligen mycket billigare. Hans 45 cm lönn kostar 700 medan U&E's av samma storlek och ek kostar 1700. Jag inser att ek är dyrare än lönn men det motiverar inte riktigt 1000 spänns skillnad.

Jag såg att Rob har skrivit i tråden om att David är schysst och pålitlig så jag lade beställningen i alla fall. Återkommer med hur det har gått.

Spännande Hans brädor ju allmänt erkända som bland de bästa man kan köpa.
Citera
2013-11-26, 18:57
Medlem
rob1234s avatar
Davids brädor är riktigt fina. Jag har 2... och ytterligare har passerat till genom vårt hus.
Förr i tiden kunde man ju skicka billigt me dbåt, men det alternativet finns inte längre, så tyvärr kan det bli dyrt...

Jag rekommenderar att du skriver en rad till David och ber honom kalkylera frakten (han har skickat till alla möjliga ställen förut så det är inget nytt) så kan ni göra upp om du vill backa.
Citera
2013-11-26, 20:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rob1234
Davids brädor är riktigt fina. Jag har 2... och ytterligare har passerat till genom vårt hus.
Förr i tiden kunde man ju skicka billigt me dbåt, men det alternativet finns inte längre, så tyvärr kan det bli dyrt...

Jag rekommenderar att du skriver en rad till David och ber honom kalkylera frakten (han har skickat till alla möjliga ställen förut så det är inget nytt) så kan ni göra upp om du vill backa.

Jo jag har redan gjort det. Han svarade snabbt och skrev då att han räknar ut frakten och sen har jag chans att ändra mig. Väldigt bra service. Jag kan acceptera rätt så hög frakt då mitt alternativ är en bräda från Ugglan & Eggen (som i och för sig är snyggare)
Citera
2013-11-26, 21:26
Medlem
rob1234s avatar
Du kan ju även be honom om custombräda. Min ena har lönn innerst och valnöt i et band runt. Blev kanon och känns inte lika jättestor helt plötsligt. Han tar inte speciellt mycket för att ändra på det sättet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in