Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2013-11-25, 11:22
  #55009
Avstängd
smålandtintins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fnurra-pa-traden
Fast nu är det KJ som påstår det och motsatsen förblir obevisad och därmed oviss.
Bara för att man dömer KJ betyder inte det att vi har klarhet i målet.

Jag antar att du i långa inlägg kommer fortsätta häckla medskribenter för deras rättighet att hävda en åsikt.
En åsikt du aldrig kommer lyckas motbevisa, speciellt inte genom att nedvärdera.

Jag tror att KJ gjorde det, men säkra blir vi aldrig.
Detta verkar vara din ständiga tes.
* Kan man döma någon mot dennes nekande, för säker kan man inte bli?
* Kan man döma någon som erkänner? Denne kan ju vara som Quick.
Rättssäkerhet för dig verkar betyda att ingen kan dömas någonsin.
Citera
2013-11-25, 11:24
  #55010
Avstängd
smålandtintins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mack-Bolan
Det som talar emot det är att lägenheten i princip måste ha varit inplastat från golv till tak.
Men med några färska usla lägenhetsundersökningar i minnet som SKL gjort kanske det inte är omöjligt ändå.
Ursäkta en besserwisser, men SKL gör inga lägenhetsundersökningar, det gör de lokala poliserna, eller i bästa fall rikskrim.
Citera
2013-11-25, 11:27
  #55011
Medlem
[quote=Fnurra-pa-traden|46299181]Fast nu är det KJ som påstår det och motsatsen förblir obevisad och därmed oviss.
Bara för att man dömer KJ betyder inte det att vi har klarhet i målet.
Jag antar att du i långa inlägg kommer fortsätta häckla medskribenter för deras rättighet att hävda en åsikt.
En åsikt du aldrig kommer lyckas motbevisa, speciellt inte genom att nedvärdera.

Jag tror att KJ gjorde det, men säkra blir vi aldrig.[/QUOTE]


Vi får nog försöka inse att blodet i bagageluckan och på tejprullen inte hamnat där utan orsak, en orsak som KJ dessutom känner till, så den klarhet du efterlyser rör snarare motivfrågan än skuldfrågan.
Vi kan vara säkra på vem som mördade, men vi får kanske aldrig veta orsaken.
Citera
2013-11-25, 11:56
  #55012
Avstängd
Fnurra-pa-tradens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av smålandtintin
Detta verkar vara din ständiga tes.
* Kan man döma någon mot dennes nekande, för säker kan man inte bli?
* Kan man döma någon som erkänner? Denne kan ju vara som Quick.
Rättssäkerhet för dig verkar betyda att ingen kan dömas någonsin.

Citat:
Ursprungligen postat av Stefansson1
Vi får nog försöka inse att blodet i bagageluckan och på tejprullen inte hamnat där utan orsak, en orsak som KJ dessutom känner till, så den klarhet du efterlyser rör snarare motivfrågan än skuldfrågan.
Vi kan vara säkra på vem som mördade, men vi får kanske aldrig veta orsaken.

Klart man kan döma. Men visshet får man inte.

Eftersom visshet inte föreligger så är forat fritt att spekulera i både vad som hänt och motiv och av vem.

Jag motsätter mig ingen dom, den är korrekt, jag motsätter mig att personer drar en parallell mellan dom OCH visshet.

Jag motsätter mig att trådskribenter nedvärderas för att de har en annan åsikt än domstolens, för hur man än vrider på det så är det möjligt att MB kan begått brottet.
Eller druidklanen från Piteå.
Citera
2013-11-25, 12:35
  #55013
Medlem
PeterNosters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ebh
Var det någon som såg när KJ lämnade lägenheten
för att hälsa på sin bror på kvällen??

Nej, men det fanns en person hemma hos brorsan.
Citera
2013-11-25, 12:49
  #55014
Medlem
PeterNosters avatar
En fågel, the eagle, viskade i mitt öra att det var han som avsatte D-formade huggmärken i BOs rygg. Dock orkade han inte lyfta torson.

http://www.canstockphoto.se/%C3%B6rn-klor-3103676.html
Citera
2013-11-25, 13:04
  #55015
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Grandioso
Beställningsmord? ja, det låter nåt det. Klingar klart så mycket mer kittlande än att en
slö och psykiskt funktionsnedsatt yngling uträttat det hela själv med makabart kroppsdelande
och gåtfullt utplacerande av vissa av dessa delar sedan; benen alltså.

Och vem utför beställningsmordet?
Nån tanke om det?
Har Boden många professionella yrkesmördare med styckning som specialitet eller
väljer man random White trashare för en sån här krävande grej?
Eller tar man in nån utifrån?

random white trash väljer jag såfall.
jag redogjorde bara för två fakta:AN har det starkaste motivet och en offensiv styckningen kan tyda på beställningsmord, enligt experten på Efterlyst. Och en kvinna använder sig gärna av bullvaner. samt att de galna uttalanden av AN på fb, som hittills absurt nog kan tala mot AN som mördare, kanske i detta scenario där hon vet att hon inte kommer kunna bindas, faktiskt ändå kan tala för henne som mördare. Om det sen är professionella kriminella var inget jag uttalade mig om, kan lika gärna vara nån vän/släkting. det är fortfarande beställningsmord.
ber om ursäkt om du är släkting/vän till familjen B*rg men jag tycker att fantasin ska få flöda.
Citera
2013-11-25, 13:07
  #55016
Medlem
Lalajlajs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gileas
random white trash väljer jag såfall.
jag redogjorde bara för två fakta:AN har det starkaste motivet och en offensiv styckningen kan tyda på beställningsmord, enligt experten på Efterlyst. Och en kvinna använder sig gärna av bullvaner. samt att de galna uttalanden av AN på fb, som hittills absurt nog kan tala mot AN som mördare, kanske i detta scenario där hon vet att hon inte kommer kunna bindas, faktiskt ändå kan tala för henne som mördare. Om det sen är professionella kriminella var inget jag uttalade mig om, kan lika gärna vara nån vän/släkting. det är fortfarande beställningsmord.
ber om ursäkt om du är släkting/vän till familjen B*rg men jag tycker att fantasin ska få flöda.

Menar du att MB är helt ovetande och oskyldig?
Citera
2013-11-25, 13:08
  #55017
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PeterNoster
En fågel, the eagle, viskade i mitt öra att det var han som avsatte D-formade huggmärken i BOs rygg. Dock orkade han inte lyfta torson.

http://www.canstockphoto.se/%C3%B6rn-klor-3103676.html

det finns en intressant dokumentär om en person som anklagas för ett mord i USA "staircase", tror jag den hette. de hittade aldrig nåt mordvapen och en teori var att såren i huvudet på frun kom från en uggla och att hon sen ramlat i trappan, svimmat och förblött. fantasifullt, men så är verkligheten ibland.
Citera
2013-11-25, 13:15
  #55018
Medlem
MrFolds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fnurra-pa-traden
Klart man kan döma. Men visshet får man inte.

Eftersom visshet inte föreligger så är forat fritt att spekulera i både vad som hänt och motiv och av vem.

Jag motsätter mig ingen dom, den är korrekt, jag motsätter mig att personer drar en parallell mellan dom OCH visshet.

Jag motsätter mig att trådskribenter nedvärderas för att de har en annan åsikt än domstolens, för hur man än vrider på det så är det möjligt att MB kan begått brottet.
Eller druidklanen från Piteå.

Tja... i slutändan kokar allting ner till den vanliga konflikten i krimtrådarna: Ska alla teorier som folk har diskuteras som likvärdiga utifrån nåt slags "din åsikt är lika mycket värd som min", eller ska man försöka ägna sig åt logisk analys av kända fakta runt brottet. En analys i vilken det rimligen ingår att avfärda, stryka eller vad man nu vill kalla det teorier som inte håller för en logisk prövning.

Om detta lär vi aldrig bli överens. Jag förbehåller mig dock rätten att vara helt ointresserad av "åsikter" och teorier som endast stöds av personens inre fantasiliv. Eller säg snarare: Inledningsvis är det mer rimligt och berättigat att pröva olika tänkbara vinklar. När en "teori" framförts hundratals gånger utan att någon kunnat visa på något som stöder den eller talar för att den skulle kunna vara sann bortsett från rena spekulationer så vore det väl rimligt att folk insåg det.

Visst: Ingen av oss "vet" i ordets mest basala betydelse att den åtalade mördade stackars Vatchareeya. Det finns hundratals eller kanske tusentals teoretiska gärningsman som man kan hitta den ena eller andra spekulationen kring om man vill. Det är dock inte så att en teori är lika god som en annan. Det finns en teori som stöds av bevisning och indicier och så finns det teorier som stöds av spekulationer. Varken du eller någon annan kommer någonsin få mig att tycka att de har ett lika stort värde i tråden eller att samma intellektuella respekt ska tillerkännas folk oavsett vilken teori de stöder.
Citera
2013-11-25, 13:19
  #55019
Medlem
MrFolds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gileas
random white trash väljer jag såfall.
jag redogjorde bara för två fakta:AN har det starkaste motivet och en offensiv styckningen kan tyda på beställningsmord, enligt experten på Efterlyst. Och en kvinna använder sig gärna av bullvaner. samt att de galna uttalanden av AN på fb, som hittills absurt nog kan tala mot AN som mördare, kanske i detta scenario där hon vet att hon inte kommer kunna bindas, faktiskt ändå kan tala för henne som mördare. Om det sen är professionella kriminella var inget jag uttalade mig om, kan lika gärna vara nån vän/släkting. det är fortfarande beställningsmord.
ber om ursäkt om du är släkting/vän till familjen B*rg men jag tycker att fantasin ska få flöda.

Bara för att klargöra så jag förstår: Du är alltså i tråden för att du tycker det är spännande att fantisera runt vem som kan ha begått ett alldeles riktigt och ovanligt vidrigt brott, snarare än att faktiskt försöka komma fram till vem som kan ha begått det i den riktiga verkligheten eller åtminstone vilken teori runt det som är mest rimlig?
Citera
2013-11-25, 14:43
  #55020
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrFold
Bara för att klargöra så jag förstår: Du är alltså i tråden för att du tycker det är spännande att fantisera runt vem som kan ha begått ett alldeles riktigt och ovanligt vidrigt brott, snarare än att faktiskt försöka komma fram till vem som kan ha begått det i den riktiga verkligheten eller åtminstone vilken teori runt det som är mest rimlig?

det är bra du frågar så du inte missförstår..nej det menar jag verkligen inte, men fantasin är ett medel till att närma sig det verkliga scenariot, utan fantasi begränsar vi oss till fördomar och egna referenser. en mördare tänker inte som du och jag, inte som jag iallafall.
varken du eller jag vill bli djävulens advokat och försvara en mördare, eller hur?
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback