Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2013-11-21, 10:03
  #1
Avstängd
För inte så länge sedan (2009) så fick samkönade par rätten att vigas till äktenskap i Svenska Kyrkan. Trots att en stor del av kyrkorådet röstade igenom regeln, så var det mycket kontroversiellt utifrån ett internationellt perspektiv.

Frågeställningar:

- Vad har du för tankar kring detta ämne? Anser du att Svenska kyrkans beslut att tillåta samkönade äktenskap är riktigt?

- Hur är den generella inställningen till samkönad kärlek och HBT-frågor i Sverige (juridiskt och kulturellt), jämfört med andra delar av världen?

- Hur homosexuella, religiösa personer har förhållit sig till religion och sexualitet i historiska sammanhang där homosexualitet ansetts som en synd.
__________________
Senast redigerad av Tippu 2013-11-21 kl. 10:05.
Citera
2013-11-21, 10:05
  #2
Avstängd
GladBallongs avatar
Det är bara fel på så många plan, de hade kunnat vigas på andra ställen. Varför tvinga till en förändring av något som står skrivet i sten? (Bibeln).
Citera
2013-11-21, 10:27
  #3
Medlem
Nej det var fel. Kyrkan har blivit "kapad". Ungefär som att Centerpartiet har blivit kapat av bögar och Östermalms hipsters.

Båda organisationerna kommer att "åka ut".
Citera
2013-11-21, 10:42
  #4
Medlem
MissRandomnesss avatar
Det var helt fel väg att gå för Svenska Kyrkan eftersom det finns inget stöd för det i Bibeln utan där står det att äktenskapet ska vara mellan en man och en kvinna. Kyrkan går alltså emot sin egen tro, Guds ord och till och med provocerar när man låter samkönade gifta sig i Guds hus. Det har till och med gått så långt nu att präster som av personlig tro till Gud som väljer att inte gifta samkönade blir uthängda i media och får reprimander av samhället.

Citat:
Under söndagarna intar den kristna församlingen Hillsong Nalen sedan 2,5 år tillbaka.
Men den musikaliska kyrkan sparkas nu ut – efter att pastorn Andreas Nielsen uttalat sig kontroversiellt i Sveriges Radio.
– Jag personligen viger inte homosexuella, för att jag tror att äktenskapet kommer ifrån Bibeln, säger han bland annat
http://www.alltomstockholm.se/julist...cle4084132.aos

Kyrkan har alltså blivit förstatligad och har tvingats till att ändra sin egen tro efter påtryckningar från samhället. Det är helt galet! Som tur är så finns det fortfarande många frikyrkor som fortfarande tror på det som står i Bibeln.

EDIT: Jag glömde svara på den andra frågan också men tyvärr kan jag inte riktigt svara på den sista för jag är inte så insatt i hur det har sett ut historiskt för homosexuella. Men till fråga nr 2:

Citat:
- Hur är den generella inställningen till samkönad kärlek och HBT-frågor i Sverige (juridiskt och kulturellt), jämfört med andra delar av världen?

Min uppfattning är att homosexuella lever väldigt tryggt i Sverige om vi ska jämföra med andra delar av världen. I många länder är homosexualitet och homosexuella handlingar olagligt. Det finns ett oerhört stort motstånd mot homosexualitet i många andra delar av världen. Så långt som det har gått i Sverige skulle aldrig ens kunna komma i närheten i andra kulturer.
__________________
Senast redigerad av MissRandomness 2013-11-21 kl. 10:50.
Citera
2013-11-21, 10:51
  #5
Medlem
Jag personligen bryr mig inte alls om vilka som får gifta sig i kyrkan eftersom jag inte är kristen.
Men jag kan tycka att man argumenterar lite mot sig själv när man tillåter det.
Hade bibeln varit den ultimata sanningen så hade den och kristendomen inte behövt anpassas efter tiden.
Citera
2013-11-21, 10:52
  #6
Medlem
svart-rullstols avatar
Jag är personligen för homoäktenskap, självklart. MEN, inte i den form där man vigs i en kyrka under religiösa former. Kristendomen skriver klart och tydligt att det endast skall ske mellan kvinna och man, huruvida det är rätt eller fel hör inte till den här diskussionen, och att då svenska kyrkan tillåter samkönade par att gifta sig känns inte riktigt nyktert. Det är som om att en biltillverkare skulle göra det lagligt att åka utan bälte i just deras bilar, typ.

Citat:
Ursprungligen postat av MissRandomness
...
Kyrkan har alltså blivit förstatligad och har tvingats till att ändra sin egen tro efter påtryckningar från samhället. Det är helt galet! Som tur är så finns det fortfarande många frikyrkor som fortfarande tror på det som står i Bibeln.

Svenska kyrkan separerade från staten den 1a januari år 2000, det enda som håller dem samman är lagar om att kyrkan ska vara evangelisk-luthersk och demokratisk. Det var efter separationen som man bestämde sig för att tillåta samkönade äktenskap.
Vilket jag då antar var ett demokratiskt beslut?
Citera
2013-11-21, 10:55
  #7
Medlem
Norrbottenss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MissRandomness
...och har tvingats till att ändra sin egen tro efter påtryckningar från samhället. Det är helt galet! Som tur är så finns det fortfarande många frikyrkor som fortfarande tror på det som står i Bibeln.

Har du någon gång öppnat en historiebok? Kyrkan har följt samhällets "påtryckningar" sedan den startades. Jag skulle dock inte kalla det för påtryckningar. Kyrkan har helt enkelt varit tvungen att följa samhället för att överleva. Det har den alltid gjort, och när den slutar med det så kommer den att dö.

Samma sak gäller frikyrkorna.
Citera
2013-11-21, 11:02
  #8
Medlem
svart-rullstols avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Norrbottens
Har du någon gång öppnat en historiebok? Kyrkan har följt samhällets "påtryckningar" sedan den startades. Jag skulle dock inte kalla det för påtryckningar. Kyrkan har helt enkelt varit tvungen att följa samhället för att överleva. Det har den alltid gjort, och när den slutar med det så kommer den att dö.

Samma sak gäller frikyrkorna.

Skulle snarare säga att det är kyrkan som varit grund till påtryckningarna. Under tiden för häxprocesserna så var kyrkan ledande i att peka ut folk som satans verktyg, att leva tillsammans utan att vara gifta sågs ned på fram tills bara ett 20-tal år sedan, att göra abort var tabu även om det var lagligt enligt staten, var du inte religiös så såg kyrkan ofta till att du smutskastades och blev utanför i samhället, etc. etc.
Citera
2013-11-21, 11:03
  #9
Medlem
MissRandomnesss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av svart-rullstol
Jag är personligen för homoäktenskap, självklart. MEN, inte i den form där man vigs i en kyrka under religiösa former. Kristendomen skriver klart och tydligt att det endast skall ske mellan kvinna och man, huruvida det är rätt eller fel hör inte till den här diskussionen, och att då svenska kyrkan tillåter samkönade par att gifta sig känns inte riktigt nyktert. Det är som om att en biltillverkare skulle göra det lagligt att åka utan bälte i just deras bilar, typ.



Svenska kyrkan separerade från staten den 1a januari år 2000, det enda som håller dem samman är lagar om att kyrkan ska vara evangelisk-luthersk och demokratisk. Det var efter separationen som man bestämde sig för att tillåta samkönade äktenskap.
Vilket jag då antar var ett demokratiskt beslut?

Jo det är jag medveten om men jag undrar om det verkligen var så demokratiskt. Många, eller de flesta, är ju medlem i svenska kyrkan utan att ens vara kristen. Svenska Kyrkan är heller inte vidare kristen längre.

Citat:
Ursprungligen postat av Norrbottens
Har du någon gång öppnat en historiebok? Kyrkan har följt samhällets "påtryckningar" sedan den startades. Jag skulle dock inte kalla det för påtryckningar. Kyrkan har helt enkelt varit tvungen att följa samhället för att överleva. Det har den alltid gjort, och när den slutar med det så kommer den att dö.

Samma sak gäller frikyrkorna.

Kyrkorna kommer inte att dö för att de inte följer samhällets normer och påtryckningar eftersom det trots allt finns många kristna som tror på Bibeln. Men annars har du rätt i det översta stycket dock har det blivit extra anmärkningsvärt just nu. Jag säger det igen, Svenska Kyrkan är inte speciellt kristen av sig.
Citera
2013-11-21, 11:05
  #10
Medlem
MissRandomnesss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av svart-rullstol
Skulle snarare säga att det är kyrkan som varit grund till påtryckningarna. Under tiden för häxprocesserna så var kyrkan ledande i att peka ut folk som satans verktyg, att leva tillsammans utan att vara gifta sågs ned på fram tills bara ett 20-tal år sedan, att göra abort var tabu även om det var lagligt enligt staten, var du inte religiös så såg kyrkan ofta till att du smutskastades och blev utanför i samhället, etc. etc.

Ja mycket som har gjorts i kyrkans namn har ingenting med själva kristendomen att göra.
Citera
2013-11-21, 11:10
  #11
Medlem
svart-rullstols avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MissRandomness
Jo det är jag medveten om men jag undrar om det verkligen var så demokratiskt. Många, eller de flesta, är ju medlem i svenska kyrkan utan att ens vara kristen. Svenska Kyrkan är heller inte vidare kristen längre.

...

Enligt lag så ska svenska kyrkan alltid vara evangelisk-luthersk, sedan vad det då innebär och hur det tolkas är väl en annan fråga.
I och med att alla medlemmar får rösta och tycka, oavsett om man är kristen eller inte, så blir det ju demokratiskt automatiskt. Det är väl nackdelen att ha, haft, en statlig kyrka i ett ateistiskt land. (Ur kyrkan och religionens perspektiv.)

Citat:
Ursprungligen postat av MissRandomness
Ja mycket som har gjorts i kyrkans namn har ingenting med själva kristendomen att göra.

Sant, dock får ju handlingarna kristendomens stämpel på sig oavsett. Precis som med islam idag.
Citera
2013-11-21, 11:17
  #12
Medlem
MissRandomnesss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av svart-rullstol
Enligt lag så ska svenska kyrkan alltid vara evangelisk-luthersk, sedan vad det då innebär och hur det tolkas är väl en annan fråga.
I och med att alla medlemmar får rösta och tycka, oavsett om man är kristen eller inte, så blir det ju demokratiskt automatiskt. Det är väl nackdelen att ha, haft, en statlig kyrka i ett ateistiskt land. (Ur kyrkan och religionens perspektiv.)



Sant, dock får ju handlingarna kristendomens stämpel på sig oavsett. Precis som med islam idag.

Helt sant. Jag håller med i allt ovanstående.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback