Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2013-09-08, 17:48
  #1
Medlem
Askenars avatar
Har Tele2 gjort en Telia/Telenor?

För någon vecka sedan omfattade Tele2s största abonnemang (XL) för mobilt bredband:

80 Gb/månad
Upp till 80 Mbit/s
Ville man ha trådlös router blev slutpriset per månad 349 kr i 24 månader

Nu har de minskat på både hastighet och trafikmängden men ökat priset till 369 kr per månad (inkl 24 mån bindningstid och router som ovan.Det nya abonnemanget erbjuder 60 Gb med upp till 50 Mbit/s.

Detta gör att endast 3 (operatören) har de enda schyssta abonnemanget för mobilt bredband (3 surf max). Med detta får man:

100 Gb/månad
Upp till 64 Mbit/s

Med trådlös router och bindningstid på 24 månader blir totala månadskostnaden 299 kr/mån.

En möjlig förklaring kan vara att Tele2 inte klarade av kraven som ställdes på deras utrustning med deras största abonnemang, men vad vet jag. Någon annan som sitter inne med mer info?
Citera
2013-11-14, 00:14
  #2
Medlem
Tele2 har nog stora problem med 4g grejset. För dom måste lura till sig kunder. För 3 månader sedan satt jag med telia adsl 8Mbit, och kände att det var dags att uppgradera. Barnen spelar på nätet och vi tittar på programbiblioteket/streamar. En dag ringer det på dörren, och där står han, säljaren som skulle lösa alla mina internet bekymmer(guld o gröna skogar). Han fick veta hur vi använder internet mm, och jag tyckte att det lät bra så jag tecknar ett paket med canal digital(inkl. program bibliotek), tele2 hemtelefon och 4g XL(80/20Mbit) med 80gig per månad. Hur tror Ni att det funkade för mig?..... Vi förbrukade 80gig på 7 dagar, så nu resten av denna månad gäller 0,15/0,15 Mbit. Inte helt lätt att spel på internet då! Jag ringer Tele2, vad säger dom? "Sorry vi kan inget göra, man ska inte ha mobilt bredband om man spelar och streamar på internet." VARFÖR SA INTE SÄLJAREN DETTA!!!

Så här sitter man nu i 24mån med detta och får försöka förklara för kidsen att man inte får spela LOL på internet. Känner mig lurad är bara förnamnet. Alla konsumenter kan ju inte veta allt det där med Megabit o megabyte... JÄVLA TELE2
Tänk efter innan ni tecknar avtal med dessa skojare!!!
__________________
Senast redigerad av skrappe 2013-11-14 kl. 00:19.
Citera
2013-11-14, 09:44
  #3
Medlem
yooiis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skrappe
Tele2 har nog stora problem med 4g grejset. För dom måste lura till sig kunder. För 3 månader sedan satt jag med telia adsl 8Mbit, och kände att det var dags att uppgradera. Barnen spelar på nätet och vi tittar på programbiblioteket/streamar. En dag ringer det på dörren, och där står han, säljaren som skulle lösa alla mina internet bekymmer(guld o gröna skogar). Han fick veta hur vi använder internet mm, och jag tyckte att det lät bra så jag tecknar ett paket med canal digital(inkl. program bibliotek), tele2 hemtelefon och 4g XL(80/20Mbit) med 80gig per månad. Hur tror Ni att det funkade för mig?..... Vi förbrukade 80gig på 7 dagar, så nu resten av denna månad gäller 0,15/0,15 Mbit. Inte helt lätt att spel på internet då! Jag ringer Tele2, vad säger dom? "Sorry vi kan inget göra, man ska inte ha mobilt bredband om man spelar och streamar på internet." VARFÖR SA INTE SÄLJAREN DETTA!!!

Så här sitter man nu i 24mån med detta och får försöka förklara för kidsen att man inte får spela LOL på internet. Känner mig lurad är bara förnamnet. Alla konsumenter kan ju inte veta allt det där med Megabit o megabyte... JÄVLA TELE2
Tänk efter innan ni tecknar avtal med dessa skojare!!!
Konsumentansvaret är uppenbarligen som bortblåst här.
Citera
2013-11-15, 14:26
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av yooii
Konsumentansvaret är uppenbarligen som bortblåst här.

Vad menar du?
Tele2 säljaren lovar ju att allt ska fungera som innan!
__________________
Senast redigerad av skrappe 2013-11-15 kl. 14:32.
Citera
2013-11-15, 21:27
  #5
Medlem
Askenars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skrappe
Vad menar du?
Tele2 säljaren lovar ju att allt ska fungera som innan!

Jag beklagar att du blev lurad, enligt operatörerna ska ett abonnemang täcka behovet för 1 (en) person. Hoppas det löser sig.
Citera
2013-11-15, 21:31
  #6
Medlem
Ja, tack.
För en person?
Citera
2013-11-17, 22:53
  #7
Medlem
yooiis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skrappe
Vad menar du?
Tele2 säljaren lovar ju att allt ska fungera som innan!
Det jag menar är att även konsumenten har ansvar.
Citera
2013-11-17, 22:59
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av yooii
Det jag menar är att även konsumenten har ansvar.

Ja ,det är klart. Men om Tele2 säljaren sitter hemma i min soffa när min fru sitter och jobbar hemifrån och barnen spelar dator PLUS att han frågar hur vi använder internet. Och säger att det kommer att funka.
Citera
2013-11-18, 02:04
  #9
Medlem
Wops avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skrappe
Tele2 har nog stora problem med 4g grejset. För dom måste lura till sig kunder. För 3 månader sedan satt jag med telia adsl 8Mbit, och kände att det var dags att uppgradera. Barnen spelar på nätet och vi tittar på programbiblioteket/streamar. En dag ringer det på dörren, och där står han, säljaren som skulle lösa alla mina internet bekymmer(guld o gröna skogar). Han fick veta hur vi använder internet mm, och jag tyckte att det lät bra så jag tecknar ett paket med canal digital(inkl. program bibliotek), tele2 hemtelefon och 4g XL(80/20Mbit) med 80gig per månad. Hur tror Ni att det funkade för mig?..... Vi förbrukade 80gig på 7 dagar, så nu resten av denna månad gäller 0,15/0,15 Mbit. Inte helt lätt att spel på internet då! Jag ringer Tele2, vad säger dom? "Sorry vi kan inget göra, man ska inte ha mobilt bredband om man spelar och streamar på internet." VARFÖR SA INTE SÄLJAREN DETTA!!!

Så här sitter man nu i 24mån med detta och får försöka förklara för kidsen att man inte får spela LOL på internet. Känner mig lurad är bara förnamnet. Alla konsumenter kan ju inte veta allt det där med Megabit o megabyte... JÄVLA TELE2
Tänk efter innan ni tecknar avtal med dessa skojare!!!

Haha detta är rätt så komiskt, vi sitter i EXAKT samma båt, den enda skillnaden var att en tjej plingade på dörren istället.
Jag kan inte sluta flina åt detta "supererbjudande" hon fixade åt oss.

Vi beställde med hemtelefoni också men det funkade inte inte ett dugg så vi ringde och klagade, dom beklagade och gav oss tips på att stänga av, starta om saker problemlösningen som sällan funkar, i alla fall så tröttnade vi på att det aldrig fungerade och bad dom lösa detta annars kan ni ge er tusan på att vi fixar så att vi river avtalet. Då erbjöd dom att vi pausar detta och avvaktar någon månad och ser vad som händer och om det fortfarande ej fungerar säger vi upp allting.
Nu kanske 3,4 månader senare och fortfarande INGET hänt så ringde jag till slut men såklart så vet ju ingen någonting vad vi fått för "erbjudande" och jag gav upp den delen.
Och nu till samma problem med den mobila bredbandsdelen vi delar. Jag ringde och sa att nu är jag trött på den här skiten rent ut sagt, vad kan ni erbjuda/ändra/göra för mig för samma pris??? Dom kunde faktiskt lösa detta åt mig, göra ett så kallat produktbyte och i vårat fall byta till deras fasta bredband (ADSL, via telejacket) för ca samma pris och att det bara blir som ett nytt avtal 24mån framåt från det datumet vi får internet i sladden.
MEN för att detta skulle fungera så var dom TVUNGNA att skicka ut en tekniker som "klickade på knappen som gjorde att vi kunde få adsl fram till huset" som vi hade framkopplat med telia innan dom lurade till oss det mobila så det är väl förmodligen redan framkopplat?? Detta var en avgift på 1200kr som man tydligen ALDRIG kommer ifrån och då la jag bara på.

Juste, då blev det också massa problem med securitaslarmet vi har i huset så det var vi tvungna att köpa helt nytt larm hos några andra för att få det fungera. Mer kostnader....
Det är bara problem efter detta Tele2 lurat oss med.

Jag förstår inte.. man vill tydligen inte ha några kunder kvar eller??
Nu är säkert den här texten flummig för många men ville få ur mig detta och se om någon sitter med lösningen.
Citera
2013-11-19, 18:40
  #10
Medlem
Hamnade i samma sits som TS efter att ha tecknat med Telenor. Levde på 24mbit adsl som dog i 10minuter när någon ringde oss, blev så lacka att man förbjöd alla att ringa till hemtelefonen, flera BF kvällar förstörda p.g.a telefonjäveln.

Anyhow, bytte till Telenors bredband stor och hemtelefoni fastpris. Innan vi tecknade med dem så hade jag en lång jävla diskussion med supporten på telenor, frågade om begränsningarna på telenor, hur mycket gränsen låg, hur långt tid skulle man vara begränsad om man nådde maxgränsen och liknande.

Den snälla damen sa att det inte finns någon gräns, att man kan i princip surfa, streama och ladda ner hur mycket man vill, men är det så att man laddar ner tillräckligt för att kunna förstöra surfupplevelsen för våra grannar så blir man begränsad i en liten stund, max 24 timmar.

Låter ju toppen tyckte jag, det var ju antigen Telenor eller Tele2 som hade en gräns på 150GB/månad. Vi njöt av vår nya anslutning, från att ha 8 uppkopplade apparater på en 24mbit adsl-lina till 80mbit/s 4g täckning, det var som himmel och jord.

Tre månader senare märker jag hur segt allt laddar, bredbandskollen säger 0.5mbit/s upp och ner. Konstigt tyckte jag, kanske är störningar, så håller det på i en vecka.. Mellan 12:00 till 22:00 körde man på 0.5mbit/s. Kontaktade supporten för att fråga vad som pågår; till min förvåning så säger dem att vår hastighet har strypts för att vi laddat ner mer än 100GB på en månad. Jävlarna hade ändrat från obegränsad med surf till 100GB per 30 dagar.

Kaos utbryter, flera kunder känner sig lurade och det blir massa spam och klagomål på deras Facebook sida. Jag fortsätter snacka med supporten, förklarar för dem att jag talade med en snäll dam innan jag tecknade och hon lovade att det inte finns några begränsningar, att hastigheten kan strypas i några timmar, max 24h om man laddar ner för mycket under en kort tid. Dem avfärdar det, påstår att det aldrig sagts.

Vi får helt enkelt acceptera det. Vi får helt enkelt sköta alla viktigare saker efter 22:00. Det pågick i 2 månader.. Tills en dag.. åh, en riktigt jävla bra dag, jag hittade skärmdumpar på konversationen jag hade med damen, jag hade sparat bilderna där hon säger att vi inte ska behöva oroa oss om begränsningar eller strypningar!

Ringer dem fort som attans, förklarar att jag har bilder på konversationen, vi diskuterar och diskuterar, dem ber mig att skicka skärmdumparna så skulle dem återkomma, två veckor går och inget händer. Ringer upp dem igen, de låtsas som ingenting, jag förklarar allt igen, säger att jag skickat skärmdumpar till XX (hade sparat kärringens namn) och att hon lovade att återkomma vilket hon inte gjort. Mannen jag talade med försöker göra en deal med mig, han säger att dem kan nollställa månadens nedladdning; att vi börjar om från 0GB - men när vi gör det så godkänner vi villkoren för det nya avtalet. Jag avböjer direkt och kräver att jag ska ha samma villkor som jag lovades innan jag tecknade hos dem.

Mannen avfärdade mina krav och sa att jag skulle läsa villkoren som jag skrev under, jag förklarade snällt att jag inte har skrivit på något, avtalet skedde över telefonen, där nämndes aldrig några begränsningar eller tak på hur mycket man får ladda ner under en 30-dagarsperiod. Jag bad honom skicka inspelningen, han blev tveksam, jag insisterade, han sa att han skulle skicka det, jag gav honom mitt mail, men jäveln skickade aldrig.

Jag ringde dem flera gånger, 3-4 gånger per dag i typ 2 veckor. Fortsatte tjata och tjata, tror supporten kände igen personnumret, för ibland hände det att man kom fram till dem för att sedan bli bortkopplad.

Efter ett tag så gav jag upp, för att en vecka senare få höra att Telenor ändrat sin policy, alla gamla kunder ska få 200GB i månaden istället för 100GB i månaden. Det var ju inte i närheten av vad som egentligen utlovats, men jag tog gladeligen emot dessa 200GB och har numera lärt mig hur jag ska ligga under 200GB gränsen för att inte få hastigheten strypt


- Innan allt det här skitet uppstod så hade vi endast bredband stor, men under 2 veckors prövotiden bestämde vi oss för att uppgradera till hemtelefoni fastpris också, vi ringde dem, de sa att vi skulle återkomma efter prövotiden. Vi gör det, dem säger att dem ska fixa det och återkomma till oss, det skulle kunna ta upp till 3 månader att fixa det, p.g.a bindningstiden hos tidigare operatör, ok tänkte jag, det är ju helt förståeligt.

Tre månader går och dem hör inte av sig, samtidigt har dem satans jävlarna, under dessa tre månader uppgraderat vårt paket till hemtelefoni fastpris. Vi fick betala 3 månader för en tjänst som vi inte kunde utnyttja. När vi väl påpekar det så säger dem att vi haft det hela tiden, sen dag 1, men att man inte kan ringa upp oss för att vi inte har kopplat hemnumret till dem - man måste visst ringa dem och säga "Kan ni vara snäll och koppla hemnumret till bredbandet?" som en jävla idiot.
Tre månader betald för en tjänst som inte ens är uppkopplad och de kan inte göra något åt det.

Efter all strul med dem så har jag predikat för så många vänner och bekanta som möjligt om hur dåliga Telenor är. Att dem endast tänker på pengarna och skiter fullständigt i sina kunder. Idioterna tog t.om. bort chatten från deras hemsida!

Väntar numera på att bindningstiden ska ta slut så man kan säga upp skitet så fort som möjligt och byta till fiber istället
__________________
Senast redigerad av Mustaf 2013-11-19 kl. 18:58.
Citera
2013-11-19, 20:26
  #11
Medlem
Mustaf, wop, Jag lider med er. Det är ett jävla lurendrejeri alltihop. Det är väl bara att vänta tiden ut.
Själv fixade jag tillbaka mitt Telia adsl fast med 20Mbit så att kidsen kan spela igen. Jag kommer upp i 15Mbit men det är ju "obegränsat" i alla fall Så nu betalar jag 349kr För XL abonnemang (ska ta deras minsta abb på mobilt bredband senare, orkar inte ringa den där skit supporten just nu) på Tele2 + runt 350 spänn på Telia, det är 700 spänn i månaden det! slå det om ni kan

Mustaf, du måste verkligen varit en pain in the ass för Telenor skönt att kunna trycka upp den där skärmdumpen i nyllet på dem Kriga på mina vänner, dom ska inte få vinna så lätt!!!
Citera
2013-11-20, 11:15
  #12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av skrappe
Mustaf, wop, Jag lider med er. Det är ett jävla lurendrejeri alltihop. Det är väl bara att vänta tiden ut.
Själv fixade jag tillbaka mitt Telia adsl fast med 20Mbit så att kidsen kan spela igen. Jag kommer upp i 15Mbit men det är ju "obegränsat" i alla fall Så nu betalar jag 349kr För XL abonnemang (ska ta deras minsta abb på mobilt bredband senare, orkar inte ringa den där skit supporten just nu) på Tele2 + runt 350 spänn på Telia, det är 700 spänn i månaden det! slå det om ni kan

Mustaf, du måste verkligen varit en pain in the ass för Telenor skönt att kunna trycka upp den där skärmdumpen i nyllet på dem Kriga på mina vänner, dom ska inte få vinna så lätt!!!

Du anar inte. Jag intalar mig själv att jag, helt själv, lyckades pressa fram dem till högre gränser för gamla kunder. Gick så långt att jag t.om. skicka skärmdumpen på deras Facebooksida för att se vad dem har att säga om det, fick inget svar från dem och sen blev den raderad.

Skulle fortsatt med adsl på 24Mbit om det inte vore för problemet när folk ringer på hemtelefonen. Det skulle krävas att en tekniker skulle komma hem till oss och koppla om telefonsladdarna, kostnaden skulle ligga på 2300 eller något sånt. Kändes inte rätt att betala 2300kr för att kunna få använda 24Mbit

Vi fick nyligen fiber installerat från Telia Öppen Fiber.. Dock så sitter man i ett kontrakt med Telenorjävlarna i 7 månader till. Känns förjävligt att se Öppen fiber boxen på väggen utan att kunna få använda den
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback