2013-11-09, 00:00
Medlem
BigFatCones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -DaRude-
Det är givetvis inget man ska utgå ifrån. Regeln måste ju tillämpas och följas, jag menar bara att OM någon drar ett skämt någon gång som så uppenbart är ett skämt och inte avsedd att spekulera i någon användares identitet så behöver man ju inte rösta för avstängning bara för att.

Citat:
Ursprungligen postat av Iloveluda
Jo visst.Men som det tolkas idag så kan ju en användare bli avstängd för att han i en politisk debatt skriver svaret typ I ett sådant fall är det inte rätt att bli avstängd för 1.06 utan då måste moderatorn kunna vara mänsklig och inte en paragrafryttare.
Jag kan ju inte säga får mycket men vi är ju inte robotar. Däremot går det inte att ta saker med humor för då slutar med att folk postar knarkannonser och what not och sen säga att dom skämtar, det funkar ju inte. Sen är det ju som ^Eaz säger väldigt lätt att låta bli att säga att någon är X när det räcker att säga att personer resonerar som X.
Citera
2013-11-09, 10:09
Medlem
Obscurites avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Le Grand Maître
varför ska jag lära mig och gå vidare när jag inte gjorde fel?

Snacka om att lida av storhetsvansinne.
Citera
2013-11-09, 11:35
Medlem
csts avatar
Citat:
Bra eller dålig retorik är väl en ickefråga i sammanhanget, dessutom helt och hållet en subjektiv bedömning.
Jag kan förvisso hålla med om att en one-liner i stil med "är du XX eller?" är dålig retorik. Men frågan blir betysöigt mer subjektiv - och alltså omöjlig att bedöma - om det är en mening i ett mer eller mindre långt och vältänkt inlägg, eller hur?

Sen så anser jag att modereringen av just det vi i denna tråden diakuterar är en fråga om kvalitativ eller kvantitativ problembehandling. Jag kan givetvis förstå att det blir oerhört mycket lättare att på ett för alla, även svagbegåvade, lättfatrigt sätt dra alla över samma kam. Dvs en kvantitativ bedömning. Inte alla har förmågan attgöra en kvalitativt grundad bedömning. Varken moderatorer eller vanliga användare. Det är en fråga om kognitov mognad och tyvärr är det bara en minoritet av mänskligheten som har förmågan til den kvalitativt baserade problemhanteringen.
Ska därför de metakognitivt "svagbegåvade" inte få lov att ta del av beslutsfattande - på FB eller i övrigt? Nej, det tycker jag kanske inte. Dvs jag anser det är odemokratiskt. Även idioter bör få chansen och ett representativt urval bör finnas i Outlaw. Då blir det naturligtvis lättare att tolka reglerna så analt som det görs.
Ett annat alternativ vore att personlighetstesta varje moderator och bara tillåta jämlikar att moderera jämlikar. Det hade naturligt is varit det i mitt tycke ideala. Men frågan är hur Admin hade ställt sig inför det? Det hade varit lite mer krävande naturligtvis.
Det är dålig retorik inte minst för att den bryter mot reglerna och har gjort sedan jag blev medlem på forumet i varje fall.

Det du föreslår är ju helt uppåt väggarna, inte minst för att det är helt orealistiskt. Hade man tillämpat en rakt av "kvalitativ"-modell som du kallar det hade det ju egentligen inte behövts några regler eftersom att varje inlägg bör granskas enskilt. Att ha ett enkelt och tydligt regelverk med påföljder enligt praxis underlättar driften av forumet i stor skala. Det handlar inte om att tolka regler analt, om det är uppenbart att användaren skämtar eller att det finns andra förmildrande omständigheter så brukar moderatorkåren fria eller dela ut lindrigare påföljder. Jag förstår i ärlighetens namn inte vad du gnäller över, du har brutit mot reglerna för att du inte kan dem, trots att de finns ett klick bort för vem som helst att lära sig.

Regelverket grundar sig egentligen i två principer, dels flashbacks vision och där är 1.06 en extremt viktig regel för att skydda det fria ordet och uppmuntra till kontroversiella diskussioner och dels krävs reglerna för att flashback rent praktiskt ska fungera, 1.01 är exempelvis en regel som man valt att införa för att förbättra diskussionsklimatet genom att folk inte tillåts annonsera (visst hade man kunnat ha specifika underforum där 1.01 inte gäller men skiten på forumet har en tendens att inte stanna i ett forum).
Citera
2013-11-09, 16:29
Medlem
Farbror Fazers avatar
Citat:
Som jag skrivit innan - varför ska jag lära mig och gå vidare när jag inte gjorde fel?

Men det verkar ju som att du har gjort fel, och flera moderatorer, och till och med en admin, har förklarat hur man resonerat, varför man gjort som man gjort och vad du bör undvika för att det ska hända igen.

Du får givetvis fortfarande vara av åsikten att de har handlat fel om du vill, men du har inte handlat rätt bara för att du säger det och vägrar lyssna på deras förklaringar.
Citera
2013-11-09, 16:52
Medlem
Oliveiras avatar
Citat:
Bra eller dålig retorik är väl en ickefråga i sammanhanget, dessutom helt och hållet en subjektiv bedömning.
Jag kan förvisso hålla med om att en one-liner i stil med "är du XX eller?" är dålig retorik. Men frågan blir betysöigt mer subjektiv - och alltså omöjlig att bedöma - om det är en mening i ett mer eller mindre långt och vältänkt inlägg, eller hur?

Sen så anser jag att modereringen av just det vi i denna tråden diakuterar är en fråga om kvalitativ eller kvantitativ problembehandling. Jag kan givetvis förstå att det blir oerhört mycket lättare att på ett för alla, även svagbegåvade, lättfatrigt sätt dra alla över samma kam. Dvs en kvantitativ bedömning. Inte alla har förmågan attgöra en kvalitativt grundad bedömning. Varken moderatorer eller vanliga användare. Det är en fråga om kognitov mognad och tyvärr är det bara en minoritet av mänskligheten som har förmågan til den kvalitativt baserade problemhanteringen.
Ska därför de metakognitivt "svagbegåvade" inte få lov att ta del av beslutsfattande - på FB eller i övrigt? Nej, det tycker jag kanske inte. Dvs jag anser det är odemokratiskt. Även idioter bör få chansen och ett representativt urval bör finnas i Outlaw. Då blir det naturligtvis lättare att tolka reglerna så analt som det görs.
Ett annat alternativ vore att personlighetstesta varje moderator och bara tillåta jämlikar att moderera jämlikar. Det hade naturligt is varit det i mitt tycke ideala. Men frågan är hur Admin hade ställt sig inför det? Det hade varit lite mer krävande naturligtvis.

Du lovade ju att lägga ner om du fick svar av Ruskigbuss. Håll det och inse att du hade fel.
Citera
2013-11-09, 18:54
Medlem
Carl Hamiltons avatar
Citat:
Jag undrar hur moderatorskollegiet och admin ställer sig till missbruket av regel 1.06? Jag har självfallet inget emot denna regel. Det är snarare en av de viktigaste här.
Men när moderatorer här missbrukar den för att tysta sina meningsmotståndare har det gått för långt.
Tex i mitt fall. Jag blev vaarnad för att ha jämfört en användare med en offentlig person. Därför blev jag varnad av en moderator med uttalade nazi-sympatier. Resultatet blev som moderaten ville - dvs jag blev effektivt tystad. Det var i I&I-forumet i den av mig skapade tråden om invandrare och gruppvålstäkter. Den tråd blev läst av väldigt många på väldigt kort tid och diskussionen gick varm. Jag argumenterade Mot nazi-sidans vanliga argument alltså.
Det kunde den ansvariga moderatorn naturligtvis inte tåla utan bestämde sig för att tysta mig med en varning - med förhoppningen om att jag dessutom skulle bli bannad- moderatorn förde upp saken i Outlaw till omröstning.

Det enda jag gjorde var att i ett inlägg jämföra en annan användare med en offentlig person - dvs Kent Ekeroth. Pga det blev jag straffad för brott mot 1.06.

Är det verkligen rättvist att nazi-anstrukna moderatorer ska kunna tysta meningsmotståndare genom att ljuga om användarens påstådda regelbrott och på så sätt tysta debatten?

Ska man inte längre få lov att jämföra användare med offentliga personer (eller historiska/mytologiska etc) på FB utan att riskera straff såsom banning etc. I sista pm:et med moderatorn menade hon just att jag riskerade banning. Och det var naturligtvis syftet med hennes hantering av ärendet - att Outlaw skulle rösta för min banning så hon och hennes nazikuksugare skulle få stå oemotsagda här.

Admin o andra onazistiska moderatorer - får det gå till så?
och får moderatoret missbruka regel 1.06 så grovt?
Du är ju riktigt rolig, men det trista är att du totalt missuppfattat allt. Moderatorn ifråga har alltså startat en omröstning bland samliga mods och resultatet blev att du fick en varning. Med andra ord har vi mods (läs nazikuksugarna) ansett att du skulle ha en varning så varför anklaga en enskild moderator?
Citera
2013-11-10, 00:24
Medlem
-DaRude-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BigFatCone
Jag kan ju inte säga får mycket men vi är ju inte robotar. Däremot går det inte att ta saker med humor för då slutar med att folk postar knarkannonser och what not och sen säga att dom skämtar, det funkar ju inte. Sen är det ju som ^Eaz säger väldigt lätt att låta bli att säga att någon är X när det räcker att säga att personer resonerar som X.

Nja, tycker fortfarande att man ska acceptera lite humor emellanåt. Som sagt är det knappast en utgångspunkt utan snarare undantag än regel! Dvs om det är uppenbart att man inte spekulerar i någon användares identitet, och det inte kan misstolkas, ska man heller inte fälla pga någon stenhård tumregel. Istället bör man se kommentaren i sitt sammanhang.

Jag förstår inte problemet med det så länge man inte utgår ifrån detta vid varje enskild händelse. Då skulle det ju inte fungera, som du också påpekar.
Citera
2013-11-10, 00:50
Medlem
BigFatCones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -DaRude-
Nja, tycker fortfarande att man ska acceptera lite humor emellanåt. Som sagt är det knappast en utgångspunkt utan snarare undantag än regel! Dvs om det är uppenbart att man inte spekulerar i någon användares identitet, och det inte kan misstolkas, ska man heller inte fälla pga någon stenhård tumregel. Istället bör man se kommentaren i sitt sammanhang.

Jag förstår inte problemet med det så länge man inte utgår ifrån detta vid varje enskild händelse. Då skulle det ju inte fungera, som du också påpekar.
Vid varje omröstning så tittar vi givetvis på omständigheterna. Att någon åker ut med huvudet före för att dom eh.. ja nu kommer jag inte på något exempel annat än det i tråden, det händer ju inte så vi är verkligen inte anala i våra tolkningar, däremot så går det inte att ha humor, hur mycket vi än vill.
Citera
2013-11-11, 00:11
Medlem
StefanHeterJags avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FrasseFloyd
Vi (samtliga åsiktsläger) är ju ganska överens om att det finns en gräns för när det blir tramsigt att åberopa 1.06. Att kalla dig för Hitler, Obama, Evert Taube, Angela Merkel, eller David Cameron är naturligtvis helt i sin ordning, som ett retoriskt grepp. Kanske kan även Reinfeldt och/eller Åkesson, Sahlin, Lööf och andra relativt ikoniska svenska politiker vara acceptabla att använda i liknelseform (även om jag tror att det är större tveksamhet kring samsynen här).
Jag tycker att gränsen går när man försöker påskina att ett flashbackkonto är någon specifik person/annat konto. Det är det regeln är till för att stävja.

Och det går ju utmärkt att resonera/uttrycka sig fritt utan att gå emot den regeln som nämnts tidigare i tråden: "Precis så där skulle Kent Ekeroth ha skrivit, ni resonerar likadant.", eller "Kent Ekeroth har visst en papegoja." om man vill göra sig lustig.

Inga av ovanstående fallen borde falla under regeln och man får fram det man vill. Men det är ju inte lika käckt som att skriva "Tjena Kent, ingen omröstning i rikstagen du behöver vara på nu eller?"

Jag är en av dom som tycker att 1.06 ska vara stenhård. Man får kanske ta en smäll och lära sig läxan men sen sitter den förhoppningsvis. Med tanke på att det annars skulle komma en störtflod med "Men det var ju bara skämt!", "Det fattar ju vem som helst att jag inte menade allvar" och alla klagomål som skulle komma när användarna såg att X gick fri men inte Y för i stort sett samma sak och problematiken med gränsdragningen så ser jag ingen annan väg att gå.

Mina 5 cents..
Citera
2013-11-11, 10:49
Medlem
FrasseFloyds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrsMagoo
Ekeroth kan vara debattören man talar med, så varför ska det ens diskuteras. Det är ju ganska uppenbart att vissa element tänjer gränserna om man finner att vissa outningar går bra, och det skapar mer problem bara för att göra en konsekvent bedömning.

Kan man inte använda andra retoriska grepp än att jämföra med Ekeroth så tror jag man är illa ute.
Bedömningen verkar således solklar.
Det handlar inte om att något ska diskuteras, det handlar om att man måste kunna skilja på retorik och en outningsavsikt. Är man tveksam kring vad som är vad vad kan jag förstå att man smackar på med åtgärd för 1.06, men kan man med fog anse att avsikten med inlägget är att göra en retorisk poäng så måste man också kunna låta inlägget passera.

Det är trots allt inte för inte som det i regeln står att uppsåt krävs.
Att på forumet (via inlägg, PM eller chat) eftersöka, posta, eller hota att posta, personuppgifter eller annan information, med uppsåt att avslöja en annan användares identitet är förbjudet
Retorisk är något annat än att outa.

Sen är det här naturligtvis en bedömning som måste göras i varje enskilt fall, och jag påstår inte att det är enkelt. Jag hävdar bara att man måste tänka och resonera, och inte bara lägga fingret på avtryckarknappen så fort ett IRL-namn nämns.

Citat:
Ursprungligen postat av cst
Som vanligt är du ju ute och cyklar helt och hållet. Naturligtvis ska alla typer av sammankopplingar fällas för 1.06. Det finns ingen som helst anledning till att använda den typen av retorik och om man absolut vill göra det kan man genom väldigt enkla omskrivningar helt och hållet undvika att bryta mot regeln. Istället för att försöka likna en skribent vid en annan person kan man ju faktiskt försöka att bemöta dennes argument och diskutera, vilket är syftet med forumet.

En slappare tolkning av 1.06 hade kunnat införas den dag då folk faktiskt inte bryter mot regeln, men med tanke på hur lågbegåvad en stor del av användarskaran verkar vara som inte ens förstår hur regeln fungerar så är det mer praktiskt att fortsatt hålla en hård tolkning.

I ärlighetens namn, forumets regler är inte speciellt svåra och det går utan problem att posta utan att bryta mot dem. Vissa reglers syfta kan givetvis diskuteras men de flesta finns där utav en anledning. I grund och botten handlar det om att forumet ska fungera och då krävs det att anonymiteten i diskussionerna alltid prioriteras.

Och för er som tycker att det är bra retorik att likna era meningsmotståndare med befintliga personer, nej, det är usel retorik.
Självklart ska forumet stävja alla former av sammankopplingar, där uppsåtet är att avslöja en annan användares identitet. Jag förstår precis vad du menar, men jag tycker att du gör det för enkelt för dig. Att nämna ett namn är inte per automatik detsamma som att outa någon. Att göra en liknelse mellan en användare och en IRL-person är inte per automatik detsamma som att outa någon.

Vidare vet jag inte när det blev administrationens ansvar att värdera retoriken som god eller dålig. Det är ju en bedömning som ligger helt utanför regeltillämpningen.

Citat:
Ursprungligen postat av StefanHeterJag
Jag tycker att gränsen går när man försöker påskina att ett flashbackkonto är någon specifik person/annat konto. Det är det regeln är till för att stävja.
Helt klart så. Det är ju själva kärnan i 1.06.
Citera
2013-11-11, 11:20
Medlem
csts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FrasseFloyd
Självklart ska forumet stävja alla former av sammankopplingar, där uppsåtet är att avslöja en annan användares identitet. Jag förstår precis vad du menar, men jag tycker att du gör det för enkelt för dig. Att nämna ett namn är inte per automatik detsamma som att outa någon. Att göra en liknelse mellan en användare och en IRL-person är inte per automatik detsamma som att outa någon.

Vidare vet jag inte när det blev administrationens ansvar att värdera retoriken som god eller dålig. Det är ju en bedömning som ligger helt utanför regeltillämpningen.
Fast gör man en sammankoppling måste ju röstande moderatorer alltid anta att det finns uppsåt för en sammankoppling, varför skulle man annars göra den? Att nämna ett namn kan vara att outa någon och det bör reglerna stävja.

Det är inte administrationens roll att värdera retoriken, men retorik som bryter mot reglerna kan inte vara något annat än dålig.

Jag förstår inte ens varför man ska röra sig i utkanterna av 1.06 när det är så förbannat enkelt att inte bryta mot reglerna.
Citera
2013-11-13, 20:50
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Petey-Piranha
ingen moderator straffar ensam, 1.xx-beslut röstas om bland alla moderatorer. tycker att det är rätt tramsigt att hålla på att misstänka agendor i allt och alla. du vet själv att du inte ska rota i vem som sitter bakom användarnamn.
Jo de straffar ensam. Tror du verkligen att om du sitter som moderator i fysik skulle bry sig om en moderator stängt av någon i I&I. Eller skulle du rösta om det?

Jag kan tänka mig att de moderatorerna som är aktiva här är de som är mest aktiva då det röstas, ett visst klientel.
Senast redigerad av Allvetande 2013-11-13 kl. 20:56.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in