Citat:
Ursprungligen postat av
MrsMagoo
Ekeroth kan vara debattören man talar med, så varför ska det ens diskuteras. Det är ju ganska uppenbart att vissa element tänjer gränserna om man finner att vissa outningar går bra, och det skapar mer problem bara för att göra en konsekvent bedömning.
Kan man inte använda andra retoriska grepp än att jämföra med Ekeroth så tror jag man är illa ute.
Bedömningen verkar således solklar.
Det handlar inte om att något ska diskuteras, det handlar om att man måste kunna skilja på retorik och en outningsavsikt. Är man tveksam kring vad som är vad vad kan jag förstå att man smackar på med åtgärd för 1.06, men kan man med fog anse att avsikten med inlägget är att göra en retorisk poäng så måste man också kunna låta inlägget passera.
Det är trots allt inte för inte som det i regeln står att uppsåt krävs.
Att på forumet (via inlägg, PM eller chat) eftersöka, posta, eller hota att posta, personuppgifter eller annan information, med uppsåt att avslöja en annan användares identitet är förbjudet
Retorisk är något annat än att outa.
Sen är det här naturligtvis en bedömning som måste göras i varje enskilt fall, och jag påstår inte att det är enkelt. Jag hävdar bara att man måste tänka och resonera, och inte bara lägga fingret på avtryckarknappen så fort ett IRL-namn nämns.
Citat:
Ursprungligen postat av
cst
Som vanligt är du ju ute och cyklar helt och hållet. Naturligtvis ska alla typer av sammankopplingar fällas för 1.06. Det finns ingen som helst anledning till att använda den typen av retorik och om man absolut vill göra det kan man genom väldigt enkla omskrivningar helt och hållet undvika att bryta mot regeln. Istället för att försöka likna en skribent vid en annan person kan man ju faktiskt försöka att bemöta dennes argument och diskutera, vilket är syftet med forumet.
En slappare tolkning av 1.06 hade kunnat införas den dag då folk faktiskt inte bryter mot regeln, men med tanke på hur lågbegåvad en stor del av användarskaran verkar vara som inte ens förstår hur regeln fungerar så är det mer praktiskt att fortsatt hålla en hård tolkning.
I ärlighetens namn, forumets regler är inte speciellt svåra och det går utan problem att posta utan att bryta mot dem. Vissa reglers syfta kan givetvis diskuteras men de flesta finns där utav en anledning. I grund och botten handlar det om att forumet ska fungera och då krävs det att anonymiteten i diskussionerna alltid prioriteras.
Och för er som tycker att det är bra retorik att likna era meningsmotståndare med befintliga personer, nej, det är usel retorik.
Självklart ska forumet stävja alla former av sammankopplingar, där uppsåtet är att avslöja en annan användares identitet. Jag förstår precis vad du menar, men jag tycker att du gör det för enkelt för dig. Att nämna ett namn är inte per automatik detsamma som att outa någon. Att göra en liknelse mellan en användare och en IRL-person är inte per automatik detsamma som att outa någon.
Vidare vet jag inte när det blev administrationens ansvar att värdera retoriken som god eller dålig. Det är ju en bedömning som ligger helt utanför regeltillämpningen.
Citat:
Ursprungligen postat av
StefanHeterJag
Jag tycker att gränsen går när man försöker påskina att ett flashbackkonto är någon specifik person/annat konto. Det är det regeln är till för att stävja.
Helt klart så. Det är ju själva kärnan i 1.06.