Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2013-08-27, 17:01
  #529
Medlem
TexasSwedes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CharlieDilaurentis
Fast det är ju endast två "försök" kan de hjälpa?

Kan vem hjälpa? Vilka "de" pratar du om?

Tror inet det spelar någon roll om det är "försök till" eller fullbordat brott. Har du dömts i domstol så är du en brottsling. "Försök till mord" är väl också ett brott, till exempel?

Bara ytterligare ett exempel på varför det är dumt att begå brott (speciellt knarkbrott), men vet ju aldrig vad man vill göra i framtiden. Hade varit trevligt om folk kunde tänka lite längre än näsan räcker innan de begår brott. Fast å andra sidan är det kanske bra om korkade människor inte släpps in i USA, det finns tillräckligt många infödda idioter här. :-)
Citera
2013-10-04, 00:10
  #530
Medlem
Får jag åka till USA om jag är dömd för tre brott?

När jag var 16 år blev jag dömd för missbruk av urkund och ofredande och misshandel (normal).

Det jag kommit fram till är att brotten betraktas som "Juvenile delinquency", alltså "ungdomsbrottslighet", vilket inte faller under kategorin "moral turpitude".

Min fråga till er, vågar jag svara NEJ på frågan om jag har begått något brott som innefattar "moral turpitude" på ESTA ansökan?

Hoppas på snabba svar.
Citera
2013-10-04, 00:22
  #531
Medlem
Swedehearts avatar
Let's put it this way... Om du ljuger på din ESTA ansökan, så kan de inte kolla det, så det är stort sett ingen fara. MEN om du någon gång i framtiden skulle söka något sorts visum till USA (turistvisum, arbetsvisum...), och det kommer fram att du har ljugit på en ESTA ansökan, så blir troligtvis visumet inte beviljat.
Citera
2013-10-04, 00:26
  #532
Medlem
Ja okej... Men håller du med mig om att brotten inte ligger i kategorin moral turpitude? Jag ljuger ju inte?

Värt att nämnas så är jag 20 år nu..

Tack för snabbt svar btw.
Citera
2013-11-11, 12:41
  #533
Medlem
Rostiga.Sheriffbrickans avatar
En fråga jag undrar har varit i USA några gånger men vad är det med att om man blivit arresterad ? räknas om man blivit intagen på pisseprov (som är negativa? ) eller att man varit misstänkt för brott ? typ ringa.

förstår mig inte på detta för då skulle man ju kunna förstöra för folk man inte gillar genom att säga till polisen att hen är påtänd och därmed får åka till station för att pissa. sen nekas inträde till USA, trodde man var tvungen att vara dömd för något för att nekas inträde.

Eller anmäla folk för våldtäkt osv så blir de arresterade och även om de släpps nån timme senare så räknas det väl som arresterad ?
Citera
2013-11-13, 03:55
  #534
Medlem
Jag blev dömd för ringa narkotikabrott förra året.

Hade nämligen tänkt åka på semester till CA i tre veckor över jul nu och har redan satt igång med visum sökandet. ESTA gick ju inte igenom, men det visste jag ju att det inte skulle göra eftersom jag svarade "ja" på frågan om jag blivit dömd. Jag ville inte ljuga för jag vill inte förstöra mina chanser om jag i framtiden vill söka arbetsvisum eller liknande.

Sen har jag nu gått vidare och skickat in en turist non-immigrant visa. Nästa steg är att jag ska åka till amerikanska ambassaden. Snälla! Berätta om det är någon som blivit beviljade ett nonimmigrant visa med en ringa natkotika dom! Har inte läst ett enda inlägg om någon som svarat på detta.
Citera
2013-11-13, 12:57
  #535
Medlem
Savoys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Meltaway
ESTA gick ju inte igenom, men det visste jag ju att det inte skulle göra eftersom jag svarade "ja" på frågan om jag blivit dömd. Jag ville inte ljuga för jag vill inte förstöra mina chanser om jag i framtiden vill söka arbetsvisum eller liknande.

Jag vet inte vad jag ska svara, för jag kan inte tro att någon är så här korkad

Och du svarade så för att du hoppas på ett arbetsvisum i framtiden!? Käregodegud människa!

Liten hint till alla som ännu inte har fyllt i sin ESTA; Räkna lite på hur många sådana amerikanska myndigheter hanterar dagligen och fråga er om de kör dem mot register...det torde handla om tusentals per dag bara i Sverige!
Det finns bara ett svar vardera på de där frågorna som släpper in dig i USA. Man kan fråga sig vad det är för mening med formuläret alls för att man alltid tänker att ingen är så dum så de svarar "fel" ens om de gjort något dumt tidigare - tills man läser inlägg som det ovan.

"Ärlighet varar längst" är något man försöker lära elever i grundskolan, men problemet är att det är fullständigt felaktigt i verkliga livet, och framför allt utomlands.
Citera
2013-11-13, 20:12
  #536
Medlem
NixYOs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Savoy
Jag vet inte vad jag ska svara, för jag kan inte tro att någon är så här korkad

Och du svarade så för att du hoppas på ett arbetsvisum i framtiden!? Käregodegud människa!

Liten hint till alla som ännu inte har fyllt i sin ESTA; Räkna lite på hur många sådana amerikanska myndigheter hanterar dagligen och fråga er om de kör dem mot register...det torde handla om tusentals per dag bara i Sverige!
Det finns bara ett svar vardera på de där frågorna som släpper in dig i USA. Man kan fråga sig vad det är för mening med formuläret alls för att man alltid tänker att ingen är så dum så de svarar "fel" ens om de gjort något dumt tidigare - tills man läser inlägg som det ovan.

"Ärlighet varar längst" är något man försöker lära elever i grundskolan, men problemet är att det är fullständigt felaktigt i verkliga livet, och framför allt utomlands.
Med tanke på turerna kring NSA så är det väl inte helt obefogat med att oroa sig över ifall de kan komma att kolla upp en? Jag menar, NSA kartlägger ju trots allt nästan hela den uppkopplade mänskligheten.
Citera
2013-11-25, 22:39
  #537
Medlem
Skinballes avatar
Någon som vet om det kan påverka att man åkt fast i Tyskland, påväg från tåget från Holland med runt 6-7g på sig? Snuten tog bara gräset, gav mig böter och en papperslapp i handen om att det var uppklarat, inte fått något skickat till Sverige eller så. Det kan väl inte vara någon risk att detta finns tillgängligt för Amerikanerna att se? Kollar de något extra efter visumet är utfärdat? Vid infärd t.ex?
Citera
2013-12-09, 10:29
  #538
Medlem
Savoys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NixYO
Med tanke på turerna kring NSA så är det väl inte helt obefogat med att oroa sig över ifall de kan komma att kolla upp en? Jag menar, NSA kartlägger ju trots allt nästan hela den uppkopplade mänskligheten.

NSA spionerar mycket men sysslar med nationell säkerhet, inte ungdomar som åker dit för små mängder narkotika. Dessutom faller som sagt scenariot på den ofattbara mängd information som skulle behöva gås igenom och begäras i varje enskilt fall med tanke på hur många som dagligen fyller i en ESTA.

Citat:
Ursprungligen postat av Skinballe
Någon som vet om det kan påverka att man åkt fast i Tyskland, påväg från tåget från Holland med runt 6-7g på sig? Snuten tog bara gräset, gav mig böter och en papperslapp i handen om att det var uppklarat, inte fått något skickat till Sverige eller så. Det kan väl inte vara någon risk att detta finns tillgängligt för Amerikanerna att se? Kollar de något extra efter visumet är utfärdat? Vid infärd t.ex?

Nästan konstigt att du ens fick böter för så lite. Motsvarar i Sverige ungefär att cykla utan lyse
Bara att kryssa nej och sluta oroa sig alltså.
Citera
2014-03-09, 13:10
  #539
Medlem
Audrees avatar
Hur tror ni Lexbase påverkar situationen för alla som är dömda de senaste fem åren och planerar res till USA? Alltså de som planerar resa på ESTA och helt enkelt svara nej på frågan om man blivit dömd.

Myndigheterna i USA kan ju nu enkelt kolla om man förekommer? Det kan tom kossköra ESTA ansökan med den fil som läckte ut från Lexbase ed allas namn och personnummr.
Tror ni det kommer göras?
Citera
2014-03-09, 14:46
  #540
Avstängd
JockeKs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Swedeheart
Let's put it this way... Om du ljuger på din ESTA ansökan, så kan de inte kolla det, så det är stort sett ingen fara. MEN om du någon gång i framtiden skulle söka något sorts visum till USA (turistvisum, arbetsvisum...), och det kommer fram att du har ljugit på en ESTA ansökan, så blir troligtvis visumet inte beviljat.
Det stämmer inte riktigt har en vän som fick vända hem väl framme i New York pga att han ljög om att han inte varit straffad tidigare.
Citera
Denna tråd visas även på Travel Forum:
http://www.travelforum.se/f618801

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback