Citat:
Ursprungligen postat av
Brmc
1. tack!
2. Hur vet jag vilket kött jag skall välja i affären?
3. Hur stor skillnaden gör det om man bankar köttet innan?
4. Vad föreslår du istället för olja i marineringen? Någon flytande fond? Eller bara skippa det helt och massera in kryddorna?
1. Bara kul, ingen orsak att tacka

.
2. Otaliga gånger har man investerat i kött som varit gammallila till färgen (ett kännetecken på välhängt kött), samt haft insprängt fett i muskulaturen. Trots det har det i slutändan resulterat i en seg skosula. Tyvärr är det nästan omöjligt att med endast synen avgöra om köttet är av hög kvalitet eller ej.
Du får helt enkelt lita på din butik. Jag brukar uteslutande handla kött hos min lokala köttbutik som jag litar på (Sävedalens Kötthall i det här fallet). Att handla på ICA eller Willys resulterar tyvärr i ledsna miner

. Inte ens den omtalade
Hälsingestintans kött (som kan köpas på ICA) kan faktiskt mäta sig med min lokala producent. Men OK - skulle jag nödvändigtvis rekommendera ett någorlunda bra kött hos din lokala butik så är det trots allt Hälsingestintans dito.
3. Det gör en viss minimal skillnad men kompenserar inte för nackdelarna med uselt kött.
4. Tyvärr kan man inte svara i generella former. Varje köttsort, styckningsdetalj och maträtt kräver sin speciella typ av marinad.
När det gäller en enkel biff/entrecote så behövs inga marinader såvida kvaliteten är där. Om du däremot kör på flankstek, innanlår eller rostas så kan en bra marinad hjälpa till att möra köttet och ge det en adekvat smak.
Den enklaste formen av marinad är en vanlig
"rimlag", dvs en vätska som endast innehåller vatten, salt och eventuellt lite socker. Vanligtvis kör man på en ca 4-procentig saltmättnad. En sådan rimlag är bäst till kött av den sorten som jag nämnt, dvs nötkött av tämligen diskret smak.
Visst kan du massera in en s k dry-rub men som sagt, du vinner nästan inget på det. I samband med finare nötkött är det oftast bättre att hålla sig till en ganska neutral smak och styra denna med exempelvis vitlökssmör eller diverse såser.
~Paul~