Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2013-10-25, 18:31
  #565
Medlem
Vet inte om frågan hamnat rätt, men kan man köpa reseadaptrar på t.ex. Arlanda? Isf vart om någon vet?
Citera
2013-10-25, 19:07
  #566
Medlem
Det finns på dom flesta flygplatser, men ofta för hutlösa priser. Vet dock inte vart på Arlanda det kan tänkas finnas mer exakt...
Citera
2013-10-25, 19:28
  #567
Medlem
Lobengulas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Valari
Vet inte om frågan hamnat rätt, men kan man köpa reseadaptrar på t.ex. Arlanda? Isf vart om någon vet?

Det kan du absolut göra, bl.a: http://www.swedavia.se/arlanda/shopp...butiker/capi1/

De finns i alla terminaler. Just reseadaptrar säljs även i den generella tax-freebutiken. Men som den andra postaren säger, dyrt. Mycket bättre att gå på Kjell co, teknikmagasinet eller clas ohlsson.

Många flygbolag brukar ha reseadaptrar som en del i sitt tax-freeutbud. Men igen, dyrt.
Citera
2013-10-31, 22:49
  #568
Medlem
Flyer6s avatar
Har nu bokat den där biljetten & betalat, har dock aldrig flugit utan pappersbiljett, så jag skall alltså bara behöva bokningsnummer numera...? Skulle känts bättre med en faktiskt biljett i handen... Men har jag fattat det rätt då?


[Edit]: ... jag skriver alltså ut kvittot som jag förstått det.
__________________
Senast redigerad av Flyer6 2013-10-31 kl. 22:57.
Citera
2013-10-31, 22:56
  #569
Medlem
pouandreass avatar
Har så dålig koll på det där med inchecking på flygplasten. Kör alltid med pappersbiljett.

När vi anländer i Bangkok hade jag lite snabbt velat köpa en biljett online och sen direkt ta mig till flyget. Räcker de då med att bara säga bokninsnummret? Eller hur funkar det egentligen?
Citera
2013-11-07, 03:05
  #570
Medlem
Insuliins avatar
Går det att handla på landvetter vid hemresan? Flög till Kanarieöarna i söndags och ångrar att jag inte köpte en sak i shopparna och undrar därför ifall jag kommer kunna köpa det vid ankomsten på hemresan istället.
Citera
2013-11-07, 12:46
  #571
Moderator
Neksnors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Insuliin
Går det att handla på landvetter vid hemresan? Flög till Kanarieöarna i söndags och ångrar att jag inte köpte en sak i shopparna och undrar därför ifall jag kommer kunna köpa det vid ankomsten på hemresan istället.
Om man ankommer från Schengenområdet (utrikes men ingen gränskontroll alltså) så hamnar man inne bland avgående resenärer och kan ta en bärs, besöka affärer osv innan man går ut. Men alkohol får man bara köpa i affärerna om man har biljet som lämnar EU.
Citera
2013-11-07, 23:19
  #572
Medlem
pouandreass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pouandreas
Har så dålig koll på det där med inchecking på flygplasten. Kör alltid med pappersbiljett.

När vi anländer i Bangkok hade jag lite snabbt velat köpa en biljett online och sen direkt ta mig till flyget. Räcker de då med att bara säga bokninsnummret? Eller hur funkar det egentligen?


Bump! Flyger imon så behöver veta
Citera
2013-11-08, 03:28
  #573
Moderator
Neksnors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pouandreas
Bump! Flyger imon så behöver veta
Vad undrar du om?
Du ska flyga från Sverige (?) till Bangkok, men har ingen returbiljett eller annan biljett från Thailand?

Biljetter säljs, vad jag vet, på alla vanliga flygplatser, men jag tycker det verkar enklare att handla på nätet.

Biljetten sammanblandas ofta med en alfanumerisk kod på 6 tecken som kombineras med efternamn (bokningsbekräftelse), själva biljettnumret är 13 siffror långt. http://en.wikipedia.org/wiki/Electronic_ticket

När du kommer till flygplatsen så behöver du antagligen bara ställa dig i rätt kö och sedan visa ditt pass för att få boardingcard, men pappersbiljetten kan vara bra att ha med som reserv.

Har du skrivit ut boardingcard hemma så kan du gå direkt till säkerhetskontrollen, efter att ha dumpat eventuella väskor. Pappersbiljetten vill ingen titta på nu heller.


Trevlig resa?
Citera
2013-11-12, 19:35
  #574
Medlem
Tja

Ska göra en långflygning och ska mellanlanda i 8 timmar i Amsterdam.

Går det att gå ut från flygplatsen under tiden man "mellanlandar" för att se staden, köpa haschbrownies att käka tills flyget går osv? Eller är man "låst" på något jobbigt incheckningsställe som man måste stanna på för man bara har en viss mellanlandningsbiljett osv?
Citera
2013-11-12, 20:01
  #575
Medlem
Spyrrans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sav
Tja

Ska göra en långflygning och ska mellanlanda i 8 timmar i Amsterdam.

Går det att gå ut från flygplatsen under tiden man "mellanlandar" för att se staden, köpa haschbrownies att käka tills flyget går osv? Eller är man "låst" på något jobbigt incheckningsställe som man måste stanna på för man bara har en viss mellanlandningsbiljett osv?

Du behöver ju inte tänka på visum eller annat nu eftersom det handlar om Amsterdam. Bara du är tillbaka på flygplatsen i god innan nästa flyg avgår (helst 2-3 timmar innan) så att du har gott om tid på dig för säkerhetskontroll, gå till gaten och annat. Du får alltså lämna flygplatsen.
Citera
2013-11-12, 20:12
  #576
Medlem
christerys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sav
Tja

Ska göra en långflygning och ska mellanlanda i 8 timmar i Amsterdam.

Går det att gå ut från flygplatsen under tiden man "mellanlandar" för att se staden, köpa haschbrownies att käka tills flyget går osv? Eller är man "låst" på något jobbigt incheckningsställe som man måste stanna på för man bara har en viss mellanlandningsbiljett osv?

Nederländerna har väl inte visumtvång för Svenska medborgare, så landar du på schiphol och tar tåget in (30 minuter) så har jag bara ett tips, om det är en utresa - missa inte avresan från schiphol för då riskerar du resten av biljetterna om dom är bokade som en.

Kollade lite, dom ligger inom schengen så du behöver inte ens pass... http://sv.wikipedia.org/wiki/Schengensamarbetet

Men hur dom ser på att en påverkad person kliver in på flygplanet/flygplatsen vet jag inte.

Har du polare kanske du klarar dig med att köra en sällskapsresan "Invalido!!!" men jag tror inte det funkar i verkligheten.
Citera
Denna tråd visas även på Travel Forum:
http://www.travelforum.se/f441724

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback