Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2013-11-11, 14:46
  #37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Flusen
Tros den kunna stiga ännu mer? är bra sugen på att köpa men känns som att den ligger lite för högt?

I fall jag förstår det rätt, spekuleras det i en bättre och framförallt snabbare printer som kanske får en explosionsartad order-ingång, plus lite lösa ideer om split och framtida nasdaq- eller nyse-notering... men nog (för tusan) verkar kursen för hög.
Citera
2013-11-11, 15:12
  #38
Medlem
Flusens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ManManne
I fall jag förstår det rätt, spekuleras det i en bättre och framförallt snabbare printer som kanske får en explosionsartad order-ingång, plus lite lösa ideer om split och framtida nasdaq- eller nyse-notering... men nog (för tusan) verkar kursen för hög.


Tack för info ManManne, nu är jag helt grön inom området men vart kan vara ett bra ställe att hitta
information som släpps vid specifika datum ang vissa företag?

Jag är 19 år och äger ca 100,000 som jag vill placera i aktier,
vet du på rak arm någon säker aktie att investera i?

Vilka bolag brukar oftast vara "säkrare" kort än andra? vad ska man kika efter om man vill göra snabba pengar? självklart kan jag förlora mina pengar lika fort men jag gillar att gambla..
Citera
2013-11-11, 15:59
  #39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Flusen
Tack för info ManManne, nu är jag helt grön inom området men vart kan vara ett bra ställe att hitta
information som släpps vid specifika datum ang vissa företag?

Jag är 19 år och äger ca 100,000 som jag vill placera i aktier,
vet du på rak arm någon säker aktie att investera i?

Vilka bolag brukar oftast vara "säkrare" kort än andra? vad ska man kika efter om man vill göra snabba pengar? självklart kan jag förlora mina pengar lika fort men jag gillar att gambla..

Kan ju bara tala för mig, men jag gillar också att gambla vilket har gett en del smällar.

För att minska risken en aning brukar jag nu välja bolag som redan har en produkt som säljer. De behöver inte nödvändigtvis gå plus ännu för min del, men jag vill inte ha risken att produkten aldrig blir av, eller inte säljer. Helst skall företaget kunna visa ökad försäljning under typ minst tre år innan jag överväger köp.

De skall helst vara i en marknad med fin framtid. Tråkigt att satsa på videobutiker när alla börjar laddar ner filmer t ex.

Inte helt fel om de är marknadsledande heller, vilket kan vara svårt att bedöma för nya marknader såklart.

Vill gärna också ha väl övervakade bolag, för att unvika skumheter i den mån det går.

Sedan investerar jag helst långsiktigt. En typisk portfölj brukar med tiden ge en eller två aktier som är typ värda mer än alla andra tillsammans. Jag balancerar aldrig. Ökar kanske risken, men att balancera är som att kasta bra pengar på dåliga. Bättre att behålla de bra aktierna och sälja av skräpet.

(Mina 2 cent).
Citera
2013-11-13, 16:39
  #40
Medlem
Lite kul info i sammanhanget är att Arcam var uppe i 3383 kr år 2000 och föll sedan tillbaka till strax under 17 kr år 2005.

Så sent som för ett år sedan stod den i 76 kr, vilket jag tycker är en bra nivå att köpa aktien på. Givet faktisk försäljningsutveckling, teknikhöjd, bolagets egen kommunikation om förutsättningar för snabb tillväxt och lönsamhet mm så är det svårt att motivera mer än 250 kr i kurs och även då måste man måla upp en riktigt positiv framtid utan missöden.

Vill man bara rida en kanonkula utan fundamental grund kan man förstås köpa och hoppas att haussen håller ett tag till, men är det investeringar vi pratar om skulle jag råda alla här att vänta på minst 75% kursnedgång först.
Citera
2013-11-13, 17:11
  #41
Medlem
Precis köpt säljoptioner antar jag...

Länk till det historiska kursvärdet?
Citera
2013-11-13, 17:32
  #42
Medlem
Har företagets produkter någon industriell användning? Vad är det som gör att explosionsartad utveckling förväntas? Varför skulle man investera i detta bolag och inte dess konkurrenter?

Tack på förhand
/Himmelsblått
Citera
2013-11-18, 09:32
  #43
Medlem
Nej, jag har varken optioner eller ägande i Arcam. Som förvaltare tycker jag däremot spekulationsfenomenet är intressant. Jag har ingen länk till den historiska kursen eller utan tittar på den direkt i Bloomberg.

Vad gäller frågan om industriell användning så är det ju DET ENDA Arcams skrivare har. Deras skrivare används framför allt till två saker: 1) flygdetaljer och 2) medicinska implantat (höftdetaljer t.ex.). Observera alltså att Arcams 3D-skrivare inte har någonting alls att göra med vare sig privatkunder som vill experimentera hemma eller tillverkning av konsumentprodukter.

Orsaken till att det tar tid för Arcam att expandera är att varje ny skrivare säljs för att kunden vill utveckla en helt NY produkt. Det tar då ofta flera år att finjustera designen och få produkten godkänd för användning (man säljer inte nydesignade höftimplantat lättvindigt). Sen kan det lossna längre fram om produkten ska säljas i större volym, men man ska ändå inte vänta sig någon explosionsartad försäljningstillväxt. 20-40% om året är en mycket bra takt och det är ungefär vad man ska hoppas på som investerare.
Citera
2013-11-18, 10:41
  #44
Medlem
TureMasing,

tror inte man skall stirra sig blind på dagens kund-krets. Är nog mest priset som gör att enbart flygindustrin är lönsam hittills. Lägre pris på skrivarna och större hastighet => fler industrier och många fler kunder. Att priserna går ner är ingen våghalsig spekulering. Allt annat vore onaturligt, men jag håller med dig. 20-40% årligen är fantastiskt bra, och dagens skrikande börskurs?
Tja, ...
Citera
2013-11-18, 11:10
  #45
Medlem
Nej, visst kan de tillverka andra saker också, men med tanke på att fokus är på 1) metall och 2) ganska grovkornig (men snabb) elektronstråleteknik (till skillnad från högupplöst men,långsammare laserteknik) så kan inte vad som helst komma ifråga.

Kundkrets: Om skrivarna idag kostar 5 miljoner skulle en halvering av priset vartannat år fortfarande göra att priset om tio år är över 150 000 kr/st. Det utesluter privatpersoner (särskilt som konsumentskrivarna som idag kostar 5-10 000 då skulle kosta några hundralappar med samma antaganden)

Produkter: Allt som är av metall och där slutfinishen inte är så viktig, tex reservdelar till flyg, bilar, cyklar och andra maskiner. Visst är användningsområdet brett men det måste fortfarande vara ganska komplicerade produkter som kan dra nytta av 3D-tillverkningens egenskaper (skräddarsytt, lätt, starkt osv, men lååångsamt och trots allt ganska dyrt)
Citera
2013-11-18, 11:30
  #46
Medlem
Ganska ointressant att dra in privatpersoner i det här. De publicerar varje enskild såld printer för tillfället. Vad är explosionsartad ökning med det som bakgrund enligt dig? Skall du analysera seriöst, så ta upp vad som krävs för att erövra delar av bilindustrin, samt jämför med konkurrerande äldre tekniker som gjutning, och fräs.
Citera
2013-11-18, 14:48
  #47
Medlem
Tack för svaren. Min fråga kanske var lite felformulerad. Jag ville åt skalbarheten i deras verksamhet. Många skribenter har pratat om stora försäljningsökningar för Arcam så jag var intresserad av dessa påståenden. Arcam är alldeles för högrisk för mig och ärligt talat har jag för dålig förståelse för produkten och dess framtid. All heder till Ni som är pålästa och vet vad ni köper. Någon gång köper jag ett bolag från börsens mindre listor men detta bolag hoppar jag över. Lycka till med investeringarna.

/Himmelsblått
Citera
2013-11-20, 17:23
  #48
Medlem
Jag ville bara förtydliga så ingen oinsatt trodde att Arcam plötsligt skulle kunna massmarknadsföra till privatpersoner. Alla här kan inte redan allt om företaget eller har direktaccess till företagsledningen som du och jag.

Jag vill också få fram att hur mycket Arcam än vill expandera och även om det fanns kunder som var köpvilliga så KAN INTE Arcam bygga sin leveranskapacitet i hur snabb takt som helst. Best guess är att de kan växa ungefär så snabbt som de redan har gjort, dvs 20-40% per år och sedan i avtagande takt när konkurrensen ökar (för de är inte ensamma om tillgång till EBM-teknik och den finkorniga lasertekniken kan snabbas upp).

Sen blir bara frågan hur länge de kan växa så snabbt och vilken marginal de uppnår under tiden. Sätter man upp en hyggligt optimistisk 10-årsmodell och därefter en mer normal (BNP+) utveckling och diskonterar tillbaka till idag så är 250kr snarare ett tak än ett golv för aktiekursen. Är man riktigt positiv och långsiktig och inte bryr sig om kursnedgångar på vägen kan man kanske ta sikte på 500kr. men 1000?! Då VILL man förlora pengar
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback