Citat:
Ursprungligen postat av
Liketed
Det beror på hur viktiga pengarna är för dig. Förvänta dig inte att kursen ska öka tills efter nyår.
Risk/reward är dåliga om man ser ett par månader fram. Inga triggers.
Det är pga courtaget på avanza är billigt.
Om detta är alla dina sparade pengar gör du bäst i att hålla dig här ifrån och lägga in pengarna på ngn annan aktie på large/mid cap. Bolag som detta ska bara göra en liten del av din portfölj.
Min favoritaktie är Transcom men det är small cap och den är väldigt volatil..
Började också nyss handla med aktier och ett klassiskt nybörjarmisstag om man har liten kassa är säkert att man delar upp pengarna på alldeles för många aktier (som många böcker rekommenderar), speciellt om du har Handelsbanken som jag antar har courtage på runt hundralappen.
Anta då att du delar upp pengarna på fem olika aktier, då har du direkt bränt 500 spänn bara på courtage som du måste ha en ökning på runt 5% på aktierna för att tjäna in.
Som Liketed säger, det beror helt på om du har råd att bränna pengarna eller om du vill köra ett säkrare race.
Hade jag varit du hade jag direkt öppnat konto på Avanza, fört över pengarna dit (40 kr ist för 100 kr i courtage) och sen rekat max 2-3 aktier som du tycker verkar bra och delat upp pengarna på dem. En av dessa hade varit Serstech om det hade varit mina pengar, men som tidigare sagt, förvänta dig att den kommer att gå upp och ner mycket innan de börjar leverera (2014 nån gång sannolikt).