Citat:
Ursprungligen postat av
AlisterG
Huruvida en modell som "bara" är 50-60 år gammal är att betrakta som en klassisk sko eller inte bryr jag mig inte om att diskutera. Men skulle väl inte säga att det är "en piss i oceanen" jämfört med exempelvis loafern, som väl ingen skulle diskutera om huruvida det är en klassisk modell eller inte, men den är inte ens dubbelt så gammal som den dubbla munkskon.
Har dock svårt att begripa din argumentation cst, när du gång efter annan påpekar att din personliga åsikt är irrelevant, samtidigt som nästan alla argument du lägger fram är baserade på din egen personliga aversion mot modellen, och det faktum att den varit populär de senaste åren. Att dra slutsatsen det inte finns "någonstans i skogarderoben som ett par skor med dubbla munkremmar skulle konkurrera ut ett annat par" baserat på detta är i mina ögon väldigt märkligt.
Sedan har jag väldigt svårt att förstå allt tjat om att double monks varit så himla populära på senare år. Bara för att en mängd #menswear-folk bär skon gör det väl den inte vanlig? Om det är någon skomodell som varit var mans, och kvinnas, egendom de senaste åren så är det väl i så fall chelsea boots? De har verkligen funnits på "allas" fötter under många år nu under höst och vinter. Är det för att de härstammar från den viktorianska eran som de klarar sig undan att betraktas som modesko? Eller är det för att det är en diskretare modell som inte synts på varenda Pitti-besökare de senaste åren, som chelsean klarar sig undan all irritation från alla "riktiga" kännare?
Mitt svar på den ursprungliga frågan är naturligtvis subjektivt, jag har inga varmare känslor för den dubbla munkskon eller munskor överhuvudtaget. Att det dessutom handlar om ett förhållandevis nytt fenomen som egentligen inte är speciellt klassiskt har vi väl också konstaterat. Hur man ser personligen ställer sig till det är väl upp till var och en, gillar man modellen är det väl bara att köpa sig ett par och använda dem men det hade väl å andra sidan gällt om man tyckt att slalompjäxor var ett snyggt alternativ.
Vid vilket tillfälle tycker du att dubbla munkremmar är det absolut bästa skovalet förutsatt att du har en skogarderob med alla tänkbara modeller i alla tänkbara färger?
Vanligheten av dubbla munkar har vi diskuterat tidigare och vad jag kan minnas från den diskussionen så skiljde det sig åt ordentligt beroende på var i landet man befann sig. Under säsong en vanlig dag kunde jag utan problem se 15-30 personer med dubbla munkskor, på stan i Stockholm är det garanterat ännu fler.
Jag är inget jättefan av chelseas heller, men den vinner på att vara diskretare samt ett bruksplagg på ett helt annat sätt där det inte finns lika många alternativ (även om dessa finns). Att den dessutom har ett större historiskt arv gör givetvis sitt till.
Sen växer som vanligt diskussionerna i den här tråden ur proportion, i slutändan ska alla ha på sig skor som de själva mår bra av och dubbla munkskor är bättre än den mesta gymnastikssko skiten som folk har på sig.