2013-11-05, 09:08
Medlem
BlackJewels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TAXIDRIVER020
om företeelsen ligger utanför den vetenskapliga metodens paradigm då?
Lille vän, det finns ingenting utanför vetenskaplig "paradigm" : paradigm är ren politik.. eller organisation av vetenskap, skulle inte vetenskap både äga och ha företrädet, skulle du få se en kalabalik av libanesisk art - det vill ingen ha, så du går lite in i politik igen och sammanblandar religion med paradigm : religionsfrihet betyder att man har rätt att tro och gå in i trossamfund, inte att trolla med kritiska kriterium!

Du (oh ja, även jag) skulle lätt dö om jag började trolla med dina vitala kriterium för vad demokratisk organisation har skrivit in i de allmänna deklarationerna, men du behöver inte tro mig.
Citera
2013-11-05, 09:20
Medlem
Gafflens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cammo
Bara att du kallar ateism för en livsåskådning visar att du inte har nån koll alls.

Dock gäller även detta all form av religion också.
Citera
2013-11-05, 09:31
Medlem
BlackJewels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gafflen
Dock gäller även detta all form av religion också.
Det finns inget "också" mellan gudsidealism och ateism. Teister är blockerade av rigid gudsfixering, ateister i den mån deras intelligens tillåter och förmår, försöker utveckla sig inom de vetenskapliga kriterierna, något som givetvis visat sig inte gå så bra där man hyllat den förvildade gorttbjörnsmentaliteten, som inte heller går under vetenskapl. kriterium som jag sert det, subjektiv vinkel på grottbjörnsfrenesi. Inte zoologi utan hur idealister och nihilister trollar när de försöker få sina primitiva sinnen att omtrollas till varande "av vetenskaplig *art".
Citera
2013-11-05, 12:00
Medlem
TAXIDRIVER020s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sepiritz
Hur vet man då ens att den finns?
Citat:
Om det enda stödet pennan hade för sin existens var hörsägen och myt, ingen hade sett en penna eller skrift, och så vidare, så hade jag nog varit en apennist också.
man förutsätter ju att sepiritiz ''gammelfarmor'' fanns år 102 på hörsägen och myt.

är du en agammelfarmorist då också?
Citera
2013-11-05, 12:25
Medlem
Citat:
man förutsätter ju att sepiritiz ''gammelfarmor'' fanns år 102 på hörsägen och myt.

Nej vi kan lugnt förutsätta att sepiritz har ett släktträd, exakt så som varje levande organism på planeten har. Om sepiritz däremot hävdade att han skapades helt magiskt och inte har några förfäder så skulle det påståendet kräva bevis.
Citera
2013-11-05, 12:32
Medlem
Bogomils avatar
Citat:

Har du inget annat än meningslösa analogier att komme med?
Citera
2013-11-05, 13:18
Medlem
Sepiritzs avatar
Citat:

Fast gammelfarmödrar faller under tidigare känd empiri också. Alltså misslyckas du igen med dina kassa jämförelser.
Citera
2013-11-05, 14:07
Medlem
Citat:
Fast gammelfarmödrar faller under tidigare känd empiri också. Alltså misslyckas du igen med dina kassa jämförelser.

Det finns ju ingen som empiriskt undersökt och fastställt gammelfarmors existens och sedan bevarat bevis för detta för följande generationer.

Skulle jag inte kunna hävda att gammelfarmors existens är ungefär lika bevisad som Jesus?
Citera
2013-11-05, 14:14
Medlem
Sepiritzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HerrMikkelson
Det finns ju ingen som empiriskt undersökt och fastställt gammelfarmors existens och sedan bevarat bevis för detta för följande generationer.

Skulle jag inte kunna hävda att gammelfarmors existens är ungefär lika bevisad som Jesus?

Vi vet att alla har en gammelfarmor. Vi vet inte om alla har en Jesus. Fail. Sluta nu svamla så mycket.
Citera
2013-11-05, 14:22
Medlem
Citat:
Vi vet att alla har en gammelfarmor. Vi vet inte om alla har en Jesus. Fail. Sluta nu svamla så mycket.

Fast nu talar vi om någons specifika gammelfarmor. Det är skillnad.
Citera
2013-11-05, 14:25
Medlem
Sepiritzs avatar
Citat:

Vi vet att det fanns en gammelfarmor, oavsett vems.
Citera
2013-11-05, 14:25
Medlem
kef71s avatar
Citat:

Öh, om Sepiritz inte hade haft nån gammelfarmor, hur skulle han då kunna existera?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in